TEST Porsche Cayenne Turbo Coupe: U ulozi favorita

Porsche je prilično kasno ušao u već proslavljeni segment SUV kupea, ali to ne znači da zaostaje za konkurencijom, naprotiv! U to smo se uverili testirajući moćni Cayenne Turbo Coupe sa 550 KS, koji je tehnički identičan Cayennu, ali se od njega po mnogo čemu i razlikuje

Kada se pomisli na SUV u kupe formi prva asocijacija mnogima je i dalje BMW X6. Model za koji mnogi kritičari nisu imali puno lepih reči, ali volumen prodaje je dokazao kako je lansiranje jednog takvog modela bio ne samo hrabar, već i profitabilan potez.

Sada skoro svaki premijum proizvođač ima bar po jedan SUV kupe u svojoj ponudi, jer svi vide svoju šansu u ovom, ispostavilo se, velikom tržišnom segmentu. Da li se Porše malo „uspavao“ ili je nešto drugo u pitanju više nije ni važno jer sada je konačno u portfolio uvrstio „kajen kupe“. Dakle, u pitanju je model baziran na popularnom „kajenu“, čiji je zadnji kraj izmenjen, tako da opravdava naziv kupe u svom imenu. Mi smo njegove mnogobrojne vreline, uz poneku manu, upoznali na test vožnjama koje je nemački proizvođač organizovao u Sloveniji.

Originalan, sportski izgled u SUV formi nije lako postići. Prvo, te dve odlike ne idu zajedno, a ne ide ni to da se izađe sa još jednim modelom koji se ne bi dovoljno razlikovao od „BMW-a X6“ i „GLE kupea“ koji su u prethodnoj generaciji prilično ličili jedan na drugog. U Štutgartu su srećom pronašli uspešno rešenje.

Naime, ceo akcenat je na zadnjem kraju vozila, gde je krov spušteniji za 20 milimetara u odnosu na standardni „kajen“. Time je dobijena takozvana padajuća linija krova. Ona kreće negde od sredine i nastavlja sve do zadnjeg spojlera, aktivnog aerodinamičkog elementa koji se automatski podiže pri brzini od 90 kilometara na čas ili jednostavnim pritiskom na dugme kada god to vozač poželi.

Izmene postoje i na samom zadnjem delu, gde su branik, difuzor i izduvne cevi nešto drugačijeg oblika. Svetlosni potpis je ipak gotovo isti kao kod „kajena“, ali i ostalih modela nemačke sportske marke. Što se tiče ostalih površina, oštro oko će primetiti novi „gril“ na prednjoj strani vozila, gde je „kajen kupe“ dobio dve linije na centralnom, odnosno jednu na bočnom delu branika, dok „kajen“ poseduje tri linije.

One su toliko diskretne da verovatno nećete uspeti da prepoznate o kom modelu se radi dok ne prođe pored vas. A kada prođe obratite pažnju na bočnu siluetu. Kada biste novi „911“, „panameru“ i „kajen kupe“ skenirali od fara i štop svetala na gore, dobili biste gotovo istu, prepoznatljivu Porše liniju.

Ipak, da bi postigao kupe efekat i u vožnji, a ne samo na papiru, novitet je postao duži za 5 milimetra i nešto širi u zadnjem delu. To omogućava bolje upravljanje i vođenje kroz krivine, ali i prostor da se zadnju klupa postavi za 3 cm niže, kako komfor odnosno prostor za glave putnika ne bi bio tesan. Ipak, „žrtve“ nisu mogle da budu izbegnute tako da prtljažnik ne zahvata impresivnih 745 litara kao kod standardnog „kajena“. Ipak i ovako raspolaže sa respektabilnih 625 litara tovarnog prostora. I težina od 2,2 tone je nešto veća, doduše neznatno.

Sastanak sa ovim automobilom bio nam je upriličen nadomak Ljubljane, u mestu Smlednik, gde nas je dočekala čitava postava kupea izuzev najsnažnijeg. To znači – „kajen“ sa 3.0 V6 turbo motorom od 340 KS, „kajen S“ sa 2.9 V6 biturbo motorom od 440 KS i „kajen turbo“ sa 4.0 V8 biturbo motorom od 550 KS. Vodeći se rečima više je uvek bolje, smeštamo se iza upravljaća najsnažnije Turbo verzije…

Prvi kilometri, sve izgleda normalno, sve je da tako kažemo – očekivano. Pozicija sedenja je idealna iz prostog razloga jer su sedišta odlična i podesiva u svim mogućim pravcima. Tako i oni sa dužim ekstremitetima mogu sebi da pronađu optimalan položaj za upravljačem. Zadnja klupa očekivano pruža manje gostoprimstva, tu će se više osobe osetiti nelagodno zbog niske linije krova. No to je slučaj sa svim SUV kupeima i ova kategorija nije namenjena za komforan prevoz četiri odrasla putnika na duže staze, posebno ukoliko oni koji sede pozadi „prebacuju“ 1,80 metara visine.

