KRIZA NA POMOLU: Šta se to dešava sa Yamahinim motorima!?

Iako su novu MotoGP sezonu timovi Yamahe, kako fabrički, a naročito „satelitski“ Petronas SRT, započeli iznad svih očekivanja, ipak se pojavio problem koji ih može skupo koštati tokom sezone...

Fabio Quartararo je u prve dve trke na stazi Jerez pokazao da je zaista šampionski materijal, budući da je na „satelitskoj“ Yamahi odvezao 25 paklenih krugova (dva puta!) gotovo bez ijedne greške, praćen oba puta Maverickom Vinalesom na drugoj poziciji, dok je Valentino Rossi u drugoj trci upotpunio slavlje na pobedničkom postolju.

Međutim, već na prvom trkačkom vikendu, u timovima Yamahe došlo je do neočekivanih problema sa agregatima, te je prvo Vinales iskusio probleme tokom slobodnih treninga, dok je Rossi u samoj trci ostao bez plasmana nakon što je sistem isključio motor usled detektovanog problema.

Vozači Petronasa nisu imali tih problema, tada, međutim, već na drugom trkačkom vikendu, Franco Morbidelli je, u borbi za pobedničko postolje sa Rossijem, Bagnaiom i Vinalesom, doživeo gotovo istu sudbinu kao i „Doktor“, nedelju dana ranije i bio primoran da svoju M1 pakrira pokraj staze.

Još nakon prvog trkačkog vikenda, Yamaha je problematične motore poslala nazad u Japan, kako bi se što pre utvrdilo u čemu je zapravo problem. Prve informacije govorile su o senzoru koji je otkazao, nakon čega je sistem automatski „ugasio“ motor kako ne bi došlo do havarije.

Ono što je zabrinjavajuće jeste da su zbog pomenutih otkazivanja, ali i očigledno nekih drugih poteškoća, u Yamaha timovima „otpakovali“ znatno više motora za prve dve trke nego što su očekivali. Naime, Vinales je u najgoroj situaciji jer ima otpakovanih svih pet motora na raspolaganju, s tim da je jedan, konrektno agregat #2, povučen iz upotrebe (za sada!) i poslat u Japan.

U priloženim tabelama može se videti i da je Rossijev agregat #1 povučen i poslat u Iwatu, dok je sudbina Morbidellijevog motora sa nedeljne trke još uvek nepoznata. No, i on, baš kao i Quartararo, imaju čak četiri „otpakovane“ pogonske jedinice, što je praktično duplo više nego što je uobičajeno nakon samo dve trke.

To već sada predstavlja popriličan problem u nastavku sezone, jer čak i da se više ne ponove problemi iz Jereza, do kraja šampionata ima još dosta trka na koje treba „rasporediti“ pomenute pogonske jedinice, a staza kao što je Red Bull Ring, gde će se uskoro voziti dve trke, vikend za vikendom, poznata je kao zahtevna za agregate.

Ništa manje zahtevna nije ni staza Sepang u Maleziji, koja je, doduše, još uvek pod znakom pitanja, baš kao i staza Chang na Tajlandu i Termas de Rio Hondo u Argentini. Na sreću po Yamahu, trka u Japanu, koja se već godinama vozi na stazi Twin Ring Motegi, koju karakterišu dugački pravci, ove godine se neće voziti.

Bude li se dogodilo da bilo ko od Yamahinih vozača „ispuca“ pet agregata na raspolaganju, uvođenje šeste pogonske jedinice (i svake naredne) za sobom povlači automatski kaznu u vidu startovanja na trci iz boksa, i to pet sekundi nakon što svi krenu. Drugim rečima, takva trka gotovo da je u startu izgubljena i ostaje samo borba za bodove.

Naravno, Yamahi sada ostaje da problematične motore koristi u slobodnim treninzima, makar i sa smanjenim brojem obrtaja, kako bi „sveže“ agregate ostavila za same trke, u kojima smanjenje snage ne dolazi u obzir ukoliko nameravate da se borite za visoke pozicije.

Dodatni problem u svemu ovome jeste i činjenica da su Yamahe i dalje među najsporijim motociklima na pravcu te da snaga njihovih rednih agregata ne može da parira V4 motorima koje koriste Ducati i Honda, a ruku na srce, teško izlaze na kraj i sa KTM-om i Suzukijem. Zato će Austrija verovatno biti i najteži test za fabriku iz Iwate.

Đorđe Pavićević/TopSpeed