TEST Mercedes-Benz V 300 d 4MATIC: Lepša strana putovanja

Tek što smo apsolvirali V-klasu tokom putovanja do Italije i nazad, usledio je novi „sastanak“ sa velikim i luksuznim vanom Mercedes-Benza. Ovoga puta u Španiji, gde smo na dinamičnoj prezentaciji upoznali sve novine na restilizovanom modelu…

Od očaja do sjaja, tako bi u najkraćem mogao da se protumači životni put Mercedesove V-klase. Veliki i luksuzni van u poslednje vreme blista, ali nije oduvek bilo tako. Ovo je jedan od malobrojnih modela sa znakom „trokrake zvezde“ koji svoj životni put nije započeo onako kako su u Štutgartu očekivali i priželjkivali. Osim što nije zadivila kvalitetom izrade, pouzdanost, takođe, nije bila svetla tačka prve generacije (1998-2003).

Ipak, u Daimleru nisu želeli da dignu ruke od svog MPV modela, već su rešili da sagledaju greške i izvuku pouke. Naslednika odnosno drugu generaciju (2003-2014.) su „prekrstili“ u Viano i Vito, tako da se prva oznaka koristila za luksuzne putničke verzije, a druga za nešto sirovije, mahom komercijalne. Kada su “dečje bolesti” postale stvar davne prošlosti, ime V-klasa moglo je da se vrati na velika vrata.

To se dogodilo sa predstavljanjem treće generacije. No, kako njeno prisustvo datira gotovo šest godina, kucnuo je čas da ovaj premijum „transporter“, prodat u više od 200.000 primeraka, bude modernizovan. Restlizovani model, njegove estetske korekcije spolja i unutra, nove sigurnosne sisteme te efikasnije motore, upoznali smo na dinamičnoj prezentaciji koja je za evropske predstavnike medija upriličena u okolini Barselone.

Kao i do sada, u ponudi su tri karoserijske verzije - kompaktna (4,89 m), duža tj. „long“ (5,14 m) i najduža („extra long“ 5,37 metara). Sve tri, naravno, dolaze sa velikim, elektropomičnim kliznim bočnim vratima, s tim da prve dve imaju identično međuosovinsko rastojanje od 3,20 metara, dok je kod najveće razmak između točkova protegnut na 3,43 m.

Konfiguracija sedenja podrazumeva tri reda sedišta, gde u drugom i trećem redu mogu biti postavljena po dva ili tri zasebna sedišta. Ne treba zaboraviti ni „Marko Polo“, ediciju V-klase, osmišljenu za kampere, koja osim posebno uređenog enterijera, opremljenog nameštajem, poseduje pomični krov koji u stanju mirovanja podiže plafon dovoljno visoko da se u kabini može stajati bez saginjanja, što pretvara ovaj kombi u pravu malu kuću na točkovima.

Dakle, na raspolaganju je čitava paleta modela kako bi se prigrlio širok krug kupaca različitih potreba. U Mercedesu ističu kako su za ovaj model „zagrejane“ porodice sa više od dvoje dece, posebno one sa aktivnim stilom života, zatim osobe koje imaju potrebu za prevozom različite opreme za sportske i druge aktivnosti i avanture u prirodi, kao i biznis kupci koji koriste vozilo za privatne ali i službene svrhe. Naravno, dobar deo kupaca predstavljaju i kompanije čija je delatnost bazirana za tzv. VIP „šatl“ prevoz.

Kada je 2014. godine uvedena na tržište, V-klasa je unela novi dizajnerski pristup, kao i nenadmašan nivo komfora te sigurnosti u MPV segment. Sada se u tome otišlo korak dalje. Po izgledu prednjeg dela, V-klasa se još više približila svojim rođacima iz putničkog programa. Napred sada dominira novi „gril“, preoblikovani su branici, uvedene su nove boje uključujući i tamno sivu koja krasi testirani model, baš kao i nove aluminijumske felne prečnika od 17 do 19 inča.

Kupcima je ostavljen izbor između Avangard, Exclusive i AMG-Line paketa koji u određenoj meri definišu i spoljašnji izgled V-klase. Mi smo za test odabrali model sa oznakom V 300 d 4MATIC u AMG-Line paketu, koji pokreće novi dvolitarski dizel motor sa čak 239 KS u kombinaciji sa devetostepenim automatskim menjačem i pogonom na sve točkove.

Pre ispitivanja dinamičkih karakteristika, podsetili smo se svih blagodeti koje su dostupne u kabini. Većinu stavki smo već apsolvirali tokom nedavnog putovanja do Italije u nazad, iako nam je u tu svrhu poslužio odlazeći model, dakle verzija pre restlizacije. Ono po čemu se V-klasa izdvaja u segmentu jeste kvalitetno izrađena kabina. sada to još više dolazi do izražaja jer su implementirani još prefinjeniji materijali, u ponudi su nove vrste kožnih presvlaka, a i ostali elementi su dobili mekši „finiš“.

Druga dva reda sa po dva sedišta nude izuzetan komfor za sedenje jer svaki od putnika može računati na svoj kubni metar, bez bojazni da će bilo ko ili bilo šta ometati taj „vazdušni“ prostor. Svako sedište ima zasebna odmorišta za ruke sa svake strane, a kako je prostora napretek, u njima se može sedeti i sa poluispruženim nogama.

