CLASSIC TEST Peugeot 205 Turbo 16: Sveti broj

Nema gotovo ništa zajedničko sa jednim od najprodavanijih Peugeota sa kojim deli ime, ali je doprineo stvaranju legende. Danas je to jedan od najekstremnijih i najpoželjnijih francuskih automobila, koji se teško nalazi, a čija vrednost stalno raste. Nikada nijedna „sigurna investicija“ nije bila toliko uzbudljiva kao što je to 205 Turbo 16!

Takmičarski duh je automobilima za svakodnevnu upotrebu uvek omogućavao gotovo zastrašujuću komercijalnu pokretačku snagu, posebno ako su kompaktni i pristupačni. Ova mešavina strasti i marketinga na francuskoj stazi Mortfonten dostigla je vrhunac 24. februara 1983. godine. Tada je debitovao eksplozivni Peugeot Turbo 16, jedinstveni model “na steroidima”.

Istog dana je počela prodaja serijske verzije Peugeota 205... U to vreme bio je dostupan samo u varijanti sa petora vrata i bez trunke sportske agresivnosti koju će godinu dana kasnije doneti verzija GTI. Bilo je potpuno nevažno to što takmičarska “zver” 205 Turbo 16 nije delila ni zavrtanj sa svojim trezvenim serijskim “bratom”, osim (možda) nekih delova na prednjim ili zadnjim svetlima dok se ispod „karoserije“ izrađene od pleksiglasa, nalazila se „srce zveri“.

Centralno postavljen, iza prednjih sedišta, motor prilično skromne zapremine od 1,8 litara, uz pomoć turbo punjača je kod homologacionih verzija oslobađao oko 200 konjskih snaga, a kod trkačkih specifikacija Grupe B, i preko 550 „konja“! Kada uz sve navedeno, uračunamo i ukupnu masu od 1145 kilograma za homologacionu verziju, odnosno manje od 900 kg za trkačku specifikaciju, dobijamo pravu „raketu na točkovima“, sa performansama koje su čak i danas, više od 35 godina kasnije, itekako za respekt.

U aktuelnom broju TopSpeed magazina možete pročitati kako se ovaj „veteran“ zloglasne Grupe B pokazao u vožnji, kao i detaljna merenja koja uključuju ubrzanja, međuubrzanja i kočenje. Uz to, iznenadićete se kad budete videli koliko je taj automobil koštao pre samo pet godina, a koliko se ceni danas!

TopSpeed Team