FORMULA 1 2021: Nova pravila za sezonu 2021!

Formula 1 se menja... Godina 2021. treba da donese najveće izmene sportskih, tehničkih i finansijskih pravila još od 1950. kada je ovo takmičenje uspostavljeno. One bi trebale da smanje razlike između timova, omoguće vožnju na manjem rastojanju sa više duela na stazi i preticanja, te svakako ubudljivije trke. Uz to, promene bi trebale i da najelitnije automobilsko takmičenje učine jeftinijim zbog limitiranja budžeta ekipa, ali i tehnološki još naprednijim. Na kraju, i novi bolidi trebali bi da izgedaju još atraktivnije

Nakon više od dve godine rada i detaljne analize situacije u F1 na stazi, ali i aktivnosti ekipa van nje, FIA Svetsko veće za automobilski sport je 30. oktobra jednoglasno odobrilo nova tehnička, sportska i finansijska pravila koja bi trebala da važe od 2021. godine. Dan kasnije, na konferenciji za medije uoči VN SAD, to su objavili predsednik FIA, Jean Todt i generalni direktor Formule 1, Chase Carey.

U pitanju su stotine stranica izmena u Pravilnicima, koje bi ukratko trebale da trke F1 učine interesantnijim, bolide atraktivnijim i sposobnim da se prate na malom rastojanju kako bi bilo više preticanja i duela, a konkurencija za pobede veća. Istovremeno, uvodi se rigorozna kontrola troškova, tako da su godišnji budžeti svih timova limitirani na 175 miliona dolara, s tim što se planiraju i dalja umanjena u budućnosti. To bi trebalo olakša poslovanje postojećim timovima i proizvođačima, te privuče nove. Sa druge strane, izražava se nastojanje da F1 ostane najelitnije takmičenje u okviru Svetske automobilske federacije koje će promovistati najmoderniju tehnologiju...

Bolidi će od 2021. izgledati sasvim drugačije. Aerodinamika se potpuno menja, budući da se uvode jednostavniji spojleri napred, te veći pozadi, kao i potpuno novi dizajn poda sa velikim difuzorima koji će obezbeđivati dodatno aerodinamičko prianjanje, tj. ground effect, potom se dodaju deflektori vazduha iznad prednjih točkova, dok će oslanjanje biti jednostavnije, a dimenzije naplataka se povećavaju na 18 inča. Ove izmene bi trebale da omoguće vožnju na manjem rastojanju i lakše preticanje, budući da će novi bolidi moći lakše da se prate zbog manje "prljavog vazduha" koji ostavljaju iza sebe. Zapravo, radi se o tome da će vazduh iza njih biti mirniji, sa manje vrtloženja koje sadašnjim bolidima F1 smanjuje downforce i do 40 %. Kod bolida za 2021. gubitak aerodinamičkog prianjanja trebao bi da iznosi od 5 do 10 %, jer veći deo turbulentnog vaduha odlazi u visinu...

Ekipama bi i dalje bilo dopušteno da same konstruišu prednji deo bolida i spojlere napred sa završecima, uvodnike vazduha za motor, hladnjake i kočnice, poklopce motora, spojlere pozadi sa završecima itd. Ograničenja u presonalizaciji odnose se na pod bolida i deflektore vazduha sa strane, difuzor i delove spojlera pozadi, odnosno sve ono što bi moglo da poremeti strujanje vazduha iza.

Zbog povećanja naplataka sa 13 na 18 inača, te uvođenja standardizacije povećava se i njihova masa, kao i težina samih guma. Potom, i pogonske jedinice će biti teže za nekih 5 kilograma, budući da se uvode neke standardizovane komponente, a tu su i nove bezbednosne mere. Sve to bi trebalo da ukupnu masu bolida sa trenutnih 743 kilograma podigne na 768!

Što se tiče pogonskih jedinica i hibridne tehnologije tu situacija ostaje - status quo. Doduše, biće povećanja mase i ograničenja u upotrebi određenih materijala, ali se za sada ne planira uvođenje standardizovanih baterija, niti turbo-punjača. Jedina "standardizacija" odnosiće se na pumpe za gorivo visokog pritiska. Obaveza svakog proizvođača pogonskih jedinica je da svim ekipama isporučuje istu specifikaciju, bez obzira da li je u pitanju njihov fabrički tim ili samo korisnik. Kada su u pitanju goriva i maziva, obaveza će biti da 20 % potiče iz obnovljivih izbora energije.

