INTERVJU Alexander Albon: Velika prilika

Nakon samo prve polovine svoje debitantske sezone u F1 Tajlanđanin Aleksandar Albon je prešao put od ekipe Toro Rosso do Red Bull, odnosno dobio šansu da takmiči sa najboljima

Ima situacija u životu kada sve ide prilično "glatko", kada se "kockice slože" ili što bi se reklo "karte otvore"... Aleksandar Albon to može da potvrdi. Mladi vozač rođen 23. marta 1996. u Londonu, poreklom sa Tajlanda, ove sezone stigao je u F1. Prvu polovinu sezone proveo je u, ne baš konkurentnom, bolidu ekipe Toro Roso ili tzv. B timu Red Bula.

Dobrim vožnjama i sasvim solidnim rezultatima skrenuo je pažnju na sebe, a onda je tokom letnje pauze samo objavljeno da on prelazi u A tim proizvođača čuvenog energetskog pića. Time je Albon postigao nešto o čemu mnogi vozači maštaju i što im je bio nedosanjani san, jer Red Bul mu "daje krila", tačnije mogućnosti da se prilično ravnopravno bori sa najboljima, a to su Mercedes i Ferari. Praktično, tihi i povučeni momak je u veoma kratkom vremenu stigao u "visoko društvo"...

Aleksandar Albon je i u F1 došao nekako munjevito, mada je to sada već postala praksa kada su u pitanju mladi vozači. Njegova profesionalna karijera počela je u kartingu 2006. da bi se 2012. i dolaskom u Formulu Reno 2.0 prilično zahuktala. Potom je došla Evropska F3, pa GP3 serija gde je 2016. bio vicešampion, a potom naredne sezone i F2. Tu je prošlu godinu Albon završio kao treći u generalnom plasmanu. I baš kada je nameravao da karijeru nastavi u Formuli E, krajem novembra 2018. dobio je otkaz, da bi odmah istog dana bilo objavljeno da prelazi u F1, u Toro Roso.

Naravno, da je u svemu ovome, pored talenta koji svakako Aleksandar Albon Ansusinha poseduje, značajna bila pripadnost Red Bul Junior timu odnosno programu za mlade vozače. A ne treba zaboraviti ni naklonost porodice tajlandske Juvidhjua u čijem je, inače, većinskom vlasništvu Red Bul. I konačno, njegov otac Najdžel je Britanac i bivši vozač BTCC-a i Porše Karera kupa, ali je majka Kankamol rođena Tajlanđanka...

Sve u svemu, sa ovim simpatičnim momkom sam igrom slučaja više puta ove sezone razgovarao. Bilo je to u Monaku, Austriji i Mađarskoj, dok je još vozio za Toro Roso. I stekao sam utisak da je presrećan što je tu, a da ni sam nije sanjao da će mu se tako brzo ukazati prilika za ulazak u "visoko društvo".

TopSpeed: Kako ste se osećali kada ste saznali da ćete voziti u F1?
Albon: Meni lično je bilo neverovatno, jer bilo je kasno... Mislim kasno za tako nešto, jer je već bio kraj novembra. Imao sam jedan plan za nastavak karijere, mada je F1, bila moj cilj. I to još kada sam ima samo šest godina... Od tada sam maštao da postanem vozač F1 i nekako sam znao da će se to i dogoditi. Međutim, kada se zaista i dogodilo da dobijem angažman, dugo nisam mogao u to da poverujem!

TopSpeed: Da li ste maštali o nekom timu posebno?
Albon: Ne. Ja sam veoma realan i od samog početka sam znao da je Toro Roso moja jedina prilika da uđem u F1. Konačno, tu je i pitanje budžeta, tj. nisam ni imao dovoljno sredstava da pokušam sa nekom drugom ekipom. Opcije su bile još jedna sezona u F2 ili Formula E ili Toro Roso?! Za mene, to je bio lak izbor, jer F1 je bila moj san, mada moram priznati da su se dogodile i neke promene koje su mi otvorile takve mogućnosti.

TopSpeed: Kada ste prvi put seli u bolid F1?
Albon: Ove godine na zimskim testovima u Barseloni...

TopSpeed: Nikad pre?
Albon: Nikad... Jer, kada su bili oni post-sezonski testovi u Abu Dabiju, tada još uvek nisam imao ugovor. I pripremao sam se da vozim Formulu E i čak sam bio u Valensiji na zimskim testovima. To mi je pomoglo da se malo bolje upoznam sa nekim procedurama, budući da u F2 nema hibridnog pogona, odnosno takve elektronike. Kasnije sam malo vežbao u simulatoru, ali ništa ne može da zameni iskustvo koje se stekne na stazi.