Osećaj klaustrofobije dosta ublažava panoramski krov i upravo zbog toga ga je Porše ponudio kao standard kod ovog modela. Psim toga uživanje putnika pozadi upotpunjuje i zasebno podešavanje klimatizacije i grejanje zadnjih sedišta. Kada smo već kod standardne opreme, pod njom se podrazumeva i Sport Chrono paket. Prepoznaje se po malom analognom meraču što liči na štopericu i lociran je na sredini table, a zapravo je mnogo više od jednog pokazivača jer donosi funkcije kao što su Launch Control, Sport Response, itd…

No, vraćamo se na prednje sedište i kokpit, gde ste okruženi ekranima. Sve je poznato od od ranije. Tu je veliki izbor funkcija uz moderan grafički prikaz na ekranu dijagonale 12.3 inča, koji se može i individualno prilagoditi po ličnim preferencijama. Ako vam to nije dovoljno, tu su i dva manja ekrana locirana ispred vozača, veličine 7 inča, koji mogu da prikazuju razne funkcije i parametre kao što su navigacija, slika Night Vision sistema, intenzitet G sila, distribucija obrtnog momenta po osovinama, temperatura vode, ulja, itd… Jedina mana, ako se tako može nazvati, su dugmići osetljivi na dodir kod menjača, tačnije ne oni sami, već glatka površina na kojoj ostaju tragovi. Ipak, za one kojima je pedanterija opsesija, Porše je obezbedio meku krpicu koja uklanja i najsitnije otiske odnosno tragove prašine.

U vožnji magistralnim putem koji je ispresecan malim selima, u Sloveniji, gde je nulta tolerancija na prekoračenje brzine, osećali smo se kao džin u lancima kome je onemogućeno da iskaže svu snagu. Zbog toga smo dosta bili rezervisani u ispitivanju performansi, ali smo se lako uverili u agilnost koja je iznenadila sva naša očekivanja.

Okretnost, odnosno upravljivost i stabilnost, posledica su lake aluminijumske šasije, aktivnih stabilizatora koji preko aktuatora menjaju torzionu čvrstinu, PDCC sistema dinamičke kontrole šasije, PASM aktivne suspenzije, te sistema upravljanja na sva četiri točka gde istovremeno sa prednjim zakreću i zadnji. Samo je pitanje da li u istom ili suprotnom smeru, a to zavisi od brzine. Ako je brzina niža, idu u suprotnom, pri višim brzinama, u istom.

Konačno kada smo se udaljili od naseljenih mesta, put se „otvorio“ a ograničenje brzien podiglo. Tada nismo propustili želeli da propustimo zabavu i da ne „probudimo“ onaj natpis Turbo na vratima „gepeka“. To znači da ubacivanjem u Sport+ režim vožnje, sa pedalom stisnutom do poda aktiviramo svih 550 konjskih snaga i 770 Nm obrtnog momenta koje isporučuje 4.0-litarski V8 agregat. Iako su te, kao i brojke ubrzanja od 3.9 sekundi za dostizanje 100 km/h iz mirovanja veoma impresivne, još je impoznatnije kako ovaj automobil prkosi fizici.

Tačan i spretan, „kajen turbo kupe“ se neutralno ponaša te precizno leti kroz duge i oštre krivine, sa minimalnim naginjanjem i bez ljuljanja. Čak i kada preterate, sve informacije prenose se preko upravljača, tako da imate vremena da reagujete popuštanjem gasa i korekcijom volana. Pohvalu zaslužuju i kočnice promera 415mm napred koje „grizu“ čeljusti sa deset klipova! Diskovi su premazani keramičkom zaštitom kako bi se poboljšale performanse, a sigurno nije na odmet ni to što se smanjuje prljanje felni od kočione prašine. Naravno, na raspolaganju su i karbon keramičke kočnice koje smo takođe probali i pri dinamičnijoj vožnji razlika je evidentna.

Ono što bismo više voleli jeste da je za prenos upotrebljena PDK transmisija sa duplim kvačilom. Daleko od toga da je Tiptronic S loš ili prosečan, ali jednostavno nije toliko tačan kao Poršeov menjač sa duplim kvačilom… Ipak ovo je sportski terenac, tako da mu se to ne može uzeti za zlo.

To potvrđuje i time što pored nomalne i sportske, nudi još nekoliko režima vožnje, a jedan od njih je off-road. Mnogi i dalje nisu svesni koliko je zapravo „kajen“ sposoban da se pokaže u pravom svetlu i na onim manje pristupačnim mestima, tamo gde se brzina ne računa. Naime, napredni integralni pogon omogućava Off-Road režim vožnje koji se selektuje preko centralnog displeja. Tu pomaže i pomenuto vazdušno oslanjanje sa tri komore i šest pozicija visine, tako da „klirens“ varira od 162 mm do visokih 245 mm. Mi se ovog puta nismo upuštali u preteranu vožnju van asfalta, ali smo ranije isprobali ove sisteme na „kajenu“.

Sve u svemu, „kajen kupe“ preuzeo je gotovo sve od modela „kajen“ ali je udahnuo jednu novu dozu dinamike i sportskog karaktera, kao i ekskluzivnosti. Dakle ovaj automobil u sebi krije mnogo više od promene oblika, a da je tako potvrdio nam je voznim svojstvima. Mada, većina će se na ovaj model odlučiti baš zbog estetskog dojma.

Aleksandar Savin/TopSpeed

Porsche Cayenne Turbo Coupe

Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.939 x 1.989 x 1.653 mm, međ. rast. 2.895 mm; masa 2.200 kg, prtljažnik 625 lit.
Motor benzin, V8, twin-turbo; 3.996 ccm; 550 KS pri 5.750–6.000 o/min; 770 Nm pri 2.000–4.500 o/min
Transmisija automatska, Tiptronic S; 8 stepeni prenosa, pogon na sve točkove
Oslanjanje napred multi-link, nazad multi-link
Kočnice napred ventilisani diskovi 415 mm, nazad ventilisani diskovi 365 mm
Performanse 0–100 km/h za 3,9 s; 286 km/h; 11.4 lit/100 km, 261 g CO2/km
Cena od 152.000 evra

Rejting
▲ Vozna svojstva, zvuk motora, sedišta
▼ Menjač bi mogao biti tačniji, prostor za odlaganje sitnica

Utisak
Porsche je praćenjem svetskih trendova ušao na još jedan front, a kao i na ostalim gde je prisutan i ovde preuzima ulogu favorita