Analiza FIA-e je pokazala da se značajne uštede mogu postići "zamrzavanjem" razvoja transmisije u F1. No, kako bi izbegli totalnu stagnaciju, dogovoreno je da se dimenzije menjača ne smeju menjati, a kompletan redizajn dovoljan je na svakih 5 godina. Pored poluosovina, i mnogi sistemi, kao što su oslanjanje i upravljanje treba da budu pojednostavljeni. S tim što se hidraulični sistemi oslanjanja popuno zabranjuju. Izgled ležišta, centralnog zavrtnja i dela na koji naleže naplatak, takođe će biti unapred definisan. Zanimljivo je i da grejači guma ostaju u upotrebi bar tokom 2021. i 2022. Potom, dimenzije prečnika kočionih diskova se povećavaju sa 278 na 330 mm. I dok se smanjuje broj ventilacionih otvora na njima, istovremeno se povećava njihova širina. A uvođenje standardnih se odlaže, bar do sezone 2023.

Izmene na šasiji dovode do povećanja dimenzija kokpita, kako vozači višeg rasta ne bi bili diskriminisani i dodano se ojačavaju bočne zaštitne zone u slučaju udara. Dodatno se definiše izgled i struktura zaštite kokpita od dole, kako bi se izbegla mogućnost da pod bolida bude fleksibilan.

Povećanju bezbednosti u slučaju udesa trebalo bi da doprinese uvođenje gumenih membrana između određenih komponenti, kao i ojačavanje strukture spojlera napred koji ne bi trebao lako da se odvaja od bolida, kao i dodatnim ojačanjima pozadi. Povećava se i zona absorcije udara napred, tako da će dužina "nosa" bolida biti povećanja, baš kao i ojačanja na bokovima šasije. Biće unapređeni u bočni oslonci za glavu u samom kokpitu, kao i sistem njihovog fiksiranja.

Prilikom izrade novih tehničkih pravila sprovedeno je i opsežno ispitivanje svih materijala koji se koriste prilikom izrade bolida F1, kako bi oni bili jasno definisani i troškovi prihvatljivi. Ograničenja se uglavnom odnose na upotrebu metala, dok su kompozitni i dalje potpuno prihvatljivi. Ono što je najvažnije, svi materijali moraju biti komercijalno dostupni, tj. u slobodnoj prodaji. Konačno, sve komponente i delovi bolida od 2021. će se deliti u pet kategorija u zavisnosti od toga ko ih prozivodi - sam tim ili se nabavljaju na tenderu, da li su standardizovane ili ne, tj. mogu li se naći u slobodnoj prodaji, itd.

Novi Sportski pravilnik predviđa najpre povećanje broja trka po sezoni do maksimalnih 25. Međutim, format Grand Prix vikenda se menja i ceo događaj se "komprimuje" sa 4 na 3 dana. Konferencije za medije i tehnički pregled bi se obavljali petkom, pre slobodnih treninga 1 i 2. Tada bolidi ne bi bili pod režimom "zatvorenog parkišta". No, u subotu na slobodnom treningu 3, a potom i u kvalifikacijama, te u nedelju na trci, važili bi uslovi "parc ferme". To znači da ekipe ne bi mogle ništa da menjaju na bolidima u odnosu na situaciju koja je konstatovana na tehničkom pregledu. Praktično bila bi uvedena neka vrsta "referentne specifikacije" bolida, a ekipa bi bila u obavezi da mnimalno na dva GP vikenda tokom FP1 ili FP2 angažuje mlade vozače. Uz to, planirane su restrikcije u pogledu upotrebe merača snage pogonskih jedinica, vazdušnih tunela i CFD (Computational Fluid Dynamics) simulacija.

Po prvi put u istoriji F1 uvodi se strogo limitiranje budžeta svih ekipa od strane FIA. Ovo je veoma delikatna tema, jer je potrebno zadržati visok tehnološki nivo, konstruktorsku slobodu i takmičarski duh, a da sve to bude transparentno i prihvatljivo za sve. Izmene u Finansijskom pravilniku tako predviđaju da maksimalni troškovi u jednoj sezoni, koja podrazumeva 21 trku, za jedan tim ne smeju preći 175 miliona dolara. Za svaki GP u kalendaru preko ili ispod tog broja, taj iznos se povećava se ili umanjuje za milion dolara.

Pri tome, troškovi se dele na one koji se odnose na takmičarske performanse i ostale, kao što su marketing, plate vozača i vodeća tri čoveka u ekipi, amotrizaciju, pa troškovi putovanja i smeštaja članova tima, te učešća koje naplaćuje FIA, super-licence, godišnji bonusi, različiti istorijiski programi i projekti, kao i sve ostale aktivnosti van F1. A recimo troškovi nabavke pogonskih jedinica ograničeni su na 15 miliona po sezoni. Kontrola troškova u 2020. će biti dobrovoljna, a 2021. obavezna. Ekipa koja prekorači dozvoljenu sumu biće opomenuta ili kažnjena finansijski ili oduzimanjem poena, a eventualno i diskvalifikacijom!

Sve u svemu, ovo je samo deo izmena koje bi trebale da dovedu do "novog početka" u F1. Ključna reč je - trebale! A da li će stvarno to i učiniti, te opravdati cilj, e to ćemo tek videti?!

Zoran Živkov/TopSpeed