TopSpeed: Šta Vas je najviše impresioniralo?
Albon: Najviše me je impresionirao daunfors, odnosno kako se bolid "lepi" za zemlju... Dakle, ne ubrzanje, ne kočenje već to aerodinamičko prianjanje. Što brže idete, to je bolje. Bočne sile koje deluju na vozača su takve da ne možete ni da zamislite. U nekim momentima nije moguće čak ni disati!

TopSpeed: Kako se pripremate?
Albon: Sada mnogo više radim na fizičkoj pripremi nego pre. Treniram intenzivnije i imam posebne programe, od onih za snagu, preko kardio-treninga, do izdržljivosti. Inače, i vožnja kartinga tu dosta pomaže budući da se i tu radi o velikim bočnim opterećenjima, a i to je polazna osnova za sve dalje u automobilskom sportu.

TopSpeed: I kada je došao start trke u Melburnu, kako ste se osećali?
Albon: Bio sam veoma smiren i fokusiran na stvari koje treba da uradim. Procedure u krugu za zagrevanje su prilično jasne i morate da im se posvetite u potpunosti. Dobro... Postoji radio-veza sa ekipom i inženjer trke može da me podseti na ponešto, ali te informacije su, kako što znate, ograničene.

TopSpeed: Da, šta mislite o kaznama za davanje instrukcija vozačima i kaznama generalno u F1?
Albon: Ima ponašanja koja treba sankcionisati i koja su opasna po druge vozače i sve ostale. Tu nikakve dileme nemam. A sto se tiče ovih informacija, davanja uputstava vozačima i sličnog, smatram da je F1 danas prilično komplikovana i da kada bi bolidi bili jednostaviniji, takvog ponašanja od strane ekipa ne bi ni bilo ili bi bilo manje. U svakom slučaju, svaka kazna je za vozača, pa i celu ekipu frustrirajuća. Zato treba biti obazriv prilikom kažnjavanja i imati ujednačene kriterijume.

TopSpeed: Koliko je važno zagrevanje guma?
Albon: Zagrevanje guma u krugu pre starta je veoma značajno, mada je to samo deo jednog mnogo šireg i komplikovanijeg procesa, a to je korišćenje pneumatika. Znači, nije u pitanju samo zagrevanje već i održavanje temperature, što direktno ima veze sa pritiskom u gumama, te naravno potrošnjom. U poslednjih nekoliko sezone u F1 to je postalo krucijalno i to određuje strategije. Problem nastaje kada se gume ne ponašaju onako kako smo predvideli, što znači da ima još nekih stvari koje ne možemo da razumemo.

TopSpeed: Šta biste izmenili u sadašnjim pravilima?
Albon: Ne znam šta konkretno, ali želeo bih da razlike između timova ne budu tako velike... Da mnogo više ekipa i vozača mogu da se bore za podijum, ako ne i pobedu. Trenutno u F1 samo ako neko iz vodeća tri tima pogreši, tada se otvara se šansa ostalima za neki dobar plasman.

TopSpeed: Koliko ste zadovoljni ovim prvim delom Vaše debitantske sezone?
Albon: Zadovoljan sam kako napredujem i tempom kojim učim. Naravno, predstoji mi još mnogo posla i izazova, ali ja sam spreman. Ekipa dobro napreduje i sve nekako ide u dobrom pravcu.

TopSpeed: Koji su Vam najdraži momenti iz dosadašnjih trka?
Albon: U Kini sam imao prilično zanimljivu trku. To je bila tek treća u mojoj GP karijeri, kojoj je prethodio udes na FP3. Gotovo sam uništio bolid i bio sam očajan. A onda, narednog dana, krenuo sam iz boksa, rasterećeno i na kraju ciljem prošao kao deseti. I bio sam presrećan! U Nemačkoj je moj timski kolega bio na podijumu, a ja tek šesti, mada ni to nije loš rezultat.

TopSpeed: Da li ste spremi da promenite tim?
Albon: Mislite da pređem u Red Bul? Ne znam... Smatram da je još uvek rano govoriti o tome, jer tek je polovina sezone. Tek sam šest meseci u kokpitu F1 i u ekipi Toro Roso. I dobro mi je ovde, mada... Ako Dr Helmut Marko i ostali odluče da je vreme za tako nešto, zašto da ne?! Znam samo da ću morati da radim još intenzivnije nego u februaru i martu ove godine, jer ima još mnogo toga što treba da naučim...

ekskluzivno sa Hungaroringa,
Zoran Živkov