UPOREDNI TEST Volvo XC40 vs Jaguar E-Pace vs BMW X2: Vatromet taštine

U žižu interesovanja stavili smo najmanje, ali itekako reprezentativne SUV modele kakve BMW, Volvo i Jaguar ranije nisu imali u ponudi. Na ovom suočavanju našle su se bogato opremljene verzije sa dvolitarskim dizel motorima od 150 konjskih snaga, u kombinaciji sa automatskim menjačima

Danas na tržištu bitku bije pregršt kompaktnih SUV modela, od onih srednje veličine, pa za broj manjih i dalje do raznih kupe i krosover varijacija. Ponuda je toliko raznovrsna i razgranata da pokriva i širok cenovni dijapazon, a mesto na samom vrhu u svakom segmentu i podsegmentu naravno rezervisano je za premijum marke i njihove predstavnike.

Ovoga puta bacili smo svetlo upravo na tri takva modela, po veličini najmanje ali itekako privlačne SUV kreacije iz opusa Volvoa, Jaguara i BMW-a. Dakle, snage odmeravaju XC40, E-Pace i X2, a interesantno i ono što im je zajedničko jeste to da su istinski noviteti jer su debitovali protekle godine i uskočili u onaj deo tržišta gde nijedan od ovih proizvođača ranije nije „bacio udicu“. Vođeni time, opredelili smo se da na ovaj megdan iz bavarskog tabora „pozovemo“ model X2, a ne X1 koji bi možda bio prikladniji takmac Jaguaru i Volvou. Osim toga, X1 je ušao u „runout“ fazu, što znači da se uskoro na naše tržište očekuje dolazak nedavno predstavljene restilizovane verzije.

Bilo kako bilo, „Šveđanin“, „Britanac“ i „Nemac“ na test su stigli sa četvorocilindarskim dvolitarski dizel motorima i automatskim menjačima. Reč je, dakle, o pogonskim verzijama koje izazivaju možda i najveće interesovanje među potencijalnim kupcima. Odavno se nije poklopilo da na uporednom testu svi modeli budu potpuno izjednačeni u pogledu snage i upravo sada imamo takav slučaj, budući da svi raspolažu sa po 150 KS. Bez obzira na to, određena odstupanja u voznim svojstvima postoje, a stoji i to da je testirani Jaguar jedini opremljen pogonom na sve točkove. Naravno, sva tri modela ponude otvaraju osnovnim verzijama koje podrazumevaju ručnu transmisiju i prednji pogon. Ipak, testirani modeli sa reprezentativnim paketima opreme opreme su po izgledu, luksuzu i tehnologijama daleko od baznih verzija…

Volvo XC40
Kako izgleda kada se nova interpretacija poznatog skandinavskog recepta „pretoči“ u formu kompaktnog SUV-a, odgovor daje Volvo XC40. Ovaj model švedskog premijum proizvođača, koji je u vlasništvu kineskog Džilija, postavljen je na novu platformu koju će koristiti i budući V40, ali dizajnom u prvi plan stavlja klasična SUV obeležja. Sa klirensom od 210 mm posebno naglašava visinu, dok napred dominiraju robusna maska hladnjaka i moderne LED svetlosne grupe sa motivom čuvenog Torovog čekića.

Budući da želi da animira mahom mlađe kupce, omogućava maštovitu personalizaciju u pogledu izbora različitih kombinacija boja karoserije, krova i aluminijumskih točkova. Testirani primerak sa R-Design paketom na osnovnu opremu dodaje sportsku prednju masku, sportsko oslanjanje, dve izduvne cevi, obloge retrovizora od visokog sjaja kao i krovne nosače, LED glavna svetla, felne od 18 inča, a tu su i značke na C stubovima, gde se završavaju originalno rešena zadnja vrata sa oštro podignutim ivicama.

