INTERVJU Toyoharu Tanabe: Ključ Uspeha

Samo tri dana pre istorijskog događaja, odnosno prve pobede Honde od povratka u Formulu 1 i prvog trijumfa u „hibridnoj eri“, razgovarali smo sa tehničkim direktorom Honda F1 Rejsinga. Tojoharu Tanabe nije bio tako optimističan po pitanju ishoda trke na Red Bul Ringu, ali je rekao da napredak postoji. I eto, nova verzija pogonske jedinice, uvedena prethodnog vikenda to je i dokazala...

-
-

Bilo je baš vruće tog vikenda u Austriji... Uoči dogovorenog intervjua u motorhomu Honda F1 Rejsinga sa domaćinima smo neobavezno razgovarali o toplotnom talasu koji je tih dana zahvatio Evropu i kako bi on mogao da utiče na predstojeću trku na Red Bul Ringu. Za japansku kompaniju izuzetno značajnu, praktično domaću, jer pogonskim jedinicama snabdeva dva tima F1 čiji je vlasnik kompanija poznata po energetskom piću.

Naime, nakon najnovijeg povratka Honde u F1, jer debi je bio 1964. a od tada čuvena japanska marka se više puta pojavljivala u najelitnijem automobilskom takmičenju, što kao konstruktor sa sopstvenim timom, što kao snabdevač motorima drugih ekipa. U ovom drugom bila je mnogo uspešnija, tako da je dve šampionske titule (1986. i 1987.) osvojio

Vilijams, a četiri (1988 - 1991.) Meklaren. I upravo je Meklaren izabran za novi povratak 2015. Međutim, ta se avantura neslavno završila 2017. godine, tako da od prošle sezone japanska kompanija sarađuje sa Skuderijom Toro Roso. I rezultati su bili, relativno dobri, ali od ove godine tu je i Red Bul Rejsing, pa je nivo igre značajno podignut, jer austrijski tim želi pobede i šampionske titule.

Imajući u vidu problematičan početak u ovoj novoj V6 eri sa hibridnim pogonskim jedinicama u F1, Honda je početkom prošle godine napravila i promenu na poziciji tehničkog direktora za F1 projekat i tu je postavljen novi čovek... Tojoharu Tanabe. Ovaj tihi i povučeni Japanac je zapravo veteran Honde. Iskusni inženjer rođen je 12. maja 1960. u Tokiju, a u japanskoj kompaniji počeo je da radi još 1984. godine...

S obzirom da je vrućina bila nepodnošljiva, Tanabe-san je pred-ložio da razgovor nastavimo u njegovoj kancelariji. I tako bi.

TopSpeed:Kako ste se Vi lično našli u svetu trka, odnosno F1?

Tanabe: U kompaniji Honda počeo sam da radim davno. Još 1984. i u to vreme u Japanu F1 nije bilo tako poznata. Uopšte, mnogi, da kažem evropski, sportovi nisu bili tako popularni u našoj zemlji. Međutim, kada je Honda počela da učestvuje, to je privuklo publiku i interesovanje se povećalo. A to je privuklo i mene. Sećam se da sam pitao šefa da li može da me uključi i F1 projekat, a on je malo razmišljao i odobrio... Odnosno rekao mi je da smo već u tome svi zajedno!

TopSpeed: Koji je bio Vaš prvi zadatak?

Tanabe: Kada sam iz proizvodnog odeljenja prešao u razvojno istraživačko, počeo sam da radim sa inženjerima i mehaničarima iz Vilijamsa, tj. inženjerima Najdžela Mensela. Bilo je to veoma uzbudljivo vreme, ali potpuno drugačije nego ovo danas. Radili smo veoma naporno, jer pred nama je bilo veliki izazov. Bilo je i zabavno i teško, no na kraju se sve to isplatio i ostvarili smo veliki uspeh.

TopSpeed:Po čemu još pamtite to vreme?

Tanabe: Po velikoj borbi između Najdžela Mensela i Nelsona Pikea... Bio je to veliki rivalitet. Oni se nisu štedeli! Čim jedan postigne najbolje vreme, odmah drugi odgovara... I tako u nedogled. Oni su prosto izazivali jedan drugog! A mi smo morali sve to da pratimo i da sakupljamo sve podatke, kako bi mogli da napravimo promene koje će unaprediti performanse bolida. Sećam se da smo trčali sa jedne strane garaže na drugu.

