FORMULA 1 PRAVILA: Pogonske jedinice (III deo)

Nakon kalendara i moguće izmene samog formata Grand Prix vikenda, na red su došla i tehnička pitanja, pre svega, pitanje pogonskih jedinica...

Neslaganja u vezi sa "zamrzavanjem" razvoja pogonskih jedinica, koje je zagovarao Red Bull, kao i “sestrinski” tim Alpha Tauri, sada su prošlost. Naime, ove dve ekipe su u problem došle kada je Honda objavila da se na kraju 2021. povlači iz F1.

Budući da spomenuti timovi nisu mogli da pronađu adekvatnu pogonsku jedinicu, jer Mercedes nije želeo saradnju, a Ferrari, te pogotovo Renault, nisu dolazili u obzir, pojavila se ideja o "sopstvenim", naravno ako se pravilima ograniči dalji razvoj. U protivnom, zaprećeno je odlaskom iz F1!

I tako je, nakon više odlaganja, sada konačno doneta jednoglasna odluka, kojom će se koliko-toliko ujednačiti snage među ekipama u ovom pogledu. To zadovoljava Red Bull, pa je već dogovorena kupovina tehnologije od japanskog proizvođača, ali su inženjeri dodatni problem. Zato je "zamrzavanje" razvoja od početka 2022. bilo tako značajno!

Inače, FIA planira da od 2025. u F1 uvede potpuno nove pogonske jedinice. One bi trebalo da budu ekološki prihvatljive, te koriste isto takva goriva, ali da budu i dovoljno snažne i prepoznatljivog zvuka. Uz to, očekuje se da donesu smanjenje troškova, te eventualno privuku i neke nove proizvođače u F1.

Trenutno sve ovo pre izgleda kako spisak lepih želja, nego realnost, imajući u vidu aktuelnu situaciju. I sa svim "zamrzavanjima", ali i bez njih, neke ekipe imaju ogromne poteškoće, koje prave ograničenja u budžetu i putovanjima. Ima ih čak i Mercedes!

Nešto slično kao i pred start sezone 2020. kada su problemi uspešno otklonjeni zahvaljujući odlaganju početka takmičenja, a sada toga, verovatno, neće biti, mada ne treba ni sumnjati u potencijal šampionskog tima da sve to prevaziđe.

Za to vreme, Renault nudi svoje pogonske jedinice timu Williams, jer Alfa Romeo, koji je bio zainteresovan, za sada još uvek ostaje uz Ferrari. No, i to je pitanje koliko dugo, jer sudbina ovog proizvođača u vezi globalnih integracija grupacija FCA i PSA još nije odlučena.

Taj ishod čeka i Haas, koji je već dugo i tesnim vezama sa ekipom iz Maranella, ali već sada ima dodatni problem jer nove pogonske jedinice za ovu sezonu može dobiti tek na testovima u Bahreinu. Tačnije, ugradnju i pokretanje mogu da obave samo inženjeri iz kuće Ferrari, a oni ne mogu u Englesku zbog karantina, naravno!

Zoran Živkov/TopSpeed