CLASSIC TEST Porsche 911 L: Povratak u mladost

02/01/2019. Uroš Dedić/TopSpeed

Legendardni Porscheov 911 egzistira više od pola veka, a mi smo u Srbiji „pronašli“ pravi raritet, model 911 L iz 1968. godine, pripadnika serije koja se proizvodila svega godinu dana

U jesen 1963. godine, na Sajmu automobila u Frankfurtu, Porsche je započeo, po mnogima, najupečatljivije poglavlje u istoriji sportskih automobila, predstavljanjem sportskog kupea 901 koji je stigao u svojstvu naslednika legendarnog modela 356. Novitet je izrađen pod dirigentskom palicom Ferdinanda „Butzi“ Porschea, unuka i imenjaka osnivača kompanije.

Kako je kompanija Peugeot u Francuskoj zaštitila prava na trocifrene oznake sa nulom u sredini, Nemci su bili prinuđeni da ga preimenuju u 911 pa je sa oznakom 901 proizvedeno samo 80 primeraka. Teško je poverovati da je bilo ko tada mogao naslutiti da je rođena jedna takva legenda u svetu automobila, ikona za sva vremena, jedan od najdugovečnijih i najprepoznatljivijih sportskih modela koji i dan danas živi pod istim imenom i u manje-više izvornom obliku.

Izuzetno skladan i dopadljiv izgled, pokazalo se vanvremenski, odmah je privukao veliku pažnju. Koncepcijski sličan kao prethodnik, 911 je zadržao meke, oble konture, kao i motor u „repu“, ali nije baš sve ostalo isto. Postao je veći, luksuzniji, brži i stabilniji. Dobio je vazduhom hlađeni šestocilindarski bokser motor zapremine 1.991 ccm sa dva trostruka kabruratora, bregaste osovine u glavi motora i dve ventila po cilindru.

Model 356 je prestao da se proizvodi 1965. godine, mada je njegov 1,6-litarski bokser motor sa četiri cilindra nastavio da živi u verziji 912 i u tome se krije glavna razlika u odnosu na model 911. Godine 1967. lansiran je model 911 S (Super), sa povećanom snagom motora na 160 KS. Osnovni model sa motorom snage 130 KS za 1968. dobija naziv 911 L (Luxus), a model sa smanjenom snagom na 110 KS 911 T (Touring).

Glavni junak ovog klasik testa je pravi raritet, verzija 911 L koja se proizvodila svega godinu dana, čime dodatno dobija na ekskluzivnosti, ali ne samo zbog toga. Činjenica je da je mnogo izvanrednih starovremenskih vozila, oldtajmera, napustilo zemlju, neki su time rešili svoje stambene i ostale probleme, ali je društvo u celini na velikom gubitku. Srđan Stević krenuo je u suprotnom smeru.

Od cenjene belgijske firme koja se bavi restauracijom i trgovinom starovremenskih vozila, kupio je ovaj Porsche proizveden u martu 1968. godine, a isporučen kupcu u Kaliforniji u aprilu. Uz automobil dobio je originalne ključeve sa priveskom, servisnu knjižicu sa pečatima izvršenih servisa, uputstvo za rukovanje i Sertifikat o autentičnosti izdat od strane proizvođača. Ovi dodaci izuzetno su cenjeni u svetu starovremenskih vozila i i povećavaju vrednost vozila.

Automobil je u izvanrednom stanju, što je zasluga proizvođača, ali i njegovih vlasnika. U Belgiji je samo prefarban u originalnu boju, bordo, kao vino Burgundac. Pažnju zavređuju i kontrasni hrom detalji, prisutni na odbojnicima, točkovima, oko svetlosnih grupa napred i nazad i duž bočnih pragova. Jasne, čiste linije i velike staklene površine daju mu elegantan izgled, dok prepoznatljiva niska silueta jasno aludira na sportske aspiracije.

Unutrašnjost automobila je u braon koži, napred se nalaze niska i udobna sportska sedišta koja odlično drže. Očekivano, potrebno je malo truda da bi se u njih smestili, a iznenadilo nas je saznanje da nema zaštitnih pojaseva.

Sa konfiguracijom sedenja 2+2 nazad su postavljena dva mala, takoreći pomoćna sedišta. Sve je u izvanrednom stanju, uključujući prepoznatljive, velike i pregledne, instrumente na tabli sa velikim obrtomerom u sredini. Upravljač je tanak, sa četiri kraka, a tu je i originalni Blaupunkt radio-uređaj.

