TEST Mercedes-Benz EQC 400: Tiha revolucija

Čast da postane prvi potpuno električni SUV pod „zastavom“ Mercedesa, ali i linije modela EQ, pripalo je luksuznom kompaktnom SUV modelu po imenu EQC, kojeg pokreću dva elektromotora ukupne snage 408 KS, a baterije kapaciteta 80 kWh omogućavaju autonomiju od oko 400 km. Ovim činom, proizvođač iz Štutgarta je zakoračio u novu eru i ujedno započeo niz od deset vozila, koliko će brojati električna gama sa znakom trokrake zvezde već do 2022. godine

Masovna eksploatacija električnih vozila u Srbiji još uvek je na „dugom štapu“ i nerealno je očekivati da će zaživeti u nekoj bližoj budućnosti. Međutim, u razvijenim zemljama električni automobili dobijaju sve veće poverenje kupaca i već su se poprilično odomaćili mada je njihova ponuda oskudna. Mada, neće zadugo ostati tako...

Tome u prilog svedoči zvanična informacija da će samo Mercedes-Benc lansirati čak deset električnih modela u narednih nekoliko godina, tačnije do 2022. godine. Taj niz upravo je započeo EQC, luksuzni kompaktni SUV koji nam se predstavio na međunarodnoj dinamičnoj prezentaciji u Oslu.

Nije slučajno što su za promociju svog električnog prvenca u SUV segmentu, u Mercedesu odabrali baš Norvešku, jer ona prednjači u Evropi po obimu prodaje električnih vozila. Gotovo svaki treći automobil prodat u ovoj skandinavskoj državi u protekloj godini – pokreće struja! Naravno, i mnoga druga tržišta beleže konstantan rast prodaje ovakvih vozila.

U takvim okolnostima izjava nedavno penzionisanog izvršnog direktora Daimlera još više dobija smisao. Naime, Diter Zeče je prilikom predstavljanja Mercedesa EQC u septembru prošle godine poslao snažnu poruku: „Nema alternative za klađenje na električne automobile, zato ulažemo sve!“

Nepunih godinu dana kasnije, Mercedesov električni SUV je u „našim rukama“. Sa dužinom 4,761 mm, širinom 1,884 mm i visinom 1.624 mm svrstava se u kompaktni SUV segment, mada je od GLC-a duži za više od 10 centimetara. Spreda dominira velika maska hladnjaka i centralno „posađen“ amblem, tako da čak ni sa drugačije oblikovanim svetlosnim grupama „anfas“ zadržava prepoznatljive smernice marke iz Štutgarta.

Posmatrano s boka, primećuje se bliskost sa manjim i starijim bratom, ponajviše zbog opadajuće linije krova i karakterističnih ručica na vratima. Najmanje sličnosti sa svojim rođacima iskazuje zadnji kraj na kojem je implementirano rešenje sa razapetim crvenim povezom između svetlosnih grupa. Već viđeno kod Audijevih i Porscheovih modela, a ovde nekako podseća na ono što ima i KIA Sportage!? Srećom, na vratima prtljažnika, koji ima zapreminu 500 litara, takođe blista „trokraka zvezda“ pa ne može doći do zabune.

Ulazak u enterijer tek neće izazvati nikakve zbune i nedoumice. Ovo je istinski Mercedes, sa svim atributima i kvalitetima po kojima je premijum marka nadaleko čuvena. Sve je kvalitetno izrađeno i puno pažnje je posvećeno detaljima kako bi putnicima bio omogućen prvoklasan osećaj.

Ipak, enterijer je gotovo istovetan kao i kod ostalih modernih Mercedesa. Na samom početku za trenutak nas je iznenadilo saznanje da je malo toga novog, tim pre jer se nalazimo u inovativnom modelu. No, onda smo shvatili da u Mercedesu nisu želeli da se udaljavaju od proverene formule i mi pozdravljamo njihovu odluku.

Prelazak na električni pogon je već ozbiljna promena i možda bi bilo previše da je i kokpit radikalno menjan. Ipak naš je utisak da je u kokpitu mogao da se nađe po koji specifičan detalj koji upućuje na električnu „narav” ovog vozila.Sedi se udobno i napred ima dosta prostora. Pozadi ne toliko. Problematična je nešto niža linija krova koja skraćuje prostor glave, ali će to zasmetati samo višim putnicima.

