REPORTAŽA WRC TOYOTA GAZOO RACING WRT: 1001 priča sa „1000 jezera“ DOMAĆI TEREN

Tokom devetog takmičenja u sezoni 2019. FIA Svetskog šampionata u reliju, koje je održano u Finskoj, bili smo gosti Toyota Gazoo Racing World Rally Team. Čuveni reli je poznat još i kao Grand Prix Finske, jer se na njemu postižu najveće prosečne brzine na specijalnim ispitima iako se održava na makadamu. I ovo je praktično domaće takmičenje za spomenutu ekipu, kao i neke od vozača

Pre dve godine Tojota se vratila u FIA Svetski šampionat u reliju i to kroz, zvanično fabrički, tim Tojota Gazu Rejsing tim čije se sedište nalazi u finskom gradu Juvaskula, a deo objekata i u susednoj Estoniji, tj. mestu Petri. Zato je Reli Finska, praktično „domaće“ takmičenje za ovu ekipu, ali i njene vozače, budući da je mladi Estonac Ot Tanak lider u generalnom plasmanu, a njegov iskusniji timski kolega Jari-Mati Latvala je Finac. Jedino je treći član tima Kris Mik rođen u Severnoj Irskoj...

Ono što je još zanimljivo u vezi sa ovim devetim relijem u sezoni 2019. je da se održava upravo u okolini spomenutog grada u centralnoj Finskoj, oko 300 kilometara severno od Helsinkija... I Reli u Finskoj se naziva još „Reli 1.000 jezera“ zbog više nego interesantnog okruženja, mada mu bolje pristaje naziv „Gran Pri Finske“, usled velikih prosečnih brzina koje automobili postižu na makadamskim putevima kroz šumu. Takođe, interesantno je i to da se veoma retko događa da na ovom takmičenju trijumfuje neki vozač koji nije iz Skandinavije!

Što se tiče naših domaćina, Tojota Gazu Rejsinga oni su sa svojim automobilom Toyota Yaris WRC ovde već bili prilično uspešni u Finskoj. U prethodne dve godine pobede su odneli Finac Esapeka Lapi i Estonac Ot Tanak koji je i ove sezone bio jedan od glavnih favorita... Momka rođenog 15. oktobra 1987. u estonskom mestu Karla Pariš, koji je već dve sezone vozi za Tojota Gazu Rejsing pitali smo da li oseća pritisak, s obzirom na to da je vodeći u generalnom plasmanu.

TopSpeed:Imate tri pobede ove sezone do sada i šta očekujete od ovog, praktično, domaćeg relija?

Tanak: Naravno da svi očekuju od nas da budemo veoma dobri na ovom reliju, tim pre što smo veoma dobro upoznati sa karakteristikama i okruženjem... Međutim, nikada se ne zna i ovo je takav sport u kojem sve može da se desi. Nadam se da ćemo biti uspešni i ovde, kao i do sada i da ćemo se boriti za najviše pozicije.

TopSpeed:Kako se oslobađate pritiska uoči takmičenja?

Tanak: Fizički, priprema je ista kao i za svaki drugi reli u sezoni... Mentalno, dosta toga zavisi od trenutne situacije, a posebno od toga kakva je situacija u timu. Povoljna okolnost je što sam već dovoljno dugo u ovoj ekipi tako da mogu normalno da dođem na posao i učinim sve najbolje što mogu, kao uostalom i na svakom drugom takmičenju.

TopSpeed:Ipak, ako treba da izdvojite neki reli iz kalendara, koji Vam je najteži?

Tanak: Veoma teško je to izabrati, jer nemamo neke prioritete, izuzev osvajanja šampionata. I zato je svaki reli važan za nas kao tim, pa je nezgodno izdvojiti samo jedan. Svako takmičenje zahteva dosta energije i fokusiranosti tokom celog vikenda. Treba stalno davati maksimum i biti stalno biti spreman za sve situacije.

TopSpeed:Koja je Vaša omiljena podloga?

Tanak: Sada ih volim sve podjednako... U prošlosti nisam se dobro osećao kada vozim na asfaltu. Nedostajalo mi je iskustva i pređenih kilometara. Konačno, ja dolazim sa severa Evrope, gde nema mnogo aslfaltnih puteva, ali vremenom sam počeo da se navikavam i više uživam... Mada ako mogu da biram, onda su moje omiljene podloge makadam i sneg!

