STARA PESMA: Formula 1 zimski testovi

Još veoma malo je ostalo do 15. marta i početka nove sezone FIA Svetskog šampionata Formule 1 tako da su pripreme ekipa u punom jeku. Prvi trodnevni zimski test u Barseloni pokazao je da Mercedes i dalje dominantan... Možda čak i više nego prošle sezone!

Vozači Mercedesa su postigli ubedljivo najbolja vremena, prešli najviše krugova i pri tome imali najmanje problema, a tim verovatno već ima "inovaciju godine" - sistem DAS (Dual-Axis Steering) koji druge ekipe tek treba, eventualno, da uvedu!

Radi se o sistemu kojim se menja geometrija točkova napred, odnosno "zatvara" ugao, tako što vozač povlači upravljač nazad, ka sebi, na pravcima, a gura ga napred, od sebe, prilkom kočenja i ulaska u krivinu. Time se postiže bolje prianjanje pneumatika i njihovo uravnoteženo habanje, ali što je najvažnije, održava se njihova konstatna temperatura.

Tako bi DAS ili "trombon" sistem trebao da donese prednost na stazama sa dugim pravcima, gde se pneumatici previše hlade, te u kvalifikacijama kada ih je potrebno što pre zagrejati. Prema rečima inženjera Mercedesa, ovo daje samo "dodatnu dimenziju" koju će vozači moći da upotrebljavaju tokom sezone.

DAS je razvijen u kontaktu sa Tehničkom komisijom FIA-e, tako da je u skladu sa aktuelnim pravilima za ovu sezonu. Međutim, u narednoj 2021. neće smeti da se koristi, budući da će problem predstavljati sigurnost! Pored toga, izgleda da je DAS samo "vrh ledenog brega" i tek delić tajni koji krije novi, tačnije modifikovani, W11 bolid Mercedesa.

Kompletna geometrija oslanjanja, pogotovo onog nazad, oblici udvojenih trouglastih ramena i upornica su potpuno drugačiji... Potom, tu je novi pod bolida, čije je uloga u kompetnom "paketu" još uvek malo poznata široj javnosti. A šta je konkretno razlog što se prednost "Srebrnih strela" ne meri desetinkama sekunde, već sekundama, saznaćemo uskoro?!

Ipak, nema sumnje da je ovaj tim naporno radio preko zime kako bi nastavio "staru pesmu" od proteklih sezona, samo u novom "trombon" plus sve ostalo aranžmanu. Mada, to i jeste suština F1... Pronaći pametno rešenje, koje drugi nemaju. To je odličan posao, ma koliko surovo po konkurenciju i trke to bilo!

U svakom slučaju, Mercedes je rekao da ih poprilično brine Red Bull, koji Honda snabdeva pogonskim jedinicama još od prošle godine. Na testovima ovaj tim delovao je prilično uzdržano, iako je evidentno da bolid ima stabilnost i pruža dobar potencijal za dalji razvoj.

Zanimljivo da je austrijski tim "odgovorio" kratkim komentarom da oni prate šta rade vodeći, ali i "ružičasti Mercedes", što je jasna aluzija na Racing Point i njegovu sličnost sa šampionskim timom, ali da nisu zabrinuti?! I možda ih to ne brine trenutno, ali naredne godine ekipa će postati zvanično fabrički tim Aston Martin, budući da je njen vlasnik Lawrence Stroll otkupio kontrolni paket akcija. To znači i gubitak jednog velikog sponzora i eventualno snažniju konkurenciju.

U vezi sa tim, možda više razloga za brigu ima i dalje "sestrinski" tim Toro Rosso, koji je još prošle godine postao Alpha Tauri, jer je modni brend iz Salcburga, inače vlasništvo kompanije Red Bull, postao novi vlasnik? Na testu u Španiji ovaj tim je bio brži od svog "velikog brata", mada je to verovatno samo privid, isto kao što je i Renault bio u samom vrhu, tik iza ekipe Alfa Romeo!

Jer, ako je to realno stanje stvari, onda McLaren, a pogotovo Ferrari, koji su bili iza svih navedenih, imaju mnogo razloga za brigu. Istini za volju, još i pre predstavljanja bolida, iz italijanskog tima sitigle su informacije kako je moguće da je napravljena greška u razvoju?! E, sad da li to treba shvatiti kao želju da se skine breme favorita i najvećeg rivala Mercedesa ili to zaista znači to?!

Konkurencija opravdano sumnja i smatra da Ferrari krije formu. Crvenim bolidima je ove godine na stazi Catalunya izmerena znatno manja brzina na pravcima u odnosu na zimske testove prošle godine. To jasno upućuje na manju snagu pogonskih jedinica, ali to nije nikakava senzacija.

Naime, pre će biti da se samo radi o različitom pristupu prvom testu. Najverovatnije su prvo isprobane aerodinamičke mogućnosti bolida i rad nekih drugih sistema, a snaga će kasnije, postepeno, lako biti povećana u skladu sa potrebama. Jer... Ako nije tako, onda je Ferrari u problemu, budući da je brži samo još od Williamsa, koji je uspeo da nadmaši Haas!

Ipak, zimski testovi jedno i nisu uvek odraz realnog odnosa snaga u F1. Konačno, mnogo značajnije ono što će ekipe uraditi nakon njih i kakve će promene i poboljšanja uspeti na naprave pre prve trke za VN Australije, pa i kasnije tokom godine? To je ključno, jer sezona je duga...

Zoran Živkov/TopSpeed