TopSpeed:Da li su međusobno delili podatke?

Tanabe: Što se mog posla tiče, da... Mi smo tada još uvek razvijali motor i bili su nam potrebne sve moguće informacije.

TopSpeed:Koliko je to moguće, s obzirom na različite stilove vožnje?

Tanabe: Za naš posao sa motorima, stil vožnje nije bio od nekog velikog značaja. Mi smo pratili samo nama relevantne podatke, tj. određene parametre povezane sa brojem obrtaja motora, korišćenjem komande gasa, stepenima prenosa, pritiscima, temperaturama, sagorevanjem i slično.

TopSpeed:I koliko ste podataka tada pratili?

Tanabe: Mislim da je bilo manje od 50. Zapravo, siguran sam da bilo manje... Mada, u to vreme sve je bilo drugačije, pa i tehnologija.

TopSpeed:A koliko danas podataka pratite kod bolida F1, tj. pogonske jedinice?

Tanabe: Uh! Iskreno, ne znam tačan broj... Mnogo. Mislim da je u pitanju broj veći za desetak, a možda i više puta!

TopSpeed:Kasnije, 90-ih ste bili inženjer Gerharda Bergera u Meklarenu, zar ne?

Tanabe: Da. To je bilo između 1990. i 1992. pre nego što sam prešao u IndiKar seriju. Bio je i to zanimljiv period u mojoj karijeri, baš kao i onaj kada sam sarađivao sa Džensonom Batonom u našem timu.

TopSpeed:A gde je bilo zanimljivije, u IndiKaru ili F1?

Tanabe: Zavisi šta više volite. I naravno, zavisi od vrste fanova i njihovog karaktera. Evropska publika je više okrenuta tehnologiji i inovacijama, dok američka trke doživljava isključivo kao zabavu. Samo je bitno da se nešto dešava. No, pored toga publika u Americi želi da im taj svet bude i dostupan, odnosno otvoren, što u F1 nije slučaj!

TopSpeed:Šta biste voleli da promenite u F1?

Tanabe: Mislim da je sezona sa 21 trkom veoma naporna, pogotovo za nas koji radimo u F1. Ako uz to treba i da razvijate nešto kompleksno kao što je bolid, a da se istovremeno i takmičite, te da imate malo vremena za testiranje, sve to je izuzetno teško i naporno. I na kraju, treba da budete uspešni!

TopSpeed: Da li biste nešto menjali po pitanju pravila o pogonskim jedinicama u F1?

Tanabe: Ništa određeno. Ovako je OK, jer potreban je jedan period stabilnosti u pravilima. Kada su promene česte to nije dobro zbog više razloga.

TopSpeed: Kako po Vama izgleda konfiguracija optimalnog motora za F1?

Tanabe: Mislite da li će se koristiti V6, V8 ili V10 motori, sa ili bez hibridne tehonogije?!

TopSpeed: Upravo na to...

Tanabe: Ne znam. Sve zavisi od želja onog ko organizuje trke. Treba uvažiti realnost, ali u obzir uzeti i nivo takmičenja, troškove i naravno poštovati dogovore. Međutim, mi smo inženjeri i na nama je da napravimo najbolji mogući proizvod u skladu sa pravilima.

TopSpeed: Da li je moguće odvojiti performanse pogonske jedinice od ostalih komponenti bolida?

Tanabe: Ne. Danas je bitan je ceo paket... A čine ga vozač, šasija, aerodinamika, pogonska jedinica, menjač, gume i još dosta toga. Teško bi bilo proceniti koliko koji deo ili sklop tačno doprinose performansama bolida. Zato je bitno sve i važno je da imate balans.

TopSpeed: Koji kriterijum je danas u F1 teže ispuniti, pouzdanost ili snagu pogonske jedinice?

Tanabe: Tehnološki i teorijski, danas ni jedan ni drugi kriterijum nisu neki problem. Međutim, uvek je bitan taj neki balans između njih, sve do najsitnijih detalja. Recimo da ovde govorimo da je to neki mikrobalans. Konačno, sama snaga ne znači mnogo ako nema pouzdanosti i obrnuto. Međutim danas je u F1 važan svaki, pa i najsitiniji, detalj.

TopSpeed: Vozači traže dodatnu snagu, zar ne?