Enterijer u potpunosti potvrđuje premijum karakter ovog automobila. Primetan je ozbiljan nivo kvaliteta, dodatno istaknut R-Design paketom koji donosi elemente kao što su natpisi na metalnim pragovima, polu-kožna sedišta, meki tepisi, kožni trokraki upravljač, drugačiju ručicu menjača i pedale. Ulazak i izlazak iz automobila je lak, a prostora ima napretek za jedno vozilo ove klase. Prtljažnik se otvara električnim putem i prihvata 460 litara, a zbog pravilnog oblika i niske utovarne ivice pristup je maksimalno olakšan. Pohvale zaslužuje gostoprimstvo u načelu, a naročito veoma udobna prednja sedišta. Putnicima pozadi je takođe ostavljeno više nego dovoljno prostora, s tim da udobnost sedenja nije baš uzorna. Funkcionalnost jeste. Na raspolaganju su brojne ostave i pregrade za odlaganje stvari.

Ispred vozača je digitalna instrument tabla od 12,3 inča sa solidnom ali ne sjajnom grafikom. Veliki središnji ekran je kudikamo bolji, okrenut je vertikalno i omogućava pristup mnogim funkcijama, od klimatizacije, navigacionog sistema, multimedije, povezivanja Apple Car Play ili Android Auto, sve do podešavanja raznih sistema na vozilu. A Volvo XC40 recimo u standardnoj opremi nudi zaista mnoge sigurnosne sisteme i asistencije. „City Safety“ za sprečavanje sudara u gradu, osim što prepoznaje pešake i bicikliste, štiti i koliko je moguće kočenjem i upravljanjem sprečava i naletanje na vozilo iz suprotnog smera prilikom skretanja. Tu su i sistemi prepoznavanja znakova, za ostanak u kolovoznoj traci, itd.

Ispod visoke haube smešten je dizel agregat uparen sa osmostepenim automatskim menjačem. Zahvaljujući 150 KS, kao i 350 Nm maksimalnog obrtnog momenta koji oslobađa od 1.550 pa sve do 4.800 o/min, vozač uvek ima dovoljno snage „ispod papučice“ da vozilo teško oko 1,7 tona potegne kada zatreba. Vožnja je uglavnom tiha i udobna, a motor nešto više buke proizvodi jedino pri snažnim ubrzavanjima odnosno u visokim obrtajima. Interesantno, izostaju pedale za menjanje brzina pri upravljaču, a menjač generalno nije baš svetla točka jer smo u više situacija primetili da ne „šalta“ u najpogodnijem trenutku.

Ne samo zbog toga, dinamika vožnje ostaje u drugom planu. Iako ima sportsko oslanjanje, XC40 D3 iskazuje takav temperament i ponašanje koje umanjuje želju za dinamičnom vožnjom. Upravljač je suviše lagan i ne prenosi do vozača onoliko informacija koliko bismo želeli, a i prilikom naglih promena pravca karoserija kasni za inputima koje dobija od vozača. Što se tiče potrošnje, računajte na oko 8 litara u gradskom ciklusu, na auto-putu oko 7, a na magistralnom i manje od 6 litara.

Sve u svemu, doživljaj vožnje je baš onakav kakav je i za očekivati od jednog Volvoa - manje dinamike, a više luksuza i sigurnosti što je oduvek bio najjači adut švedske marke kojoj su okrenuti uglavnom porodični ljudi dubljeg džepa koji žele da ostanu ispod radara.

Jaguar E-Pace
U moru automobilskih marki, Jaguar kod pravih poznavaoca zauzima posebno mesto, pa delom i zbog toga predstavljanje svakog novog modela sa znakom velike mačke izaziva posebnu pažnju. Tim pre, jer britanska marka u vlasništvu indijske Tate nema naročito širok portfolio. Ipak, SUV segment u datim okolnostima mora adekvatno da bude pokriven, pa se većem F-Pace pridružio i E-Pace. U Jaguaru su mu namenili ulogu svojevrsnog „mladunčeta“, jer to je najmanji model u gami, a da je zaista tako svedoči amblem na dnu vetrobrana gde je iscrtano kako mala mačka ide za većom.

Ali, ovaj kompaktni SUV nije umanjena verzija F-Pace. Postavljen je na platformu Range Rover Evoque prethodne generacije, a izgled mu je inspirisan prelepim sportskim modelom F-Type. Dizajnerima se zaista mora skinuti kapa jer E-Pace sa kompaktnom formom i izrazito oštrim ivicama odiše jednim posebnim, sportskim nabojem. Posebno atraktivno izgleda u R-Dynamic paketu koji je pandan BMW-ovom M sport paketu. Tako testirani primerak krase aluminijumske felne od 20 inča, LED svetla, kožna sedišta, tzv. „Pro“ navigacioni uređaj, bolji audio-sistem od 180W, kamera za vožnju unazad, itd.

