VLADARI PUSTINJE: Završen je 42. Dakar reli!

Nakon 11 takmičenja održanih u Južnoj Americi i prethodnih 30 u Africi, najpoznatiji maratonski reli ponovo je promenio kontinent. Ovaj 2020 Dakar reli vožen je u Aziji, tačnije u Saudijskoj Arabiji, od 5. do 17. januara. Da li je ova promena uticala na rezultate, teško je proceniti, ali činjenica da su se na podujumu pojavila i neka nova lica

Učesnici 2020 Rally Dakar suočili su se sa više od 7.500 kilometara dugim itinererom na Saudijskom poluostrvu, koji je uklučivao i preko 5.000 kilometara specijalnih ispita, od kojih su čak pet bili duži od 450 kilometara. U zemilji koja se naziva još i "Peščano kraljvstvo" više od 75 % takmičenja voženo se na pesku... Tačnije svim tipovima preska!

Start je bio u Džedi na obali Crvenog mora. Potom su se 342 takmičara na motociklima i kvadovima, u SSV (Side by Side) vozilima, automobilima i kamionima, krenuli u borbu kroz pustinju Saudijske Arabije, koja je inače najveća zemlja po površini na Srednjem istoku. Dan odmora bio je nakon šeste etape u Rijadu, a potom je usledilo još šest iscrpljujućih dana do cilja Kidiji, četrdesetak kilometara južno od glavnog grada.

U konkurenciji motociklista dogodilo se i najveće iznenađenje. Nakon 31 godine čekanja, Honda je napokon uspela da dođe do prvog mesta. To znači da je pobednički niz KTM-a od 18 uzatopnih trijumfa prekinut. Riki Brabek je ostvojio svoj prvi Dakar i ujedno postao i prvi vozač iz SAD kojem je to uspelo. On je vođstvo preuzeo nakon 3. etape i do kraja je odlično branio stečenu prednost. Najveći rival mu je bio Čileanac Pablo Kintanilja na Huskvarni, koji je osvajanjem drugog mesta potvrdio da se sasvim oporavio od povrede koju je zadobio prošle godine na Dakaru, tj. u Peruu.

A prošlogodišnji pobednik Autralijanac Tobi Prajs, ipak je, donekle spasao čast KTM-a i zauzeo treće mesto na podijumu. On i njegov timski kolega Britanac Sem Sanderlend su bili vodeći u počektu, ali onda su ih, nakon tećeg dana, zadesili problemi. I ove godine naša zemlja imala je svog predstavnika na ovom najtežem auto-moto takmičenju. To je bio iskusni Subotičanin Gabor Sagmajster, koji sa motociklom KTM zauzeo 90 mesto u generalnom plasmanu.

Među vozačima kvadova videli smo veliki povratak Ignjacia Kasalea iz Jamahe. Čileanac se nakon kratkog "izleta" prošle godine u SSV kategoriju, vratio u konkurenciju gde je već dva puta bio najbolji, te došao do svoje treće pobede na Dakaru. I to veoma ubedljivo, budući da je vodio od starta do cilja. Francuz Simon Vitse i Poljak Rafal Sonik, obojica na kvadovima marke Jamaha, mogli su samo da se zadovolje drugim i trećim mestom.

Borba za pobedu među automobilistima bila je daleko zanimljivija. Naime, bilo je za očekivati da će u njoj glavni akteri biti vozači Tojote i MINI-ja, što se i dogodilo. Međutim, ako pažljivo pogledamo rezultate, MINI je vodio od starta do cilja, a samo su se, u početku, lideri menjali. Najpre je to bio Litvanac Vaidotas Žala, pa potom Argentinac Orlando Teranova... A onda je došla opet ta 3. etapa i vođstvo preuzeo Karlos Sainc, a ubrzo počeli da prate prošlogodišnji pobednik Naser Al-Atija iz Tojote, kao i iskusni Stefan Peterhansel, takođe iz tima MINI.

Ovaj vodeći trio za sobom ima veoma bogato iskustvo na Dakar reliju i ukupno 15 pobeda, tako da dobro zna kako treba voziti u tim situacijama. Španac je uspeo da sačuva svoju prednost i dođe do svog trećeg trijumfa na ovom takmičenju, ujedno i trećeg sa vozilom različitog proizvođača, budući da je pretodno pobedo u Pežou i VW-u. Katarski vozač se ovoga puta zadovoljio drugim mestom, te činjenicom da je iza sebe ostavio legendarnog Francuza.

Zanimljivo da je u svom prvom nastupu na Dakar reliju dvostruki šampion F1 i pobednik 24 časa Le Mana, Španac Fernando Alonso, nastupajući za Tojotu bio sasvim solidan 13. Njegov plasman bio bi verovatno i bolji da nije napravio nekoliko grešaka i oštećenja na automobilu, ali je takođe bio i veoma blizu prve etapne pobede... No, zato je tu čast imao Francuz Mateu Seradori sa vozilom Senčeri, koji je ušao u istoriju kao prvi takmičar iz jednog amaterskog tima koji je uspeo da bude najbrži na jednom specijalnom ispitu nakon 32 godine!

U relativno novoj SSV kategoriji, borba za pobedu je realno bila najneizvesnija. Takmičenje je dobro počeo Poljak Arod Domžala, vozač Kan-Ama, a narednog dana mu je odmah uzvratio Francisko Lopez Kontardo, sa idetičnim vozilom. Onda je na prvu poziciju izbio Kejsi Kari. Takmičar je Kan-ama je morao da se odupre svom kolegi Špancu Hose Anotiju Lopezu, pa potom i Sergeju Karjakinu za upravljačem BRP-a, koji su ga smenili na vodećoj poziciji. Potom mu je preostao još Španac Žerar Fareš Guel, takođe vozač Kan-Ama, da bi Amerikanac konačno došao do svog prvog trijumfa na Dakaru ispred Rusa, koji je nekada nastupao na kavadovima i Čileanca, bivšeg takmičara u konkurenciji kamiona.

