UPOREDNI TEST Audi Q8 vs BMW X6 vs Mercedes-Benz GLE Coupe: Velika trojka!

Oni su veliki, moćni i ekstravagantnog izgleda... Pokreću ih snažni šestocilindarski dizel motori, a zahvaljujući pogonu na sva četiri točka, lako se snalaze na svim podlogama. Šta i po kojoj ceni nude Audi Q8 50 TDI, BMW X6 xDrive 30d i Mercedes-Benz GLE Coupe 350 d?

Jedna od „tajni“ zbog čega je SUV segment postao najbrže rastuća kategorija jeste u tome što su proizvođači naprosto krenuli da se utrkuju ko će ponuditi više varijacija na ovu temu. Zbog toga je danas izuzetno tanka granica između SUV vozila i krosovera, jer šta su krosoveri ako ne automobili koji imaju ukrštene gene terenca, limuzine i kupea!?

Upravo je takav slučaj sa protagonistima ovog uporednog testa, premijum automobilima nemačke velike trojke, koji se nadmeću u kategoriji najvećih SUV kupea, ispostaviće se teritoriji velikih razmera, čiji je potencijal prvi anticipirao BMW.

Verovatno da ni sami Bavarci u najvećim snovima nisu mogli da zamisle da će njihov pulen X6 steći toliku popularnost i da je tako brojna klijentela spremna da se zaljubi u ovu, ispostaviće se, dobitnu kombinaciju. A ona zapravo može da se definiše kao koncept koji podrazumeva SUV model izrazito dinamičnog oblika koji ne zahteva nužno (pre)veliki kompromis po pitanju prostranosti i funkcionalnosti u kabini, ali zato rezultira ekstravagantnom pojavom.

Audi Q8
Kao najnoviji od sva tri takmaca na ovom uporednom testu, Audi Q8 objektivno privlači najviše pažnje te zaslužuje da krenemo od njega. U Ingolštatu su mu namenili ulogu predvodnika „Q“ linije rezervisane za SUV i krosover modele, koja ga stavlja uz rame sa limuzinom A8, dakle, na čelo kompletne game sa znakom četiri prstena.

Ono što se prvo da primetiti jeste da Audi nije po svaku cenu forsirao kupe dizajn. Njegova linija krova jeste niža kako bi dobio na dinamičnom izgledu, ali nije strmo spuštena ka zadnjem delu. Time se postigla skladna, ne toliko radikalna bočna silueta. Što se tiče „anfasa“, implementirana su korporativna rešenja po najsavremenijim standardima, sa velikom heksagonalnom maskom hladnjaka i naoštrenim svetlosnim grupama koje su kod testiranog modela bile u HD matriks tehnologiji (2.045 evra).

Sa druge strane, zadnji svetlosni potpis je veoma upadljiv i prostire se čitavom širinom vozila. Svakako treba spomenuti i jednu specifičnu soluciju u duhu kupe modela – vrata bez okvira. Suma sumarum, Audi Q8 jeste velikih dimenzija, ali su mu konture tako oblikovane da se nije udaljio od kompaktne forme.

Dinamičan izgled pojačava S-Line paket (2.360 evra), na koji je nadovezan Black Styling paket sa crnom maskom hladnjaka i crnim lajsnama oko prozora, a ukoliko želite najveće točkove iz ponude, ovakve prečnika 22 inča, iza kojih se kriju crvene kočione čeljusti (484 evra), potrebno je da doplatite još cirka 2.000 evra.

Zahvaljujući S-Line opremi, sportska nota je u određenoj meri preneta u enterijer i to prvenstveno zbog profilisanih sedišta presvučenih alkantarom. Arhitektura je moderna... Dominiraju ravne linije i minimalizam, a gotovo sve komande su sakrivene u dva ekrana, postavljena na centralnoj konzoli, gde je donji dijagonale 8,6, a gornji 10,1 inča. Grafika je kristalno jasna jer je automobil opremljen MMI navigacijom od 4.114 evra i on objedinjuje ekran više rezolucije, virtualni kokpit i sistem ozvučenja. Ako želite bolji zvuk, možete odabrati Bang & Olufsen (1.393 evra) sa 3D zvukom, 17 zvučnika i 16-kanalnim pojačalom.

