TEST Mercedes-Benz GLS 580: Nadmoć na svim terenima

Nova generacija Mercedesa GLS postala je veća, snažnija i tehnološki naprednija, a sve to joj je omogućilo da postane još bolja u vožnji na asfaltu, ali i van njega, u šta smo se uverili krstareći po putevima i bespućima na zapadu Sjedinjenih Američkih Država

Vremena se neumitno menjaju, a sa njima i običaji. Teško se odupiru i oni koji su, čini se, neraskidivo povezani sa tradicijom. Kada je 2015. godine započela proizvodnja SUV modela Bentley Bentayga, prvi primerak isporučen je nikome drugom do – britanskoj kraljici!

Ovaj događaj daje eklatantan primer kako prestižni terenci sve više dominiraju i preuzimaju primat nad reprezentativnim „državničkim“ limuzinama, te osvajaju naklonost bogate i moćne klijentele širom sveta. Svesni toga, u Mercedesu su novu generaciju GLS-a, najvećeg i najluksuznijeg SUV-a u gami, lansirali sa fokusom da bude oličenje S-klase među SUV modelima.

Predstavljen 2005. godine pod imenom GL, koje je u međuvremenu promenio u GLS, ovaj automobil je od samog starta blisko povezan sa Amerikom. Sa „one strane bare“ se proizvodi, tamo je njegovo najjače uporište i baš tamo, na Salonu automobila u Njujorku, proletos je održana premijera najnovije generacije. Kada je već tako, u Dajmleru su odlučili da i svetska dinamična prezentacija bude na američkom tlu.

Ovoga puta izbor je pao na zapadni deo i saveznu državu Juta, nedaleko od Solt Lejk Sitija, koji se naslanja na veliko slano jezero po kojem je i dobio ime, a istovremeno je okružen prelepim krajolicima koje krunišu snegom pokriveni planinski vrhovi koji se propinju i do 4.000 metara nadmorske visine.

Baš kao što je slučaj sa Sjedinjenim Američkim Državama i kod „GLS-a“ je mnogo toga u znaku veličine i moći. Dobro, i ranije je ovaj model bio velik i naočit, a kao da sve to nije bilo dovoljno pa je sada postao još veći i robusniji. I to značajno! Porastao je za ozbiljnih 77 milimetara u dužinu, u širinu za 22 mm, a dobio je i za 60 mm duži razmak između osovina. Prtljažnik je povećan na 890 litara, odnosno 355 litara kada je u upotrebi treći red sedišta. Svaka komponenta na karoseriji, pa čak i mnogi detalji su u XXL formatu. Dovoljno je samo reći da su ponudom obuhvaćeni aluminijumski točkova veličine i do 23 inča!

Napred dominira velika zaobljena maska hladnjaka usađena između najmodernijih svetlosnih grupa koje podrazumevaju standardna tzv. Multibeam LED svetla sastavljena od 112 dioda. Još važnije od brojnog stanja jeste efikasnost dioda, jer čak 650 metara ispred „bacaju“ svetlost intenziteta 1 Luks. Masivnu siluetu proizvodi i izuzetno dugačka hauba, a i zadnja vrata su primetno velika. Oni koji pate od veličine iz raznoraznih pobuda, ali i oni kojima je iz zaista praktičnih razloga potreban jedan ovako divovski SUV sa sedam sedišta, biće opčinjeni pojavom novog GLS-a. A tek kada se susretnu sa njegovim unutrašnjim uređenjem…

Zamišljen kao luksuzni prevoz za do sedam odraslih putnika, GLS ne pravi nikakav kompromis u enterijeru. Sve je podređeno komforu i uživanju prilikom boravka u kabini. Unutra se sedi izrazito visoko, a kako bi ulazak i izlazak bio olakšan vazdušno oslanjanje spušta automobil za 25 mm prilikom otvaranja vrata. Kada se nađete u unutrašnjosti, bilo da sedite na prednjim sedištima ili u drugom redu, gde su nas u ovom slučaju dočekala dva zasebna luksuzna sedišta, odmah ćete osetiti sve blagodeti Mercedesove ekspertize u pravljenju vrhunskih kreacija na točkovima.

Sedišta su veoma udobna, sva se podešavaju preko električnih komandi, a prostora ima napretek kako za noge tako i za glave. Sedišta u drugom redu mogu se pomerati i po dužini za 10 cm, a putnici uživaju za 87 mm više prostora za noge nego ranije. I ne samo to, već su se u Mercedesu svojski potrudili da izjednače komfor i zabavu na prednjim i zadnjim sedištima. Recimo, funkcije grejanja, hlađenja pa i masaže ponuđena su kako napred, tako i pozadi, separatne komande klimatizacije takođe.

