TEST BMW Z4 sDrive30i: U ritmu leta

Klasa roadstera nije previše popularna i u njoj se konkurenti mogu izbrojati na prste jedne ruke. Najnoviji član ovog malog, ali odabranog društva je predstavnik treće generacije bavarskog dvoseda kome je vraćen meki, platneni krov, a dobio je i pregršt novih tehnologija, kao i novi pogonski agregat od 258 KS koji pokreće testirani model Z4 sDrive 30i

Kada bismo pustili mašti na volju i zamislili da sastavljamo leksikon vezano za nazive BMW-ovih modela, one malobrojne zavedene pod slovom Z mogli bi da definišemo kao zadovoljstvo vožnje i to - za dvoje.

Nastali su na prelazu između osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, kada je zaživeo BMW Z1 u formi otvorenog sportskog dvoseda, koji je i danas na glasu zbog činjenice da je proizveden u ograničenom broju primeraka, a i specifičan zbog neobično koncipiranih vrata koja se otvaraju tako što se spuštaju na dole.

Bavarsku Z „sortu“ nastavio je Z3, koji je u svojim redovima imao i kupe odnosno Shooting Brake verziju, a ne treba zaboraviti da je na početku milenijuma kratko bio aktuelan i ekskluzivni Z8. Interesantno, ali nijedan od pomenutih automobila nije uspeo da preživi odnosno doživi svoju drugu generaciju.

Srećom po ljubitelje BMW-ovih roudstera, to „prokletstvo“ srušio je Z4, koji u neku ruku predstavlja evoluciju modela Z3 i njegov je duhovni naslednik. Prva generacija modela Z4 je roadsteru nešto kasnije priključila i kupe u ponudi, da bi se naredna odnosno sada već prethodna generacija pojavila pre desetak godina i sa tvrdim sklopivim krovom sjedinila kupe i kabrio u jednom. Bilo je tu možda i previše kombinatorike i zaista raznih varijacija na temu dvoseda.

Aktuelni model četvrte generacije ugledao je svetlost dana 2018. godine i to sa novim-starim rešenjem. Vraćen mu je meki, platneni krov. U odnosu na prethodnika dosta je i porastao za desetak centimetara u dužinu, a i širi je za čitavih 7 centimetara! Međutim, ni dužina, ni širina, ne utiču toliko na vizual ovog automobila koliko to čini visina. Visok je tačno 1.304 milimetra... Ili možda je bolje reći nizak, jer sa spuštenim krovom ostavlja utisak kao da je još bliže asfaltu!?

Roadsteri su u osnovi zamišljeni i koncipirani da zadovolje dva ključna kriterijuma – da budu atraktivni odnosno primećeni, kao i da pruže zadovoljstvo u vožnji pod otvorenim nebom. Što se tiče izgleda, novi Z4 zaista pleni dopadljivom pojavom. Iako je „njuška“ sa skrajnutim i visoko usečenim farovima prilikom predstavljanja na inicijalnim fotografijama otvorila debatu oko toga da li su dizajneri sa tim rešenjem pogodili ili promašili, susret uživo potvrđuje ono prvo.

Automobil sa agresivnim prednjim delom, niskom siluetom i oštrim konturama izgleda „šik“ iz svih uglova. Posebno kada je opremljen M Sport paketom koji podrazumeva aerodinamički preoblikovane odbojnike, spušteno oslanjanje i velike aluminijumske felne od 19 inča, iza kojih blistaju plave čeljusti M sportskih kočnica. Veoma lep detalj predstavljaju i prorezi za vazduh postavljeni na blatobranima, tik iza prednjih točkova iako pomalo ostaju skriveni kada je automobil u crnoj boji.

Pomenuti M paket unosi sportski šarm i u kokpit. Tu su nas sačekala profilisana kožna sedišta, hrom lajsne visokog sjaja na pragovima, zadebljan upravljač sa tri paoka, kućište oko menjača prekriveno je klavir lakom.

Sve deluje onako baš prijatno za oko, ali i pod prstima. Moderan dizajn kabine, gde dominiraju digitalni instrumenti i veliki centralni ekran, mahom elementi koje dobro poznajemo iz ostalih modela (X5, X7, Serija 8… itd.), potkrepljen je izuzetnim kvalitetom izrade.

