TRAVEL TEST Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC: Ispod radara

Restilizovana Mercedes-Benz C-klasa sa dvolitarskim dizel motorom od 194 KS je po mnogo čemu nova, ali je i dalje ona „stara“, kompaktna, ali dovoljno komforna, tehnološki napredna i luksuzna limuzina. Ni performanse nisu žrtvovane, ali ni ekonomičnost. U to smo se uverili tokom nedavnog putovanja u Austriju...

Pokušali smo da se uklopimo u okruženje, ali neke činjenice i okolnosti nam baš nisu išle u prilog... Na VN Austrije u Špilbergu, na stazi Red Bull Ring koja se nalazi u Štajerskoj, krenuli smo sa sivom limuzinom iz kuće “Trokrake zvezde”.

Dobro, nije baš da je Mercedes-Benz C-klasa nešto što je neupadljivo, ali bar u germanskim zemljama, sigurno da ne „štrči“ toliko, koliko u nekim drugim. Svi su se već nekako navikli da je ovo najuspešniji i najpopularniji model iz Štutgarta, koji je prodat u više od 10 miliona primeraka od 1982. kada se pojavio.

Ova generacije se već pet godina nalazi na tržištu, s tim što je lane „osvežena“ i to prilično detaljno. Čak toliko, da bi mogli govoriti i o novom automobilu, budući da ima preko 6.500 delova i komponenti koji su novi u sve tri verzije (limuzina, kupe i kabriolet), što je već više od polovine ukupnog broja! Budući da smo se sa njom samo dva puta, i to prilično kratko družili, eto prilike za višednevnu zabavu i to sa modelom C 220 d 4MATIC.

A ta zabava počinje, kao i svako putovanje, što bi mudri Kinezi rekli: „prvim korakom“. U našem slučaju, prvim okretom točkova od 18 cola na kojima se nalazi 4,7 metara duga, 1,8 široka i 1,4 visoka limzina. Razmak između osovina je 2,8 metara, što obećava dosta prostora u enterijeru. Zapremina prtljažnika je, moramo priznati skromnih 460 litara imajući u vidu konkurenciju, mada u našem „slučaju“ je to irelevantno budući da na put idu samo dvojica!

Što se tiče spoljašnjeg izgleda, pa tu su mišljena podeljena. Nekima je previše „klasična“ i promene nisu radikalne, a nekima je onako baš „kul“. Međutim, Mercedes-Benz je retko kada pravio „oštre rezove“ i velike promene, pogotovo kada je reč o restilizacijama, pa bila ona i ovako drastična kao što proizvođač tvrdi. U stvarnosti izmene su jedva primetne, što i ne čudi, jer se mahom odnose na primenu nove tehnologije i motora.

Sve u svemu, u paketu AMG Line automobil izgleda dobro, posebno od napred i s boka... Tu su nove LED svetlosne grupe, maska i branik. Od nazad, tu smo od samog početka tržišnog života ovog modela imali „amandmane“. Svetlosne grupe su OK, ali nekako deluju kao „ostvra u moru“ lima, tako da su vrata prtljažnika možda previše naglašena?! Naravno, sve je to stvar ukusa i ličnih afiniteta...

Unutrašnjost donosi onaj potpuno prepoznatljiv stil, a svakako i luksuz, ove marke. Iako je C-klasa praktično ulaznica u svet limuzina Mercedes-Benza i prilično kompaktna, kvalitet i odlična završna obrada su primetni skoro u svakom detalju.

Takođe, primetno je i to da su mnogi sadržaji preuzeto od E i S-klase, poput recimo digitalnih instrumenta. Ovaj trend prenet je i na C-klasu pa je tako sada tu digitalna instrument tabla od 12,3 inča, tj. dijagonale 31,2 cm u rezoluciji 1.920x720 piksela, novi hed-ap displej, baš kao i centralni ekran od 10,25 inča, odnosno 26 cm, multimedijalnog sistema.