Reli u Finskoj se vozi na makadamu, mada ima i kraćih asfaltnih deonica, pogotovo na super-specijalnom ispitu. I to je prilično nezgodna situacija za gume, koje se na takvoj podlozi pregrevaju, a i oslanjanje je previše meko i vozila su značajno podignuta. Recimo, na ovom reliju Tojota Gazu Rejsing za svoje automobile koristi amortizere čiji je hod čitavih 320 mm! Naravno da su ostala podešavanja izuzetno bitna, jer iako specijalni ispiti izgledaju slično, inženjeri ovog tima kažu da zapravo postoji 10 do 15 različitih vrsta podloga na kojima se vozi ovo takmičenje.

Inače, Toyota Yaris WRC pripada novoj generaciji reli automobila, odnosno u potpunosti je napravljen u saglasnosti sa tehničkim pravilima FIA koja važe od pre dve godine. To znači da je ispod haube motor od 1,6 litara sa turbo-punjačem, koji oslobađa 380 i više konjskih snaga i 425 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta. Ta snaga bi mogla biti i veća da nije restriktora na usisu vazduha čiji je prečnik FIA ograničila na 36 mm. Sama šasija u osnovi ima serijski automobil, ali je zaista veoma malo od „standardnog jarisa“ tu ostalo. Tu su i brojni aerodinamički dodaci i spojleri, zapravo čitav paket, koji vozilo čine gotovo neprepoznatljivim. Jedino su ograničene dužina na 4.085 mm i širina na 1.875 mm, kao i međuosovinsko rastojanje na 2.511 milimetara.

Menjač je šestostepeni sekvencijalni i preko njega snaga se permanentno prenosi na sva četiri točka. To je nešto što se u WRC automobilima već odomaćilo, kao i aktivni centralni diferencijal. I na sve to, od 2019. došle su nove izmene, tačnije unapređenja svega ovoga, tako da je malo toga ostalo od onoga „jarisa“ od pre dve sezone, ali masa i dalje ne sme biti manja od 1.190 kilograma!

Kris Mik, rođen 2. jula 1979. u mestu Dunganon u Servernoj Irskoj, od ove sezone se priključio Tojota Gazu Rejsingu. Budući da je potpuno promenio sredinu, ali i automobil, te da je propustio veći deo prošle sezone, on je još uvek u periodu privikavanja...

TopSpeed:Da li ste se navikli na novo okruženje?

Meeke: Moram da priznam da mi je potrebno izvesno vreme nakon ove, neplanirane, nešto veće pauze koju sam imao prošle godine. Ovde u timu se osećam veoma dobro i prihvaćeno, automobil je veoma dobar, brzina takođe, ali iz ovog ili onog razloga rezultati na kraju u mom slučaju još uvek izostaju. Negde sam ja grešio, negde jednostavno nismo imali sreće, jer sam naleteo na kamen i probušio gumu, upravo kada smo bili na putu ka podijumu i pobedi, a trebalo nam je još samo nekoliko sati... Ti uspesi se nisu dogodili i sada smo tu gde smo. Nadam se da će drugi deo sezone biti bolji i da ćemo početi da osvajamo poene.

TopSpeed:Treba li WRC sezona da ima više ili manje takmičenja tokom godine?

Meeke: Ako biste putovali svakim avionom kojim i ja, provodili vremena van kuće koliko i ja, onda bi vam već sada bilo previše. Uz sve to mi imamo i dosta testiranja. Momci koji voze F1 i Moto GP to nemaju. Oni, istina, imaju više trka, ali dolaze u sredu uveče i vraćaju se u nedelju kući. Mi obično dolazimo na mesto gde se održava takmičenje u nedelju ili ponedeljak i naredne sedmice se vraćamo kući. I onda su još tu spomenuti testovi koje oni nemaju. Zato mislim da ukoliko bi neko želeo da poveća broj relija u sezoni trebao bi prvo da skrati svako takmičenje na dva dana! To nije samo mišljenje nas vozača, već i inženjera, mehaničara i svih u timovima, uključujući i organizatore.

TopSpeed:Da niste WRC vozač koji bi sport izabrali?

Meeke: Da mogu ponovo da se rodim, voleo bih da vozim Moto GP. I to je sport koji najradije gledam, a nedavno sam imao priliku da to bude i uživo. Fascinantno!

TopSpeed:Ko je vozač kojim se divite?

Meeke: Svakako da je to Kolin Mekre... Mislim da je on bio idol mnogima, pogotovo 90-ih godina prošlog veka. Međutim, ljudi dosta gledaju i to koliko je ko bio uspešan. Evo Tomi Makinen je osvoji četiri šampionske titule uzastopno, a tu je i sve ono što je Sebastian Loeb postigao... No, kada sam bio mlad, mislim da za mene nije postojao niko drugi, tako spektakularan za gledanje, osim Kolina!

