REPORTAŽA Porsche 911 Carrera: Hedonizam u svakom obliku

Tek što smo ekskluzino testirali novu generaciju Porschea 911 u Srbiji, gde smo se uverili u mogućnosti Carrere S, sada smo iskoristili priliku da ovaj automobil isprobamo na stazi Megara u okolini Atine, ali i da uživamo u vožnji kabrioleta uz obalu mora

Po mišljenju mnogih, najbolji, a svakako najprepoznatljiviji sportski automobil svih vremena, legendarni Porsche 911 predstavljen je daleke 1963. godine, a nedavno je stigao i do svoje osme generacije sa internom oznakom 992.

Kao što vam je verovatno poznato, mi smo novu Carreru S ugostili na testu u jubilarnom 200. broju TopSpeed magazina, a sada smo dobili novu priliku za uživanje sa Porscheovim „elferom“. Preciznije, sa nekoliko različitih verzija modela 911, budući da je izuzetno sadržajna i dobro organizovana regionalna promocija za predstavnike medija u Grčkoj podrazumevala nekoliko segmenata – vožnju Carrere S i Carrere 4S po atraktivnim predelima u okolini Atine, ali i na stazi Mergara, a povrh svega imali smo na raspolaganju i novi 911 Cabrio, model koji nas je posebno zainteresovao jer se sa njim dosad nismo susreli.

Bogat program započeo je statičnom prezentacijom u spektakularnom ambijentu na krovu hotela Grand Hyatt gde je pored bazena blistao 911 Coupe u novoj, elegantnoj braon sivoj boji, dok se iza njega pružao pogled na Akropolj i njegovu najčuveniju građevinu Parteon.

Činjenica da smo već testirali ovaj model stavila nas je u nešto drugačiji položaj u odnosu na ostale kolege, jer smo o novom 911 već dosta toga saznali kroz praksu dok smo ga ekskluzivno testirali u Srbiji. Ipak, nije bilo na odmet čuti kako ga percipiraju nadležni u Porscheu.

Predstavljanje sledeće generacije bilo kog modela samo po sebi otvara novo poglavlje. U slučaju kultnog „sportiste“, specifičnog po tome što ima bokser agregat postavljen iza zadnje osovine, osmi izdanak dugovečne loze uneo je važne promene.

Dužinu gotovo da i nije menjao, dodao je nekih 20-ak milimetara tek da prebaci kotu od 4,5 metra, međuosovinsko rastojanje je ostalo identično, ali je zato širina odnosno trag točkova povećan za 4,5 cm napred i 3,8 cm pozadi. Još veći značaj ima to što je postavljen na novu, modularnu platformu i što je u većoj meri korišćen aluminijum kako bi automobil bio što črvšći, a lakši. Dobio je i snažniji, efikasniji twin-turbo „bokser“ zapremine 3,0 litara od 450 KS, kao i novi osmostepeni automatski menjač.

Međutim, promene ćete pre svega uočiti, a tek kasnije ih osetiti za upravljačem, jer se dobrim delom odnose i na dizajn. Kako spolja, tako i unutra. Jedan od razloga zašto je 911 stekao status ikone, pored višedecenijskog kontinuiteta, može se pronaći u njegovom vanvremenskoj formi. Jeste se menjao iz generacije u generaciju, ali Porsche 911 nikada nije napustio izvorni koncept i specifični oblik, niti se suviše udaljavao od njega. Tako je i ovoga puta, premda je novitet dobio značajno moderniji, čak pomalo futuristički izgled koji će se dopasti pre svega mlađima.

Da je skrojen sa namerom da bude po ukusu novih generacija, shvatićete čim zavirite u enterijer novog 911. Digitalna instrument tabla, veliki centralni ekran osetljiv na dodir, omalena ručica automatskog menjača koja je najblaže rečeno diskutabilnog izgleda…

Šta da kažu tradicionalisti!? Ništa, sa pilulama za smirenje ili bez njih, moraće da se pomire sa fundamentalnim promenama i činjenicom da smo duboko zagazili u 21. vek, epohu obeleženu revolucijom digitalnih tehnologija. Za utehu im, ipak, ostaje makar jedan retro detalj u kokpitu - klasičan obrtomer u sredini koji je dizajniran u nostalgičnom stilu. Dakle, mnoge funkcije su preseljene na ekranosetljiv na dodir, izuzetak je klimatizacija, baš kao i izbor režima vožnje koji istina može da se bira kroz meni ekrana, ali i preko rotacione komande na upravljaču.

Po završenoj konferenciji za štampu, tokom večere razgovarali smo sa ljudima zaduženim za razvoj novog 911. Nismo se dotakli kontroverznog dizajna ručice menjača, jer ukusi su različiti, ali smo želeli da saznamo zbog čega je, recimo, odstranjena funkcija manuelne promene stepena prenosa njenim pomeranjem napred-nazad? Samo su slegli ramenima, uz kratak odgovor da je tako odlučio upravni odbor Porschea.

