EKSKLUZIVNI TEST Mercedes-AMG GT S: Ptica bez krila! / IZ ARHIVE #155 - JUL 2015.

Kao jedina novinarska redakcija u Srbiji, imali smo ekskluzivnu priliku da vozimo Mercedes-AMG GT S, automobil koji nastavlja tradiciju sportskih kupea iz Štutgarta

Dugo smo tragali za automobilom koji je toliko brz da bi mogao da poleti, a neće, i koji, kao da ima krila, a u stvari ih nema! I zaista ih nema, jer je Mercedes-AMG GT, kao legitimni naslednik modela SLS, izgubio ona čuvena vrata sa otvaranjam na gore, poznata i kao „galebova krila“... No, izgubio je i „višak“ kilograma, te je uz moći četvorolitarski biturbo V8 motor, značajno dobio na dinamici!

Ali, gde u ovakvoj zemlji, kao što je Srbija, uopšte tražiti tako retku „zverku“!? Istini za volju, ona se, doduše samo na kratko, ukazala na prolećnom Salonu automobila u Beogradu. Ukazala i nestala... I od tada, uzaludno smo tragali za njom, u prestonici i na severu zemlje, bili strpljivi, čekali i ništa! A, onda nam rekoše da pođemo na jug!

I stvarno, u nekadašnjoj kolevci srpske države, u blizini srednjevekovnog grada Ras, gde se kovao prvi srpski novac, između manastira Đurđevi stupovi, Sopoćani i Lejlek džamije, gde se ukrštaju planinske i morske struje, pronašli smo tu „čudnu pticu“! Auto-Centar „Biševac“, jedan od dilera Mercedesa, koji imajući u vidu prodajne rezultate, posluje verovatno najbolje u okviru svog „jata“ sa znakom trokrake zvezde, ima upravo ovu AMG GT „pticu bez krila“, i to još u verziji sa oznakom „S“ i vizuelnim hrom paketom! Dakle, pravac - Novi Pazar!

Nakon rituala ispijanja prave turske kafe i razgovora sa domaćinima, preuzimamo crveni AMG GT S. To je ta retka „ptica bez krila“, za kojom žude i mnogo moćnije, svetske redakcije! Automobil od čijeg izgleda i performansi, ali i cene od 182.000 evra, zastaje dah!

Osnovna postavka je ista kao i kod SLS-a - motor napred, iza prednje osovine, duga „hauba“ i relativno kratka kabina, na koju se nastavlja atletski izvajani zadnji deo, te pogon pozadi zadržana... Ipak, GT je po dimenzijama nešto manji od svog prethodnika. Dug je nešto preko 4,5, širok 2, a visok ili bolje reći nizak 1,2 metra. Upravljački mehanizam i prednja osovina, odnosno sistem oslanjanja, a samim tim i trag točkova, isti je kao kod SLS-a, dok je pozadi sve novo.

Oslanjanje deluje kao da je standardno, sa udvojenim trouglastim ramenima i poprečnim stabilizatorima, ali je suština u povezivanju sa šasijom. Time je postignuta bolja dinamika i kontrola nad automobilom. Pri tome, ne treba zaboraviti još jedan konstrukcioni problem koji uvek treba imati u vidu, budući da je ovo kupe gde je motor napred, a menjač pozadi - to je njihova „veza“! Kardansko vratilo je zapravo karbonska cev, sposobna da prenese 510 KS i što je još važnije, 650 Nm maksimalnog obrtnog momenta!

U vožnji, sve ovo u prvi mah neće biti toliko bitno, jer kada sednete u GT S iz nekog drugog automobila, prvo ćete se neko vreme privikavati na nizak i širok kokpit, te masivnu, ogromnu centralnu konzolu. Ona je možda i najfascinantniji detalj kada uđete u ovaj automobil. Tu je veliki centralni displej ispod kojeg su ventilacioni otvori. Međutim, onaj deo ispod njih, te komandni panel između sedišta je nešto impresivno.

Tu su centralizovane sve komande, kontrole i podešavanja svih bitnih sistema na vozilu. A sama komanda sedmostepenog automatskog menjača, koja se nalazi na samom dnu centralne konzole je dobro pozicionirana i lepo se uklapa u ovaj „tehno“ ambijent. Inače, sami prikazi i softverske aplikacije na centralnom displeju ili onom na insturment tabli neposredno ispred vas su odlično dizajnirani, kao i kod modela C i S-klase kod kojih smo ih susretali, tako da ni tu nemamo zamerki.

Kada se naviknete na dugačku haubu i to gde se zapravo nalaze točkovi, što na uskim krivudavim putevima zna da bude pomalo zastrašujuće iskustvo, tek onda počinjete zapravo da uživate u vožnji. Tada i položaj sedenja postaje sve prirodniji, a vozač sve opušteniji. Debeo obruč multifunkcionalnog upravljača sa tri paoka, obložen alkantarom, uliva dodatno samopouzdanje, dok se sedištima AMG Performance, koja se dobijaju uz doplatu od 1.950 evra, zaista nema šta prigovoriti jer fenomenalno drže telo u krivinama!