KAMAZ je opravdao ulogu favorita... Njegovi vozači dominirali su relijem Dakar iako je na samom početku otpor pokušao da pruži beloruski takmičar Serhej Viazovič u MAZ-u, kojem je na kraju pripalo treće mesto. Drugi je bio Rus Anton Šibalov, dok je njegov sunarodnik i timski kolega iz KAMAZ-a, Andrej Karginov, vođstvo preuzeo nakon 4. etape i više se više nije ostvrtao. Trosturuki pobednik Dakara, Rus Eduard Nikolajev morao je da odustane zbog mehaničkih problema, ali je i pored toga, dominacija KAMAZ-a bila više nego očigledna.

Na kraju, 17. januara, na cilj u Kuidiji stigla su 234 učesnika od 342 koliko ih je startovalo iz Džede 5. januara. To znači da je 68,4 % završilo ovaj Reli Dakar, odnosno 96 motociklista, 12 vozača kvadova, 57 posada automobila, 29 SSV i 40 kamiona. Možda ovi podaci ne govore dovoljno koliko je ovo takmčenje bilo naporno i zahtevno za učesnike i njihova vozila, no jedno je sigurno - Dakar Reli je stigao na novu teritoriju, u "Peščano kraljevstvo". Na tronu našli neki manje, ali i neki više poznati "vladari pustinje", mada je to samo jedan od utisaka. Mnogo snažniji je onaj da je Reli Dakar sada, nekako, bliži svojim afričkim korenima nego kada se vozio u Južnoj Americi!?

Zoran Živkov/TopSpeed

____________________

In memoriam
Paulo Goncalves 1979. - 2020.

Ovogodišnji Dakar Rally odneo je i jednu ljudsku žrtvu. Na 7. etapi između Rijada i Vadi ad-Davasira, portugalski motociklista Paulo Goncalves (Hero), takmičar sa startnim brojem 8, pao je na 276 km. To se dogodilo u 10:08 h po lokalnom vremenu, a medicinski helikopter je stigao 8 minuta kasnije.

Nažalost, lekari su ga zatekli bez znakova života. Pokušana je reanimacija, Portugalac je prebačen u bolnicu u Riadu, ali je tamo samo konnstatovana smrt. Inače, 40-ogodišnji Paulo Goncalves je vozio svoj 13. Dakar Rally. Debi je imao 2006. i od tada je četiri puta završavao ovo takmičenje među najboljih deset, a 2015. je na osvojio drugo mesto.

Rezultati 2020 Dakar Rally

motocikli
1. R. Brabec (USA) Honda 40 h 02 m 36 s
2. P. Quintanilla (CHI) Husqvarna + 16 m 26s
3. T. Price (AUS) KTM + 24 m 06 s
4. JI Cornejo Florimo (CHI) Honda + 31 43 s
5. M. Walkner (AUT) KTM + 35 m 00 s zaostatka

kvadovi
1. I. Casale (CHI) Yamaha 52 h 04 m 39 s
2. S. Vitse (FRA) Yamaha + 18 m 24 s
3. R. Sonik (POL) Yamaha + 01 h 04 m 15 s
4. M. Andujar (ARG) Yamaha + 03 h 30 m 16 s
5. K. Wisniewski (POL) Yamaha + 04 h 38 m 53 s zaostatka

automobili
1. C. Sainz (ESP) / L. Cruz (ESP) MINI Buggy 42 h 59 m 17 s
2. N. Al-Attiyah (QAT) / M. Baumel (FRA) Toyota + 06 m 21 s
3. S. Peterhansel (FRA) / P. Fiuza (PRT) MINI Buggy + 09 m 58 s
4. Y. Al-Rajhi (SAU) / K. Zhiltsov (RUS) Toyota + 49 m 10 s
5. G. De Villiers (RSA) / A. Haro Bravo (ESP) Toyota + 01 h 07 m 09 s zaostatka

SSV
1. C. Currie (USA) / S. Berriman (USA) Can-Am 53 h 25 m 52 s
2. S. Kariakin (RUS) / A. Vlasiuk (RUS) Can-Am + 39 m 12 s
3. C. Lopez (CHI) / JP. Latrach Vinagre (CHI) Can-Am + 52 m 36 s
4. C. Rautenbach (RSA) / PB. Prata (PRT) Can-Am + 01 h 12 m 19 s
5. JA. Hinojo Lopez (ESP) / D. Ortega Gil (ESP) Can-Am + 01 h 20 m 38 s zaostatka

kamioni
1. A. Karginov (RUS) / A. Mokeev (RUS) / I. Leonov (RUS) KAMAZ 46 h 33 m 36 s
2. A. Shibalov (RUS) / D. Nikitin (RUS) / I. Tatarinov (RUS) KAMAZ + 42 m 26 s
3. S. Viazovich (BLR) / P. Haranin (BLR) / A. Zaparoshcanka (BLR) MAZ + 02 h 04 m 42 s
4. A. Loprais (CZE) / P. Pokora (CZE) / K. Alkendi (UEA) Praga + 02 h 14 m 09 s
5. D. Sotnikov (RUS) / R. Akhmadeev (RUS) / I. Akhmetzianov (RUS) KAMAZ + 02 h 49 m 29 s zaostatka