Ispred vozača je u prvom planu pomenuti virteulni kokpit koji nudi „bezbroj“ podešavanja prikaza – može kombinovati instrumente (mali ili veliki prikaz) sa bord kompjuterom, telefonom ili navigacijom, ili pak prikazivati mapu navigacije preko celog ekrana… Inače, unutrašnjost je veoma prostrana, nudi prijatno sedenje kako napred tako i pozadi. Na zadnju klupu ulazi se bez ikakvih napora. Ona je pomična, tako da je prostor za noge putnika adaptibilan baš kao što je i zapremine prtljažnika varijabilna.

Testirani model nosi oznaku 50 TDI quattro što znači da ga pokreće V6 dizel agregat od 3,0 litra i 286 KS odnosno 600 Nm, koji preko osmostepenog automatskog menjača prenosi snagu na sve točkove. Snaga se standardno raspodeljuje u odnosu 40% napred i 60% nazad, a taj odnos može se menjati do 70% napred odnosno 85% nazad.

Za udobnost brine vazdušno oslanjanje koje u zavisnosti od izbora režima vožnje (Comfort, Dynamic ili Off-Road) podešava udaljenost od tla i tvrdoću amortizera. Agilnosti doprinosi i sistem upravljanja na zadnjoj osovini (1.393 evra) tako da pri malim brzinama zadnji točkovi zakreću do 5 stepeni u kontra stranu od prednjih čime se radijus okretanja skraćuje sa ogromnih 13,3 na pristojnih 12,2 metra, dok pri većim idu u istom smeru kao i prednji i to pod uglom do 1,5 stepena.

Iako je najsanžniji i na papiru ima najbolje ubrzanje do 100 km/h, Q8 u praksi ne ostavlja sjajan utisak po pitanju performansi, prevashodno zbog izražene latergije pri nižim obrtajima. Sliku donekle popravlja prelazak u Dynamic mod kada je odziv na gas nešto bolji, ali ne toliko da bi „turbo rupa“ bila eliminisana. O sigurnosti ne treba trošiti previše reči, testirani primerak je stigao sa kompletnom bezbednosnom opremom uključujući i dodatni paket asistencija Tour (2.542 evra) koji sadrži adaptibilni tempomat, asistenciju pri kretanju u saobraćajnoj traci, u stani-kreni režimu u saobraćajnim gužvama itd.

Sve to kompletira sliku o Audiju Q8 kao jednom univerzalnom luksuznom vozilu koje se ističe jedinstvenom pojavom te kombinuje komfor, najsavremenije tehnologije, dinamičnost i prohodnost po svim terenima.

Mercedes-Benz GLE Coupe
Kada je ugledao svetlost dana, dobar deo javnosti nije mogao da se otrgne utisku da GLE Coupe izgleda kao brat blizanac svog najljućeg i tada jedinog rivala – BMW-a X6. I pored svega, to nije pokolebalo poklonike marke iz Štutgarta, zainteresovane za SUV kupe, da se odluče baš za ovaj model.

On na već viđen način kombinuje velike dimenzije, robustan izgled i opadajuću liniju krova na koju se nastavlja zakošeno zadnje staklo i kratak, podignut „rep“. Naravno, ako ostavimo po strani siluetu, svaka sličnost sa X6 momentalno nestaje. GLE Coupe jasno ističe Mercedesova dizajnerska obeležja – prepoznatljive svetlosne grupe i masku hladnjaka na kojoj je centralno mesto rezervisano za veliku, upadljivu trokraku zvezdu. Atraktivan izgled testiranog modela pospešen je AMG-ovim spoljašnjim paketom (3.846 evra) koji obuhvata i velike aluminijumske točkove od 21 inč sa pet duplih paoka, kao i bočne „stepenice“ koje su u hrom „finišu“ i svetle noću prilikom ulaska i izlaska iz vozila.

I dok eksterijer još uvek pleni svežinom, unutrašnjost ne može da sakrije bore koje su se nakupile tokom pet godina tržišnog života, ali i pored te činjenice GLE Coupe neće postideti svoje unutrašnjosti. Jedno od upečatljivih obeležja je ponuda i organizacija prostora u cilju udobnosti i funkcionalnosti za putnike.

