EKSKLUZIVNI TEST Bentley Continental GT: The World is Mine!

Iako je osmišljen, projektovan, dizajniran i nastao u Velikoj Britaniji, Bentley Continental GT zapravo ima zadatak da „osvoji“ svet, ma koliko to pretenciozno zvučalo!

Dobro je imati ambicije, jer one pokreću sve. Međutim, pored ambicija, da biste u savremenoj automobilskoj industriji bili uspešni, potrebno je još dosta toga, počev od iskustva i znanja, preko resursa i kapaciteta, generalno tehnike i tehnologije, pa i sreće...

Da, sreće! Jer, uvek se nekako setim one ironije da su putnici na brodu „Titanik“ imali praktično sve, osim sreće. OK, bilo je tu i drugih propusta, ali takvih primera bilo je mnogo kroz istoriju sveta, baš kao i automobilizma. Neki modeli su prosto dolazili u „nezgodna“ vremena ili pak nisu bili odmah najbolje shvaćeni i prihvaćeni od okoline, pa je i uspeh izostao.

Bentley o tome ne želi ni da razmišlja, pogotovo ne od 2017. kada je prvi put prikazao novu generaciju modela Continental GT na Salonu automobila u Frankfurtu. Tada je, onako, baš „demonstrirana sila“ i to na „domaćem“ terenu... Kako domaćem? E pa, propustio sam odmah da naglasim kako je i britanska marka još odavno, od 1998. godine, u vlasništvu VW-a.

No, da se vratim na Continental GT... Ovo je, dakle, od 2003. kada se pojavila prva, pa 2011. kada je stigla druga, sada, tj. zvanično od pretprošle godine, treća generacija luksuznog Gran Tourer kupea visokih performansi. Za to vreme prodato je ukupno nešto više od 65.000 komada, što je ne velik, već ogroman broj! Verovatno, pred sobom imam jedan od najuspešnijih luksuznih kupea za četvoro u modernoj istoriji?! Model od kojeg se očekuje ništa drugo osim da nastavi tim putem kojim je Bentley krenuo.

I kada ga bolje pogledam, ovako, ovog zlatnog i obasjanog zalazećim suncem teško mi je da makar u sebi ne progovorim: „Svet je moj“. Jer, Continental GT izgleda upravo tako. Bentli već dosta dugo, uglavnom uspešno, kreće se na samoj granici kiča! Međutim, to je problem i drugih proizvođača luksuznih proizvoda, pa i vozila, koji često mnogo kombinuju, pa i „prekombinuju“.

Ovde to, srećom, nije bio slučaj i sve „mišićave“ i karakteristične forme spoljašnjeg dizajna su dobro naglašene, bez preterivanja. Ono što se ispod te First Edition impresivne pojave ne vidi, je još impresivnija tehnologija. Samo u odnosu na prethodnu generaciju šasija je olakšana za čitavih 80 kg, a zadržana je torziona čvrstoća, što je od izuzetnog značaja kada to povežete sa oznakom W12. No, o tome malo kasnije...

Ono što je posebno zanimljivo je preciznost izrade. Bentli je uštede u masi postigao obilatom primenom aluminijuma, tako da su pojedini delovi karoserije izrađeni od pomenutog materija, primenom tehnologije „Super Formed“. Ona podrazumeva zagrevanje materijala do 500 stepeni Celzijusa, kako bi lakše bio oblikovan i u delo sprovedene zamisli, odnosno forme dizajnera.

U odnosu na prethodni model, novi Continental GT ima duži i niži „profil“, budući da je prednja osovina pomerena 135 mm napred. Na taj način je i produžena hauba, koja je uz to i nešto niža. Međutim i dalje je 55 % mase, od ukupnih 2.244 kilograma na prednjim točkovima, a 45 % na zadnjim, mada se to ne vidi... Ono što je lako uočljivo i veoma upadljvo je ta „bočna linija“ koja deluje baš tako moćno, tim pre što je međuosovinsko rastojanje 2.851 mm.

Još kada se tome dodaju naplaci od 22 cola, umesto standardnih 21 utisak je još bolji. Čak bolji i od samog pogleda od napred na vozilo, gde dominira velika maska hladnjaka i prepoznatljive svetlosne grupe u „Bentley stilu“, ali i već poznatoj LED Matriks tehnologiji, doduše sa najfinije oblikovanim transparentnim ivicama kristalnog stakla u obliku dijamanta?! Znam da zvuči komplikovano i jeste za izvesti, ali da izgleda dobro, izgleda! Pozadi, situacija je još malo radikalnija i tu su sada elipsaste forme svetlosnih grupa i njihov „kontra-punkt“ u vidu završetaka izduvnog sistema sličnog oblika. Sve u svemu, ovo je sa 4.850 mm dužine, 2.187 širine i 1.405 visine, „krupna zverka“, mada po dimenzijama, opet, slična konkurenciji...