To znači da je sada moguće menjati izgled instrumenata, imati različite prikaze i podatke, od onih koji se odnose na informacije o vožnji, navigaciji, vozilu i drugom, te dosta toga kreirati po vlastitoj volji. I za to su na raspolaganju tri moda grafike: Classic, Sport i Progressive. Realno, ovo je olakšalo posao dizajnerima, pa samim tim inženjerima, a stavilo na „slatke muke“ vozače...

Iskreno, spremni na gužvu na granici sa Mađarskom, koja je, gle čuda, izostala, ali je zato bio zastoj na obilaznici oko Budimpešte, sat vremena je potrošen u koloni i ispitivanju ovih mogućnosti personalizacije kokpita, izbora boja, odnosno traženje „one prave“ od 64 ponuđene i ostalim „igrama“ sa multimedijalnim sistemom.

Potom tu su i komande na multifunkcionalnom upravljaču sa kojima se treba saživeti i na kraju „razgovor“ za automobilom?! Znate ono: „Hej Mercedes...” E, jedino ga nismo pitali kako se sedi pozadi, jer na to neki imaju primedbe. S obzirom na udobnost i komfor koji su pružala sedišta napred, to smo ostavili za neki naredni put.

Iskreno, oduševila nas je agilnost ovog modela u veziji C 220 d 4MATIC. Automobil suvereno krstari auto-putevima, ali i kada siđete sa njih, vožnja postaje još zabavnija. Dvolitarski redni turbo-dizel agregat od 194 KS ima maksimalni obrtni moment od 400 Nm. Ta sila se preko devetostepenog automatskog, dakle 9G-TRONIC menjača i, u ovom slučaju, sva četiri točka permanentno, budući da poseduje 4MATIC pogon, prenosi na podlogu u odnosu 45 % napred i 55 % nazad. U praksi to znači da ova C-klasa nema baš nikakvih problema sa trakcijom, a promene stepena prenosa i ne osećate, naravno, ukoliko ne želite to sami da radite komandama smeštenim iza upravljača.

Deo zasluga za agilnost pripada i paketu opreme AMG Line kod kojeg je sistem Agility Control te niže oslanjanje standardno. Sve to omogućava izuzetno precizno upravljanje i odlično ponašanje vozila u krivinama. Pri svemu tome, vozna dinamika je odlična... Ova C-klasa do 100 km/h stiže za 6,9 sekundi, a masa od 1.590 kg se praktično i ne oseća. Maksimalna brzina 233 kilometra na čas je lako dostižna, baš kao i kazna za saobraćajni prekršaj na putevima u Austriji!

Međutim, dobro je što austrijska policija ima izvesnu dozu tolerancije... Najvažnije je da poštujete ona ograničenja brzine u naseljenim mestima, bila ona 50 ili 30 km/h. Tu „popusta“ nema! A Mercedes-Benz C-klasa, koji je krcat savremenom bezbednosnom opremom će vam, recimo, kroz Active Brake Assist sistem koji prepoznaje vozila, bicikliste pešake pomoći da ukočite na vreme, jer će prvo uslediti upozorenje, a potom će automobil i sam preduzeti akciju kočenja!

Van naseljenih mesta, kroz gotovo idiličnu dolinu reke Mure, bilo je pravo uživanje voziti C-klasu. Tiho i mirno, takoreći glatko i nečujno. Onako, baš gospodski... Doprinos sistema aktivne asistencije doprinosi tom osećaju, mada onaj Active Steering Assist, kada vam računar „otima upravljač“ prateći strogo zacrtane putanje, ponekad zna da iritira.

Komfornoj i opuštenoj vožnji svakako doprinosi i komanda Dynamic Select, tj. mogućnost izbora različitih režima kretanja koji menjaju karakter vozila. U onom Eco, pa i Comfort modu zaista ostajete „ispod radara“, gotovo neprimetni, dok kada se približite trkačkoj stazi, baš kao i mi, ruka sama poseže za onim Sport ili Sport +, pa i Individual. I tada će vas svakako čuti...