Uprkos sportskoj formi i malim staklenim površinama, enterijer je solidno prostran i funkcionalan mada će odrasli putnici na zadnjim sedištima poželeti još neki milimetar prostora za noge. Zamerke se mogu staviti i na tvrđu plastiku na centralnom grebenu jer ona odudara od opšteg kvaliteta koji je neosporan. Sedi se visoko, s tim da je pozicija vozača „ukrašena“ onim sportskim osećajem „ušuškanosti“ ponajviše zbog širokog horizontalnog grebena.

Inače, kompletno unutrašnje uređenje je moderno.... Instrument tabla od 12,3 inča je digitalna i menja grafiku u skladu sa izborom režima vožnje, dok centralni displej od 10 inča u sklopu „touch pro“ sistema omogućava pristup mnogobrojnim podešavanjima putem dodira. Jednim dodirom se otvara i prtljažnik, a u njega staje čak 577 litara po navodima fabrike. Dakle, kompaktna forma ovde nije uzela danak funkcionalnosti i na tome treba odati priznanje Jaguaru.

Ono što E-Pace ne služi toliko na čast jeste velika masa koja je posledica stare platforme. Da je automobil težak osetićete već prilikom otvaranja vrata, a i u vožnji. Sa 150 KS i čak 380 maksimalnog obrtnog momenta Jaguar ima nešto slabije performanse, mada je odziv na gas oštar, naročito u Dynamic modu. Srećom, tu je i odličan AWD pogon koji prevashodno aktivira zadnje točkove, kao i sistem vektorske raspodele obrtnog momenta, što za posledicu ima vrlo dobru voznu dinamiku. Njoj doprinosi i direktan upravljač, ali i čvrsto trimovano oslanjanje tako da na koncu težina karoserije ne utiče u tolikoj meri na agilnost.

To se ne može reći za potrošnju koja je u proseku viša za dva litra negoli kod rivala. No, ne treba smetnuti s uma i činjenicu da testirane verzije nemaju integralni pogon poput Jaguara. Jedna od specifičnosti je i devetostepeni automatski menjač. Ima izuzetno kratke prenosne odnose u prvom, drugom i trećem stepenu. Toliko kratke da kreće „iz druge“. Pored normalnog režima, menjač predviđa i sportski, kao i manuelni ukoliko se latite tastera na volanu s tim da je neophodno da ručica prethodno bude usmerena u položaj S, jer u protivnom ovi tasteri ničemu ne služe...

Jaguar E-Pace generalno može da posluži i kao porodični automobil, „mezimče“ individualaca koji žele da budu primećeni gde god se pojave sa svojim automobilom. Njegov dizajn jednostavno nikoga neće ostaviti ravnodušnim, a tu je uvek i faktor ekskluzivnosti odnosno pripadnost „retkoj vrsti“, jer Jaguare, ipak, ne viđamo na ulicama toliko često kao druge premijum marke.

BMW X2
Od sve tri marke na uporednom testu, BMW ima najviše iskustva sa SUV modelima. To im je dalo slobodu da kod ovog projekta iskoče iz šablona. Za razliku od suparnika iz Švedske i Velike Britanije, „Bavarac“ je koncipiran kao krosover te kombinuje elemente SUV-a i kupea. Nekih 12-ak centimetara iznosi rastojanje između kažiprsta i malog prsta na ruci kada su rašireni i toliki razmak na prvi pogled deluje minorno kada se stavi u kontekst dimenzija testiranih automobila. Međutim, upravo za toliko je „BMW X2“ niži od rivala pa je i osećaj koji stičete za njegovim upravljačem potpuno različit. Ovde nema ni govora o visokom sedenju, tipičnom za SUV-ove. Pozicija je takva da više podseća na one kod krosovera pa se stiče utisak da X2 ne pripada istoj klasi, što je samo delimično tačno.

