TRAVEL TEST Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC Estate: Plava ptica

Restilizovana limuzina C-klase sa dvolitarskim dizel motorom od 194 KS nam je već poslužila za jedno putovanje na F1, a sada je, igrom slučaja, red došao na karavan... Odnosno model Estate kako ga Mercedes-Benz zvanično naziva. Za jedan porodični automobil ovo bi trebalo da bude sasvim lak zadatak...

Postoji neverovatan strah kod naših ljudi da izađu iz nekih klišea i oslobode se predrasuda... Tako, recimo, karavani uopšte nisu prihvaćeni kao porodični automobili i ima ih izuetno malo na putevima Srbije.

A kada neko i spomene da ima karavan, nekako se podrazumeva da je to ili Passat ili Stilo! Drugo ništa kao da ne postoji? E sad, ako je to, ipak, kojim slučajem Mercedes-Benz, to još može da se prihvati, mada onda sledi pitanje - zašto je tamno-plav, a ne crn ili srebrno siv? Zato... Baš zato, što mu Brilliant Blue Metallic boja odlično pristaje i ne treba žaliti tih 780 evra doplate za nju!

Ima i onih drugih „filozofa praksisovaca“ koji ne osporavaju izbor karavana, ali sumnjaju da tu u prtljažnik može da stane, recimo, mašina za pranje veša?! E pa nismo probali, ali možda i može... Mada pitanje je glupo, zapravo čak i gluplje od onog da li može da se „ugradi plin“, jer ko vuče takve stvari svaki dan?! A kada tako nešto zatreba, ima onih koji se time bave i iskreno sumnjamo da će jedan kupac novog Mercedes-Benza sam prevoziti takav teret.

Još manje želimo da verujemo da bi neki „genije“ ugradio „butan-bocu“, jer mu se učinilo da u prtljažniku ima dovoljno mesta! Da, mesta ima, budući da je zapremina 490 litara inače, a 1.510 kada se nasloni sedišta spuste, ali ljudi... Pročitajte oznaku - 220 d 4MATIC ako već ne vidite širu sliku!

Umesto svega ovoga, bilo bi logičnije pitati da li može da stane torba sa štapovima za golf ili neki drugi sportski rekvizit. No, to je naša srpska stvarnost... Osiromašeni smo i ekonomski i mentalno!

Ovo je samo deo glupih komentara sa kojima smo se suočili odmah po preuzimanju „našeg“ vozila za put u glavni grad Mađarske na trku F1. Očigledno da karavani kod nas nisu „shvaćeni“ kao porodični automobili ili se pak potpuno drugačije doživljavaju, pa nam se zato žurilo da promenimo geografsku dužinu i širinu...

Krećući se više ka severu, izgleda da je prelepi plavi karavan sve bolje prihvaćen. Sve je više „istomišljenika“, mada su to mahom stranci ili naši ljudi koji godinama žive u inostranstvu, pa su malo bolje shvatili šta je to pravi porodični automobil! Sad tu ima različitih viđenja, naravno i karaktera od onih koji preferiraju sportski duh BMW Serije 3 Touring ili efikasnost koju nudi Audi A4 Avant ili pak minimalizam oličen u modelu Volvo V60. Sve su to na izvestan način rivali Mercedes-Benz C-klase Estate, ali i njegovi „saborci“ u borbi da se kupci odvrate od invazije iz SUV segmenta.

Prošlogodišnja temeljna restilizacija, koja je obuhvatila sve karoserijske verzije C-klase, dakle i limuzinu i kupe i kabriolet, naravno nije zaobišla ni karavan, a sve što smo u prošlom broju izneli u vezi sa dimenzijama limuzine, važi i za karavan. Razlike su, praktično, neznatne i počinju tek negde ispred C stuba, a odnose se na drugačije forme i oblike zadnjeg dela.

Mada u suštini, Estate“ verzija izgleda možda i lepše nego limuzinska. Možda su tome razlog veće zadnje svetlosne grupe, koje su ovde sada skladnije uklopljene sa ostatkom vozila. Još samo da se „reši“ pitanje tih „lažnih“ završetaka izduvnih cevi i sve će biti na svom mestu.

Slična konstatacija važi i za enterijer ovog karavana, a razlike počinju tek u zadnjem delu i najprimetnije su one u vezi zapramine prtljažnika. Međutim, budući da je na četvorodnevni put, opet, išla samo „dvočlana“ ekipa, to što je prtljažni prostor veći za 30 litara nego kod limuzine i nije bilo od nekog krucijalnog značaja... Barem ne nama u tom trenutku, ali neko će se upravo zbog toga možda opredeliti za ovaj karavan!

I pored toga, C-klasa i dalje ostaje prilično kompaktna i kvalitetno urađena, te kao takva predstavlja ulaznicu u svet limuzina odnosno karavana Mercedes-Benza. Opet, sve ono što je preuzeto od „E“ i „S klase“, kao što su na primer digitalni instrumenti, samo je dodatni plus. Kada se tome doda još mnogo opreme i sistema asistencija vozaču, gotovo u vrednosti 20.000 evra na osnovnu cenu, jasno je da ovaj automobil ne može oskudevati u komforu i bezbednosti.

I sada bismo trebali da tražimo samo razlike između limuzine i karavana, koje u veoma sličnim paketima opreme i sa identičnim dizel motorom u razmaku od mesec dana vozimo praktično istim putem? Doduše, ovaj je upola kraći, jer podrazumeva samo relaciju od Beograda do Budimpešte i povratak, uz malo vožnje po lokalu, a ne i dalje prema Beču sve do Špilberga, pa nazad. A da je brži... Nije, jer već na granici sa Mađarskom susreli smo se sa velikom gužvom!

