EKSKLUZIVNI TEST Jeep Grand Cherokee Trackhawk: Snagom protiv svih

26/11/2018. Uroš Dedić/TopSpeed

Sa V8 HEMI motorom od 710 KS, Grand Cherokee Trackhawk ima status najsnažnijeg SUV-a na svetu, a mi smo američki novitet, koji je nedavno stigao na evropsko tržište, ekskluzivno testirali u Austriji, u okolini Red Bull Ringa

To brutalno ubrzanje, taj katapult velikog SUV-a od 2,5 tone kada iz mesta „hvatate“ 100 km/h za manje od 4 sekunde dok vas sila od 1,4 g „zakiva“ za naslon sedišta, a grmljavina V8 motora od 700 i kusur konja para uši... Sve to proizvodi fascinaciju koja će vas dugo „proganjati“ i svaki put iznova oduševljavati!

U to smo se uverili prilikom nedavne posete Red Bull Ringu u okviru promocije nove generacije Jeep Wrangler, gde smo nenadano dobili mogućnost da isprobamo i sportsku perjanicu američkog proizvođača specijalizovanog za terenska vozila – Grand Cherokee Trackhawk. Ovo je najsnažniji fabrički SUV model na svetu, a zahvalnost za taj status duguje V8 HEMI motoru koji je preuzeo od Dodge Challenger Hellcat.

Posmatrajući vizuelni nastup Trackhawka, stiče se utisak da su se enormna snaga i ekstravagantan temperament vešto pritajili. Ovaj model deluje gotovo identično kao i SRT verzija sa „samo“ 482 KS, a razlika je zapravo ogromna!

Automobil je spušten za dodatnih 25 mm, hrom lajsne kojima su oivičene dve bočne sekcije donje rešetke hladnjaka, kao i sedam gornjih četvrtastog oblika koje su horizontalno naslagane između LED farova, drugačiji aluminijumski točkovi, dva dvostruka izduva i Brembo čeljusti žute boje - to su detalji raspoznavanja ove „ptice grabljivice“, naravno uz velike natpise Trackhawk koji se nalaze na bokovima i petim vratima. Dakle, nema ih previše. Performans haubu sa ventilacionim otvorima, zadnji difuzor i bočne pragove poseduje i SRT verzija.

Unutrašnjost, takođe nosi neke autentične elemente poput natpisa na naslonima sedišta, logotip jastreba na sportskom upravljaču, dobrodošlica na instrument tabli gde prilikom startovanja motora zasija specifičan amblem. I upravo taj predator raširenih krila sugeriše da se ispod haube nalazi pravo remek delo američkih inženjera - V8 motor zapremine 6,1 litar, što je manje od 6,4 litra koliko ima onaj u SRT verziji, ali zahvaljujući moćnom kompresoru i još nekim zahvatima, dobijeno je 710 KS pri 6.000 o/min, uz jednako impresivan maksimalni obrtni moment od 868 Nm pri 4.800 obrtaja! Toliko nećete naći ni u jednom serijskom SUV modelu – Bentley Bentayga W12 ima stotinak „konja“ manje, BMW X5 M 575 KS, GLE 63 S 585 KS. Dakle, niko nije ni blizu!

Da bi ovoliko odskočio u pogledu snage, motor je, pored spomenutog mehaničkog kompresora čiji se rotori vrte gotovo do 15.000 obrtaja u minutu i obezbeđuju protok od 30.000 litara vazduha u istom vremenskom intervalu, dobio i niz drugih poboljšanja. Klipovi, kao i kolenasto vrartilo odnosno „radilica“ izrađeni su kovanjem kako bi bili rezistentni na visoke temperature i velika dinamička opterećenja. Motor se budi pritiskom na taster i dok ga turirate u leru napred iz otvora na haubi javlja se piskav zvuk kompresora dok pozadi iz četiri „topa“ dopire oštar dubok zvuk. Kakva je to uvertira za zabavu? Obećavajuća!

Nažalost, vozili smo ga samo uokolini Red Bull Ringa, a ne i na samoj stazi, tako da maksimum dinamike u Track modu nismo mogli da dosegnemo. Pored pomenutog moda, kada je kontrola trakcije isključena i ojačan osmostepni ZF menjač preko centralnog diferencijala distribuira snagu u odnosu 70% nazad – 30% napred, na raspolaganju je još nekoliko režima. Preko njih se konfiguriše rad 4WD sistema (Quadra Trac Active on Demand), menjača, elektronske kontrole stabilnosti i adaptivnog oslanjanja sa Bilstein amortizerima. U mirnoj vožnji opredelili smo se za automatski mod i tada Grand Cherokee Trackhawk skriva svoj divlji karakter.