Primetili smo i da je ulazak na zadnja sedišta komotniji nego u BMW-u X6, a boravak u njima je prijatniji jer su lepše oblikovana. Ima i više prostora za glave putnika, tako da i osobe visoke 1,90 metara mogu sedeti bez rizika da će im se pokvariti frizura zbog niske linije krova.

I pored činjenice da je prostran te kvalitetno izrađen, kokpit ne može da sakrije izostanak digitalizacije po najnovijim standardima. Da je bilo restlizacije, GLE Coupe bi verovatno dobio interaktivnu instrument tablu i veći centralni ekran od ovog od 8 inča, dakle onaj po najnovijoj recepturi koja je implementirana u S-klasi, E-klasi, pa čak i u najmanjoj A-klasi…

To naravno ne znači da ćete ostati uskraćeni za navigaciju, multimediju i neke druge korisne stavke, pod uslovom da ste spremni da doplatite za paket pomoći pri parkiranju (1.843 evra) sa sistemom kamera i parking asistencijom, Keyless Go sistem otključavanja i pokretanja vozila bez ključa (1.180 evra), ambijentalno osvetljenje (464 evra), itd.

Ispod masivne haube testiranog modela krije se dizel motor sa šest cilindara u V rasporedu, kapaciteta 3,0 litra, sa 258 KS i 600 Nm. Za prenos je zadužen devetostepeni automatski menjač. Uglađeno i neprimetno odrađuje svoj deo posla u komfornom modu, dok u sportskom oštrije menja stepene prenosa stavljajući akcenat na performanse.

Vozaču je dostupno nekoliko programa preko Dynamic Select sistema – Comfort za normalnu vožnju, Sport za dinamičnu, Slippery kada je podloga klizava i Individual gde se zasebno podešavaju parametri. Tako ste u mogućnosti da konfigurišete optimalan rad motora, menjača, upravljanja, vazdušnog oslanjanja koje se doplaćuje 2.268 evra i kontrolu trakcije 4Matik sistema koji raspoređuje snagu u odnosu 40:60 napred /nazad.

U vožnji se odmah oseti pozamašna zaliha snage „pod papučicom gasa“, koja zaista skriva masu veću od 2,2 tone. Naravno, zvučnu izolaciju uopšte ne treba dovoditi u pitanje – komfor je baš onakav kakav je za očekivati od jednog premijum automobila visokog cenovnog ranga. Udobnost – bolja u poređenju sa rivalima, posebno na izrazito neravnim podlogama koje GLE Coupe, zahvaljujući vazdušnom oslanjanju, prelazi uz prijatno i mekano ljuljuškanje.

Ono što bi moglo biti malo bolje jesu kočnice, jer je Mercedes najteži i pritom jedini od sva tri automobila na zadnjim točkovima nema samoventilirajuće diskove. Ali zato ima najmanji krug okretanja od 11,6 metara, što mu omogućava najbolje manevarske sposobnosti u gradu.

Generalno i pored najdužeg staža na tržištu, pregršt vrlina čini da Mercedes-Benz GLE Coupe i dalje bude konkurentan i poželjan među klijentelom koja je naklonjena tradicionalnim vrednostima „trokrake zvezde“ i pritom traži SUV koji se ističe ekstravagantnom pojavom.

BMW X6
Da su Bavarci pronašli formulu uspeha te pogodili u centar sa X6, ne potvrđuje samo velika popularnost ovog modela već i to što u drugoj generaciji nije previše izmenjen u vizuenom smislu. Preseljen je na novu platformu, zbog čega je postao lakši, ali je zadržao prepoznatljivu formu i bočnu siluetu. Naravno, primenjeni su i neki zahvati tipični za aktuleni BMW-ov dizajnerski jezik, tako da prednjim delom dominira kombinacija velikih „bubrega“ i izduženih svetlosnih grupa.

Model na testu krasi M Sport paket opreme koji po tradiciji sa sobom povlači aerodinamičke izmene na karoseriji. Odbojnik je agresivniji i u donjim delovima uglovima ima izraženije usisnike vazduha. Upadljiv je i otvor za vazduh iza prednjih točkova, a pored njega je i “M” potpis koji stavlja do znanja da je reč o automobilu sa pomenutim paketom opreme. On podrazumeva i velike aluminijumske točkove od 21 inč, kao i adaptivno “M” oslanjanje. Ali i neka sportska rešenja u enterijeru…

Na prvom mestu to su perfektna, sportski profiisana, a opet dovoljno velika i komforna sedišta prednja sedišta. Podesiva su pomoću elektronike u svim pravcima, a imaju i produžetak sedalnog dela tako da pronalaženje idealne pozicije za upravljačem uopšte ne treba dovoditi u pitanje. Nažalost, na zadnjoj klupi je drugačija situacija jer udobnost nije na očekivanom nivou. Količina raspoloživog prostora i nije tako loša, mada ima manje mesta za glavu nego kod konkurenata, a i teže se ulazi u automobil.