Visoke temperature i višesatno čekanje, tačnije stajanje u koloni dok motor konstatno radi, nisu nešto što će se povoljno odraziti na potrošnju goriva. No, izbora nemamo i tek samo povremeno, dok stojimo u mestu, čežnjivo gledamo u pravcu komande za izbor jednog od tri moda vožnje: „Classic“, „Sport“ i „Progressive“.

I tu je ponovo ona već dobro poznata zabava kroz „razgovor“ sa automobilom i čuveno - „Hej Mercedes...” Pa potom sve ostale „igre“ sa podešavanjima i izborom boja.

Kada je prepreka granice konačno „savladana“, počinje borba sa gužvom na auto-putu. Tempo nam je „ispresecan“, a potrošnja goriva veća od planirane. Naime, mi smo naumili da ovu „Misiju Hungaroring“ obavimo bez dolivanja goriva, tj. da odemo i da se vratimo. Da li je to moguće sa automobilom kao što je Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC Estate, pa videćemo...

Sa onom sivom limuzinom to ne bi mogli, no ovo je karavan!? E sad, šalu na stranu, moguće je, ali iz veoma jednostavnog razloga što ovaj automobil ima rezervoar povećane zapremine, odnosno umesto standardne 41 litre, ukupno 66. Samim tim i domet ili „dolet plave ptice“ je značajno veći!

I ovaj karavan, kao i limuzinu C 220 d 4MATIC pokreće dvolitarski redni turbo-dizel agregat od 194 KS sa maksimalnim obrtni, momentom od 400 Nm. Putem devetostepenog automatskog, dakle 9G-TRONIC menjača ta snaga se prenosi sva četiri točka permanentno, budući da poseduje 4MATIC pogon. Odnos raspodele po osovinama je, naravno, isti, 45 % napred i 55 % nazad. I sve pohvale koje smo izrekli u vezi sa trakcijom i radom menjača i dalje važe.

Jedino su performanse neznatno drugačije... Do 100 km/h ova „plava ptica doleće“ za 7 sekundi, što je 0,1 s sporije, baš kao što je i maksimalna brzina manja za 4 kilometra na čas i iznosi 229 km/h. S tim u vezi treba napomenuti da je i masa karavana veća za nekih 130 kg u odnosu na limuzinu.

Zbog svega navedenog ostaje pitanje da li je ovde komfor nadvladao agilnost i eventualno narušio ono što bi nazvali voznom dinamikom? Pa, odgovor je - ne mnogo! Uostalom, zbog čega bi inače C-klasa u ovoj verziji bila toliko popularna, da je u pitanju samo udobnost. Uprkos svemu, ovaj karavan dozvoljava da tražite limite sve dok saputnicima to ne postane neprijatno. I naravno, ne zaboravite da je ovo, ipak, porodični automobil.

A na kraju sledi i onaj najbolji deo priče... Nakon 913 pređenih kilometara, od kojih je bar četvrtina bila u gradskoj vožnji, te uz mnogo „rulanja“ u kolonama i stani/kreni situacija, „plava ptica“ je pokazala da vreme za odlazak po gorivo. „Dolet“ je bio 0 kilometara. I tom prilikom „žeđ“ je ugašena sa 59,3 litra dizela, što daje prosečnu potrošnju od 6,5 litara na 100 kilometara!

Smatrati Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC Estate isključivo porodičnim automobilom ili karavanom za starije prosto nije fer. On sve to jeste, ali i oni koji traže praktičnost, eleganciju, baš kao i performanse i voznu dinamiku, a opet draga im je i ekonomska strana priče, sigurno da će rado prihvatiti ovu „plavu pticu“. Konačno, to je sasvim racionalan izbor, koji mi sa ovih prostora, nažalost, retko pravimo. I čak kada puna cena 58.567 evra koliko košta ovaj automobil sa izuzetno bogatom opremom nije problem, uvek se nađe neki izgovor... Karavan, pa još plav!? A to su samo predrasude!

ZoranŽivkov/TopSpeed

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC Estate
Karoserija karavan, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.702 x 1.810 x 1.457 mm, međ. rast. 2.840 mm; zapremina prtljažnika 470/1.480 l, masa 1.720 kg
Motor četvorocilindarski, redni, turbo-dizel, 1.950 ccm, 194 KS pri 3.800 o/min; 400 Nm pri 1.600–2.800 o/min
Transmisija automatska, devetostepena, 9G-TRONIC; pogon 4x4, 4MATIC
Ogibljenje napred udvojena trouglasta ramena sa spiralnim oprugama i gasnim amortizerima i stabilizatorima; nazad multi-link sa spiralnim oprugama i gasnim amortizerima i stabilizatorima
Kočnice napred samoventilirajući diskovi 305 mm i nazad diskovi 300 mm
Pneumatici 225/50 R17
Performanse 0 - 100 km/h za 7,0 s; 229 km/h; 6,3 l/100 km; emisija CO2 166 g/km
Cena 58.567 evra

Rejting
▲ prefinjen enterijer i elegantna pojava, izuzetan komfor u vožnji i ekomičnost za primer
▼ nešto veća masa i ne baš prevelik prtrljažnik

Utisak
Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC Estate možda nije "najuzbudljiviji" karavan na tržištu, ali se čovek lako navikne na njega i teško odvaja.