TopSpeed:Kada je Svetski reli šampionat bio najspektakularniji?

Meeke: Mislim ranih 90-ih kada su automobili Grupe B bili tu. Tada nije bilo toliko tehnologije da pomaže vozačima i morali ste biti zaista agresivni, upravo kao Kolin, praviti sve one ’Skandinavske flikove’, nije bilo takvog uticaja guma, aerodinamike, aktivnih diferencijala... Vozači su morali da budu agresivni da bi bili brzi. Danas ako ste previše agresivni sa automobilom može vam se dogoditi da budete spori. No, kada čujem sve ove predloge o uvođenju hibridne tehnologije i u reli, mislim da ćemo se rado sećati ovog vremena sada, jer ovo su najbrži reli automobili ikada. Imaju korektne motore, koji mirišu korektno, čuju se korektno, brzi su i srećan sam što sam sada ovde, sa ovim timom.

TopSpeed:A šta mislite o predlozima da se ograniči aerodinamika?

Meeke: Smatram da to nije dobro. Ovi automobili su mnogo stabilniji pri velikim brzinama. Što ih vozite brže oni su sigurniji. I tu treba poslušati vozače, a ne praviti promene u smislu smanjenja prosečnih brzina.

TopSpeed:Kako vidite uvođenje električne energije u auto-moto sport?

Meeke: Svakako da proizvođači imaju svoje interese, ali i automobilski sport... Tu su važna i druga osećanja i čula. Vi kada stojite u šumi i gledate reli ili bilo koju drugu trku, želite da čujete zvuk... Da vam se kosa digne na glavi i da se naježite, ali sa električnim pogonom to nije moguće! Naravno, treba promovisati nove tehnologije i zadovoljiti marketing, no želim da čujem zvuk, osetim miris i sve ono što prati trke.

A „Reli 1000 jezera“ prati zaista mnogo ljudi... Od ranog jutra, pa i prethodne večeri, jer ima onih koji više dana kampuju na pojedinim, najboljim, mestima više dana. To nisu samo muškarci, već i žene, pa i čitave porodice. Hiljade i hiljade gledalaca najpre pešači kilometrima od svojih vozila po prašnjavim putevima, a potom disciplinovano stoji ili sedi strpljivo satima u šumi na kiši, suncu i vetru, u prašini, čekajući da vidi po jedan, odnosno dva prolaza u toku dana svojih miljenika. I to sve traje samo nekoliko sekundi?!

Više sreće imaju oni koji dolaze do „servisnog parka“ gde timovi, tj. mehaničari vode bitku sa vremenom... U 15 minuta ujutro pre starta, te 30 u podne i 45 uveče treba održavati automobile, otkloniti kvarove i popraviti oštećeno ili pak samo napraviti „redovan servis“. I tu je baš gužva, ali timovi su odlično organizovani i svaki od šestorice mehaničara, koliko je dozvoljeno da dodirnu automobil, tačno zna svoj posao. Za to vreme inženjeri nastavljaju komunikaciju sa vozačima, a vremenska prognoza se stalno prati, bez obzira na vrstu podloge.

I tako je to na svakom reli takmičenju... Međutim, u Finskoj je sve to, nekako, uzdignuto na jedan viši nivo, jer je interesovanje ljudi ogromno. Zbog čega Finci vole automobilizam i kako to da imaju toliko dobrih vozača, pokušao je da nam objasni naš stari znanac Jari-Mati Latvala. Ovaj finski vozač, rođen 3. aprila 1985. u mestu Tojsa, je od samog početka član Tojota Gazu Rejsing tima. Inače, on ima bogato WRC iskustvo, budući da je njegova karijera počela još 2002.

TopSpeed:Ako izuzmemo Finsku, koji je Vaš omiljeni reli?

Latvala: Aha... Ja sam Finac i ako ne računamo Finsku, onda je teško reći, mada ima dosta zanimljivih relija. Volim da vozim i po snegu, pa mi je Švedska draga.

TopSpeed:Da li ste zadovoljni brojem relija u kalendaru?

Latvala: Mislim da je 14 takmičenja u jednoj sezoni sasvim dovoljno i ne bih išao preko tog broja. To je dobar broj. Sada se dosta govori o povratku Safari relija, što apsolutno podržavam. Uzbudljiv i dugo ga nije bilo. Međutim, ima još jedan reli kojeg više nema u kalendaru, a meni se sviđa i uživao sam u prošlosti... Onaj na Novom Zelandu. I da. Tu je Reli Jordan. To je, takođe, bio interesantan događaj. Međutim, to znači da bi trebalo izbaciti neke iz kalendara?!

