EKSKLUZIVNI TEST Porsche 911 Speedster: Srebrni letač

Nova generacija 992 Porschea 911 je već neko vreme tu, ali ni prethodna još uvek nije za „penziju“. Model 911 Speedster možda predstavlja „labudovu pesmu“, jer je poslednji baziran na osnovi 991, no svakako je sposoban da „poleti“ veoma visoko. To je elegantni sportski roadster sa motorom pozadi, proizveden u simbolično limitiranoj seriji od 1948 primeraka, sa kojim možete i na stazu

Prošlo je više od 65 godina od kada se ime Speedster pojavilo kod Porschea... Zapravo, 1954. Ferdinand Porsche je dobio je specijalnu porudžbinu od svog američkog dilera Maksa Hofmana za modifikovanim sportskim dvosedima baziranim na modelu 356 koji bi bili bez krova, naravno lakši i brži, ali po ceni ispod 3.000 dolara.

On je tada ovaj automobil nazvao Speedster... Porsche je odgovorio zahtevu i ispostavilo se da je ovo bio odličan poslovni potez, jer laki dvosed je odlično prihvaćen, pogotovo u sunčanoj Kaliforniji, gde je zahvaljujući filmskim zvezdama, dobio status „ikone“.

Danas, zapravo u aprilu prošle godine, na Salonu automobila u Njujorku, predstavljen je novi Porsche 911 Speedster. To je poslednja verzija 911-ice bazirana na „odlazećoj“ generaciji 991, ovoga puta u serijskom izdanju, te svojevrsni omaž legendarnom modelu 356. Izrađen je u limitiranoj seriji od 1948 primeraka, a do nas je dospeo onaj sa serijskim brojem 0341 u Haritage Design paketu opreme. Međutim, to više nije onaj jeftini Porsche, već mu je cena u SAD od 275.750 dolara pa naviše... Za uzvrat, on nudi kombinaciju svega onog najboljeg kod 911-ice, i to različitih verzija. Vrhunski sportski automobil, orijentisan ka vozaču, a koji se može koristiti svaki dan.

Pokreće ga „klasičan“ šestocilindarski atmosferski bokser, čiji ćete zvuk rado čuti u kokpitu, a manuelni GT šestostepeni menjač koristiti sa zadovoljstvom. Vizuelno, novi Speedster uspostavlja vezu između sopstevene istorije i drugih legendarnih sportskih modela Porschea, među kojima je svakako najznačajniji 356 No. 12 Roadster iz 1948. godine.

Serijska verzija se ne razlikuje mnogo od koncepta koji je predstavljen još 2018. u vreme kada je Porsche obeležavao jubilej “70 godina sportskih automobila“ i vešto koketira sa „dobrim starim vremenima“. Vetrobransko staklo je malo skraćeno, tako da bi i atletska silueta bila niža, te još više podsećala na 356, a veliki karbonski poklopac prostora u koji se smešta meki krov i motora, ima karakterističan, ispupčeni, oblik i potpuno je u „retro“ fazonu.

E, da... Ovde nema elektronike koja „pakuje“ krov, već je to posao vozača, ili pak suvozača, koji nije komplikovan, a i olakšava ga činjenica da su svi materijali ultra laki. Ukupna masa krova je samo 10 kilograma. Automatski se samo oslobađa spomenuti poklopac, kao što se i osigurava soft-top. Sve ovo podrazumeva da automobil nije u pokretu i da će vam za ovu „operaciju“ biti potrebno oko dvadesetak sekundi kada se malo uvežbate!

Dakle, sportski roadster, visok je, tačnije, nizak je 1.250, širok 1.978, a dug 4.562 milimetra, a ima međuosovinsko rastojanje od 2,457 mm. No, ono što dodatno doprinosi utisku širine i niskoj silueti je širok trag točkova od 1.551 mm napred i 1.555 mm nazad. Pri svemu ovome, koeficijent otpora vazduha je samo 0,347.

I sve je nekako u 356 stilu, pomešanom sa drugim modelima Porschea, a sve to sa imperativom smanjena težine. Tako, recimo, poklopac motora izrađen od ugljenikovih vlakana lakši je za dva kilograma nego identični kod 911 GT3. Bokovi od istog materijala potiču sa 911 R. Prednja maska „pozajmljena“ je od GT3, ali je zato spojler potpuno nov. No, zato je zadnji deo, tj. stabilizator koji se po potrebi izvlači, preuzet sa 911 GT3. Mogli bi čak konstatovati da je novi 911 Speedster toples verzija 911 GT3, s obzirom da dele dosta elemenata podvozja, uključujući oslanjanje, opruge, amortizere, kočnice, pa i sam motor, menjač itd. Zapravo, najveća razlika je u tome što je kabriolet za 5 mm viši pozadi.