I ovo je „lajfstajl“ model, sa relativno visokim klirensom od 18 cm, prostranom i funkcionalnom kabinom i naravno „nafilovan“ je opremom. Sve su to dodirne tačke koje ga povezuju sa Volvoom i Jaguarom. Jedinstvena forma i nesvakidašnja rešenja, poput naopako okrenutih „bubrega“ izražavaju njegov buntovnički stav. Izgled pospešuje M sport X paket sa aluminijumskim felnama od 19 inča i agresivno preoblikovanim odbojnicima.

Unutrašnjost je oplemenjena sedištima koja su presvučena alkantarom, sa naglašenom bočnom potporom i produživim sedalnim delom, ukrasnim lajsnama od aluminijuma, profilisanim trokrakim upravljačem, itd. Time je zagarantovan tipičan sportski ambijent u duhu bavarskog proizvođača. Kvalitet takođe ne manjka, naprotiv, ali po pitanju savremenih tehnologija X2 zaostaje. Nema digitalnu instrument tablu, a testirani model je uz to opremljen standardnim ekranom od svega 6,5 inča.

Doduše tu je navigacija, a i za utehu je što se može aktivirati sportski displej koji prikazuje trenutnu snagu i obrtni moment. Od savremenih sigurnosnih sistema ističe se tzv. Active Guard koji prepoznaje prepreke u gradu, upozorava vozača i po potrebi sam koči kako bi predupredio sudar. Što se tiče ponude prostora, ona je na sasvim dobrom nivou, ponajpre zbog toga što se u X2 poprečno ugrađuje motor. Na taj način je u kabini obezbeđeno više prostora, pa čak ni visoki putnici neće zažaliti ukoliko sednu pozadi. Ipak, zbog niske linije krova ulazak i izlazak iz vozila za njih nije tako lagan.

Sa zapreminom od 470 litara prtljažnik stavlja na raspolaganje dovoljno prostora čak i za porodično pakovanje uoči odlaska na duži put. Tu su i ostave za odlaganje poput pregrada na unutrašnjim stranama vrata, na centralnom grebenu između vozača i suvozača, i spod audio uređaja. Ipak, kao i svi predstavnici kompaktne SUV odnosno krosover klase, i ovaj najviše vremena provodi paradirajući gradskim ulicama. Testirani model je sa oznakom X2 sDrive 18d što ukazuje da ga pokreće dvolitarski dizel sa 150 KS i 350 Nm obrtnog momenta, koji preko odličnog osmostepenog automatskog menjača prenosi snagu na prednje točkove.

Uprkos tome, X2 se vozi izuzetno dinamično, posebno kada je opremljen M sportskim paketom sa nižim oslanjanjem i adaptivnim amortizerima. Svaki okret upravljača je adekvatno propraćen promenom pravca, a stabilnost i ležanje ulivaju sigurnost na krivudavom drumu. Ceh tome plaća udobnost, pa putnici neće biti pošteđeni truckanja i drmusanja na iole neravnom drumu. Odličnim performansama doprinosi brz menjač, kao i mala masa – X2 meri svega 1.535 kilograma i za gotovo 300 kg je lakši od Jaguara!

Ne samo da je najdinamičniji, „X2“ je i najekonomičniji sa prosečnom potrošnjom od oko 6 litara na 100 km/h. Po svemu što nudi, BMW X2 opravdava pripadnost bavarskoj porodici koja u prvi plan stavlja vozna svojstva pomalo žrtvujući udobnost. Svemu tome dodaje i sasvim pristojan nivo funkcionalnosti tako da u odnosu na druge kompaktne SUV modele niža pozicija sedenja kod njega predstavlja jedini „nedostatak“, ako se tako može nazvati.

OCENA
Kada se sve sumira, može se reći da ovi premijum modeli ispunjavaju visoke kriterijume. Oni su pravi urbani šarmeri koji će poslužiti kao kvalitetan prevoz i za putovanje. Zbog toga mogu biti interesantni kako mlađoj populaciji, tako i porodicama...

Očigledno BMW odstupa od klasične SUV koncepcije i po tome, kao i po dinamici vožnje najviše se razlikuje od svojih takmaca na ovom uporednom testu. X2 sDrive 18d dostupan je od 32.790 evra, ali u „klot“ verziji, dok testirani primerak sa M paketom, i svime što ovaj dodatak nosi, LED svetlima, park senzorima napred i pozadi automatskim sportskim menjačem, itd. izlazi na 46.055 evra.

