TEST BMW X7: Veličina je bitna

Klasa prestižnih i najvećih SUV modela, društvo malo ali odabrano, dobilo je novog člana – BMW X7, kojem je proizvođač iz Minhena namenio ulogu „patrona“ brojne „X“ porodice i izazivač brojnim rivalima

Najveći i najluksuzniji SUV u portfoliju BMW-a pred sobom ima ozbiljan zadatak i veliku odgovornost. Od njega se očekuje da prigrabi deo tržišnog kolača od etabliranih konkurenata, ali i da opravda ukazano poverenje koje ga je stavilo u poziciju da treba u SUV gami da bude isto što i Serija 7 među limuzinama – oličenje prestiža i vrhunac ponude.

Za tako nešto veličina je prva predispozicija, pa možda i obeležje od suštinskog značaja. A ovaj SUV, spreman da u luksuznom ambijentu ugosti sedam putnika, to potencira i parcijalno i u globalu. Sa 5,15 metara, duži je od X5 za čitavih 23 centimetra, u širinu se proteže ravno 2 metra, dok u visinu doseže 1,8 metara. Nije duži od Serije 7, mada se čini kao gorostas u poređenju sa njom. Njegove džinovske konture oblikovane su tako da je dobijena jedna prefinjena simbioza robusne i elegantne pojave.

Vođeni tim ciljem, u BMW-u su ponovo insistirali na ogromnoj maski hladnjaka, kontroverznom rešenju koje je izazvalo dosta polemika prilikom predstavljanja restilizovane Serije 7. Njihov stav je očigledno takav da kod najvećih modela veličinu treba dodatno apostrofirati „bubrezima“ XXL formata. A oni još više dolaze do izražaja kada automobil ima istanjene svetlosne grupe. Složićete se da ovde kudikamo bolje pristaju te izgledaju prirodnije nego kod Serije 7. Na koncu, insistirati na masivnosti kod SUV modela je nekako opravdano i očekivano.

Međutim, tu se nije stalo, jer je imperativ bio da se dođe do upečatljive, graciozne pojave. Njoj doprinosi i interesantna karbon crna boja koja se pri jačem dnevnom svetlu presijava na teget nijansu, a pomenuti gril visokog sjaja daje efektan kontrast i tako proizvodi dozu elegancije. U oči odmah upadaju i točkovi od 22 inča kao deo M sport paketa, zajedno sa agresivnijim odbojnikom, za nijansu nižim oslanjanjem, te LED svetlima za maglu. U teoriji bi bilo sasvim na mestu zapitati se da li je neophodan i koliko je uopšte svrsishodan sportski paket kod jednog ovako glomaznog, teškog i nadasve luksuznog SUV vozila kao što je X7. U praksi ovaj sportski začin, ipak, deluje sasvim primereno. Uostalom, BMW od vajkada pridaje posebnu pažnju onoj sportskoj dimenziji.

Upravo je jedan od najvećih izazova pred koje su stavljeni konstruktori bio taj da X7 zadrži prepoznatljiv, neposredan osećaj u vožnji koji je ovenčao slavom bavarsku marku. To nije lako učiniti, a da li se i koliko uspelo u tome, odgovor smo potražili za upravljačem BMW-a X7 sa oznakom xDrive 30d. Ko ima predrasude, odmah će sa dozom rezerve gledati na zajednicu najslabijeg agregata i najvećeg modela. Za one koji traže više, u ponudi je i dizel od 400 KS, rezervisan za model X7 xDrive M50d, a od baznog dizel su osetno snažniji i benzinci – 3.0 od 340 KS sa poznatom oznakom 40i, kao i V8 od 530 KS koji se ugrađuje u model X7 50i.

No, pre nego što uposlimo 3,0-litarski redni šestocilindraš kako bi ispitali vozne karakteristike, red je da se detaljnije upoznamo sa enterijerom. Čim otvorite vrata, odmah ćete primetiti da su ogromne proporcije sa spoljašnjosti prenete i unutra. Kabina raspolaže sa sedam sedišta standardno, bez doplate. Zamisao Bavaraca bila je da obezbede komfor za sedam putnika i ta ideja je uspešno sprovedena u delo. Ovde, dakle, nije reč o konfiguraciji sa pet plus dva sedišta, gde poslednja dva u trećem redu imaju ulogu pomoćnih sedišta. Uostalom, tako nešto u ponudi ima i BMW X5. Trebalo je, dakle, otići korak dalje, jer upravo komfor i luksuz, uz pomenutu veličinu, predstavljaju osobine po kojima X7 mora da dominira u odnosu na mlađeg i manjeg brata. Razlika se najmanje oseća na prednjim sedištima. U ovom slučaju ona su tzv. komforna, nude viši nivo gostoprimstva za šta je potrebno doplatiti 1.390 evra. Ako se već odlučite za ovu opciju, a sigurni smo da će to učiniti velika većina kupaca X7, svakako treba dodati i funkciju ventilacije sedišta od 1.000 evra. Nećete valjda dozvoliti sebi da tokom vrelih letnjih dana uđete u ovako luksuzan automobil, zavalite se u udobna sedišta, a onda se osetite kao mačka na užarenom limenom krovu.

