FORMULA 1 PRAVILA: Novi format GP vikenda (II deo)

U prvom delu teksta o novim pravilima F1 upoznali smo vas sa kalendarom, koji bi u idealnoj situaciji, trebalo da ima čak 23 trke, a sami trkački “vikendi” mogli bi uskoro da dobiju potpuno drugačiji format...

U vezi sa pretrpanim kalendarom takmičenja treba dodati i najnoviji eksperiment... To je promena formata GP vikenda. Na ovu ideju došao je sam menadžemnt F1, te je smišljen plan da se odmah testira ove sezone i to na trkama u Kanadi, Italiji i Brazilu.

Radi se, zapravo, o tome da se kvalikfikacije voze u petak popodne umesto drugog slobodnog treninga (FP2), a da se u subotu održi tzv. "sprint" trka u dužini od 100 km. Za nju bi se dodeljivala polovina od uobičajenog broja poena osmorici najbolje plasiranih, a poredak iz ove trke bio bi uzet kao startni za takmičenje u nedelju.

Srećom, konačna odluka o ovome još nije doneta, mada ima onih koji su zainteresovani. Sada "radna grupa" treba dodatno da ispita ovaj plan, kao i probleme koje će dodatno stvoriti ekipama. Za očekivati je da na narednoj sednici FIA Komisije za F1 uoči početka sezone bude poznata sudbina ovog predloga.

Kako bi se omogućila ravnopravnija raspodela vremena za ispitivanje novih pneumatika, a uzimajući u obzir izazove koje donosi prelazak sa 13 na 18 inča, kao i već više puta spomenute pandemije, FIA je uvažila zahtev kompanije Pirelli i povećala broj dana za testiranje sa 25 na 30.

Još od ranije je poznato da se od ove godine u F1 prvi put uvodi ograničenje troškova... Naime, FIA je budžete ekipa ograničla na 145 miliona dolara po sezoni. Za Mercedes, Ferrari i Red Bull, to je već sada neprihvatljivo, problemi će tek nastati kada 2022. kada limit bude 140, pa 2023. sa 135 miliona dolara... Tu će i McLaren, Alpina i Aston Martin već reagovati! A toga se svi plaše, jer bi to moglo da znači odlazak nekog tima iz F1.

Ovo ograničenje treba posmatrati i kroz prizmu povećanja broja takmičenja u toku sezone, jer kada je ovaj plan pravljen u kalendaru je bila 21 trka. Ekipe zahtevaju reviziju budžeta, tj. odobravanje dodatnog miliona dolara po trci, što je nije sporno.

Zbog toga je na sastanku dogovoreno da se oformi još jedna posebna "radna grupa" koja će se dodatno baviti ovim novonastalim problemom!

U narednom, trećem delu priče o F1 pravilima, upoznajemo vas sa razvojem pogonskih jedinica i novom odlukom o “zamrzavanju” razvoja motora do 2025. godine.

Zoran Živkov/TopSpeed