Unutrašnjost vozila je ono u čemu se ovaj Bentli tako razlikuje od konkurencije u segmentu luksuznih GT-a... I nije u pitanju ni doživljaj komfora i perfinjenosti, ni kvalitet materijala i izrade, već kokpit Continentala GT je zasita nekako drugačiji. Autentičan. Istina, meni lično malo smeta sav taj sjaj stakla, metala i laka, ali opet ako je to cena da bi se pobeglo do nekih stereotipa, dobro. Prihvatam je... Konačno, Bentli je ovde upotrebio čak više od 10 kvadratnih metara drveta i furnira, kako bi obložio enterijer, a da bi sve to bilo ugrađeno potrebno je više od 9 radnih sati! I na ovom mestu namerno neću spominjati broj goveda koja su „stradala“ da bi enterijer bio presvučen kožom...

Utisak luksuza i prefinjenosti, ali iznad svega raskoši svakako podgreva i pogled na centralnu konzolu, na čijem vrhu su tri instrumenta kružnog oblika. Zapravo, to su pokazivač spoljašnje temperature vazduha, kompas i hronometar. A onda, jednostavnim pritiskom na dugme, oni nestaju i pojavljuje se veliki displej multimedijalnog sitema od 12,3 inča, naravno osetljiv na dodir. Novim pritiskom na dugme „Screen“ ili „gašenjem“ motora sve se vraća u prvobitno stanje, uz još jednu rotaciju, tako da vidite samo drvenu površinu. Bentli ovo naziva jednostavno, kao što u suštini to i jeste - rotirajući displej!

Dalje ispod je sve, manje-više, uobičajeno i očekivano. OK, završna obrada i upotrebljeni materijali su u skladu sa onim što se od ovog automobila očekuje, ali većih iznenađenja nema. Jedino što mi se u prvi mah nije učinilo tako funkcionalno je ručica osmostepenog automatskog menjača, mada nakon kraćeg vremena i ta stvar je „legla“. A sad, da li komandi na ovom delu ima previše, to je druga priča?!

Činjenica je da dok se ne srodite sa ovim automobilom, često treba da spuštate pogled „u kokpit“ i za neke jednostavnije radnje, jer se ta komandna nazovimo je „ploča“ nalazi dosta nisko i bogata je „dugmićima“ i prekidačima, a neki od njih vam baš trebaju...

Instrument tabla je prilično „klasična“, mada digitalna, dok je upravljač malo specifičniji. Naravno, da je multifunkcionalan i obložen kožom, ali tu su i metalni detalji, reljefni, baš kao i oni na komandama smeštenim iza njega, što dodatno ostavlja povoljan utisak. I svakako nemoguće je ne zapaziti one tradicionalne „Bullseye“ otvore za ventilaciju.

Sedišta su, kao što se to može i očekivati od ovakvog automobila, priča za sebe. Udobnost i generalno komfor napred, koji podrazumeva grejanje, provetravanje i masažu, svakako ne treba dovoditi u pitanje... Međutim, pozadi je situacija sasvim drugačija! Pardon, ista je kao i kod mnogih drugih konkurenata koji imaju GT kupe verzije. Jedan par vrata i dva para sedišta su tu. I ona napred su savršena, ali kada se vozač i suvozač udobno smeste, pozadi ostaje malo od luksuza i komfora.

Materijali i udobnost su isti, samo nema mesta za noge... A možda i za glave, mada to zavisi od visine? U svakom slučaju ideja je dobra, ali realizacija kao i kod konkurencije, nije. I na kraju, ovo nije porodični automobil, već i dalje „samo“ kupe. Zato ni od prtljažnika ne treba očekivati čuda, jer mu je zapremina 358 litara.

Ipak, kada ste za upravljačem jednog ovakvog automobila ovo što sam prethodno napomenuo prestaje da bude važno. Sigurno da u njemu nećete nositi građevinski materijal ili belu tehniku, niti ko zna šta čime sve prosečan Srbin meri „volumen gepeka“. Ludi koji voze Continental GT razmišljaju samo da li tu može da stane torba za golf sa svim štapovima, a kreditna kartica svakako staje u novčanik i ona je ta koja može da reši sve druge probleme u vezi za kapacitetom prtljažnog prostora.

Što se tiče pogona, Bentley je ostao veran tradiciji upotrebe moćnih motora. I to cenim! Tu ne sme biti kompromisa. Onaj ko kupuje ovakav automobil želi da pod desnim stopalom oseti snagu... I da je čuje! Doduše, to je malo teže zbog odlične zvučne izolacije, a i dva turbo-kompresora „prigušuju“ zvuk, ali da ima šta da se oseti, svakako ima.

