FORMULA 1 VETTEL ODLAZI: Ko će sesti u Ferrari?

Iako ovogodišnja sezona F1 još uvek nije počela, uveliko se prave planovi za budućnost, a posebno je interesantna situacija sa sastavima ekipa za 2021. I još kada je upražnjeno mesto u timu Ferrari, onda kombinacija ima mnogo... Umesto Vettela u kokpitu crvenog bolida bi najpre mogli da se nađu ili Ricciardo ili Sainz Jr.

Sebastian Vettel je zvanično objavio da će njegova saradnja sa ekipom Ferrari biti okončana krajem ove sezone. Bez obzira na harmonične odnose, kako navodi četvorostruki šampion F1, ovu odluka je doneta zajednički i u interesu sporta, budući da ni on, ali ni ekipa iz Maranella, nemaju želju da u budućnosti nastave zajedno... Istovremeno, nemački vozač navodi da razlozi za ovaj potez nisu finansijske prirode.

Ovim je samo potvrđeno ono što se već duže vreme očekivalo. Naime, dolaskom mladog i talentovanog momka iz Monaka, Charlesa Leclerca, tim sa amblemom propetog konja, ali i Tifozi, dobili su novog heroja, pogotovo nakon njegove prilično uspešne sezone 2019. kada se uspešno suproststavio starijem timskom kolegi. "Akcije" Vettela su značajno pale, tako da pored toga što vrednost ugovora koja mu je ponuđena nije bila na prethodnih 41 milion dolara po sezoni, već upola manje, uz samo godišnji, a ne trogodišnji period saradnje, a i njegova uloga kao lidera tima je osporena.

Od dolaska u Ferrari 2015. godine, on postigao 14 pobeda, 12 pol-pozicija, ali nije došao do šampionske titule na koju ovaj slavni tim čeka još od 2007. kada je u tome uspeo Finac Kimi Raikkonen. Vettel je bio nadomak takvog uspeha 2017. i 2018. pa i prošle sezone, no krajnji rezultat nije dobar, što delom njegovom krivicom, što lošim potezima ekipe. Konačno, da je ova sezona počela kako je planirano, šanse bi bile još veće, budući da je glavni rival Mercedes ozbiljno podbacio što se tiče pouzdanosti pogonske jedinice. Neplanirana pauza, koja je više pogodila Ferrari, dala je priliku konkurentima da otklone nedostatke.

Bilo kako bilo, Leclerc je prošle sezone potpisao petogodišnji ugovor i sada je pitanje ko će se naći sa njim u timu?! Treba napomenuti i to da samo on i Holanđanin Max Verstappen iz Red Bulla imaju zaključene dugogodišnje ugovore, a od ostalih vozača Meksikanac Sergio Perez i Aston Martin, kao i Francuz Esteban Ocon i Renault... I niko više, što praktično znači da su mnoga imena tu u igri!

Tako se najčešće spominju se Daniel Ricciardo i Carlos Sainz. Australijanac, koji je prošle sezone prešao iz Red Bulla u Renault za 70 miliona australijskih dolara za dve sezone, tada nije imao mnogo opcija, jer je austrijski tim rešio da podrži Verstappena. Sada, kada Renault nije nepredovao kao što se očekivalo, a predstoji mu još ova godina, Ricciardo traži izlaznu stategiju za budućnost kako ne bi gubio još jednu godinu, sve i ako mu je plata manja.

Uz to, on je već neko koga je Ferrari imao u vidu kao vozača ne samo zbog polu-italijanskog porekla, već i zbog činjenice da je "gladan" pobeda i uspeha, a istovremeno je i racionalan. Što tiče Španca, i tu bi "razmena" mogla da bude prilično jednostavna, kao i u slučaju Ricciarda - Vetel ode u McLaren, a Sainz dođe u Ferrari. Konačno, on je sada stasao u odličnog vozača, koji se i dalje razvija i sve je bolji, a uz to je i pouzdan.

I ovo su najverovatnije opcije... Međutim, Ferrari ima i neke želje, koje mogu, ali i ne moraju da se ispune. U više navrata Lewis Hamilton je izjavljivao da je želja svakog vozača F1 da u jednom trenutku svoje karijere vozi za legendarni tim. Međutim, tu se otvara mnogo pitanja! Šestostruki šampion sigurno ne bi prihvatio ulogu "drugog vozača", a tu od haromonične atmosfere u timu onda nema ništa. Konačno, Britanac svakako želi da osvoji i sedmu šampionsku titulu, ako je moguće ove godine, pa i naredne, dok još važe stara pravila.

Kada 2022. situacija bude drugačija, uz radikalno izmenjena tehnička pravila, pitanje je u kakvoj formi će biti Mercedes, odnosno da li će uopšte i učestvovati u F1! Tada bi prelazak u Ferrari imao smisla, pogotovo ako bi mogao i da još više nadmaši legendarnog Nemca Michaela Schumachera po broju šampionskih titula. No, ne treba zaboraviti da je Hamilton "dete Mercedesa" i sa je sve svoje uspehe ostvario sa ovom markom, budući da je nemački proizvođač snabdevao motorima i McLaren u vreme kada je on postao prvak sveta. To znači da ovo dobro zvuči, ali je malo verovatno...

