TEST Audi Q8 50 TDI quattro S Line: Biti drugačiji

17/12/2018. Zoran Živkov/TopSpeed

U prvi mah, sada bi mogli reći da i od Q7 postoji veći... Audi! To je novi, luksuzniji i tehnološki napredniji elegantni SUV u formi kupea sa četvora vrata, model Q8. Međutim, to da je najveći u „družini četiri prstena“ je samo delimično tačno, ali da je dovoljno moćan da opravda epitet top modela, to je apslolutno tako!

Pođimo od veličine, koja je, nekako i nekome, uvek bitna! Po logici stvari, Q8 bi trebalo da bude veći od Q7, najpre zato što oznaka tako kaže, a i noviji je, pa sledeći pravilo da je svaki naredni model sve veći... No, nije baš tako! Ovo novo lice u familiji Q dele milimetri od toga da bude najveći Audi, mada sa svojih 4,99 metara dužine, 2,19 širine i 1,71 visine sigurno nije mali... Ma, šta mali?! On je ogroman!

A zbog čega nije najveći možda i nije ni toliko važno, jer Q7 sa 5,05 metara dužine, 2,21 širine i 1,74 visine više izgleda kao SUV, dok Q8 to i jeste, i nije. On je i SUV, i kupe, pa i limuzina sa četvora vrata. I „terenac“ i automobil, nekako od svega po malo! Izgleda kao neki Q2, ali na steroidima... Samo mnogo savremenije, a još više elegantije i svakako luksuznije.

To i ne čudi, jer Audi Q8 je dobio ulogu lidera u gami proizvođača iz Ingolštada. Sama pojava nije toliko robusna, a još manje nezgrapna imajući u vidu dimenzije, iako su neke forme prilično upadljive i prepoznatljive. Dizajner Mark Lihte i njegov tim zadržali su, naravno, karakterističan stil „izražavanja“ kroz osmougaonu, ali sada još veću, masku hladnjaka i uvodnike vazduha, spojlere.

Tu su i LED svetlosne grupe napred u Matriks tehologiji i nazad, koje uz druge detalje nagašavaju oštrinu, tj. dinamične linije i trodimenzionalnost. Bokovi deluju masivno, pogotovo uz naglašene lukove oko velikih točkova od 22 cola. A ono što daje više sportski, a manje off-road izgled je relativno niska linija krova, odnosno nešto manje i zakošene staklene površine. I svakako vrata bez okvira za stakla...

Iako smo očekivali da enterijer u skladu sa već postavljenim standardima kod limuzina A8 i A6, Audi je kod Q8 otišao još i dalje. Ne samo što je unutrašnjost izrađena u očekivanim premijum standardima, nego je uz to još izuzetno prostrana. Sedišta su izuzetno udobna, kako napred tako i pozadi, s tim što se ona u drugom redu mogu još dodatno pomerati napred-nazad, čime se poveća i zapremina prtljažnika koja u osnovi iznosi 605 litara. Ukoliko se naslon „zadnje klupe“ preklopi dobija se i čitavih 1.755 litara, što će, istini za volju, malo kome i zatrebati... Ili bar jednako toliko koliko je kod Q7 potreban treći red sedišta?!

Dizajn enterijera Q8 je, kao što smo već naglasili, jednostavan i harmoničan, sa velikim ravnim formama od crnog stakla koje daju dodatnu dozu elegancije. Međutim, to mat-staklo i dva ekrana osetljiva na dodir, postavljena na centralnoj konzoli od 8,6 i 10,1 inča, kao i onog manjeg na centralnom tunelu pozadi, gde se nalaze komande klimatizacije, izuzetno su osetljivi na prljanje. Stoga je krpa za brisanje nezaobilazan deo opreme ovog vozila, kao uostalom i svih iz novije generacije... Samo što kod Q8 postoji jedan mali problem, a to je da, ma koliko to paradokaslno zvučalo, u tolikom enterijeru ima malo relativno mesta za odlaganje sitnica?!

Inače, vozač će se na svojoj poziciji veoma brzo i lako snaći, jer iako je enterijer nov i moderan, komande su lako razumljive, a simboli MMI sistema sugestivni. Slike na ekranima osetljivim na dodir su jasne i čitljive čak i pri jakoj sunčevoj svetlosti, a osećaj „pod prstima“ prilikom kontakta sa stakolm veoma „realističan“, tj. sličan onome kod uptrebe „klasičnog“ tastera. Sa Q8 moguće je i kominicirati glasom, pri čemu on razume one jednostavnije komande, poput „gladan sam“, te preko navigacionog sistema vlasnika upućuje ka restoranima u blizini...

