TEST Peugeot 2008 1.2 PureTech 155: Ponovo rođen

SUV segment ne prestaje da se razvija, a najnoviji predstavnik dolazi iz Francuske. Reč je o drugoj generaciji Peugeot 2008, koja pravi veliki iskorak u odnosu na prethodnu i sada je, čini se, spremna da nadmaši konkurenciju. Koje inovacije unosi i kako se ponaša u vožnji, saznali smo nedaleko od Marseja, gde smo upoznali verziju u najvišem GT paketu opreme…

Kompaktni B segment modernih SUV krosovera je najbrže rastući segment na tržištu, te svi proizvođači ulažu velike napore i polažu velike nade u svoje proizvode. Većina njih se toliko trudi i investira u „platforme“ ovih vozila da po nekim pitanjima mogu da izađu „na crtu“ i premijum brendovima.

Slučaj takvog tipa pripada najnovijoj prinovi marke Peugeot... Francuski proizvođač oduvek je umeo da svoje poklonike osvoji jedinstvenim dizajnom i šarmom, često i avangardom, a da pri tome ostane proizvod koji će se dodvoriti i konzervativnijim kupcima.

Sada, kada je kriterijum lepote postao daleko bitniji nego ranije i to zahvaljujući izlogu koji je svima dostupan na društvenim mrežama, konkurencija je postala opasnija, ali „lav“ iz Sošoa želi da opravda oreol „kralja životinja“. Tako se pred nama nalazi najnoviji proizvod iz „moćnog čopora“, koji takoreći u stopu prati manjeg rođaka, drugu generaciju modela „208“, koja tek što je predstavljena novinarima na prvoj međunarodnoj vožnji, a ovih dana treba da startuje na našem tržištu.

Prvi sastanak sa novim 2008 imali smo nedaleko od Marseja, u dvorcu po imenu Chateau La Coste, jedinstvenim objektom koji spaja luksuz i trendove. Po mišljenju organizatora, druga generacija Peugeota 2008, simbolično oslikava ovaj ambijent.

I nisu pogrešili, jer je Peugeot okrenuo potpuno novi list po pitanju dizajna, a to smo imali priliku da vidimo na modelima 508 i pomenutom 208. Identičan potpis karakteriše i najmanji SUV iz Sošoa, budući da prednjim krajem dominira velika maska hladnjaka i LED svetla u obliku očnjaka, dok sa druge strane primećujemo 3D štop svetla koja asociraju na trag lavljih kandži i isturen veliki crni branik.

Linije na bočnoj strani, pogotovo ako izaberete narandžastu nijansu, transformišu „dosadan“ oblik krosovera u nešto dinamičniju siluetu, a tome najviše doprinosi crni krov i prelamanje linije u trouglastom obliku na prednjim i zadnjim vratima. Da stvar bude bolja, testirani primerak bio je opremljen GT paketom koji uključuje crne naplatke promera 18 inča i male oznake koje ističu najizdašniji nivo opreme.

Kako bi ispratio i opravdao segment u kome se nalazi, Peugeot je „pojačao“ novitet crnim rubovima blatobrana oko točkova, ali i sivim lajsnama, te vozilo deluje manje i kompaktnije u odnosu na njegove stvarne dimenzije. A one su, malo je reći, korigovane u odnosu na model koji nasleđuje.

Naime, Peugeot 2008 je sada duži za 141 mm od svog prethodnika, širi za 76 mm, dok je visina neznatno promenjena. Skok je toliki da se nameće pitanje da li 2008 i dalje pripada istom segmentu? Odgovor je ipak potvrdan, a razlog ovom povećanju gabarita je taj što su direktni konkurentski modeli, poput Renault Captur i VW T-Roc, takođe porasli kao da su pojeli neku „magičnu pečurku“.

To se naravno odrazilo i na enterijer vozila, segment koji kod 2008 ostavlja baš snažan utisak. Već smo spomenuli da odvažnosti nikada nije manjkalo konstruktorima Pežoa, a to se ovoga puta naročito odrazilo na kokpit. I ovde je, kao i kod ostalih Peugeota implementiran i-Cockpit koji podrazumeva upravljač malog obima i visoko postavljenu tablu koju posmatramo preko, a ne kroz upravljač, kao kod ostalih automobila.

Svaki detalj, „ćoškić“, taster uspeli su da uklope tako da deluje kao celina, bez štrčanja, a da opet, isti ti segmenti, kada ih izdvojimo, predstavljaju malo umetničko delo. Na centralnom delu dominira ekran osetljiv na dodir promera 10 inča, ispod koga se nalazi dva reda tastera. Jedni su osetljivi na dodir, dok su drugi klasični „dugmići“. Kao i kod modela 208 tako se i ovde nismo baš najbolje snašli sa pomenutim tasterima osetljivim na dodir, najviše zbog nelogičnosti pokreta koji je potreban za njihovu aktivaciju, ali sve je stvar navike.