Uz sve to, sedišta je moguće zarotirati za 180 stepeni, tako da putnici iz drugog i trećeg reda mogu sedeti „tet-a tet“ odnosno okrenuti jedni prema drugima. Naravno, u sklopu dodatne opreme možete dobiti i rasklapajući sto na koji se može postaviti lap-top računar, tableti, ili pak, neka društvena igra. Sve to u jednom opuštajućem ambijentu sa elegantnom notom, iza zatamnjenih stakala koja štite privatnost.

Desno od instrument table nalazi se veliki ekran, koji deluje kao „priheftan“ tablet na sredini gornjeg panela, ali za razliku od tableta, ne podržava taktilne funkcije. Njime se „telediriguje“ preko „tač“ panela i tastera koji se nalaze oko ove male površine osetljive na dodir. Osim novih materijala, te proširenih kombinacija trimova i boja, u unutrašnjosti je manje-više sve poznato od ranije, sa izuzetkom izmenjenih brojčanika na instrument tabli i ventilacionih otvora koji su poprimili oblik turbine.

Ipak, na nas je daleko jači utisak ostavila ona prava turbina koja obezbeđuje natpunjenje dvolitarskog dizel motora koji generiše čak 239 KS, uz jednako impresivan maksimalni obrtni moment od 500 Nm, plus dodatnih 30 Nm koji su dostupni u kratkom vremenskom intervalu prilikom ubrzanja sa punim gasom.

Osim ove, najsnažnije pogonske verzije, dostupne su još dve - 2.0 dizel od 163 KS rezervisan je za V 220 d, dok „zlatnu sredinu“ predstavlja V 250 d sa 190 KS. Inače, svi modeli standardno dolaze sa automatskim 9G-Tronic menjačem i zadnjim pogonom, ali se svi mogu dobiti sa opcionim 4MATIC sistemom pogona na sve točkove.

Malo je reći da nas je živahnost novog agregata iznenadila. U pojedinim trenucima deluje nadrealno sa kakvom lakoćom nosi karoseriju težu od 2,2 tone. Sav potencijal još više dolazi do izražaja kada se preko Dynamic Select prekidača odabere Sport režim vožnje. Odziv na gas postaje ažurniji, a paralelno sa motorom, u sportski režim prelazi i menjač tako da kasnije tj. pri višim obrtajima menja u sledeći stepen prenosa.

Ko želi, može i ručno birati stepene prenosa preko polugica iza upravljača. Inače, menjač raspolaže sa devet „brzina“ i snagu raspoređuje u odnosu 60:40 u korist zadnjih točkova. Sa ubrzanjem do 100 km/h za 8,5 sekundi i maksimalnom brzinom od 214 km/h, V-klasa može da se pohvali izvanrednom voznom dinamikom za jedan kombi odnosno veliki van.

Međutim, nije sve u performansama, jer isto tako iskazuje sigurno „ležanje“ i dosta precizno upravljanje. Pri tome, udobnost se ne dovodi u pitanje jer su putnici dobro izolovani od rupa i ulegnuća na putu, baš kao i od uticaja vetra tako da je tiho putovanje zagarantovano čak i pri višim brzinama. Ipak, tada potrošnja neće biti tako niska kao što sugerišu fabrički podaci. Nama je u mešovitom ciklusu grad – auto-put – magistrala, sve u tempu prema zakonskim ograničenjima, bord kompjuter očitavao 9,5 litara.

Za kraj, dodaćemo i da je prilikom restilizacije proširen paket sigurnosnih asistencija. Pored poznatih sistema Cross Wind Assist koji umanjuje uticaj bočnih udara vetra, Attention Assist sistema za prepoznavanje umora kod vozača i adaptivnog tempomata Distronic, sada je uveden i Active City Brake sa detekcijom prepreka u gradskoj vožnji, upozorenjem vozača i funkcijom autonomnog kočenja.

Unapređena su i LED svetla odnosno njihova funkcija High Beam Assist koja sada ne isključuje u potpunosti duga svetla kada se ispred nalaze vozila ili dolaze u susret, već gasi samo pojedine LED segmente, tek koliko je potrebno da ne dođe do zaslepljivanja drugih vozača.

Sve u svemu, sprovedena revizija na polju komfora i sigurnosti, nešto manje u smislu estetike, te novi pogonski agregati usklađeni sa Euro 6 temp D normama, garantuje još nekoliko mirnih i uspešnih sezona za V-klasu. Taman do izlaska nove generacije…

Uroš Dedić/TopSpeed

Mercedes-Benz V 300 d 4MATIC

Karoserija minivan, 5 vrata, 6 sedišta; d x š x v 4.890 x1.928 x 1.800 mm, međ. rast. 3.200 mm; zapremina prtljažnika 1.030 lit, masa 2.145 kg
Motor dizel, redni, 4 cilindra, 1.950 ccm; 239 KS pri 4.200 o/min; 500 (+30) Nm pri 1.600–2.400 o/min
Transmisija automatska, 9G-Tronic, devet stepeni prenosa; pogon na sve točkove
Oslanjanje napred udvojena trouglasta ramena; nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
Pneumatici 245/45 R 19
Performanse 0 - 100 km/h za 8,5 s; 214 km/h; 6,8 l/100 km; emisija CO2 179 g/km
Cena od 50.521 evro

Ocene
▲ Komfor, mogućnost personalizacije u enterijeru, snažan dizel motor, bogata dodatna oprema
▼ Dosta viša potrošnja u odnosu na deklarisane vrednosti

Utisak
Mercedes-Benz V-klasa je luksuzni transporter bez premca na tržištu