CLASSIC TEST Ford GT Heritage Edition: Reinkarnacija legende

14/06/2019. Vukašin Herbez

Zamišljen kao dizajnerska vežba koja je svoju inspiraciju vukla sa trkačkih staza sa kraja '60-ih, Ford GT Concept je bio samo jedan od legendarnih automobila koji su, u modernom ruhu, predstavljeni 2002. u sklopu proslavljanja stogodišnjice kompanije

Kada su posetioci Salona automobila u Detroitu 2002. ugledali prelepi koncept, reakcija je bila takva da je Ford ekspresno najavio ulazak u serijsku proizvodnju modela GT. Tri godine kasnije, predstavljena je produkcijska verzija i javnost je ponovo zadivljena perfektnim spojem retro-futurističkog dizajna, brutalne snage i vrhunskih performansi.

Danas se verovatno pitate zbog čega se prisećamo superautomobila sa početka veka, kad je Ford pre dve godine predstavio novi GT sa kojim je uspeo i da pobedi u klasi na čuvenoj trci u Le Manu? Razlog je prilično jednostavan...

Naime, imali smo prilike da testiramo jedini Ford GT na ovim prostorima i shvatimo zbog čega je ovaj automobil i dalje relevantan, čak i posle 13 godina od njegove proizvodnje, nove generacije koja ga je zamenila i gomile drugih superautomobila koji su se u međuvremenu pojavili. U čemu je zapravo njegova tajna i kako se ovaj model rangira u odnosu na druge slične automobile?

Ni jedna priča o Fordu GT ne može se ispričati bez kratkog osvta na istoriju i četiri uzastopne pobede na 24 časa Le Mana (1966–1969) kao i na legendarnu svađu koju su imali Enzo Ferrari i Henry Ford II. Naime, početkom ‘60-ih, Ford je hteo da kupi Ferrari i Enzo je bio više nego zainteresovan. Nakon dugotrajnih pregovora, Ferrari je ipak odlučio da odustane što je izuzetno naljutilo američke kupce.

Poznat kao veoma osvetljubiv čovek, Henry Ford II je odlučio da pobedi i ponizi Enza tamo gde je najosetljiviji - na trkačkoj stazi! Problem je bio u tome što Ford jednostavno nije imao ni jedan automobil koji bi se mogao nositi sa modelima Ferrarija. Zahvaljujući ogromnom ulaganju i inatu predsednika cele Ford grupacije, početkom ‘60-ih je započet Total Performance Progam koji je imao za cilj da modeli Forda osvoje sve relevantne šampionate na svetu, od Formule 1, preko relija do trka sportskih prototipova. Kruna tog programa je bio Ford GT 40, trkački automobil, pogonjen V8 motorom i dizajniran da presretne, prestigne i pobedi svaki crveni automobil sa propetim konjićem na nosu.

Od 1966. pa sve do početka 70-ih, Ford GT 40 je nizao pobede i velike uspehe u celom svetu, od kojih su četiri uzastopne pobede na Le Manu najpoznatije. Ferrari je bio pobeđen i ponižen... Amerika je dobila svoju najveću trkačku legendu, Henry Ford svoju osvetu, a milioni fanova Forda svoju ikonu!

Četrdeset godina kasnije, Ford je opet predstavio GT. Kao da je američka fabrika imala potrebu da se priseti svoje legende i pokaže modernim kupcima da ne dolaze baš svi supersportski automobili iz Italije, kao i da, tada aktuelnu, modu retro-futurizma razvije do kranjih granica.

Kada prvi put vidite ovaj automobil, momentalno shvatite da je ispred vas nešto zaista posebno. Nije reč samo o niskoj silueti, širokim bokovima ili specijalnoj Gulf kombinaciji boja. Vas u stvari fasciniraju detalji i njihova perfektna uklopljenost. U vreme digitalnih displeja i automatskih menjača sa polugama iza upravljača, ispred vas se nalazi sedam velikih analognih kontrolnih pokazivača, a desna ruka drži aluminijumsku kuglu šestostepenog manuelnog menjača.