Menjač je nenapadan, oslanjanje udobno, a motor dovoljno tih za duža putovanja. Ukratko, ova zverka može da se vozi kao i svaki drugi SUV. Ukoliko okolnosti zahtevaju više trakcije po klizavoj i snegom pokrivenom tlu, tu je režim snow sa raspodelom 50:50, a postoji i poseban režim za vuču (Tow) kada 60% obrtnog momneta odlazi na prednje točkove i tada je Grand Cherokee kadar da povuče prikolicu od tri tone. Naravno, dostupan je i individual sa zasebnim podešavanjem ovih opcija.

Mi smo najveći deo vremena proveli u Sport modu na lokalnim austrijskim putevima u kombinaciji pravaca i krivina. U ovom režimu zadnji točkovi, između kojih je diferencijal sa ograničenim proklizavanjem, dobijaju 65 odsto snage, upravljač je tvrđi, menjač menja za 50 odsto brže i aktivira poluge za promenu stepena prenosa.

Sa svakim dodavanjem gasa, pogotovo sa snažnijim, vozilo teško 2,5 tone skače kao „opareno“ dok skazaljka obrtomera munjevito uleće u crveno polje. Priliv snage je toliko intenzivan da zahteva maksimalnu koncentraciju vozača čak i na pravcima, jer se motor „zavrti do limita“ u treptaju oka, a menjač ne prebacuje sam već čeka komandu preko poluge iza upravljača. Dovoljno je navesti podatak da od 80 do 120 km/h ubrzava za 2,4 sekunde. Inače, menjaču je u Sport modu potrebno svega 160 milisekundi za promenu stepena prenosa, a ESP uređaj dopušta zanošenje karoserije i interveniše kasnije.

Naravno, kada oštro vozite automobil sa 710 KS, pažnja je neophodna u svakom smislu. Pogotovo ako je posredi SUV sa visokim težištem i velikom masom. Srećom, Brembo kočnice sa šest čeljusti napred „ujedaju“ diskove prečnika 400 mm napred, nazad su četiri klipa i diskovi od 350 mm. Ulivaju poverenje i koče dosta efikasno, mada je čudno da zadnji diskovi nisu ventilisani pa je pitanje kako se kočnice ponašaju na stazi odnosno koliko se brzo zagrevaju pri snažnim zaustavljanjima u kontinuitetu.

Sam osećaj na upravljaču je dosta dobar, mada odziv na zakretanje nije toliko odsečan kao kod sportskih SUV-ova iz evropske produkcije. Isto važi i za naginjanje karoserije koje je nešto više izraženo nego kod Porsche Cayenne i BMW-a X5. No, saznanje da pod uzdama držite 710 „konja“ koji se efikasno prenose na podlogu dovoljno je da mu oprostite manjak dinamike u krivinama, osim ako niste od onih koji često posećuju stazu u nastojanju da obaraju vremena u poteri za rekordima u krugu.

Informacije o vremenima po krugu, snazi i obrtnom mopmentu u realnom vremenu, radu svih sistema, navigaciji, multimediji i ostalom, dobijaju se preko novog UConnect sistema sa ekranom od 8,4 inča osetljivim na dodir. Da se vodilo računa o komforu i svakodnevnoj upotrebljivosti pokazuju udobna sedišta sa grejanjem i ventilacijom, portovi za USB i multimedijalne uređaje u naslonima, panorama krov, LED svetla... Ipak, kvalitet izrade u enterijeru nije na nivou evropskih rivala, što je uostalom i za očekivati, jer to nikada nije bila jača strana „Amerikanaca“ tj. vozila koja dolaze „s druge strane bare“.

Međutim kada se sagleda šira slika, jasno je da Grand Cherokee Trackhawk predstavlja svestranog sportistu. Vrhunski je pripremljen i spreman da na semaforu stane na crtu automobilima iz „kluba 4 sekunde“, dakle onima koji do 100 km/h ubrzavaju za manje od 4 sekunde. Može da posluži kao porodični prevoz na dugim putovanjima, a naravno sa klirensom od 210 mm, napadnim uglom od 18 i odlaznim od 22 stepena, malo je reći da se dobro snalazi se van asfalta...

Uroš Dedić/TopSpeed

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.822 x 1.943 x 1.778 mm, međ. rast. 2.915 mm; zapremina prtljažnika 495 lit, masa 2.433 kg

Motor benzin, V8, kompresor; 6.166 ccm, 710 KS pri 6.000 o/min; 842 Nm pri 4.800 o/min

Transmisija automatska, osam stepeni prenosa; pogon na sve točkove

Kočnice samoventilirajući diskovi 400 mm napred, puni diskovi 350 mm nazad

Pneumatici 295/45 ZR20

Performanse 0 - 100 km/h za 3,7 s; 290 km/h; 16,8 l/100 km; emisija CO2 385 g/km

Ocene

▲ Motor, trakcija, performanse

▼ Naginajnje u krivinama, visoka potrošnja

Utisak

Grand Cherokee Trackhawk predstavlja pravi američki „muscle car“ u SUV formi, pritom ne zapostavljajući komfor i praktičnost