A koliko je sam Q8 zapravo „gladan“, tj. „žedan“? Pa, ne mnogo, budući da ga je trenutno moguće kupiti samo u verziji sa trolitarskim turbo-dizel motrom. „Klasični“ V6 agregat krije se iza prilično čudne oznake modela Q8 50 TDI i zahvaljujući novoj tehnologiji izrade sada ima masu od svega 190 kilograma. On, istovremeno, nudi 286 KS i 600 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

Veliki SUV kupe mase 2.145 kilograma sa ovim motorom do „stotke“ stiže za 6,3 sekunde, a maksimalna brzina mu je 245 km/h. I Audi sa pneumaticima dimenzija 285/40 R22 deklariše potrošnju od 7,3 litre na 100 pređenih kilometara, mada je u praksi ona bar za litru veća, baš kao što je i ubrzanje za sekundu duže?!

Sve u svemu, Q8 nije previše „žedan“, budući da ima „mild-hybrid“ tehnologiju. To nije pravi hibridni pogon, već se litijum-jonska baterija nalazi ispod poda prtljažnika i puni se putem alternatora od 48 volti. Prilikom kočenja, ona može da sakupi i do 12 kW električne energije, koju potom angažuje pri brzinama od 55 do 160 km/h u vremenskom periodu od najviše 40 sekundi, kada vozač pusti papučicu gasa i pređe u tzv. mod „krstarenja“, dok je motor isključen. Procena je da time “Q8” troši do 0,7 litara manje goriva na 100 kilometara...

Osmostepena atomatska transmisija deluje veoma uglađeno, ali ne i previše agilno. Zapravo, kao da je Audi uz prethodno spomenutu funkciju isklučivanja motora, namerno smanjio snagu istog i njegovu „oštrinu“ na komandu gasa kako bi se izašlo u susret sve strožijim ekološkim normama. I onda kao da automatski menjač malo okleva, pogotovo pri naglim dodavanjima gasa?! Ta „rupa“, odnosno zastoj u prilivu snage je posebno izražena kada je menjač u osnovnom D modu. U sportskom režimu je svakako brži, ali ni tada ova pojava nije eliminisana u potpunosti.

No, u vožnji Audi Q8 se ponaša sasvim dobro. Postavljen na proverenu MLB Evo platformu VW grupe, sa izvesnim modifikacijama u odnosu na model Q7, a pogotovo sa sistemom adaptivnog vazdušnog oslanjanja, ovo je pravi dobroćudni džin. Bez obrzira da li je podloga uređeni aslfatni put ili je u pitanju of-roud vožnja, Q8 je moguće prilagoditi.

U „komfor“ modu vožnja je ležerna i opuštena, kao na pravom kruzeru. Izborom „dinamik“ moda karoserija se spušta za dodatnih 15 mm, u odnosu na klirens kod standardnog oslanjanja, te sve postaje čvršće i osetljivije. Opet, ukoliko postoji potreba za kretanjem van uređenih puteva, tu je „of-roud“ mod koji oslanjanje čini mekšim, a karoseriju vozila podiže za 50 mm sve dok brzina kretanje ne pređe 30 km/h.

Uz Audi Drive Select, tu je i proverni quattro, tj. sistem permantnog pogna na sva četiri točka. Kod ovog, kao i ostalih većih modela iz Ingolštata centralni diferencijal rapodeljuje snagu imeđu prednje i zadnje osovine. Ovde je taj odnos 40:60, a ukoliko dođe do promene trakcije može se napred preneti do 70 % snage ili maksimalno 85 % nazad.

Odličnoj stabilnosti u krivinama savakako doprinosi inteligentni softver koji prati i bira kojem će točku preneti koliko snage, poznatiji kao Wheel-Selective torque control. On radi preko ESC (Electronic Stabilization Control) sistema, tako što usporava, tj. koči točkove sa unutrašnje strane krivine, usmeravajući vozilo ka „unutra“...