Kokpitom dominira opciona digitalna instrument tabla u sadejstvu sa velikim centralnim ekranom koji daje prikaz opcione „profesional“ navigacije, multimedijalnog sistema, izbora režima vožnje itd. Osim direktnog pristupa preko tastera, kroz meni se može „šetati“ i preko i-Drive kružnog prekidača koji se nalazi i kod ostalih modela sa znakom plavo-belog propelera. Sa spiska dodatne opreme se ističu i adaptivna LED svetla, LED svetla za maglu, sistem kamera, itd.

No, jedan od elemenata koji pravi najveću razliku u odnosu na konkurenciju jeste prelep, sportski oblikovan upravljač koji savršeno leži u rukama i već na prvi pogled i dodir nagoveštava ono po čemu je BMW nadaleko čuven, a to je besprekorno upravljanje.

Testirani model BMW X6 xDrive 30d pokreće redni šestocilindarski dizel, koji iz tri litra radne zapremine oslobađa 258 KS i 560 Nm obrtnog momenta. Performansama doprinosi i osmostepena automatska transmisija, koja snagu šalje na sva četiri točka. I ovde se rad motora, menjača, upravljanja i oslanjanja prilagođava u skladu sa odabranim režimom vožnje, a u opticaju su Comfort, Eco Pro, Sport i Sport Plus.

Osim što pruža najoštrije perfromanse, ovaj poslednji je specifičan po tome što umanjuje nivo asistencije ESP sistema što daje osećaj veće povezanosti između vozača i automobila. A da je vozački nastrojen, „X6“ sugeriše velikim pedalama za menjanje stepena prenosa pri upravljaču.

Zvuk je takođe nešto intenzivniji negoli kod rivala i tu naravno ne mislimo na buku motora, jer je on tih pri krstarenjima kako ne bi remetio komfor tokom putovanja, već na reske tonove koji se javljaju pri jakim ubrzavanjima. Za razliku od Audija i Mercedesa, BMW ima samo vazdušno oslanjanje samo na zadnjoj osovini i ono dolazi sa M Sport paketom.

Zbog toga X6 nije kadar da isprati nivo udobnosti svojih rivala, ali isto tako odskače po pitanju upravljivosti i stabilnosti, iako ne poseduje sistem upravljanja na zadnjim točkovima implementiran kod limuzina Serija 5 i Serija 7, kao i na novom X5. Zbog toga nema sumnje da će naslednik dobiti pomenuti opcioni sistem, kao i ostale nove tehnologije promovisane dolaskom nove generacije BMW-a X5, a one se mahom odnose na sigurnosne asistencije, funkcije autonomne vožnje i sisteme povezanosti.

ZAKLJUČAK
Možda na prvi pogled ovo izgleda kao neravnopravna borba jer se potpuno novom Audiju Q8, suprotstavljaju dva modela na zalasku, čije ćemo naslednike upoznati krajem ove ili tokom sledeće godine. Međutim, sva tri automobila predstavljaju aktuelnu ponudu na tržištu tako da je njihovo poređenje potpuno legitimno...

Kao najnoviji, Audi očekivano odskače cenom, ali i svim tehnološkim čudesima koja se mogu dobiti uz porudžbinu, pa tako cena dodatne opreme kod testiranog modela iznosi vrtoglavih 39.414 evra, što znači da je za ovako fenomenalno opremljen Q8 potrebno izbrojati 118.000 evra. Interesantno je da početna cena za model sa oznakom 50 TDI zapravo nije toliko viša koliko bi mnogi pomislili, budući da ona iznosi oko 78.000 evra.