Prelazak u drugi red daje očekivani prizor. Prostor namenjen putnicima na zadnjim sedištima pravi veliku razliku u odnosu na X5. Sve je na daleko višoj instanci! Putnici mogu da računaju na vrhunski nivo komfora. Mesta ima napretek, kako za noge, tako i za glave. Kabina X7 je toliko velika da se komotno mogu smestiti, recimo, četiri košarkaša. Doduše, tada za one u trećem redu neće ostati baš previše mesta, jer se drugi red sedišta pomera napred – nazad. No, ukoliko se ne prevoze osobe više od 2 metra, nema potrebe da drugi red bude maksimalno udaljen unazad jer i bez tog manevra ostaje dovoljno prostora za noge. U tom slučaju se i u trećem redu mogu smestiti odrasle osobe.

Da je puno pažnje posvećeno svakom detalju svedoči podatak da je svih sedam sedišta elektropomično, kao i to da je i putnicima u svakom redu na raspolaganju separatna kontrola klimatizacije uz doplatu od 1.150 evra. Dakle, putnici u drugom redu pritiskom na dugme određuju položaj sedenja, a na isti način se pomeraju napred i preklapaju kako bi se obezbedio prolaz do trećeg reda. Inače, zadnja dva sedišta su skrivena u podu prtljažnika i takođe se preko tastera podižu odnosno spuštaju. Od njihove pozicije zavisi i raspoloživost prtljažnog prostora. Kada su svi „sicevi“ u upotrebi, prtljažnik je ograničen na skromnih 326 litara, u suprotnom X7 prihvata odličnih 750 litara. Ukoliko pak zatreba još više prostora, obaranjem naslona drugog reda sedišta dobija se 2.120 litara. Važno je istaći da pored konfiguracije za sedam putnika, „X7“ može da se poruči u još luksuznijoj varijanti sa šest sedišta, gde je drugi red popunjen sa dva individualna sedišta.

I tako kada smo upoznali sve varijacije i kombinacije, možemo da se prepustimo blagodetima vožnje. Kao što rekosmo, pozicija za upravljačem sama po sebi ne donosi neka velika iznenađenja. M sportski upravljač, malog promera i zadebljanog obruča, besprekorno leži u rukama i na određeni umanjuje osećaj da se nalazite na komandnom mestu ovolikog automobila. Instrument tabla je digitalna, interaktivna. BMW Live Cockpit poznajemo iz drugih modela, ali je ovde implementirana skuplja Individual varijanta sa kožom, koja se doplaćuje 1.936 evra. Vozaču asistira i veliki head-up displej, a pored sjajne grafike ističe se i količinom informacija, baš kao i ostali ekrani. Tako na središnjem možete odabrati neki od mnogobrojnih prikaza ili više njih, a između ostalog ističe se tzv. Sports displej sa projekcijom parametara kao što su G sile, temperatura i pritiska ulja u motoru, te nivo trenutne snage i obrtnog momenta.

Iako može da se vozi dinamično bez neprijatnog naginjanja i ljuljuškanja, sportske aspiracije ostaju u drugom planu kod X7 xDrive 30d. Motor sa 265 KS jednostavno nema tu snagu da bi automobil težak 2,4 tone iskazao sprinterske sposobnosti i izazvao uzbuđenje. Zato je od pomoći veliki obrtni moment od 620 Nm, tako da je odziv na gas uvek korektan, a u sportskom režimu i primetno oštriji, baš kao i upravljanje, dok osmostepeni sportski Steptronic odsečnije menja „brzine“, a zvuk postaje intenzivniji i iznenađujuće rezak.