Što se tiče Jaguara, E-Pace 2.0 150 AWD sa automatskim menjačem sa R-Dynamic paketom može da se kupi od 45.560 evra. Za testiranu konfiguraciju sa felnama od 20 inča, TFT instrument tablom, podesivim ambijentalnim ovetljenjem, elektronskim otvaranjem prtljažnika, treba idvojiti 50.651 evro.

Volvo XC40 sa D3 motorom, ali sa šestostepenim ručnim menjačem i prednjim pogonom ima osnovnu cenu 32.990 evra i ona se odnosi na First Edition opremu. Testirani primerak sa markantnim R-Design paketom i dodatnim opcijama kao što su kamera, pomoć za parkiranje napred i pozadi, Harman Kardon ozvučenje, bežično punjenje telefona, staje 43.620 evra.

Dakle, prema očekivanju, ovi automobili imaju „jake“ cene, ali i snažan imidž. Oni koji žele manje nametljiv i nadasve siguran automobili verovatno će odabrati Volvo, kome je do vozne dinamike izbor će usmeriti na BMW, dok će Jaguar svojom pojavom „kupiti“ one koji žele da budu primećeni.

Uroš Dedić/TopSpeed

Volvo XC40 D3 R-Design
Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.425 x 1.863 x 1.652 mm, međ. rast. 2.702 mm; zapremina prtljažnika 460 lit., masa 1.671 kg
Motor dizel, redni, 4 cilindra, turbo; 1.969 ccm, 150 KS pri 3.750 o/min; 350 Nm pri 1.800–4.800 o/min
Transmisija automatska, osam stepeni prenosa; pogon na prednje točkove
Ogibljenje napred MacPherson, nazad nezavisno
Kočnice samoventilirajući diskovi napred, puni diskovi nazad
Pneumatici 235/55 R18
Performanse 0 - 100 km/h 10,2 s; 200 km/h; 5,1 l/100 km; emisija CO2 129 g/km
Cena 43.620 evra

Ocena
+ Prostranost i funkcionalnost, sigurnosni sistemi, cena
– Menjač, vozna dinamika

Utisak
Volvo XC40 ima nešto mirniji temperament, njegovi glavni aduti su funkcionalnost i sigurnost

BMW X2 sDrive 18d M Sport X
Karoserija
krosover, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.360 x 1.824 x 1.526 mm, međ. rast. 2.670 mm; zapremina prtljažnika 470 lit., masa 1.535 kg
Motor dizel, redni, 4 cilindra, twin-power turbo; 1.995 ccm, 150 KS pri 4.000 o/min; 350 Nm pri 1.750–2.500 o/min
Transmisija automatska, Steptronic, osam stepeni prenosa; pogon na prednje točkove
Ogibljenje napred pseudo MacPherson, nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
Pneumatici 225/45 R19
Performanse 0 - 100 km/h 9,3 s; 207 km/h; 4,7 l/100 km; emisija CO2 124 g/km
Cena 46.055 evra

Ocena
+ Upravljivost i stabilnost, kočnice, kvalitet izrade u enterijeru
– Tvrdo oslanjanje

Utisak
BMW X2 kao krosover kupe odudara od SUV standarda, ali donosi originalan koncept ispraćen odličnom voznom dinamikom

Jaguar E-Pace D150 AWD R-Dynamic
Karoserija
SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.395 x 1.984 x 1.649 mm, međ. rast. 2.681 mm; zapremina prtljažnika 577 lit., masa 1.831 kg
Motor dizel, redni, 4 cilindra, turbo; 1.999 ccm, 150 KS pri 3.500 o/min; 380 Nm pri 1.750 o/min
Transmisija automatska, devet stepeni prenosa; pogon na sve točkove
Ogibljenje napred MacPherson, nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred, puni diskovi nazad
Pneumatici 245/45 R20
Performanse 0 - 100 km/h 10,7 s; 194 km/h; 5,2 l/100 km; emisija CO2 137 g/km
Cena 50.651 evra

Ocena
+ Atraktivna pojava, pogon, iskorišćenost prostora
– Veća masa, potrošnja

Utisak
Jaguar E-Pace osvaja atraktivnim izgledom, ali i time što je pripadnik čuvene britanske marke