24 ČASA LE MANA: Toyota treći put uzastopno!

U poslednjoj godini važećih pravila LMP1 klase, pre nego što na snagu stupe potpuno nove regulative, Toyota je još jednom, po treći put za redom, osvojila “krunu” na Le Manu

Iako već par godina unazad, Le Mans više nije ono što je nekad bio, pre svega zbog odsustva brojnih proizvođača iz “kraljevske” LMP1 klase, ove godine je sve to nekako dodatno “zamućeno” pomeranjem trke za kraj septembra, pa je i čitava atmosfera, praćena ograničenjem broja publike, bila poprilično sumorna.

No, čak i tako, to ne umanjuje uspeh Toyote, koja je po treći put uzastopno stigla do pobede na ovoj prestižnoj trci, nakon što joj je 2016. godine, prva pobeda umakla bukvalno u poslednjem krugu, u poslednjim minutima trke.

Ovaj put, nije baš sve bilo tako ubedljivo kao prošle godine, što se pouzdanosti tiče, te je glavni favorit za pobedu, posada #7 Conway/Kobayashi/Lopez, koja je vodila dobar deo trke, zbog problema sa turbo punjačem, čitavih 7 krugova izgubila u boksu zbog popravki, te je na kraju trku završila kao trećeplasirana, prepuštajući pobedu posadi Toyota #8 Buemi/Hartley/Nakajima.

Interesantno je da je Brendonu Hartleyu ovo bila druga pobeda na Le Manu, pri čemu je prvu osvojio 2017. godine vozeći Porsche 919 Hybrid, one godine kada je malo nedostajalo da ukupnu pobedu odnese prototip LMP2 klase, dok je 2015. bio drugoplasirani, u tandemu sa Timo Bernhardom i Mark Webberom.

Drugoplasirana posada na ovogodišnjem Le Manu, u prototipu Rebellion R13 #1 jeste Senna/Menezes/Nato, koja je, i pored 5 krugova zaostatka na kraju, pružila junački otpor snažnijim Toyotama i dobar deo početne faze trke provela ispred Toyote #8, zahvaljujući fenomenalnim kvalifikacijama i drugoj poziciji, sa svega 0,6 sekundi zaostatka iza Toyote #7.

Jednako dobro borila se i druga posada Rebellion Racing tima – Berthon/Deletraz/Dumas, koja je trku završila sa 6 krugova zaostaka, ali u istom krugu sa trećeplasiranom Toyotom, koja je tek u finišu uspela da se domogne pobedničkog postolja.

U LMP2 klasi, zbog same koncepcije takmičenja, sve je bilo daleko izjednačenije, te su ekipe i znatno više forsirale što je, opet, rezultovalo većim brojem odustajanja, što zbog kvarova, što zbog izletanja. Prva je ciljem (petoplasirana ukupno) prošla posada United Autosports #22 Albuquerque/Hanson/di Resta, dok je svega par sekundi iza nje stigla posada tima Jota #38 Davidson/da Costa/Gonzales.

Najuzbudljivije, kao i obično, bilo je u GT klasi, kako u Pro, tako i u Am kategoriji, u kojima je Aston Martin sa modelom Vantage AMR odneo pobedu – ispred AF Corse Ferrarij 488 GTE Evo u GTE Pro, odnosno Porsche 911 RSR tima Dempsey-Proton Racing u GTE Am klasi.

Treba spomenuti i odličnu žensku posadu Richard Mille Racing Team #50 Tatiana Calderon/Sophia Florsch/Beitske Visser u LMP2 kategoriji, koja je na cilj u Oreca 07-Gibson prototipu stigla 13. u ukupnom poretku, odnosno 9. u okviru LMP2 klase.

Kao što rekosmo još na početku, ovo je poslednja godina LMP1 klase kao takve u okviru Endurance takmičenja, a samim tim i trke 24 časa Le Mana. Od naredne godine, na snagu stupaju nova pravila tzv. Le Mans Hypercars, s tim da je odlučeno da LMP1 i naredne sezone može da učestvuje (još je pitanje u kojoj formi), pored pomenutih hipersportskih automobila.

Đorđe Pavićević/TopSpeed