Ipak, veliku pohvalu zaslužuju dve stvari... Prva je 3D grafika, odnosno digitalna tabla ispred vozača, koja sada prvi put emituje informacije u tri dimenzije. Preko fotografije je teško to dočarati, ali svaka „ikonica“ ima svoju senku, te bitnije stvari poput brzine i strelice za navigaciju upadaju u prvi plan.

Francuzi tvrde da je time za pola sekunde skraćeno vreme potrebno vozaču da uoči instrukciju koju traži. Mi taj test nismo mogli da sprovedemo, ali možemo da potvrdimo da izgleda nesvakidašnje i veoma zanimljivo, te bi voleli da upravo ovo postane standard u svim vozilima sa digitalnim tablama. Druga stvar koja nije tako revolucionarna, ali je itekako praktična je otvor kod menjača, čija su vrata dizajnirana za odlaganje mobilnog telefona.

Što se ostatka unutrašnjosti tiče, nema puno toga reći, materijali su odlični, korišćenje jeftine plastike smanjena je na minimum, sve u svemu, odlična ocena! Ostaje da se vidi koliko će povoljan utisak „ohladiti“ niži paketi opreme, ali ono što će ostati identično i za svaku je pohvalu, jeste prostor u kabini. Ima ga sasvim dovoljno, daleko više nego kod prethodne generacije, što je očekivano s obzirom na nove dimenzije, a to je najviše primetno na zadnjem sedištu, kao i u prtljažniku, gde se nudi od 434 do 1.467 litara.

Okrećemo ključ, a za tiho „režanje“ zadužen je, najsnažniji u ponudi, 1.2-litarski turbo-agregat. I mada ne zvuči reprezentativno, ali snaga od 155 KS i 240 Nm, koliko on isporučuje, neće nikoga razočarati. Prvi kilometri, prvi utisci su da je Peugeot 2008 tih, miran i u početku malo nepregledan. Međutim, nakon kraćeg perioda privikavanja na gabarite vozila i to se promenilo...

Kako smo odmah izašli na otvoreni put i dostigli putnu brzinu od 130 km/h možemo da potvrdimo da je buka gotovo neprimetna, mada se mi odlučujemo da je dodatno eliminišemo, jer testirani 2008 dolazi sa Focal muzičkim sistemom koji ubraja deset zvučnika. Silazak sa auto-puta i prelazak na magistralni, otvara novi izazov za našeg „lava“. Menjamo iz Normal u Sport mod vožnje, a osmostepeni automatski menjač u manuelni režim. Odziv na gas se ubrzava, upravljač postaje „teži“, čak se i zvuk menja, ali kroz zvučnike! Više nemamo osećaj da je to mali ekonomični motor 1,2 litra...

Ovaj krosover ima sasvim respektabilne dinamičke sposobnosti, kako u dugim, tako i u kratkim krivinama. Utisku doprinosi dobra pozicija sedenja, kao i upravljač koji idealno leži u rukama. Ipak, u vezi sa tim postoji još jedan trik, a to su Michelin pneumatici.

Naime, dve francuske kompanije zajedno su razvile posebnu „obuću“ za novi 2008 i ona je zaista izvrsna, pa je možda i zbog toga kvalitet vožnje nadmašio sva naša očekivanja. Međutim,, kako ovo nije sportski automobil, već porodični krosover, biramo Eco režim, te nastavljamo našu vožnju... Spokojno, jer sada znamo da je ovaj „lav“ sposoban za iznenadne manevre u slučaju nužde ili zapovesti u naletu adrenalina vozača.

A to nas dovodi do bezbednosne tehnologije. Automobil je opremljen je svim modernim funkcijama koje nas paze i čuvaju, kao što je praćenje trake, autonomno kočenje do brzine od 140 km/h, upozorenje mrtvog ugla i mnogim drugim…

Za kraj, ostaje da kažemo da se Peugeot definitvno pronašao... Novi modeli u ponudi stvarno nude nešto drugačije od konkurencije, što je već samo po sebi dobro. Naravno, još ako cena bude adekvatna, jer zvanični podatak koliko je potrebno izdvojiti za 2008 još uvek nije poznat, ali možemo definitivno konstatovati da je mali „lav“ ponovo rođen!

iz Marseja, Aleksandar Savin/TopSpeed

Peugeot 2008 1.2 PureTech 155

Karoserija krosover, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.300 x 1.770 x 1.550 mm, međ. rast. 2.605 mm; masa 1.205 kg sa punim rezervoarom, prtljažnik 434 lit.
Motor benzin, redni 3 cilindra, turbo; 1199 ccm; 155 KS pri 5.500o/min; 240 Nm pri 1.750 o/min
Transmisija automatska; 8 stepeni, pogon na prednje točkove
Oslanjanje napred McPhreson, nazad torziona osovina
Kočnice diskovi napred i pozadi
Performanse 0-100 km/h za 8,2 s; 6,2 lit/100 km, 113 g CO2/km
Cena od 17.490 evra

Rejting
▲ Udobnost, pregrade za sitnice, 3D kokpit
▼ Preglednost, raspored pojedinih tastera, kamera za vožnju unazad

Utisak
Peugeot sa novim dizajnom polako osvaja simpatije svojih kupaca, a kvalitet ne kaska za tim