U eri perfektnih kožnih enterijera i savršene ergonomije, oko vas se nalazi gruba plastika, a sedite nisko dok je preglednost izvan vozila na nivou superautomobila sa početka ‘70-ih. Dakle, nikakva! Karoserija je prepuna funkcionalnih otvora za hlađenje kako na prednjem delu, tako i sa strane kao i na zadnjem delu vozila. Sve to daje ovom modelu agresivan izgled i dinamičnu pojavu.

Međutim, sve je to deo šarma ovog automobila i u startu diferencira kupce. Ford GT nije moderan supersportski automobil koji istovremeno podilazi vlasniku pokušavajući da bude svakodnevno upotrebljiv, pitom u “stani-kreni” saobraćaju i lak za parkiranje. Naprotiv, Ford GT nije ništa od svega toga mada sa visinom od samo 1,1 metar može da se podvuče ispod većine rampi na naplatnim stanicama ili ulazima u javne garaže, što mu daje, ipak, neku prednost u svakodnevnoj vožnji. Zbog svega toga, ovo je automobil za ozbiljnog poznavaoca i vozača koji je spreman da istrpi sve to zarad unikatne dinamike vožnje.

On se ne kupuje zbog racionalnih razloga, uostalom kao ni jedan supersportski model. Ovaj automobil se kupuje zbog emocija i legende koja ga prati, a koja je vidljiva skoro na svakom delu vozila. Od „probušenih“ sedišta koja podsećaju na trkačke kadice, dizajna komandne table i vrata koja ulaze u krov pa sve do Gulf trkačke kombinacije boja koja je ista kao na pobedničkom model iz 1967. Tehnologija možda može da zastari i po nekim rešenjima enterijera, Ford GT iz 2006. je daleko iza sličnih aktuelnih modela, ali legenda nikad ne zastareva i zbog toga je ovaj automobil zauvek aktuelan i interesantan.

U moru touchscreen displeja i high-tech rešenja, dizajn prekidača, centralne konzole i ostalih komandi je prijatno iznenađenje. Jednostavan, minimalistički, ali i dalje pregledan i nadasve funkcionalan, ovaj pristup pokazuje da je pažnja usmerena na tehniku, snagu i vožnju, a ne detalje i sisteme koji su više statusni simboli nego realna potreba. To znači da nema malog displeja preko kog možete da grejete sedišta ili ih bešumno nameštate u željenu poziciju. To zapravo znači da kad pritisnete gas, zaboravićete na udobnost i shvatićete zašto se Ford time nije bavio.

Ipak, da ne bude sve vezano za prošla vremena, pobrinuo se Ford SVT (Special Vehicle Team) i ovom modelu podario i dalje impresivne performanse i tehnički layout. Kad priđete zadnjem delu vozila, pogled vam pada na kompresor koji se vidi kroz prozirni poklopac motora. Masivni Eaton mehanički kompresor nije jedini tehnički detalj koji zaslužuje divljenje.

Tu je i suvi karter, trkački detalj koji omogućuje niže pozicioniranje celog motora, niže težište i samim time bolje ležanje na putu. U momentu kad je ova generacija predstavljena, Ford je već imao modularni 5,4-litarski V8 u produkciji koji je bio namenjen specijalnim modelima SVT Cobra i Cobra R. Za primenu u GT, taj motor je morao biti unapređen sa potpuno novim “glavama”, klipovima i bregastim vratilima. Sve to rezultuje sa 557 KS i impresivnih 678 Nm na zadnjim točkovima.

S obzirom da je GT dizajniran da napadne najpoznatije i najeksluzivnije superautomobile tog perioda, prvenstveno one koji dolaze iz Italije, Ford je odličio da svakom primerku da poseban pečat. Pored numeracije šasije, na motoru se nalazi i pločica sa serijskim brojem agregata kao i potpisom mehaničara koji su ga sklopili. Pored toga, sama produkcija automobila nije obavljana u jednoj fabrici nego su se polu-završene šasije selile između nekoliko specijalizovanih radionica koje su jedino mogle da obezbede pažnju i specijalne produkcijske metode potrebne da se ovaj auto proizvede.

U vreme kada se ovaj automobil pojavio, to je bio najsnažniji Ford ikad proizveden kao i jedan od najbržih sportskih automobila na tržištu. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je moguće za 3,8 sekundi prema fabričkim podacima, mada su neki test vozači uspevali da dobiju i bolje rezultate. Maksimalna brzina je elektronski ograničena na 205 milja na sat, odnosno 330 km/h, više nego dovoljno da se upiše u listu prestižnog kluba „300“.