TopSpeed:Na ovom reliju ima nekih novih deonica, zar ne?

Latvala: Čak i kada je samo deo specijalnog ispita nov, treba za njega napraviti beleške. I to je već izazov. Mada generalno, na te nove deonice treba biti fokusiran, pogotovo kada kao ovde ima dosta viskoke trave u kojoj ne znate šta se krije, no to je reli.

TopSpeed:Kako Vam se čini Tojota u poređenju sa drugim WRC automobilima koje ste vozili?

Latvala: Ovaj automobil u odnosu na neke prethodne, recimo ’ford fokus’ koji sam vozio je fizički manji... I onaj je imao mnogo obrtnog momenta, što znači da nisu potrebne tako česte promene stepena prenosa. Aerodinamika je bila OK i onda i sada ovde, ali 2011. kada smo dobili manje automobile sa manje snage i obrtnog momenta, bilo ih je teže voziti... I imali su manje aerodinamike, što mi se nije dopalo. A sada, tj. 2017. kada su ove promene napravljene, činjenica je da imamo više snage, ali ne toliko i obrtnog momenta. Iz zbog toga su potrebne česte promene stepena prenosa sa ovim automobilima. Mada automobil reaguje mnogo brže. Okretniji je, jer je manji i ima manje međuosovinsko rastojanje.

TopSpeed:Šta biste izmenili u postojećim WRC pravilima?

Latvala: Da... Pravila u vezi servisa. Imamo pravo na samo jedan servis tokom dana, a mislim da bi trebali da servisni park posećujemo češće. I to ne samo radi održavanja automobila, nego i zbog svega što se ovde nalazi, pa i publike. Ne žele svi ljudi da idu sa specijalnog ispita na specijalni ispit. Neki žele da vide automobile ovde, tokom servisa. Praktično mi imamo po jedan servis ujutro i uveče, kao i jedan u podne, a po meni bi trebalo da ih bude dva tokom dana.

Ovogodišnji Gran Pri Finske završen je novim trijumfom Tojota Gazu Rejsing tima. Ot Tanak je ponovio uspeh od prošle godine i pobedio, dok je Jari-Mati Latvara stigao do podijuma, kao trećeplasirani. Između njih našao se još jedan Finac, nekada i sam vozač Tojote, Esapeka Lapi, koji sada nastupa za Sitroen. Ostali rivali iz ekipa Hjundaji i Ford, završili su iza ili su odustali. A odustao je i Kris Mik, nakon loma oslanjanja zbog udarca u kamen na 14. SI. Time je Tanak zadržao vođstvo u generalnom plasmanu vozača, dok u konkurenciji timova Tojota Gazu Rejsing još uvek ima zaostatak u odnosu na vodeći Hjundaji. Šef ekipe Tomi Makinen, nekada i sam vozač, tj. četvorostruki svetski šampion može da bude zadovoljan ovakvim ishodom. Na domaćem terenu, tim koji vodi opravdao je očekivanja.

TopSpeed:S obzirom da ste rođeni u obližnjem mestu Pupola, sigurno da Vam ova pobeda na domaćem reliju mnogo znači?

Makinen: Da. Ovo je moj domaći reli i zaista je veoma, veoma posebno osećanje biti kod kuće i pobediti pred tolikim brojem navijača. To je sjajan osećaj. A naravno, ukoliko ne uspete, razočarenje je veliko.

TopSpeed:Koja je Vaša omiljena vrsta podloge za vožnju?

Makinen: Možda sam ja malo drugačiji tip skandinavskog vozača, zato što veoma volim da vozim na asfaltu. Za mene je asfalt kao podloga veoma dobar, ali i makadam, kao i naravno sneg su za mene dobri. Volim sneg, ali omiljena podloga mi je asfalt.

TopSpeed:Svakako imate mnogo uspomena u karijeri, ali sigurno da Vam je neka najdraža?

Makinen: Imam mnogo dragih uspomena, ali uvek postoji jedan reli koji je poseban... To je onaj 1994. kada sam prvi put ovde pobedio vozeći ’ford eskort RS kosvort“. Smatram da je to jedna od mojih najvećih pobeda koju nikada neću moći da zaboravim.

TopSpeed:I na kraju, šta je teže biti šef tima ili vozač?

Makinen: Vozač... Uvek. Vozač u svakom trenutku treba da je fokusiran, više nego šef tima!

iz Juvaskule, Zoran Živkov