CLASSIC TEST Volvo Amazon 123 GT: Švedski klasik

Po mnogima najpoželjniji oldtajmer sa znakom Volvoa, Amazon u kupe verziji pripada odabranoj grupi oldtajmera i vrednog automobilskog nasleđa. Budući da je napravljen u izuzetno maloj seriji, testiranje serije 123 GT u prvoklasnom stanju predstavlja pravu privilegiju

U okviru rubrike Classic Test, po prvi put predstavljamo automobil sa prostora Skandinavije. Sever Evrope, nekada je bio značajan centar automobilske industrije, možemo reći čak epicentar naprednih rešenja i pionirskih bezbednosnih patenata.

Tokom najplodnijih godina, tandem Saab/Volvo uspeo je da vozačima na svim meridijanima prenese više od kvaliteta i pouzdanosti – specifično viđenje automobila i autentični dizajn. U doba kada su nacionalne automobilske industrije imale prepoznatljiv stil, promovisan je i automobil koji vam ovom prilikom detaljnije predstavljamo.

Reč je o vozilu koje ima status egzotičnog automobila, automobilu koji je izbor specifičnih poznavaoca, malog broja entuzijasta... Ovom prilikom, na zahtev čitalaca, prenećemo vam utiske sa upoznavanja automobila koji je u svetskim razmerama veoma cenjen, poslednjih godina veoma tražen, ali i redak. Pogotovo u originalnom stanju. Razloga za testiranje modela koji je tokom dvogodišnje produkcije proizveden u svega 1.500 primeraka, ima na pretek.

U pitanju je zaista specijalitet kompanije Volvo, automobil koji od zvanične premijere predstavlja “ličnu kartu” švedskog proizvođača, važan deo fabričke istorije. Danas, 47 godina nakon izlaska iz fabrike, Amazon kupe predstavlja, na užurbanim beogradskim ulicama, pokretnu nostalgiju. U pogledu dizajna, testirani Volvo najbolji je primer sklada i odmerenih proporcija, koje i nakon gotovo pola veka, deluju zanosno. Ali, krenimo redom...

Pomenuli smo da je Volvo započeo proizvodnju 1967. godine. Evropskim putevima testirani automobil pravio je vredno prve kilometre, da bi 1977. godine postao stanovnik nekadašnje Jugoslavije. U vlasništvu prijatelja TopSpeed redakcije, gospodina Borka Gajinovića, nalazi se od 1988. godine, a pomenuti staž Amazon kupe odradio je sa prepoznatljivim stilom. Budući da se na „satu“, od davne 1967. godine pa do danas, nalazi svega 125.000 kilometara, stanje koje smo nedavno zatekli može da postidi i decenijama mlađe automobile.

Inicijalno bele boje, sa zelenim kožnim enterijerom, nakon prve profesionalne restauracije, Volvoovom kupeu 1988. godine, vlasnik se opredelio da vrati fabrički sjaj. Potraga za perfekcionizmom, ipak, doprinela je da se tokom godina Amazon kupe transformiše u podjednako privlačnu kombinaciju plave boje karoserije i sivog enterijera, sa detaljima od braon kože. Kao rezultat, sa ponosom možemo da kažemo da se u Beogradu trenutno nalazi jedan od najočuvanijih i najvoljenijih Amazona u Evropi!

Ono po čemu se oznaka 123 GT ponosno izdvaja od manje ekskluzivnih verzija jeste niz detalja, ali i spisak sveobuhvatne opreme. Osim vizuelne identifikacije, detalji poput dodatnih okruglih farova na prednjem delu automobila ili hromiranih delova doprinose naglašeno sportskoj estetici, koju danas sve ređe možemo videti u saobraćaju. Ništa manje nije prijatan ni boravak u prostoru koji je namenjen putnicima, budući da je Volvo uvek posebnu pažnju posvećivao atmosferi koja će dočekati vozača. I tu se edicija 123GT jasno distancira od ostatka Amazon “porodice”.

Komfor na prednjim sedištima je na zavidnom nivou, dok retro volan od bakelita presvučenog kožom, sa centralnim delom i crvenim GT slovima, najavljuje performanse. A one su, verujte nam na reč, i te kako prisutne. Poređenje sa aktuelnim modelima nije moguće, ali smatramo da nema ni smisla. Ipak, budući da je po mnogo čemu 123 GT i dalje konkurentan automobil, koji je pre gotovo pola veka imao 115 „konja“, nismo očekivali kapitulaciju. Pre svega, osećaj brzine neposrednošću vraća u neko vreme, kada je između vozača i automobila bilo mnogo manje posrednika, pogotovo elektronskih.

Nedostatak savremene izolacije, drugačiji odnos mase i konjskih snaga i pozitivna jednostavnost koju Amazon kupe poseduje, pleni. Neobičan položaj ručice menjača takođe ima svoj “šmek”. Takođe, u vožnji, testirani Volvo patinom privlači i poglede, i pažnju, pa je čak i nakon kratkog „kruga“ po gradu, u ovom klasiku, dan bolji nego što je počeo.

Budući da TopSpeed test ne bi bio kompletan bez osvrta na mogućnosti motora, posebnu smo pažnju posvetili i legendarnoj pogonskoj jedinici od 1,8 litara i 115 konjskih snaga pri 6.000 obrataja, koja u kombinaciji sa četvorostepenim menjačem predstavlja referencu za pouzdanost. Pomenuta snaga se na podlogu prenosi u saradnji sa setom točkova koji su priča za sebe.

Vredstein Sprint Classic u kombinaciji sa renomiranim Wolfrace aluminijumskim felnama paket su kome je teško odoleti. Da je reč o modelu koji sa pravom ima veliki ugled, Volvo je potvrdio i nastupima na sportskim trkama i brojnim reli takmičenjima. Kao potvrdu, prema rečima ponosnog vlasika, Amazon 123GT i dan danas ima identičnu kompresiju kao prvog dana, sada već davne 1967. godine. O vrhunskoj konstrukciji svedoči i reakcija na pritisak papučice gasa, kada kupe 123 GT podseća da je reč o sportskom modelu.

Glavni i subjektivni utisak je svakako zvuk iz hromirane cevi, zvuk koji treba doživeti. Takođe, budući da je reč o nekada elitnom modelu švedske kompanije, nakon četvrte “brzine”, vozaču je na raspolaganju tzv. overdrive funkcija, koja se aktivira na polugici nadomak upravljača. Po našem mišljenju, za ovakav klasik je neprimereno merenje performansi, jer u vožnji pruža mnogo više od brojeva i statistike...

Pruža užitak i emocije, ove stvari koje su nekada bile deo serijske opreme, a danas se sve ređe mogu videti, na žalost, još ređe i kupiti. Na taj način odlično očuvani Amazon kupe u kolekcionarskoj 123 GT verziji predstavlja ne automobil iz prošlosti, već naprotiv, automobil budućnosti, automobil za sva vremena!

Uroš Popović