U naslonima prednjih sedišta mogu se naći dva „tačskrin“ ekrana od 11,6 inča za uživanje u multimedijalnom sadržaju – filmovima, muzici ili „surfovanju“ po Internetu. I to nije sve, jer na raspolaganju je i prenosivi Android tablet od 7 inča preko kojeg mogu da se kontrolišu i neke od funkcija kojima se inače pristupa preko centralnog displeja, onog dijagonale 12,3 inča na prednjem panelu.

Levo od njega nastavlja se instrument tabla, takođe u formi ekrana dijagonale 12,3 inča, s tim da ovaj nije osetljiv na dodir. Pruža spektar prikaza u različitim grafičkim solucijama – od brzinomera i obrtomera, preko navigacione mape, uvida u razne druge parametre kao što su izbor muzičke stanice, informacije putnog kompjutera itd. Vozač može odabrati i nekoliko različitih stilova, od moderne klasike, sportskog, progresivog do diskretanog, odnosno minimalističkog.

Visoke tehnologije promoviše i sada već neizo-stavan MBUX sistem sa glasovnim komandama koje se aktiviraju kada izgovorite „Hej Mercedes!“. Nakon toga od vašeg virtuelnog prijatelja možete zatražiti da promenu muziku, pojača ili smanji hlađenje, podesi ciljnu tačku na navigaciji, otkrije vam najbliže restorane ili neke druge servise kao što su benzinske stanice i slično…

Pored naprednih funkcija i izuzetne ponude prostora u prva dva reda, pohvalu zaslužuju i zadnja dva sedišta. U njih se mogu smestiti osobe visine do 194 cm, pa je jasno da ovo nije automobil koji predviđa da se u trećem redu prevoze isključivo deca. Mada, svakako da će se na zadnjim sedištima najčešće boraviti mališani. Osim što se zadnjim sedištima lako pristupa jer se pritiskom na taster ona ispred njih pomeraju do kraja napred i uz to preklapaju naslon, opcija sa šest sedišta nudi prolaz širine 19 cm tako da se mlađa deca mogu između njih provući do svojih sedišta bez potrebe da se pomera srednji red.

Mi smo naravno isprobali sve pozicije sedenja, ali smo kao po običaju najveći deo vremena proveli za upravljačem. I to modela GLS 580 4MATIC koji pokreće potpuno novi benzinski V8 agregat od 489 KS i 700 Nm. Značajnu ispomoć daje mu mild-hibrid tehnologija odnosno starter generator od 48 V koji obezbeđuje energiju za krstarenje bez angažovanja SUS motora, rekuperaciju kinetičke energije, kao i EQ boost funkciju kada je na raspolaganju dodatnih 22 KS i 250 Nm obrtnog momenta.

Inače, to je trenutno jedini V8 i najsnažniji motor u ponudi koju sačinjavaju još tri redna šestocilindarska agregata. Dva su dizeli zapremine 2.995 ccm, osnovni u verziji GLS 350 d raspolaže sa 272 KS i 600 Nm, a snažniji u GLS-u 400 d sa 367 „konja“ i 700 Nm. Svi dolaze u kombinaciji sa 9G-Tronic automatskim menjačem i 4MATIC pogonom na sve točkove. Vazdušno oslanjanje je takođe standard.

Itinerer koji su nam pripremili organizatori podrazumevao je vožnju auto-putem, ali i krivudavim planinskim putevima. Snažni V8 sa gotovo 500 „konja“ veoma je tih i uglađen u mirnoj vožnji, da bi sa punim davanjem gasa stotku iz mesta uhvatio za odličnih 5,3 sekunde dok u kabini dopire jako prijatan, dubok i moćan zvuk tipičan za „osmake“. Nismo imali ni trunku sumnje da je GLS suveren na auto-putu.

Zahvaljujući odličnoj zvučnoj izolaciji ali i aerodinamici koja je sa koeficijentom otpora od 0,32 Cd dobrano unapređena u odnosu na prethodnika (0,35 Cd), putovanje protiče u prijatnoj tišini i komforu o kom brine adaptivno vazdušno oslanjanje, ali i novi sistem ADS + (Adaptive Damping System) koji zajedno sa E-ACTIVE BODY CONTROL sa aktuatorima kontroliše prigušenje amortizera na svakom točku ponasob. Inače, automobil je osposobljen da skenira put ispred i da unapred kalibriše rad oslanjanja.