Tako su, recimo, instrument tabla i oplate vrata obloženi kožom, pa su još dodati i štepovi sa svetlim koncem kako bi sve još više došlo do izražaja. Nekako je i očekivano da enterijer bavarskih modela bude pedantno „skockan“, ali kvalitet izrade ovde čak i prevazilazi očekivanja.

E sada… Nameće se i pitanje koliko jedan ovakav dvosed može biti funkcionalan, odnosno upotrebljiv u svakodnevnoj vožnji, po gradu, ali i na otvorenom drumu?! Jasno je da kokpit sa dva sedišta ne ostavlja mnogo mesta za prateće stvari. Možete da računate na wi-fi punjenje mobilnog telefona, ali je kaseta ispred suvozača malena, unutrašnje stranice vrata mogu da prihvate tek sitnice kao što su novčanik, mini torbica i slično, dok su kućišta za čaše sakrivena u zatvorenoj konzoli između vozača i suvozača.

Jedino mesto gde se može odložiti ženska tašna je prostor iza sedišta. Za one prave torbe, tu je prtljažnik koji raspolaže sa 281 litra zapremine - dovoljno da se u njega smesti jedan veliki kofer i recimo dve manje sportske torbe. Ruku na srce, više nego dovoljno… Iako je ovo sve samo ne porodičan automobil, u BMW-u su čak predvideli mogućnost da se na suvozačkom sedištu, pomoću ISOFIX patenta ugoste najmlađi putnici, recimo novorođenče u kolevci koja je okrenuta u kontra smeru.

Postoji samo jedan problem – tada nećete moći da osetite ostale blagodeti koje ovaj roudster nudi, a to je pre svega uživanje u dinamičnoj vožnji sa otvorenim krovom. Nisko smešteni u odlična sportska sedišta, pritiskamo dugme i nakon svega 12 sekundi meka platnena „kapuljača“ odlazi u svoje kućište iznad prtljažnika. Operacija podizanja i spuštanja krova može se izvesti i u vožnji, sve dok brzina ne pređe 50 km/h, što je jako zgodno jer ne zahteva zaustavljanje tako da u gradu možete brzo i jednostavno da se izolujete od prejakog sunca, prvih kapi kiše ili pak prevelikog zagađenja ukoliko se zateknete u delu gde ima dosta kamiona i autobusa, pa i drugih vozila koja nažalost na našim ulicama i drumovima i dalje ispuštaju crni dim.

Model na testu nosi oznaku Z4 sDrive30i sa M sport paketom i pripada zlatnoj sredini. U opticaju su još slabiji 20i od 184 KS, kao i snažniji 40i sa 340 KS koji još uvek nije dostupan na našem tržištu. Ispod dugačke haube ovde je uzdužno postavljen 2,0-litarski turbo benzinac sa četiri cilindra i 258 KS, koji preko osmostepenog automatskog menjača pokreće zadnje točkove.

Naravno, najviše zadovoljstva BMW Z4 pruža na krivudavom putu. Kombinacija niskog težišta, optimalnog balansa sa ujednačenim rasporedom mase po osovinama i pogona na zadnje točkove obezbeđuje odličnu upravljivost i zavidnu oštrinu u vožnji. Posebno kada se „otera“ u režim „sport“ ili „sport plus“ (dostupni još „eko“, „komfort“, „adaptiv“ i „individual“) komande upravljača su još preciznije te automobil lakše skreće i odlučnije ulazi u krivine. U takve situacijama, odnosno pri dinamičnoj vožnji, dobro dođe sportski prikaz na interaktivnoj instrument tabli koji omogućava da u realnom vremenu ispratite koliko je konjskih snaga angažovano, kao i nivo obrtnog momenta.

Adaptibilni režimi vožnje ne samo da utiču na temperament motora, rad menjača i servo upravljanje, već i na tvrdoću oslanjanja odnosno amortizera. Inače, u BMW-u su dosta pažnje posvetili oslanjanju, napred su udvojena trouglasta ramena, a pozadi petostruka veza. Ako se tome doda i da je dobar deo komponenti izrađen od aluminijuma, uključujući i veliki zadnji „most“, jasno je da je smanjenje mase bilo jedan od prioriteta – Z4 prazan teži oko 1.400 kilograma.