Prednjim panelom dominira digitalizacija po oprobanom receptu. Dva velika displeja sjedinjena su na širokom panelu, levi ispred vozača predstavlja instrument tablu, a desni je rezervisan za navigaciju, multimediju i povezanost. Što se tiče povezanosti, Mercedes je i ovde primenio MBUX sistem sa glasovnim komandama i veštačkom inteligencijom, koji smo premijerno upoznali na A-klasi…

I tako dođosmo do najvažnijeg aspekta ovog automobila, a to je pogon. Pokretačku snagu daju dva asinhrona elektromotora ukupne snage 300 kW, odnosno 408 KS. Jedan pokreće prednje točkove, drugi zadnje, a oba energijom napaja baterija sa 384 litijum-jonske ćelije, kapaciteta 80 kWh. U vožnji se posebno ističu dve karakteristike - izuzetna tišina i odlične performanse. Vožnja bez buke motora servira viši nivo uglađenosti, a da je kabina odlično izolovana može se zaključiti po tome što buka vetra i točkova ne dopire unutra.

Sa 408 KS i fantastičnim obrtnim momentom od 760 Nm, koji je konstantno na raspolaganju, ovaj SUV težak ubrzava za 5,1 sekundu. Nema šta, fantastičan rezultat, posebno ako se ima u vidu da masa automobila dostiže 2,5 tone, prvenstveno zbog baterije koja ima oko 650 kg. Zbog težinskog opterećenja EQC je dobio i snažnije kočnice i to one iz modela AMG GLC, tako da se na kočenju ne oseća pozamašna masa.

Kada je reč o upotrebljivosti možda i najvažniji podatak jeste koliko kilometara može da prevali sa jednim punjenjem. Tokom dvodnevne test vožnje, pokazao nam je da radijus kretanja iznosi oko 400 km, što je odličan rezultat. Deklarisano vreme punjenja sa standardnim punjačem od 7,4 kW je 11 sati, dok se preko brzih punjača baterija može napuniti do 80 odsto kapaciteta za 40 minuta.

U vožnji je dostupno nekoliko različitih modova - ekonomični, komforni, sportski, individaulni i maksimalni domet, a na sve to je dodato i pet načina rekuperacije baterije koja se vrši sakupljanjem kinetičke energije. U zavisnosti od toga koji nivo rekuperacije angažujete, automobil će slabije ili snažnije usporavati prilikom oduzimanja gasa.

A kakvim će tempom krenuti prodaja, ostaje da se vidi. Interesantno je da u Mercedesu nisu zacepili cenu, tako da EQC kreće od 71.000 evra, što znači da će biti jeftiniji nešto većeg Audija e-tron, ali i od Jaguara I-Pace. Ova dva modela, uz Teslin Model X biće mu najveći rivali, barem dok ne stigne BMW iX3 koji je još uvek u fazi testiranja.

Pitanje je kada će se i da li će EQC uopšte naći u prodaji na našem tržištu. No, u Evropi su već krenule porudžbine prvih kontigenata sa oznakom Edition 1886, koja daje dopunski akcenat na otvaranje novog poglavlja u dugovečnoj istoriji premijum marke čiji koreni datiraju s kraja pretprošlog veka, tačnije od 1886. godine kada je „rođen“ prvi automobil Karla Benca. U neku ruku, ovo je novi početak…

TopSpeed Team

Mercedes-Benz EQC 400

Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.761 x1.884 x 1.624 mm, međ. rast. 2.873 mm; zapremina prtljažnika 500 lit, masa 2.425 kg
Motor dva asinhrona elektromotora, 300 kW/408 KS; 760 Nm
Pogon na sva četiri točka
Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
Baterija litijum jonska 80 kWh
Autonomija 445 km
Performanse 0 – 100 km/h 5,1 s; 180 km/h; emisija CO2 0 g/km
Cena od 71.000 evra (u Nemačkoj)

Rejting
▲ Tiha i komforna vožnja, snažno ubrzanje, autonomija
▼ Maksimalna brzina, enterijer bez specifičnih detalja

Utisak
Prelazak na električni pogon nije oduzeo „dušu“ trokrake zvezde jer je EQC po svemu ostalom tipičan Mercedes