Da Mercedes-Benz C-klasa ima odlična vozna svojstva, znali smo od pre... Međutim, ono što nas je prijatno iznenadilo je činjenica da dvolitartski dizel motor od 194 KS, pored toga što obezbeđuje sasvim dobru voznu dinamiku uopšte nema velik „apetit“... Tačnije, nije „žedan“! Jedino malo zbunjuju podaci sa bord kompjutera koji, recimo, pokazuje da imate goriva za još 173 kilometra iako vam već neko vreme istovremeno signalizira da ste na rezervi?! Zato je važno uzeti u obzir da zapremina rezervoara iznosi svega 41 litar!

U našem slučaju, pogotovo imajući u vidu ekonomičnost spomenutog agregata, autonomija nije kompromitovana, niti je neki uobičajeni plan narušen. Bez mnogo „taktiziranja“ sa benzinske stanice Petrol na Novom Beogradu, sa lakoćom stižemo u Austriju, zemlju gde su prosečne plate oko 2.000 evra, tj. čak četiri puta veće od naših, naravno, ukoliko naivno verujete da se u Srbiji zarađuje po 500 evra! No, zato litar dizela košta u proseku 1,2 evra, pa vi slobodno računajte koliki smo mi „ekonomski tigar“ sa Balkana.

Ostavimo sada to po strani i vratimo se C-klasi... Jedno su podaci koje je pokazivao bord kompjuter, a drugo oni realni iz života, kada napunite, pa ispraznite rezervoar i podelite to sa brojem pređenih kilometara. Po tom sistemu, siva limuzina sa trokrakom zvezdom potrošila je ukupno 107,5 litara, a prešla 1.961 km, što znači da je to u proseku 5,5 lit. na 100 km. I to je odličan rezultat, imajući u vidu sve okolnosti!

Još kada se svemu tome doda i veoma povoljan „opšti utisak“, pre svega ona diskretna elegancija i neosporne performanse, Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC je sigurno automobil koji će poželeti mnogi, bilo stari, bilo mladi... A naša želja da ostanemo „ispod radara“, pogotovo u situaciji kada je trijumfovala Red Bull Honda, na oduševljenje više 100.000 Holanđana na stazi Red Bull Ring, donekle se ispunila. Mada, iskreno verujemo da bi mnogi rado na svom „radaru“ videli ovu trokraku zvezdu...

ZoranŽivkov/TopSpeed

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC

Karoserija limuzina, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.702 x 1.810 x 1.457 mm, međ. rast. 2.840 mm; zapremina prtljažnika 460/1.480 l, masa 1.590 kg
Motor četvorocilindarski, redni, turbo-dizel, 1.950 ccm, 194 KS pri 3.800 o/min; 400 Nm pri 1.600–2.800 o/min
Transmisija automatska, devetostepena, 9G-TRONIC; pogon 4x4, 4MATIC
Ogibljenje napred udvojena trouglasta ramena sa spiralnim oprugama i gasnim amortizerima i stabilizatorima; nazad multi-link sa spiralnim oprugama i gasnim amortizerima i stabilizatorima
Kočnice napred samoventilirajući diskovi 305 mm i nazad diskovi 300 mm
Pneumatici 225/45 R18
Performanse 0 - 100 km/h za 6,9 s; 233 km/h; 5,5 l/100 km; emisija CO2 144 g/km
Cena 54.223 evra

Rejting
▲ vozna dinamika, performanse, lakoća upravljanja i kontrole, izuzetna ekomičnost
▼ relativno mali prtljažnik, dizajn pojedinih detalja

Utisak
Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC je luksuzna limuzina koja se veoma lako prilagođava željama i potrebama vlasnika