FORMULA 1: Šta je novo kod F1 pneumatika?

25/02/2019. Zoran Živkov/TopSpeed

Ovo je deveta sezona od kako je Pirelli ponovo prisutan u F1. Za sve to vreme, gume su se menjale, pa ni 2019. godina nije izuzetak. Šta onda možemo da očekujemo u novoj sezoni?

U sezoni 2019. pneumatici Pirelli za F1 će za svaki vikend imati tri boje… Bela označava najtvrđu, žuta srednje-tvrdu, a crvena meku smesu. No, italijanski proizvođač guma ukupno ima pet različitih smesa za celu sezonu i interno ih označava brojevima od 1 do 5, od najtvrđe do najmekše.

Na predsezonskim testovima u Barseloni mogli da vidimo najtvrđu smesu C1 koja na bokovima nema karakterističnu crtu, kao i onu najmekšu C5. Naravno, bile su tu i „klasično označene“ C2, C3 i C4 smeše u beloj, žutoj i crvenoj boji. Ovakvo označavanje bez linija na bokovima važi samo za predsezonska testiranja, a tokom GP vikenda u sezoni, svaka od tri vrste pneumatika će nositi adekvatnu boju… Dakle, u igri su tri boje i pet smesa, odnosno komponenti!

Na testovima u Španiji mogle su se videti i gume koje nemaju nikakve oznake. To su, zapravo, prototip pneumatici, kojima se obezbeđuje dalji razvoj i evolucija u budućnosti. A sve ovo je deo priprema za velike promene pravila u F1 koje bi trebale da nastupe nakon 2020.

Jedna od novina u pravilima za ovu sezonu odnosi se na smanjenje maksimalne temperature u tzv. „grejačima“. Tako pozadi ona neće smeti da bude veća od 80 oC, dok napred ostaje na dosadašnjih 100 oC. To bi trebalo da pomogne bržem postizanju radne temperature prednjih pneumatika i smanji rizik od oštećenja usled pojave zvane graining, pogotov kada je ambijentalna temperatura niska. Zbog ovih izmena biće dozvoljeno da pritisak vazduha u pneumaticima pozadi bude nešto niži.

Debljina gazećeg sloja pneumatika od ove sezone biće smanjena, tj. ista za sve trke, kako bi se umanjila mogućnost pregrevanja. Naime, već prošle sezone gume su postale nešto tanje, ali se Pirelli ovde prilagođavao karakteristikama asfalta. Sada će gume biti identične konstrukcije za sve GP događaje.

Za 2019. godinu Pirelli je pripemio potpuno nove F1 pneumatike za vlažnu stazu. Nove intermedijum gume su sada tako konstruisane da pokrivaju širi spektar vremenskih uslova nego one iz prethodne sezone. To znači da će biti upotrebljivije i u slučajevima kada su korišćeni slikovi, ali i one za potpuno mokru stazu, omogućavajući bolje performanse.

Gume za kišu, tj. mokru stazu su, takođe, potpuno nove, sa novim dezenom i većom otpornošću na akvaplaning, što bi trebalo da omogući i bolje perforanse u uslovima intenzivnih padavina. Prošle sezone Pirelli je proizvodio i dve vrste pneumatika za vlažnu i mokru stazu, koje su se koristile u zavisnosti da li je temperatura vazduha više ili niža. Od ove godine biće ekipama F1 biće dostupna samo po jedna vrsta ovakvih pneumatika.

Inače, što se tiče maksimalne dozoljene radne temperture pneumatika, ona će u 2019. biti nešto povećana upravo da bi se sprečilo pregrevanje. Tako će za C1 odnosno najtvrđu smesu ona iznositi od 110 do 140 oC, C2 od 110 do 135 oC, C3 od 105 do 135 oC, C4 od 90 do 120 oC i C5 najmekšu od 85 do 115 oC.

Sve ovo deo je generalne strategije koju je po instrukcijama FIA-e pripremio Pirelli. A kako će to uticati na ekipe F1, to ćemo tek videti kada sezona počne?!

Zoran Živkov/TopSpeed