TEST Toyota Yaris Limited Y20 Edition: Zlatni ogrtač

29/04/2019. Aleksandar Savin/TopSpeed

Dvadeset godina postojanja Toyota Yaris ističe ekskluzivnom, limitiranom edicijom koja će u Evropi brojati 1.998 primeraka, od toga oko 30 stiže u Srbiju, a jedan se našao i na našem testu...

Toyotin ulazak u B segment ozvaničen je predstavljenjem potpuno novog modela Yaris, na Salonu u Parizu 1998. godine. Nije mu trebalo previše vremena da stekne poverenje mnogobrojnih zaljubljenika u male i praktične gradske automobile. Jednostavan, interesantnog oblika, sa originalno rešenom digitalnom instrument tablom u centralnom delu, ovaj automobil se dokazao i kao veoma pouzdan, u skladu sa imidžom japanske marke!

Tri generacije smenile su se od tada, a provukla se i neka interna titula koja ovog mališana čini Toyotinim najprodavanijim automobilom u Evropi. Imajući u vidu minuli rad Yarisa, Toyota je odlučila da nagradi ovaj model, ai njegove poklonike još jednim ekskluzivnim izdanjem. Tako je nastala ograničena serija sa nazivom Toyota Yaris Limited Y20 Edition, automobil koji će biti proizveden u simboličnoj seriji od 1.998 primeraka, a u Srbiji će završiti nešto preko trideset.

Mi smo se sa restilizovanom trećom generacijom Yarisa upoznali pre nepune dve godine u Holandiji, gde nam je novitet skrenuo pažnju činjenicom da je mnogo više od obične restilizacije budući da je u modernizaciju uloženo 90 miliona evra i da je tom prilikom implementirano preko 900 novih delova. Nakon hibridne verzije, prošle godine smo vozili sportski Yaris GRMN sa 1,8-litarskim motorom i kompresorom, snage 212 „konja“, takođe ekskluzivni model iz ograničene serije. Oba automobila ostavila su pozitivan utisak, svaki na svoj način, a pogotovo „sportista“ koji je pokazao zavidne mogućnosti na stazi Parc Motor u Barseloni.

Najnoviji, poseban predstavnik imena Yaris na prvi pogled deluje odlično. Naime, ovaj model je sa ukusom doteran u skladu sa jubilejom. To je i razlog zbog čega je dobio karakterističnu zlatnu Mystic Gold boju, istu u kojoj je svetu predstavljen prvi Yaris. Ipak, kako bi bio atraktivniji i u skladu sa modernim vremenom, izgled je “ulepšan” tamno sivom nijansom koja se prostire od LED prednjih svetlosnih grupa, preko krova, pa sve do C stuba. Tu su i novi elementi poput okvira maglenki i obloga retrovizor u tamno sivoj boji i crne maske hladnjaka. Celokupnom izgledu doprinose i naplaci od 16 inča, takođe u tamno sivoj nijansi, kao i znak Y20 koji je pozicioniran na C stubu.

Enterijer je preživeo sličan preobražaj. U njemu pronalazimo siva profilisana sedišta sa utisnutim logoom Y20, a poznati kokpit sa dobrom ergonomijom upotpunjen je istim logoom na suvozačevoj strani, ali i, pogodili ste, sivim detaljima na centralnoj konzoli, upravljaču i ručici menjača. Instrument tabla sa velikim brzinomerom i obrtomerom je pregledna, a između dva kruga nalazi se multifunkcionalni displej, dijagonale 4,2 inča.

Desno je još važniji ekran Toyota Touch 2 multimedijalnog i navigacionog sistema, dijagonale 8 inča. Naravno, osetljiv je na dodir, a kod testiranog modela daje i prikaz kamere za vožnju unazad. Pored navedenog, omogućava pristup i drugim informacijama i prilagođavanju, od podataka koji se odnose na putovanje pa sve do personalizacije velikog broja funkcija.

Što se pogonske jedinice tiče, testirani model opremljen je 1,5-litarskim benzinskim agregatom koji preko šestostepenog ručnog menjača pokreće prednje točkove. Atmosferska jedinica isporučuje 111 konjskih snaga i 136 Nm obrtnog momenta.

Kako sve preko 100 „konja“ u B segmentu predstavlja natprosečnu snagu, tako i ovaj motor omogućava sasvim laka i rasterećena ubrzanja. Međutim, ne ističe se baš performansama, uprkos tome što je Yaris težak tek nešto preko jedne tone.

Nakon nekoliko dana vožnje u različitim uslovima, „Japanac“ je potvrdio da se dobro snalazi u gradu, Udoban je, pregledan i nije preveliki potrošač, jedino nam je povremeno smetao nešto veći krug okretanja koji ume da oteža manevrisanje kada ste ograničeni prostorom.

Dopalo nam se i kako se ponaša na otvorenom putu. Odziv na upravljač je direktan što uliva sigurnost, a prava je šteta što ručica menjača nije malo preciznija i sa kraćim hodom. Čudno je da to kažemo za mali automobil iz B segmenta, ali pri brzinama od 130 km/h, Yaris skoro pa da se i ne čuje. Motor je utišan, a šum vetra minimalan, pa mu na tome mogu pozavideti i neki automobili iz viših segmenata.

Zbog male mase, kočenje je veoma lako, a ukoliko zaboravite da pritisnete kočnicu na vreme, u standardnoj opremi prisutni su radarski sistemi koji detektuju prepreku i automobil tada automatski koči. Tu su i sistemi za nadgledanje kolovozne trake pomoću automatskog usmeravanja, prepoznavanje saobraćajnih znakova kao i automatsku aktivaciju dugih svetala.

Zaključak koji možemo da iznesemo jeste da je Toyota sa novim Yarisom zadržala očekivani standard po kom se ovaj model proslavio u prethodnih 20 godina, dok je specijalna edicija Limited Y20 Edition dodala ekskluzivnu notu, iako ne donosi ništa više od nekoliko ukusnih detalja. Ovako stilizovan model sa bogatom opremom ima redovnu cenu 16.850 evra, a trenutno je na snazi akcijska ponuda od 14.490 evra.

Aleksandar Savin/TopSpeed

Toyota Yaris Limited Y20 Edition

Karoserija hečbek, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 3.945mm x 1.695mm x 1.510 mm, međ. rast. 2.510 mm, masa 1.045 kg, prtljažnik 286l

Motor benzinski, R4, 1.497 ccm; 111 KS pri 6.000 o/min; 136 Nm pri 4.400 o/min

Transmisija manuelna, šest stepeni; pogon na prednje točkove

Oslanjanje napred MacPherson, nazad torziona osovina

Kočnice ventilirajući diskovi napred, puni diskovi pozadi

Pneumatici 195/50 R16

Performanse 0–100 km/h za 11,0 s; 175 km/h; 5,0 litara, 109–112 g CO2/km

Cena 16.850 evra

Ocene

▲ Ekskluzivnost, dobra iskorišćenost prostora, udobnost

▼ Krug zaokreta, performanse, neprecizan menjač

Utisak

Toyota Yaris Limited Y20 Edition na lep i poseban način sublimira Toyotino 20-godišnje iskustvo u B segmentu