Ipak, najviše uticaja na dobro ponašanje Q8 u krivinama ima sistem upravljanja na sva četiri točka. On dolazi uz doplatu, ali zaista je koristan. Uz njegovu pomoć, veliki kupe SUV koji ima međuosovinsko rastojanje od 2,99 metara lako se okreće i tamo gde bi mnoge limuzine zaostale. Pri tome, agilnost i stabilnost u krivinama su mnogo bolji, a prečnik zaokreta smanjen i za čitav metar. Pri malim brzinama zadnji točkovi se zakreću do 5 stepenu suprotno od prednjih, dok pri većim ih prate pod navećim uglom do 1,5 stepena.

Pri većim brzinama, pogotovo u Dynamic modu, subjektivni osećaj je da je upavljač previše lagan?! Nekako izostaje više povratnih informacija i više „otpora“ kako bi utisak bio realniji, a samim tim i mogućnost greške u proceni brzine manja. Uz to, treba stalno imati na umu da Audi Q8 ima nešto preko dve tone mase, što se u ovom slučaju ne oseti dovoljno, tako da manje iskusne vozače može zavarati...

Ono što, ipak, nikoga ne može zavarati je mnoštvo dodatne opreme i sistema aktivne i pasivne bezbednosti. To je u ovakvim vozilima iz premijum segmenta nešto što se podrazumeva. Sasvim je logično da će Audi svoj top model u ponudi „naoružati“ svim raspoloživim oružjem. Napomenimo samo da novi Q8 može biti personalizovan i prilagođen željama i potrebama vlasnika u čak 400 parametara i funkcija! Veza putem pametnog telefona i myAudi aplikacije je nezaobilazan deo priče.

Sistem ozvučenja Bang & Olufsen u 3D tehnologiji sigurno „zvuči“ primamljivo, baš kao i svi oni sistemi i podsistemi koji asistiraju vozaču ili vožnju čine bezbednijom. Sa njima smo se već uveliko sretali, ali ima i još noviteta poput, recimo, laserskog skenera. On konstantno skenira prostor od približno 80 metara ispred vozila pod ulgom od 145 stepeni.

Impulisi su infra-crveni talasi nevidljivi ljudskom oku i potpuno bezbedni, ali dovoljni da u milisekundi detektuju prepreku i upozore vozača na potencijalnu opasnost. Uz sistem kamera koje prate okruženje u radijusu od 360 stepeni, te onih za noćno osmatranje i ultrazvučnih senzora, oko vozila se tako formira nešto poput „zaštitnog pojasa“.

Sve ovo, naravno, nije jeftino pa tako na neku „osnovnu“ cenu ovog modela 78.738 evra treba dodati još oko 39.414 evra za dodatnu opremu koje je imao Q8 sa našeg testa. Tada ćete imati Audi koji nije terenac, tj. nije za off-road, ali može da se izbori sa nekim sličnim izazovima, pre nego luksuzna limuzina, koja, takođe, nije... Tačnije, on nije limuzina, a nije ni klasičan SUV, ali da je luksuzan i tehnološki napredan, te iznad svega komforan i pravi pripadnik premijum segmenta to jeste. Ovo je Audi sa kojim će njegov vlasnik svakako biti drugačiji od ostalih, ako ni zbog čega drugog onda jer Q8 nikoga ne može ostaviti ravnodušnim!

ZoranŽivkov/TopSpeed

Audi Q8 50 TDI quattro S Line

Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.986 x 2.190 x 1.705 mm, međ. rast. 2.995 mm; zapremina prtljažnika 605/1.755 lit, masa 2.145 kg
Motor dizel, TDI, V6, 2.967 ccm, 286 KS pri 3.500–4.000 o/min; 600 Nm pri 2.250–3.250 o/min
Transmisija automatska, osmostepena S tronic; pogon 4x4 quattro
Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući diskovi napred 375 mm i nazad 350 mm
Pneumatici 285/40 R22
Performanse 0 - 100 km/h za 6,3 s; maksimalna brzina 245 km/h; potrošnja goriva 7,3 lit/100 km; emisija 178 g/km
Cena 119.425 evra

Ocene
▲ elegantna i atraktivna pojava, izuzetno komforan i tehnološki veoma napredan
▼ cena i neodstatak prostora za odlaganje sitnica

Utisak
Veliki Q8 je kompleksan SUV, fanstatičnog enterijera i tehnološki toliko napredan, tako da zasluženo nosi titulu top modela kuće Audi