Režimi vožnje se podešavaju preko komande sa leve strane menjača, čija je ekstrovertna ručica izrađena od Swarovski kristala. Pored ekonomičnog režima, dostupni su komforni, sportski, adaptivni kada se svi parametri automatski prilagođavaju u skladu sa stilom vožnje, a dostupno je i individualno podešavanje rada motora, menjača, upravljanja, kao i oslanjanja. Vazdušno oslanjanje osim adaptibilne tvrdoće omogućava i podizanje odnosno spuštanje karoserije zavisno od režima vožnje ili izbora vozača. Uprkos svemu, kod X7 nećete steći osećaj kao da lebdite na nekom magičnom ćilimu. Udobnost jeste na visokom nivou, ali se ipak oseti svaka nepravilnost ispod točkova, doduše sve je maksimalno prigušeno. Baš kao i spoljašnji zvukovi koji čak i pri visokim brzinama gotovo da uopšte ne prodiru u kabinu. Zvučna izolacija je zaista besprekorna i umnogome podiže kvalitet putovanja. I još nešto, jedan od glavnih zadataka uspešno je rešen, BMW X7 veoma dobro skriva velike dimenzije i masu. Automobil je prilično agilan i poslušan, koliko to može biti jedan veliki SUV. Ogromna masa ne dolazi toliko do izražaja u krivinama koliko na kočenju. Za precizno skretanje zasluge pripadaju i integralnom aktivnom upravljanju. Sa ovim sistemom smo se susretali kod Serije 5, Serije 7, Serije 8, kao i kod X5. Ovde funkcioniše tako što pri brzinama do 60 km/h zadnji točkovi zakreću suprotno od prednjih, a preko toga u istom pravcu, naravno pod minimalnim uglom. Na taj način se virtuelno skraćuje odnosno produžava međuosovinski razmak, tako da je zbog manjeg kruga okretanja upravljiviji pri nižim brzinama, dok stabilnost pri višim brzinama raste kako se „produžava“ međuosovinski razmak.

Kao jedan reprezentativan SUV najviše klase, BMW X7 je osmišljen tako da gospodari svim putevima, ali i da ne zazire od predela gde putevi nisu asfaltni ili ih uopšte nema. Za tako nešto mora biti opremljen X off-road paketom koji se doplaćuje oko 2.000 evra i raspolaže režimima za vožnju po snegu, pesku, šljunku i kamenju. U zavisnosti od aktiviranog moda menja se klirens, tj. udaljenost od tla, odziv na gas osnosno ubrzanje, prenos, stepen zatvaranja diferencijala i rad sistema elektronske kontrole stabilnosti.

Kada se sagleda sve što X7 pruža, pitanje da li je BMW-u zaista bio neophodan jedan ovakav model postaje izlišno. Novajlija je uneo dozu luksuza i komfora za sedmoro kakva dosad nije postojala u „X“ porodici. Najpre će biti na meti klijenata koji imaju potrebu za prevozom sedam osoba, ali i onih kojima je veličina bitna zbog imidža i ne pristaju na kompromise već žele najveći i najprestižniji SUV u gami.

U skladu sa pozicioniranjem formirane su i cene. Početna za X7 xDrive 30d iznosi 89.990 evra. U slučaju testiranog modela spisak dodatne opreme vredan je 41.178 evra, a pored već pomenutih opcija, između ostalog, sadrži i bežično punjenje telefona, BMW asistent plus sa svim sistemima i asistencijama, laserska svetla, night vision sistem, Harman Kardon ozvučenje, komforni pristup bez upotrebe ključa, parking asistent plus i još mnogo toga.

Uroš Dedić/Top Speed

BMW X7 xDrive 30d
Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 5.151 x 2.000 x 1.805 mm, međ. rast. 3.105 mm; zapremina prtljažnika 326–750 lit, masa 2.370 kg
Motor dizel, redni, 6 cilindara, 2.993 ccm, 265 KS pri 4.000 o/min 620 Nm pri 2.000–2.500 o/min
Transmisija automatska, Steptronic, osam stepeni prenosa; pogon xDrive na sva četiri točka
Ogibljenje napred udvojena trouglasta ramena; nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
Pneumatici napred 275/40 R22; nazad 315/35 R22
Performanse 0–100 km/h 7,0 s; 227 km/h; 6,8 l/100 km; emisija CO2 178 g/km
Cena od 89.990 evra

Rejting
Komfor za sedam putnika, agilnost u vožnji
Unutrašnjost nije dobila mnogo detalja koji bi podigli luksuz na viši nivo od onog u X5
Utisak
X7 ne samo da gospodari X familijom BMW-a, već je zaslužuje status jednog od lidera u segmentu