Mercedes-Benz GLE Coupe 350 d kreće od oko 73.000 evra u osnovnoj opremi, dok testirani primerak završava na 92.394 evra. Za taj novac dobićete zaista upečatljivu interpretaciju sportski oblikovanog SUV-a, sa dosta dodatne opreme, koji istovremeno ostavlja dinamičan i elegantan utisak, a u vožnji se najviše nameće odličnom zvučnom izolacijom i udobnim oslanjanjem, karakteristikama koje su zaštitni znak marke iz Štutgarta i garantuju maksimalno prijatno putovanje na dužim relacijama.

Kod BMW-a je slična situacija sa osnovnom cenom kao i kod Mercedesa, „Bavarac“ u verziji X6 xDrive 30d otvara ponudu od 74.500 evra, a testirani primerak staje 99.244 evra. Možda ste primetili da kod njega nismo navodili cene pojedinačnih opcionala, a evo i zašto. Naime, kako je ovo odlazeći model, uvoznik je izašao sa izuzetno primamljivom akcijskom cenom koja iznosi 76.990 evra, a odnosi se na gotovo pa identično konfigurisan X6 xDrive 30d.

Reč je o verziji sa M sport paketom koja se po opremi razlikuje od testiranog primerka tek u nekoliko stavki, tako da recimo ima za broj manje točkove od 20 inča i nema sistem kamera već „samo“ jednu kameru za vožnju unazad. Zbog toga u ovom trenutku BMW X6 objektivno predstavlja najpovoljniju ponudu, ali kako je reč o automobilima visoke klase rezervisanim za kupce sa veoma dubokim džepom, svakako da ima i onih koji će ga i pored ovoliko snižene cene zaobići jer žele da nekoliko godina voze novi model kada već moraju da izdvoje više od 70.000 evra.

Uroš Dedić/TopSpeed

Audi Q8 50 tdi quattro
Karoserija
SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.986 x 2.190 x 1.705 mm, međ. rast. 2.995 mm; zapremina prtljažnika 605 lit, masa 2.145 kg
Motor dizel, V6, 2.967 ccm, 286 KS pri 3.500–4.000 o/min; 600 Nm pri 2.250–3.250 o/min
Transmisija automatska, osam stepeni prenosa, quattro pogon na sve točkove
Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
Pneumatici 285/40 R22
Performanse 0–100 km/h za 6,3 s; maksimalna brzina 245 km/h; potrošnja goriva 7,3 lit/100 km; emisija 178 g/km
Cena od 78.739 evra

Utisak
Audi Q8 predstavlja pravo osveženje u segmentu jer formom odudara od već viđenog, a u sebi skriva visokotehnološka rešenja

BMW X6 xdrive 30d
Karoserija
SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.909 x 1.989 x 1.702 mm, međ. rast. 2.933 mm, zapremina prtljažnika 580 lit, masa 2.065 kg
Motor dizel, 6 cilindara, redni, 2.993 ccm; 258 KS pri 4.000 o/min; 560 Nm pri 1.500–3.000 o/min
Transmisija automatska, osam stepeni prenosa, xDrive pogon na sve točkove
Oslanjanje napred udvojena trouglasta ramena, nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
Pneumatici 285/35 R21
Performanse 0–100 km/h za 6,7 s; 230 km/h; 6,0 lit/100 km; emisija CO2 159 g/km
Cena od 74.500 evra

Utisak
BMW X6 svojom dinamikom pruža veliko zadovoljstvo u vožnji i bez nekih posebnih tehnoloških inovacija

Mercedes-Benz GLE Coupe 350 d 4MATIC
Karoserija
SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.900 x 2.003 x 1.700 mm, međ. rast. 2.915 mm, zapremina prtljažnika 650 lit, masa 2.250 kg
Motor dizel, V6, 2.987 ccm; 258 KS pri 3.400 o/min; 600 Nm pri 1.600 o/min
Transmisija automatska, devet stepeni prenosa, 4MATIC pogon na sve točkove
Oslanjanje napred udvojena trouglasta ramena, nazad multi-link
Kočnice napred samoventilirajući diskovi, nazad puni diskovi
Pneumatici 275/45 R21
Performanse 0–100 km/h za 7,0 s; 226 km/h; 7,2 lit/100 km; emisija CO2 187 g/km
Cena od 73.393 evra

Utisak
Mercedes-Benz GLE Coupe samo siluetom podseća na X6, dok u prvi plan stavlja neke druge atribute, prvenstveno udobnost