Međutim, inženjeri Forda nisu stali samo kod motora - konstrukcija cevaste šasije, oslanjanja i specijalnih aluminijumskih panela karoserije takođe zaslužuju poštovanje. Koliko je dizajn interestantan dok se automobil posmatra iz daljine, toliko je konstrukcija fascinirajuća kad se podigne “zadnja hauba” i posmatraču se otkriju svi skriveni detalji kao što su komponente oslanjanja, motor i transaksijalno poziconiran menjač.

Iako je ovo jedan od najpoznatijih superautomobila 21. veka, njegova konstrukcija je klasična i zasniva se više na inženjerskom umeću nego na kompjuterskoj simulaciji. Dovoljno je reći da Ford GT nema napredne aktivne spojlere kao moderni superautomobili, ali da i dalje ima odličan koeficijent otpora vazduha i dovoljan prianjanja da bude “prikovan” za asfalt i pri brzini od 330 km/h.

Iskustvo vožnje je zaista jedistveno. Racionalno posmatrajući, užasno je težak za svakodnevnu upotrebu. Ekstremno nizak, širok, skučen, sa nikakvom preglednošću. Dakle, Ford GT je stvoren za otvoren put, perfektan asfalt ili trkačku stazu. Kvačilo nije pretvrdo i ručica šestostepenog manuelnog menjača je dovoljno precizna. Pri niskim obrtajima automobil je sasvim pitom, a servo volan nije pretežak da bi parkiranje i manevrisanje u mestu činio napornim. Sve to znači da sa njim ipak može da se probija kroz svakodnevnu gužvu, ali da to nije mesto gde je najsrećniji.

I pored svega po čemu je Ford GT specifičan automobil, naš test primerak je, ipak, bio za nijansu posebniji od ostalih. Naime, 2006. godine, Ford je predstavio Heritage Edition, specijalnu verziju koja se isporučivala samo u ovoj karakterističnoj Gulf kombinaciji boja. Napravljeno ih je 343 komada, a poznavaoci se slažu da je ovo najpoželjnija varijanta jednostavno zbog toga što je predstavljena na četrdesetogodišnjicu prve pobede Forda na Le Manu.

Kad smo već kod brojeva, treba reći da je za samo dve godine proizvodnje (2005-2006.), Ford napravio 4.038 komada što čini GT jednim od najuspešnijih superautomobila na svetu prema broju prodatih primeraka. Od tog broja, samo je 100 primeraka oficijelno prodato u Evropi.

Na kraju možemo reći da broj prodatih primeraka, visoka cena i eksluzivnost ne mogu da ispričaju celu priču o ovom automobilu. Čak ni ogromna snaga ispod haube, munjevito ubrzanje i ekstremna maksimalna brzina ne uspevaju da adekvatno odrede mesto u automobilskoj istoriji i hijerarhiji modernih supersportskih modela. To je zbog toga što Ford GT jednostavno nema konkurenta i pored brojnih modela sličnih performansi i cene.

Kombinacija reinkarnirane legende, ultimativne tehnologije, vanvremenskog dizajna i analognog utiska predstavljaju nešto što se u modernom automobilizmu jako retko sreće. Iako je 13 godina u svetu automobilizma ogroman period u smislu tehnologije i modernih sistema, Ford GT bez kompjuterski kontrolisanih automatskih menjača, modova vožnje i karbonskih diskova uspeva da bude više nego interesantan i fascinantan automobil.

Vukašin Herbez

Ford GT Heritage Edition

Karoserija kupe, 2 vrata, 2 sedišta; d x š x v 4.645 x 1.955 x 1.125 mm, međ. rast. 2.710 mm; masa 1.610 kg

Motor benzin, V8, kompresor, 5.400 ccm, 557 KS; 678 Nm

Transmisija šestostepena ručna; pogon na zadnje točkove

Ogibljenje trouglasta ramena napred i nazad

Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad

Pneumatici napred 235/45 ZR18, nazad 315/40 ZR19

Performanse 0 - 100 km/h za 3,8 s; 330 km/h

Utisak

Automobil za ozbiljnog poznavaoca i vozača koji je spreman da istrpi sve to zarad unikatne dinamike vožnje