Na auto-putu, kao i u Sport režimu, GLS 580 se spušta za 15 mm, čime se poboljšava aerodinamika, kao i agilnost pri promenama pravca. Naravno, od jednog automobila ovakvih gabatita, koji je težak 2,5 tone, a pri tome nije sportski već luksuzan SUV, ne treba očekivati čudesa po pitanju vozne dinamike. Krstarenja su prijatna, a da bu-du i maksimalno sigurna brinu sistemi kao što su držanje kolovozne trake, asistencija upravljanja, zatim adaptivni tempomat koji automatski usklađuje brzinu propisanim ograničenjima i to čini na pomoću prepoznavanja znakova, dok zahvaljujući topografskim podacima koje dobija preko mapa blagovremeno prilagođava brzinu ispred zavoja, raskrsnica i slično.

Međutim, ono što nas je najviše kupilo jeste udobnost, kao i of-roud sposobnosti koje prikazuje kada siđe sa asfalta. Kako bi pospešili udobnost u krivinama, u Mercedesu su opciono ponudili pomenuti E-ACTIVE BODY CONTROL sa Curve funkcijom koja omogućava blago naginjanje karoserije u smeru kretanja, slično kao kod glisera ili motocikala, a na taj način se u dobroj meri smanjuje uticaj G sila.

Naravno, pri silasku sa asfalta ima šta da po-kaže novi 4MATIC sistem pogona na sve toč-kove. Osim što je potpuno varijabilan i sposoban da prenese i do 100 odsto obrtnog momenta na prednju ili zadnju osovinu, nudi i neke nove mogućnosti. Sistem oslanjanja sa vazdušnim komorama je, takođe, za-služan za izvanredne of-roud karakteristike, jer podiže karoseriju za 60 mm, odnosno za čak 90 mm ukoliko je automobil opremljen of-roud paketom. Tada je dostupna i opcija Rocking, protiv zaglavljivanja u pesku i snegu.

Ako se zadesite sa GLS-om u takvoj situaciji, nećete sopstvenim snagama morati da kopate i oslobađate točkove jer će automobil aktivirati funkciju koja naizmenično, naglo i odsečno, podiže i spušta automobil.

Novost predstavlja i komanda „Individual wheel actuation“, koja služi da se na neravnom terenu reguliše visina oslanjanja na svakom točku ponaosob čime se ostvaruje bolje prianjanje. Sve to ovom impozantnog diva stavlja u službu pravog terenskog vozila, prenoseći luksuz i praktičnost daleko od asfalta, na mesta gde caruje priroda i gde prohodnost iskazuju samo oni najspremniji terenci i najodvažniji avanturisti.

Ako bismo mu tražili mane odnosno ne-dostatke, a njih pronaći i nije baš lako, možemo da kažemo da testirana verzija ima za nijansu grublju kožu na sedištima nego što smo očekivali. Takođe, svojim monuentalnim dimenzijama teško da će pružiti zavidne manevarske sposobnosti u uskim ulicama i urbanim sredinama, kakvih u SAD gotovo da nema.

U svemu ostalom Mercedes GLS zaslužuje najvišu ocenu. Ovaj automobil svojim luksuzom, komforom i performansama, u kombinaciji sa odličnim of-roud svojstvima, definitivno opravdava epitet S-klase među SUV-ovima.

Uroš Dedić/TopSpeed

Mercedes-Benz GLS 580 4MATIC

Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 5.207 x 1.956 x 1.823 mm; međ. rast. 3.135 mm; masa 2.545 kg; prtljažnik 355/890/2.400 l
Motor benzin, V8, twin-turbo, 3.982 ccm; 489 KS pri 5.500 o/min; 700 Nm pri 2.000-4.000 o/min
Transmisija automatska, 9G-Tronic devet stepeni prenosa; 4MATIC pogon na sve točkove
Oslanjanje napred udvojena trouglasta ramena; nazad četvorotruka veza
Kočnice ventilirajući diskovi napred i nazad
Performanse 0-100 km/h 5,3 s; 250 km/h; 10 l/100km; emisija C02 230 g/km
Cena od 124.800 evra

REJTING
▲ Terenske sposobnosti, snažan i kultivisan V8 motor, komfor za sedam putnika
▼ Nešto tvrđa koža kojom su presvučena sedišta

UTISAK
Mercedes GLS terenskim sposobnostima i luksuzom prenosi duh S-klase u SUV segment, a ponudom prostora i brojem sedišta čak i nadmašuje prestižnu limuzinu