Sutrašnji dan bio je rezervisan za dinamični deo prezentacije i otpočeo je vožnjom 911 Carrere 4S. Kao i Carreru S, pokreće je identičan bokser agregat zapremine 3,0 litara, koji uz pomoć dvostrukog turbo punjača oslobađa respektabilnih 450 KS pri 6.500 o/min uz maksimalni obrtni moment od 530 Nm pri 2.300 - 5.000 o/min.

Najbitnija razlika je u u tome što se kod verzije 4S snaga prenosi na sva četiri točka. Inače, za razliku od prethodnih generacija kod kojih su modeli sa integralnim pogonom bili za nijansu širi i vizuelno označeni spojenim svetlosnim grupama, sada su te razlike „izbrisane“ pa Carrere S i Carrere 4S izgledaju identično.

Prvi deo itinerera podrazumevao je izlazak iz grada i vožnju prema stazi Megara udaljenoj nekih 40-ak kilometara od Atine. U gradskom režimu, Porsche je potvrdio da sa lakoćom može da se vozi svaki dan, recimo od kuće do posla. Nije neudoban niti bučan, za rasni sportski kupe sa 2+2 sedišta, daje sasvim solidnu preglednost svega oko vas.

Izlazak na auto-put pokazuje drugu stranu njegove zlatne medalje. Krstarenja u normalnom, pa i povremeno davanje oduška u sportskom režimu vožnje, pri brzinama u zakonskim okvirima, dokazuju da je ovaj automobil kadar da posluži kao prevozno sredstvo i onima koji se odluče da sa njim krenu na putovanje.

Buka je primetno smanjena pri normalnom tempu u poređenju sa prethodnikom, kao i potrošnja, a to je dobijeno uvođenjem osmostepenog menjača. Doduše, smanjen je i intenzitet zvuka kada se motor u Sport ili Sport Plus režimu napne do krajnjih granica.

U to smo se najbolje uverili kada smo izašli na pistu Megara. Reč je o relativno kratkoj stazi, sastavljenoj od šest desnih i četiri leve krivine, dok se najduži pravac prostire u dužini od 580 metara. Ovde smo u grupama vozili nekoliko stintova, smenjujući se za upravljačem modela sa pogonom nazad odnosno na sve točkove. Bila je to prilika da osetimo i razliku u vožnji automobila sa običnim i keramičkim kočnicama, koja je, odmah da kažemo, ogromna! Automobili opremljeni žutim kočionim čeljustima su bukvalno ukopavali sa svakim jačim pritiksom na pedalu kočnice.

Prema očekivanju, Carrera S, kao i Carrera 4S, čvrsto se drže asfalta zahvaljujući niskom težištu i dobrom balansu gde su pogonski točkovi dodatno pritisnuti za asfalt zbog težine motora pozadi. Automobil je sposoban da skreće odsečno, zahvaljujući rasterećenom prednjem delu, a sam osećaj na upravljaču i njegova preciznost su fenomenalni.

Vožnja u Sport Plus modu izvlači pun potencijal motora, dok oslanjanje postaje čvršće, a ESP uređaj nešto kasnije reaguje. Stabilnosti doprinosi i aktivna aerodinamika, velika novina kod Porschea 911. Recimo, pri brzini od 70 km/h dolazi do zatvaranja prednjih „kapaka“ kako bi se pospešilo opstrujavanje vazduha oko automobila i tzv. downforce. Kao i ranije, tu je zadnji stabilizator koji se izvlači pri brzini od 90 km/h u prvi niži položaj, a još viši zauzima kada brzina dostigne 170 km/h, stvarajući na taj način dodatni potisak na „rep“ automobila.

Naravno, postoje i određene razlike u ponašanju između Carrere S i Carrere 4S, jer prva sa previše gasa lakše iskače iz balansa i zanosi zadnjim delom. Zanošenje, doduše u manjoj meri, moguće je i kod verzije Carrera 4S jer veći deo snage odlazi na zadnju osovinu. U svakom slučaju, vozači koji su manje vični volanu, osećaće se sigurnije u Carreri 4S, dok će oni iskusniji više zabave pronaći kod Carrere S, ali ne i bolja vremena na stazi!

Inače, kada smo kod vremena, moramo da istaknemo fascinantne performanse odnosno ubrzanja. Kada je opremljena Sport Chrono paketom, koji obuhvata i Launch Control funkciju, Carrera S od 0 100 km/h stiže za 3,5 sekunde, dok je Carrera 4S u ovom sprintu brža za 0,1 sekundu. Sa ovako brutalnim ubrzanjima, Carrere su na pravcu kao od šale dosezale brzinu veću od 180 km/h, a mogle su da „preskoče“ i 200 km/h da instruktor, koji je predvodio kolonu, iz predostrožnosti nije ranije kočio pred sledeću krivinu.