Iako je u osnovi tvrđe trimovan, ovaj roudster nije neudoban u normalnoj vožnji, dok se pri forsiranju čvrsto drži asfalta. Performanse su sasvim OK - ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 5,4 sekunde, a zahvaljujući odličnom menjaču i snažnom obrtnom momentu od 400 Nm, koji je dostupan već od 1.550 o/min, snažna međuubrzanja ne izostaju. Naravno i menjač se može postaviti u sportski mod, nezavisno od izbora režima vožnje, a na raspolaganju su i pedale za menjanje brzina iza upravljača. Transmisija radi brzo, tačno i precizno, naravno u sportskom režimu promene se dešavaju brže i na višim brojevima obrtaja. Sve to daje odličan osećaj povezanosti vozača i automobila.

No, ono što definitivno nedostaje jeste prodorniji zvuk. Pokušali su u BMW-u koliko-toliko da nadomeste „veštački“, preko zvučnika, ali nije to ni blizu onoj pesmi koju „pevaju“ redni „šestaci“. Sa druge strane, vožnja sa „vetrom u kosi“ i poseban osećaj brzine je nešto što mami osmeh na lice. Kada već govorimo o vetru u kosi, moramo da konstatujemo kako kokpit ostaje skriven od neprijatnih udara vetra i to je postignuto zahvaljujući niskom sedenju i tzv. „deflektoru“ odnosno zaštitnoj mrežici koja je postavljena kao „most“ između naslona za glave vozačkog i suvozačkog sedišta.

Isto tako, sa podignutim krovom putnici ne moraju da brinu oko buke vetra pri brzoj vožnji na auto-putu. Višeslojni materijali od kojih je satkan krov daju odličnu akustičnu izolaciju. Dakle, „BMW Z4“ itekako može poslužiti i kao prevozno sredstvo za duži put. Neće to biti putovanje prvom klasom kao u nekom Gran Tureru, ali daleko od toga da će vas odvratiti od namere da to ponovite nekom drugom prilikom...

Za kraj, ostali smo dužni neke osnovne podatke o troškovima. Oni svakodnevni koji se odnose na potrošnju nisu preveliki - BMW-u Z4 30i u proseku je potrebno oko 8 litara da pređe 100 km. U gradu „pije“ oko 10–11 litara, a na otvorenom putu između 6 i 7 litara, naravno u mirnom i kontiuniranom tempu u skladu sa zakonskim ograničenjima.

Što se tiče cene, ona za model sa M sport paketom kreće od 54.990 evra, dok testirani primerak sa opcionalima kao što su adaptivno oslanjanje (644 evra), automatska klima (624 evra), Wi-Fi punjenje (431 evro), grejači sedišta (400 evra), parking asistencija (1.236 evra) deflektor (204 evra), tempomat (334 evra), Harman Kardon ozvučenjem (431 evro) i još nekim dodatnim stavkama završava na 69.387 evra.

To je već poprilična svota za jedan roudster sa dobrim, ali ne toliko snažnim motorom, ali očigledno je da ova specifična vrsta nema ogroman broj „navijača“ tako da su oni malobrojni spremni da izdvoje pomenutu svotu novca. Uostalom i konkurenti kao što su Porsche 718 Boxster, Mercedes SLC ili Audi TT Roadster su u sličnom, a možda i u višem cenovnom rangu.

Uroš Dedić/TopSpeed

BMW Z4 sDrive30i

Karoserija kabriolet, 2 vrata, 2 sedišta; d x š x v 4.324 x 1.864 x 1.304 mm, međ. rast. 2.470 mm; zapremina prtljažnika 281 lit., masa 1.415 kg
Motor benzin, redni, 4 cilindra, twin-power turbo; 1.998 ccm, 258 KS pri 5.000–6.500 o/min; 400 Nm pri 1.550–4.400 o/min
Transmisija automatska, Steptronic, osam stepeni prenosa; pogon na zadnje točkove
Ogibljenje napred udvojena trouglasta ramena; nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
Pneumatici napred 255/35 ZR19; nazad 275/35 ZR19
Performanse 0 - 100 km/h 5,4 s; 250 km/h; 6,1 l/100 km; emisija CO2 139 g/km
Cena 69.387 evra

Rejting
▲ Atraktivna pojava, kvalitet izrade, tehnologije
▼ „Tanak“ zvuk četvorocilindarskog agregata, preglednost u vožnji kada je zatvoren krov

Utisak
BMW Z4 ispunjava najvažnije kriterijume za jedan roadster, dopadljivo izgleda i tako se i vozi