U kokpitu, kao da ste se vratili kroz vreme... Ne mnogo, jer sve je, u stvari, kombinacija novog i onog istorijskog nasleđa Porschea. Zapravo, retro, a savremeno. Upravljač prečnika 360 mm je jednostavan i lišen suvišnih detalja, tj. komandi koje se sada mogu sresti kod novog 911. Dole su tri klasične, funkcionalne „pedale“, dok je ručica šestostepenog manuelnog menjača izuzetno kratka.

Jedino na centralnom grebenu i iznad ima displej i nešto komandi, ali ne previše. I instrumentacija je jednostavna, koliko to kod savremenih Porschea može biti, budući da su tu onih pet okruglih instrumenata ispred vozača. A realno, više od ovoga nije ni potrebno!

Inače, kod ovog automobila je zbog Heritage Design paketa opreme enterijer dodatno ukrašen zlatnim konturama i karakterističnim logotipima, kao i klasičnim elementima iz 50-ih i 60-ih godina prošlog veka. To uključuje i posebne „kolor-šeme“, crnu i „konjak“ boju kože kojom je obložena unutrašnjost, pa potom onu srebno-sivu metalik na karoseriji. Uz sve ovo idu i još neki drugi detalji, a doplata za kompletan paket iznosi 21.634 evra, u Nemačkoj!

Sedišta su slična onima kod modela 918 Spyder i dobro obuhvataju telo. Udobna su, iako se u prvi mah to ne čini. Međutim, i nakon dužeg boravka nećete osetiti zamor, a to što sedite nisko znači samo da ćete imati bolji kontakt sa putem i okolinom... Neposredniji, možda bi to bio adekvatniji izraz?! Još ukoliko je krov spušten pa čujete zvuk motora, e to je onda prava stvar.

A zaista ima šta da se čuje, jer jedan od glavnih aduta novog 911 Speedstera je upravo motor koji je preuzet od 911 GT3, doduše verzije koja je korišćena do 2018. samo sa 10 KS više. Radi se o šestocilindarskom atmosferskom bokseru od 4 litra radne zapremine. To je pravi GT motor, kod kojeg su sa trkačkog GT3 R preuzete i neke modifikacije na bloku i usisnom sistemu, tj. pritisak ubrizgavanja je povećan za 25% kako bi se poboljšao odziv na gas. Maksimalnu snagu od 510 KS isporučuje pri visokih 8.400 obrtaja u minutu, a moguće je dostići i čitavih 9.000 o/min što znači da je uživanje čuti ga kako „peva“!

I ne samo što se čuje, neko i povlači u maniru pravog sportiste. Sa 470 Nm maksimalnog obrtnog momenta, dobijenih pri 6.250 obrtaja u minuti, 911 Speedster“ ubrzava do „stotke“ za tačno 4 sekunde, te dostiže maksimalnu brzinu od 310 km/h. Ono što je još bolje, on do 200 km/h stiže za 12,2 sekunde!

Naravno, to ne treba da čudi, jer na jednu konjsku snagu dolazi masa od 2,87 kilograma... Ukupna masa vozila je samo 1.465 kg i ona je postignuta zahvaljujući rigoroznoj „dijeti“ na koju se ovde Porsche odlučio, tj. činjenici da 911 Speedster ima platneni krov koji se ručno uklanja i postavlja, kao i da su olakšani paneli vrata, a dosta delova je izrađeno od ugljenikovih vlakana. Napravljen je i novi izduvni sistem koji je za 10 kg lakši nego prethodni.

Mala masa u kombinaciji sa odlično odmerenim trimom oslanjanja, upravljanjem na sva četiri točka i kompozitnim karbonsko-keramičkim kočnicama, sigurno da donose rezultate kada je u pitanju upravljivost i ponašanje u krivinama. Prianjanje je odlično i do proklizavanja zadnjih točkova dolazi samo kada to vozač baš „žarko želi“ ili je samo nestrpljiv pri dodavanju gasa. To znači da automobil pruža dobar osećaj, koji se nakon izvesnog vremena pretvara u poverenje i fenomenalan osećaj kontrole!

I promene stepena prenosa su ovde u „retro“ duhu. Naime, zanimljivo da Porsche nije posegnuo sa proverenom PDK transmisijom, tj. automatskim menjačem?! Razlog je, opet, u uštedi na težini, jer bi sistem sa dvostrukim kvačilom doneo dodatnih 16 kilograma. Čak su išli toliko daleko da im je i samo 4 kg teži sedmostepeni manuelni menjač Carrere bio “pretežak”, tako da je izbor pao na šestostepeni GT Sport iz 911 GT3!

