TEST Mazda MX-30: Nijansa sive

Mazda nikada nije po svaku cenu pratila trendove, već je uvek imala neku svoju filozofiju. Iako je jedan od najvećih kritičara vozila koja pokreće isključivo električna energija, sada se sa MX-30 priključila „zabavi na struju“

Stvari nikad nisu crno-bele, pogotovo u slučaju Mazde... Jer, ovaj japanski proizvođač uvek je imao neku svoju filozofiju. Sećam se kada je, pre par godina, u “modi” bio “daunsajzing” i kada se većina proizvođača odlučila da pošto-poto „odstrani“ po jedan cilindar, tj. smanji zapreminu motora što je više moguće, pa uz pomoć jednog ili dva turbo-kompresora nadoknadi snagu!

Inženjeri Mazde su od samog početka tvrdili da je to pogrešno i da treba primeniti “rajtsajzing”, odnosno pronaći odgovarajuću meru između zapremine SUS motora i snage, što se neće negativno odraziti na potrošnju i emisiju štetnih gasova. I bili su u pravu, samo što to sada konkurencija mahom ne želi da prizna, već pod “tepih zaborava” gura avanturu sa motorima male zapremine...

Sličnu situaciju imamo i poslednjih godina kada je na scenu stupio trend pojačane “elektrifikacije”. Imati “samo” hibrid ili plag-in hibrid u gami više nije moderno, već je “mast-hev” da u ponudi postoje EV, odnosno vozila koja pokreće isključivo električna energija.

Sada se proizvođači prosto utrkuju u tome ko će ih imati više, navodeći kao imperativ očuvanje životne sredine... I da, priroda jeste ugrožena, samo je dilema koju malo ko želi iskreno da prihvati šta je štetnije po nju - proizvodnja električne energije ili samih vozila?!

No, to otvara čitav niz drugih pitanja, pa da se, ipak, vratim Mazdi i njenoj fi lozofi ji na ovu temu, a ona je veoma logična i temelji se na principu da emisija CO2 zavisi od veličine baterije! Zato su se u Hirošimi i opredelili za bateriju manjeg kapaciteta, tj. samo 35,5 kWh.

To znači da vozilo sa jednim punjenjem, u proseku, može da pređe najviše 200 km. I ovo je u startu teško prihvatiti, budući da većina rivala prelazi stotinak kilometara više, a neki i čak dvostruko! Međutim, Mazda i tu ima svoje odgovore...

Ime MX-30, potpuno novog “električnog” krosovera Mazde, malo zbunjuje, ponajviše zbog prefiksa MX. U prošlosti, ovaj proizvođač ga je koristio za svoje kupee i roudstere, mada se ono pre povezuje sa modelom MX-5, nego sa nekim EV-om.

Pored navedenog, ima još zbunjujućih detalja i veza sa tradicijom... Recimo, i kod MX-30 primenjen je koncept tzv. “suicidnih” vrata. To znači da se zadnja otvaraju u kontrasmeru, nasuprot prednjim. U prošlosti, Mazda je ovo praktikovala, jer dobro se sećam RX-8. A to što nema klasičnog B-stuba, i nije neki problem.

Koliko je Mazda ozbiljno „zagazila“ u teritoriju električnih vozila, da li MX-30 može da se meri sa već etabliranim konkurentima u segmentu i kako se pokazao na našem testu, možete pročitati u aktuelnom broju TopSpeed magazina.

TopSpeed Team