Na putu do Pešterske visoravni i ka Sjenici, mogli smo da probamo ovaj kupe po ne tako dobrim putevima, koji su bili prepuni zakrpa. Tu se GT S pokazao kao udoban automobil za svaki dan, koji u Comfort modu „upija“ rupe bolje nego neke limuzine. Isprobali smo i razne modove menjača, amortizera i ostalog, a ujedno i analizirali zašto je GT S skuplji od regularnog GT-a za skoro 20.000 evra.

Najpre, on ima 48 KS više, što još više doprinosi neverovatnim ubrzanjima od kojih vam se muti u glavi. Stepeni prenosa sa samo nižu, a ova „ptica bez krila“ prosto leti. Od 0 do 100 km/h ona doleti za samo 3,8 sekundi, a može da „dohvati“ maksimalnih 310 km/h, koliko je, treba istaći, elektronski ograničeno. To znači da bi moćni V8 motor, zapremine od gotovo 4 litra, mogao da isporuči i više od ovih 510 KS! Da nema elektronike, verovatno bi točkovi od 20 cola pozadi, još više „kidali“ asfalt i gume Pirelli, dimenzija 295/30!

Odgovor motora na papučicu gasa je fenomenalan, pogotovo kada je automatski menjač 7G DCT u manuelnom Race modu, koji omogućava munjevite odzive na svaku komandu, tako da je potrebno pažljivo izabrati saputnika, a naravno i put na kojem ćete ovo sve ovo isprobavati! Mi smo se, zahvaljući pomoći domaćina iz AK Biševac, sklonili na bezbedno, duboku u Peštersku visoravan, gde saobraćaja gotovo i da nema. A oni koji su bili prisutni, mogli su da čuju pravu grmljavinu, mada o tome nešto kasnije...

GT S se može odlično „postavljati“ u krivini, gotovo baš kako želite. Tome doprinosi široki trag točkova od 19 cola napred, te odličan „grip“ pneumatika dimenzija 265/35, kao i relativno malo međuosovinsko rastojanje od 2,6 metara, uz odličan diferencijal. Suština je pažljivo „namestiti“ tj. usmeriti prednji deo, čije će kretanje točkovi pozadi samo da isprate, uz minimalne korekcije upravljačem. A opet, ukoliko želite da se poigravate i driftujete, svakako, može i to, jer je GT S u osnovi dosta „dobroćudan“, iako deluje agresivno!

Najagresivniji je po pitanju akustike, jer to što se čuje iz njegovih auspuha, teško je opisati! Kada automobil prebacite u Race mod i kada pritisnete dugme za klapnu koja menja zvuk iz „pitomog“ u prave „urlike“, malo ko će ostati ravnodušan! Naravno, to znači da je i buka u samoj kabini dosta velika, pa ukoliko ste na stazi, to će vam biti zabavno, ali u redovnom saobraćaju, zna da „umori“ posle nekog vremena.

Međutim, Race mod nije nešto čega ćete se tek tako lako odreći! U njemu možete da podešavate tvrdoću amortizera SPORT i SPORT+, kao i da isklučujete ESP. Ova funkcija je dvostepena, tako da u prvom, još donekle možete da se klizate zadnjim delom, ali kod onog drugog, treba biti oprezan jer sve zavisi od vozačkog umeća.

Još nešto treba imati na umu... Ovaj automobil je bio opremljen „običnim“ kočnicama, a kao deo dodatne opreme, i to samo ako automobil budete vozili na stazi, možete da poručite karbonsko-keramičke diskove, naravno, uz doplatu od oko 8000 evra! Samo, ni tada ne treba zaboraviti da je masa GT S povelikih 1.645 kilograma!

Sve u svemu, ovaj automobil je zaista nešto izuzetno, prava ptica bez krila, zbog koje je vredelo otići na jug, u Novi Pazar... On je cenovno u rangu Porschea 911, što je donekle i bio cilj Mercedesa. Naime, GT S bi trebao da pokupi i neke Porscheove klijente, koji sada možda počinju da se kolebaju između tradicije i aktuelnih trendova, te možda razmišljaju o prelasku u drugo „jato“!?

Zoran Živkov/TopSpeed

Mercedes-AMG GT S
Karoserija
kupe, 2 sedišta; d x š x v 4.546x2.075x1.288 mm, međ. rast. 2.630 mm; masa 1.645 kg
Motor benzinski , V8, bi-turbo; 3.982 ccm, 510 KS pri 6.250 o/min; 650 Nm pri 1.750-4.750 o/min
Transmisija automatska 7G-DCT, 7 stepeni; pogon pozadi
Ogibljenje napred/ nezavisno udvojena trogulasta ramena, spiralne opruge, gasni amortizeri, popr. stabilizatori;
Kočnice diskovi na sva četiri točka
Performanse 0 - 100 km/h za 3,8 s; 310 km/h; 12,5 l/100 km; emisija CO2 224 g/km
Cena 182.000 evra

Ocena
+ preciznost upravljanja, odlično prijanjanje, snažan agregat i njegov zvuk
- buka u kabini na otvorenom putu

Utisak
Mercedes-AMG GT S nije savršen automobil, pogotovo ne za svaki dan, ali je, realno, malo onih koji bi ga odbili