Novi Continental GT pokreće šestolitarski W12 TSI motor od 635 KS i čak 900 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Dvanaest cilindara u W konfiguraciji... O, da!? I svaki snažniji dodir papučice gasa razvlači vam usne u osmeh, budući da luksuzni kupe do 100 km/h ubrzava za 3,7 sekundi. I to je zaista tako. Proverio sam! Automobil se samo malo „propne“, iako ima pogon na sva četiri točka, ostane trag guma, mada je doživljaj onako...

Više avionski! Kao kod mlaznog aviona na poletanju. Maksimalnu brzinu od 333 km/h nisam proverio, jer realno za to kod nas ne postoje uslovi, mada bih voleo. Jedan od njegovih rivala koji je nedavno bio na našem testu je upravo tu negde, ali nema 4x4 pogon. I ima manju masu, tako da zna da bude „nestašan“ ako vas obuzme preterani entuzijazam.

A Bentley Continental GT je dobroćudan i dobro izbalansiran. Konačno, W12 znači da je pogonski agregat nešto kraći nego V12, a precizni fabrički podaci kažu čak 23 %, tako da je masa mogla biti bolje raspoređena, a i ostalo je više prostora za unutrašnjost. Taj, već više puta spomenuti pogon 4x4, nije onaj kao kod prethodnika. Ne! Stari „All-Wheel-Drive“ sistem koji je tradicionalno delio snagu po osovinama u odnosu 40:60 je zamenjen novim, koji u veći deo vremena, kada su uslovi normalni, angažuje zadnje točkove. Kada računar prepozna kritične situacije, sistem pokreće i točkove napred.

Naravno da i ovaj automobil ima mogućnost izbora moda vozne dinamike, pa su na raspolaganju programi „Comfort“, „Bentley”, „Sport“ i „Custom“. U prva dva, do 38 % snage se šalje točkovima napred, dok u režimu spot taj procenat pada na 17.

U suštini, promene se odnose na ponašanje oslanjanja, motora, menjača i šasije... I da ne zaboravim da spomenem kako Continental GT, budući da ima vazdušno oslanjanje sa tri odvojene komore za komprimovanje istog čija je zapremina sada povećana za 60 %, nudi i mogućnost još udobnije vožnje, ali i promene klirensa. Jednostavnim pritiskom na dugme, šasija se dodatno podiže, svakako ne zbog of-rouda, već zbog, recimo, penjanja na visoke ivičnjake i slično.

Kroz krivine prolazi mirno i sigurno, čak i dinamičnije nego što bi očekivali od ovako velikog automobila. Mada treba biti pažljiv jer Continetal GT ima masu znatno veću od dve tone, a brzina koju postiže se zbog izuzetnog komfora gotovo i ne oseti. I za čas možete da se nađete u nevolji. Srećom, kada zatreba tu su moćne kočnice koje su u odnosu na prethodnu generaciju još efikasnije, budući da su napred diskovi povećani za 15 mm i sada imaju prečnik od 420, a pozadi su od 380 mm.

Sve ostalo, poput sistema koji vozaču olakšavaju posao i čine vožnju još bezbednijom, elaboriraću neki drugi put... Možda? Za sada, bitno je da znate da ih ovaj Bentli ima sve, pa i više od onih koje zamišljate!

A da li novi Continental GT ide uz tvrdnju iz naslova - „svet je moj“? Pa, da... Mada samo delimično. U poređenju za prethodnikom, znatno je dinamičniji, no po pitanju komfora tu je napredak nešto manji, jer realno ga je i mnogo teže napraviti kada je već na zavidnom nivou. Dakle, blizu je te tvrdnje, što potvrđuje i prodaja, ali opet i konkurencija u klasi GT kupea visokih performansi misli slično.

ZoranŽivkov/TopSpeed

Bentley Continental GT W12 First Edition

Karoserija kupe, 2/4 vrata/sedišta; d x š x v 4.850 x 2.187 x 1.405 mm, međ. rast. 2.851 mm; zapremina pritljažnika 358 litara; masa 2.244 kg
Motor benzin, W12, twin-turbo, 5.950 ccm, 635 KS pri 6.000 o/min; 900 Nm pri 1.350–4.500 o/min
Transmisija automatska, osmostepena; pogon 4x4
Ogibljenje nezavisno, vazdušno, napred udvojena aluminijumska trouglasta ramena sa upornicama, spiralne opruge, anti-roll bar i adaptivni amortizeri; nazad multi-link, spiralne opruge, anti-roll bar i adaptivni amortizeri
Kočnice samoventilirajući diskovi 420 mm napred i 380 mm nazad
Pneumatici napred 275/35 ZR22, nazad 315/30 ZR22
Performanse 0 - 100 km/h za 3,7 s; 333 km/h; 12,2 l/100 km; emisija CO2 278 g/km
Cena 305.000 evra

Rejting
▲ veoma dobra vozna dinamika, raskošan enterijer, moćan agregat
▼ u pojedinim situacijama teško prikriva veliku masu

Utisak
Bentley je kod treće generacije modela Continental GT najviše unapredio segment vozne dinamike