Tako se 911 Speedster nudi isključivo sa ovim menjačem... A uz njega dolazi i funkcija „auto-blip“, čija je komanda smeštena uz samu ručicu na centralnoj konzoli, tako da se njenim aktiviranjem brzo i jednostavno kompenzuju razlike u obrtajima između zupčanika u menjaču. To se, pogotovo, odnosi na situaciju sa promenom stepena prenosa na niže, kada elektronika sama „dodaje međugas“.

Ovaj sistem se može aktivirati u svakom trenutku, što znači i da se ne mora ni koristiti ukoliko vozač sam želi da kontroliše „međugas“. Nekome će ovo možda zvučati pretenciozno ili pak samo anahrono, kao korak unazad, jer je, recimo, generacija 992 je zaista high-tech opremljena svime, pa i ovim sistemom, ali svakako da postoji razlog zbog kojeg je nekome tako, prokleto, privlačno!

Konačno, zanimljiva je ta kompletna GT filozofija Porschea... Naročito, u ovom slučaju kada imamo jedan nostalgični model sa mnoštvo savremene tehologije, koja je nekako dobro prikrivena. Jer, ima 911 Speedster i PTV (Porsche Torqe Vectoring) i PSM (Porsche Stability Management) i sve ostale sisteme asistencije i drugo. Ima, ali nije želeo da ih toliko naglašava. Oni su ostali skriveni upravo koliko i lokacija na kojoj smo mi vozili ovaj automobil..

Mali, privatni sportski aerodrom bio je mesto sa kojeg smo „poleteli“. Da, poleteli, budući da se sa ovim automobilom imate upravo takav utisak kao da letite u nekom od sportskih aviona... To je dvosed, u „brišućem“ letu! Samo kod novog 911 Speedstera ste čvrsto na zemlji! I možete da nemate krov iznad glave, dok kod GT3 to nije slučaj.

Pa, čak i ako niste fan „toples“ vožnje jer vas iritira „višak“ vazduha koji struji okolo, grejanje koje radi ili sunce koje greje, ipak, treba to da probate. Možda pronađete balans između komfora i sportskog, koji nudi ovaj kabriolet. Slobodno se prepustite emocijama, jer ovo je na neki način Porsche za sanjare i kolekcionare, pre nego za one čisto racionalne ljude ili one koji samo traže tehničko savršenstvo... I one koji imaju 304.000 evra!

A opet, novi Porsche 911 Speedster je i zaista zabavan automobil, ali sa ozbiljnim performansama, koji može da se pojavi i na stazi. On ima sve predispozicije za to, budući da je nastao u Porsche Motorsport odeljenju. Sad još samo da razjasnimo zašto je Porsche odlučio da učini ovakav napor i napravi tako poseban automobil u seriji manjoj od 2.000 komada?! Za motor i pojedine sklopove znamo da će svakako nastaviti da se ugrađuju u neke nove modele, ali... Zar nije generacija 991 nije otpevala svoju „labudovu pesmu“?

Nova 992 je već tu. A možda je Porsche odlučio da novi 911 Speedster bar za neko vreme nastavi svoj let, no onda cela priča o limitiranoj seriji gubi smisao?! Zato će, ipak, pre biti da je sve ovo samo „pokazna vežba“...

ZoranŽivkov/TopSpeed

Porsche 911 Speedster
Karoserija
kabriolet, 2/2 vrata/sedišta; d x š x v 4.562 x 1.948 x 1.250 mm, međ. rast. 2.457 mm; zapremina prtljažnika 125 litara; masa 1.465 kg
Motor benzinski, šestocilindarski, bokser, 3.996 ccm, 510 KS pri 8.400 o/min; 470 Nm pri 6.250 o/min
Transmisija manuelna, šestostepena, GT sports; pogon nazad
Ogibljenje nezavisno, napred MacPherson; nazad multi-link
Kočnice samoventilirajući karbon-keramički diskovi napred 410x36 mm i nazad 390x32 mm
Pneumatici napred 245/35 ZR20, nazad 305/30 ZR20
Performanse 0 - 100 km/h za 4,0 s; 310 km/h; 13,8 l/100 km, 317 CO2 g/km
Cena 304.000 evra

Rejting
▲ dopadljiva nostalgična pojava, izuzetna tehnika, odličan motor, performanse
▼ prtljažnik od samo 125 litara, nedostatak prostora za sitnice

Utisak
Porsche 911 Speedster je atraktivni kabriolet koji ima „dušu“ roadstera, a „srce“ sportskog automobila