Još je manje verovatan priča o eventualnom povratku Fernanda Alonsa u F1, odnosno u Ferrari. Tim pre što njihov razlaz nije bio nimalo prijatan! Ipak, zna se da Španac odavno traži mesto u nekom od vodećih timova, da je imao planove za 2021. godinu, ali sa odlaganjem uvođenja novih pravila, sada ih je promenio. I verovatnije je da, ako se uopšte vrati u "najbrži cirkus" Alonso to učini sa ekipom McLaren, koja bi od naredne sezone trebala da ponovo koristi pogonske jedinice Mercedesa.

Iz kombinacije nikako ne treba izbaciti i "italijansku vezu"... Antonio Giovinazzi je već vozač tima Alfa Romeo i svakako da je želja da Itlijan bude u italijanskom timu, ali onom najpoznatijem, ogromna. E sad, da li mladi Italijan može biti na nivou to je već druga priča. Evidentno da on odlično radi u simulatoru i mnogo doprinosi ekipama, da ima brzinu na stazi, mada pravi greške. Ipak, najvažnije bi bilo da bude "timski igrač" i da podrži Leclerca, jer to je ono šta Ferrari u ovom trenutku treba!

Kooperativni bi možda mogli da budu i Valtteri Bottas i Alexander Albon, kojima ugovori, takođe, ističu na kraju ove godine. Međutim, teško je poverovati da bi u ovom momentu Mercedes mogao da se odrekne usluga Finca, koji bi, sa svim tajnama, prešao kod najvećeg rivala. A opet, za Ferrari bi on bio veoma dobar izbor, jer je odličan timski kolega i veoma iskusan, tako da mu se povremene oscilacije u formi i nedostatak ambicija mogu oprostiti.

Sa druge strane, Tajlanđanin je prinuđen da bude drugi vozač u timu Red Bull i pod stalnom je procenom svog učinka. Situacija u kojoj bi on i Vettel zamenili mesta je malo verovatna, imajući u vidu kompletnu sliku, pre svega činjenicu da je pravi vlasnik popularnog energetskog pića upravo Tajlanđanin!

Sergio Perez je još jedan vozač sa nekadašnjeg "spiska želja" slavnog italijanskog tima. On je bio ozbiljan kadndidat za mesto u ekipi Ferrari, ali je 2013. godine njegov odlazak u McLaren presudno uticao da naredne sezone ne dobije mesto u timu iz Maranela. Mada, on je neko ko je član "Ferrari vozačke akademije" i simpatije u Italiji za njega još uvek postoje, uprkos činjenici da ima već ugovor sa ekipom Racing Ponit, koja od sledeće godine postaje Aston Martin!

Još jedan član Ferrari Driver Academy slavnog imena bi mogao da bude interesantan izbor - Mick Schumacher, sin sedmostrukog šampionana Michaela. Međutim, ono što kvari priču je njegovo neiskustvo u F1, jer očigledno je da mladi nemački vozač ima talenat, ali to još uvek nije dovoljno da bi dobio mesto u slavnom timu. Zato je za očekivati da ga Ferrari ostavi još bar dve sezone u F2, pa tek onda evenutalno Alfa Romeo, a za dalje ćemo videti...

I Lando Norris je neko ko nema ugovor za 2021. No, njegova budućnost u ekipi McLaren je prilično dobra, bez obzira što Ferrari traži upravo tako neko "osveženje"... Ne treba, ipak, zaboraviti ni to, da je mladi britanski vozač prilično ambiciozan, što bi moglo da unese tenzije u tim, a znamo već koliko je sukoba kroz istoriju bilo u italijanskom timu!

Za Ferrari bi prihvatljivija opcija bio Nico Hulkenberg. Nemačkog vozača, koji je ove godine bez angažmana u F1, nije napustila ideja o povratku. On bi mogao da bude dobar izbor, jer je iskusan i brz, a opet ne bi ugrožavao poredak u ekipi. Međutim, veće su šanse da on karijeru nastavi u nekom od drugih timova.

Na samom kraju, ostaje pitanja - šta će uraditi sam Vettel? Malo je verovatno da se vrati nazad u Red Bull... Čak, pre bi mogao da ostane tu gde je, jer po svemu sudeći on traži bar trogodišnji ugovor, a ne jednogodišnji koji mu je ponuđen, budući da je sa 32 godine među najstarijim vozačima u F1. Jasno je da on traži neku sigurnost za budućnost, a ovu sezonu je već pregurao...

Ipak, nakon svega što se sada desilo, za očekivati je Renault i McLaren počnu još intenzivnije pregovore!

Zoran Živkov/TopSpeed