Nas je više zainteresovalo kako se čuje zvuk motora, od onog koji projektuju zvučnici. Okret ključa sa leve strane i motor „pali iz prve“... Potom dolazi karakteristično brundanje šestocilindarskog bokser motora koji snagu prenosi do zadnjih točkova preko petostepenog ručnog menjača. Inače, brzine su raspoređene tako što prva ide na „dole“ odnosno levo unazad, druga je levo napred, treća desno nazad i četvrta desno napred. Ovakav „obrnuti” raspored sportski proizvođači su praktikovali kako bi se lakše i brže “šaltovalo” iz druge u treću i obrnuto. Naravno, u ovom drugom slučaju, neophodno je dodavati među-gas kako bi se uskladile brzine okretaja kolenastog vratila na motoru i kardana koji daje pogon.

Sa gasom stiže i karakterističan rezak zvuk motora, ubrzanje je sasvim solidno i za sadašnje vreme, u njegovo da ne govorimo. Prema fabričkim podacima, kupe težak 1.080 kg, sa 130 KS od 0 do 100 kilometara na čas ubrzava za 9,1 sekundu i dostiže maksimalna brzinu od 210 km/h. Performanse su za to vreme zaista sjajne! I ne samo one, već i „hendling“ koji obezbeđuje nisko težište i dobar balans. Zbog boljeg rasporeda mase, menjač je smešten iza zadnje osovine. Napred je i prtljažni prostor sa mestom za rezervni točak i akumulatorom. Ispod je rezervoar za gorivo koji se puni preko čepa ispod poklopca na levom prednjem krilu.

Dobrom ležanju doprinosi i koncepcija sa nezavisnim prednjim i zadnjim oslanjanjem. Naravno, za današnje standarde, upravljanje nije precizno, isto tako, upravljač ne leži u rukama sjajno. Ako ništa drugo, vozač prihvata dosta „fidbeka“, jer upravljanje nema servo asistenciju. To dosta otežava okretanje upravljača u mestu, međutim, sve postaje dosta lakše ukoliko se automobil kreće, dovoljno je i da mili samo da ne stoji kao „ukopan“.

Tokom celodnevnog testa zabeležili smo potrošnju od 15 litara u gradskim uslovima, ali kako ovo nije automobil koji se vozi svaki dan, ovaj podatak nije toliko važan koliko je interesantan. Jednako je interesantno, ali i zahtevno to što nema servo asistencije u kočionom sistemu. Četiri disk kočnice svoj zadatak obavljaju odlično, ali svako jače usporavanje kod agresivne vožnje zahteva nadljudski napor pri pritisku na pedalu kočnice.

Ruku na srce, ovaj automobil sada više nije za ulične trke i oštru vožnju, iako je sposoban i za takve rabote. Daleko je veći plezir kada u njemu krstarite, polako i samouvereno, praćeni mnoštvom radoznalih pogleda. Upravo smo takvo iskustvo doživeli dok smo uživali u vožnji po beogradskim ulicama. Naravno, nismo propustili da okrenemo par krugova po Slaviji, prisećajući se priče o beogradskom fantomu koji je u ukradenom belom Porscheu 911 1979. godine „divljao“ i iz noći u noć dovodio do ludila policijum, da bi na koncu bio uhvaćen.

Srećom, mi nismo „uhvaćeni“ prilikom kratkog stajanja na Slaviji i fotografisanja ovog savršenog klasika koji će po svemu još dugo, dugo vremena biti u Srbiji, jer Srđan namerava da ga ostavi u nasledstvo svojim sledećim generacijama.

Uroš Dedić/TopSpeed

Porsche 911 L

Karoserija kupe, dvoja vrata, 2+2 sedišta, d x š x v 4.163 x 1.610 x 1.320 mm, međ rast. 2.210 mm, masa 1.080 kg
Motor benzin bokser šest cilindara 1991 ccm, 130 KS pri 6.100 0/min 175 Nm pri 4.200 o/min
Transmisija ručna pet stepena, pogon na zadnje točkove
Oslanjanje nezavisno
Kočnice ventilisani diskovi napred i nazad
Pneumatici 165/80 R15
Performanse 0-100 km/h za 9,1 s, 210 km/h