Tanabe: Na trkama je uvek to tako i vozači uvek traže dodatnu snagu... Samo, nije sve do motora, odnosno sirove snage pogonske jedinice, već je neophodno imati i sve ono što sam upravo rekao. Snaga je, zapravo, u detaljima i u njima je ključ uspeha!

TopSpeed: Ima li problema sa ekonomičnošću pogonskih jedinica?

Tanabe: Generalno, ne... Mada je ponekad teško i napeto. Sve zavisi od staze do staze i uslova. Količina goriva ove sezone nije problem, budući da sada na raspolaganju imamo 5 kilograma više. Zato se samo na nekim stazama ovo može pojaviti kao poteškoća.

TopSpeed: Šta je najveći izazov konstruisati kod ovih savremenih pogonskih jedinica?

Tanabe: Ceo sistem je veoma složen i treba sklopiti sve do poslednjeg detalja, pa potom ujednačiti performanse. Istovremeno, bitan je i plan po kojem radite, kao i pravilna procena dužine trajanja aktivnosti, kao i da precizno znate gde možete i koliko da napredujete. Sve je to bitno.

TopSpeed:Imate dva tima u F1, pa kako komentarišete trenutnu situaciju u vezi pogonskih jedinicama?

Tanabe: Svi odmah kažu da je Mercedes najsnažniji. No, to je samo delimično tačno. Nije sve u snazi, već ima tu mnogo toga u čemu su oni dobri. Potrošnji goriva, iskorišćenju i različitim područjima, pa i vođenju tima. Godinama su radili su mnogo i naporno, pa zato mi treba da se ugledamo na to i primenimo to na saradnju sa ekipama Red Bul i Toro Roso. Naravno, da sada nam treba i veći broj ljudi, jer je posao udvostručen. Potrebno je čak da svaka ekipa ima svog glavnog inženjera iz Honde.

TopSpeed: Da li su pogonske jedinice koje isporučujete iste specifikacije?

Tanabe: Da, mada može biti malih odstupanja kada su u pitanju rokovi isporuke. Međutim, nije u pitanju samo isporuka hardvera, već treba pripremiti i odgovarajući softver, što može da zbog nekih specifičnosti dovede do kašnjenja. Evo baš pre nedelju dana u Francuskoj smo došli sa novom Spec 3 PU. Sada se ona nalazi u sva četiri bolida.

TopSpeed: Šta očekujete od te nove specifikacije?

Tanabe: Očekujemo napredak, ali to neće biti lako. Treba da se i dalje trudimo i nastavimo sa radom i borbom. A za to je potre-bno vreme, kojeg u F1 nemate. I zapravo je to naš najveći problem, kao ostalom svih drugih učesnika u ovom sportu. Stoga mogu reći samo da radimo mnogo, ali koraci koje pravimo neće biti krupni. I ne znam kada će uslediti novi napredak... A napredak je usledio brže nego što su Tojoharu Tanabe, ali i svi ostali očekivali. Neposredno po silasku sa pobedničkog postolja, sa peharom u rukama, zbunjen i mokar od šampanjca kojim ga je isprskao pobednik VN Austrije, Maks Feršapen u bolidu Red Bul sa pogonskom jedinicom Honde, na kratko smo nastavili razgovor.

TopSpeed: Čestitam! Da li ste ovo očekivali?

Tanabe: Hvala! Ne, nisam očekivao da ćemo biti ovako konkurentni... Pogotovo što smo zbog vrućine imali problema sa hlađenjem pogonske jedinice. Moram da se zahvalim kompletnom timu Red Bula, ali i Toro Rosa, kao i svim ljudima iz Honde koji su u ovom projektu. Ova pobeda je veliki podstrek da nastavimo sa radom. Sada treba da unapredimo performanse tokom kvalifikacija i da smanjimo zaostatak koji i dalje imamo za korisnicima pogonskih jedinica Mercedes i Ferari, mada ne smemo da zaboravimo ni Reno, koji je, takođe, pokazao dobar potencijal. Nastavljamo sa razvojem pogonske jedinice, ali kada će se pojaviti još novija specifikacija ne mogu da preciziram. Sada ćemo malo da uživamo u ovom uspehu, pa se vraćamo na posao da pokušamo što pre da nadoknadimo zaostatak za vodećima.

ekskluzivno iz Špilberga,

Zoran Živkov