Veliku novinu kod nove generacije Porschea 911 predstavlja Wet mod za vožnju po mokrom koji je dostupan pored ostalih režima Normal, Sport, Sport Plus i Individual. Ovaj režim je osmišljen kako bi vozač mogao da računa na maksimalnu trakciju i bolju stabilnost u vožnji po mokrom. Isprobali smo ga u Carreri S na specijalnom mini poligonu koji je natopljen vodom.

Vežba je koncipirana tako da vozač u temenu krivine doda prejak gas, te svesno izbaci automobil iz balansa. Kada je Wet mod isključen dolazi do proklizavanja zadnjih pogonskih točkova, zanošenja zadnjeg dela, a gubitak kontrole sprečava intervencijom ESP uređaj elektronske kontrole stabilnosti.

Sa uključenim Wet modom, Carrera S gotovo da ne gubi prianjanje čak i kada se na vlažnom doda pun gas sa premotanim volanom. Zapravo, dolazi do prekida trakcije ali sistem ne dozvoljava prekomernu isporuku snage tako da je zanošenje tek minimalno. Inače, iako Carrera S pomoću senzora prepoznaje mokar kolovoz i na instrument tabli daje obaveštenje o tome, Wet mod se aktivira ručno, a nikako automatski odnosno bez inputa vozača.

I tako, kada smo završili sa zabavom i uzbuđenjima na stazi, preostao nam je možda i najlepši deo. Uživanje u vožnji kabrioleta uz obalu mora. I ovde nam je prvi pik bio model 911 Carrera 4S u keramičkoj sivoj boji. Udobna sedišta i fantastična vozna svojstva svaki kilometar druma pretvaraju u pravo uživanje.

Da vetar ne bi postao suviše neprijatan, tu je zaštitna mreža koja se pritiskom na dugme izvlači i prevlači preko zadnjih sedišta kako bi odbijala vazdušne udare i vrtloženje vazduha iza glava putnika. U tom slučaju niko ne može sedeti na zadnjim sedištima, koja zapravo mogu poslužiti samo kao pomoćna, a ne za normalan prevoz odraslih putnika.

Osećaj slobode svakako još više dolazi do izražaja u vožnji pod otvorenim nebom, kada je meki sklopivi krov sakriven u svom kućištu koje daje specifičan dizajn kabrioleta zbog „napumpanog“ zadnjeg dela. Iako je, logično, za nijansu manje čvrst od kupea, za 70 kilograma teži kabriolet tek minimalno zaostaje po dinamici, a pri tome pruža jači doživljaj brzine od kupea.

Vožnja u sportskom režimu i sa manuelnim promenama stepena prenosa preko pedala na upravljaču posebno je zabavna po krivudavim putevima u zaleđu obale gde nema previše saobraćaja. Dok „bokser“ reži, a Carrera 4S Cabriolet tutnji kroz krivine, Porsche po ko zna koji put demonstrira sjajnu univerzalnost. Nešto po ćemu je neproikosnoven među sportskim automobilima...

Upravo taj svestrani karakter, odnosno mogućnost uživanja kako u adrenalinskoj zabavi na stazi, tako i u svakodnevnoj vožnji, uz pouzdanu mehaniku, učinilo je 911-icu jednim od najpopularnijih sportskih automobila na svetu. A sada, u osmoj generaciji, ona nastavlja svoj put, brža i tehnološki sofisticiranija nego ikada pre.

iz Atine,
Uroš Dedić/TopSpeed

Aerodinamički paket po ugledu na GT3
Prilazeći stazi Mergara, za trenutak smo se iznenadili kada smo ugledali beli Porsche sa istaknutim zadnjim spojlerom i agresivnijim prednjim uvodnicima vazduha. Na prvi pogled, učinilo nam se da je posredi novi 911 GT3. Svesni činjenice da pomenuta verzija još nije imala svetsku premijeru, odmah smo shvatili da je reč o specijalnom aerodinamičkom “paketu” koji je nemački proizvođač namenio novom 911.

Pored aerodinamičkih dodataka, izloženi primerak u beloj boji ističe se i zlatnim felnama, kao i kočionim čeljustima crne boje. Inače, aktuelni „elfer“ po prvi put je dobio točkove različite veličine tako da se pozadi nalaze za broj veći. Recimo, ako su napred montirani točkovi promera 20 inča sa pneumaticima dimenzija 245/35 ZR 20, nazad dolaze točkovi od 21 inč sa pneumaticima 305/30 ZR 21.