CLASSIC TEST BMW 325i E30: Vanvremenski klasik

Model koji je već u startu proizvodnje potvrdio kvalitet i zrelost, tokom Classic testa dokazao je da se bez većih kompromisa, adaptira čak i na savremene uslove i potrebe. Decenije su prošle, a druga generacija Serije 3 i dalje predstavlja omiljeni izbor ljubitelja BMW-a, merilo upravljivosti i neposrednog uživanja u vožnji

U godini kada se navršava četiri decenije BMW Serije 3, ima li boljeg načina za obeležavanje, nego testom modela koji je verovatno najviše i doprineo izgradnji reputacije vozačkih automobila, koja decenijama prati kompaniju iz Minhena!?

Iako motiva za odabir druge generacije legendarne „Trojke“ ima na pretek, želeli smo da 2015. godine testiramo model koji nas je, poput vremeplova, vratio u neke nostalgične dane, model koji uprkos jednostavnoj konstrukciji i najosnovnijoj opremi, beleži veliku popularnost i kod današnjih kolekcionara. Pogotovo sa „šestakom“ ispod poklopca motora, koji smo saradnjom TopSpeed ekipe sa beogradskim kolekcionarom BMW automobila, bili u prilici da upoznamo do detalja.

Visoki kriterijumi su nas ujedinili sa prijateljem redakcije, čiji je BMW 325i iz 1989. godine, i danas u gotovo salonskom stanju. Dragan Đurković pripada ljubiteljima BMW automobila, a veliki je i poznavalac E30 generacije, koju održava isključivo originalnim delovima. Primerak koji smo imali priliku da testiramo proizveden je sada već davne 1989. godine, iako se to po stanju vozila zaista ne može ni naslutiti.

Naime, na parkingu nas je sačekala kockasta silueta, prepoznatljivih linija kojoj E30 duguje i kolokvijalni nadimak - „kockica“. Kombinacija tamno plave karoserije, svetlo sive unutrašnjosti i “mrežastih” alu-felni od 15 inča, jedna je od onih koja izaziva nepodeljenu ocenu da je klasično fabrično „odelo“ zapravo najbolje rešenje.

OEM princip, koji podrazumeva isključivu ugradnju fabričkih delova i održavanje bez kompromisa, u skladu sa preporukama bavarske kompanije, doprinelo je da i nakon toliko godina, 325i samouvereno dočeka test vožnju.

BMW E30 iz današnje perspektive pripada klasi automobila koja je, pre svega, neopterećena elektronikom, dajući prednost konstrukciji koja je bazira na vrhunskoj mehanici. Jednostavan princip garantuje ono što najviše nedostaje modernijim verzijama – osećaj u vožnji.

Iako možda zvuči kao kliše, Serija 3 je od samog predstavljanja postavila visoke standarde upravljivosti. Kao poseban bonus dolazi i oznaka na desnom delu vrata prtljažnika. Iako je, naravno, najcenjenija oznaka M3, specijal o serijskim BMW automobilima motivisao nas je da potražimo najjsnažnije standardno izdanje - 325i.

Sa šest cilindara, manuelnim menjačem i pogonom na zadnjoj osovini, testirana „kockica“ potvrdila je da popularnost, ali i ugled u svetu „youngtimera“ nisu slučajni. Pre svega, ulazak u sportska sedišta sa veoma izraženom bočnom potporom i kontakt starovremenskog “ključa” poseban je ritual, a ne tek uobičajena radnja.

Zapravo, sve u vezi sa iskustvom koje E30 vraća do vozača potpuno je posebno i autentično, pogotovo u poređenju sa savremenijim automobilima. Takoreći, pravog i direktnog poređenja i nema, jer je „rastojanje“ od tri decenije sasvim dovoljno da razlike nadjačaju zajedničke osobine.

Ipak, počevši od zvuka koji se budi na parkingu, sve je na granici savršenstva. Reski zvuk motora od 170 „konja“ najavljuje da, uprkos „krštenici“, 325i i dalje može da postidi mnoge sportske modele. Iako manja masa i pomenuta snaga najavljuju uzbuđenje, ono ne izostaje, ali je definitivno drugačije u odnosu na aktuelne standarde u automobilskoj industriji.

Brzina je relativna stvar, i u toj kategoriji BMW E30 325i ostavlja dobar, ali ne i odličan utisak. Maksimalna ocena je rezervisana za sam osećaj prilikom sabiranja kilometara, kada su ruke na retro volanu sa tri kraka i ručici menjača dovoljni za sreću. Svaka, iole oštrija krivina ili kružni tok, potvrdili su da je BMW još sredinom osamdesetih pronašao formulu uspeha, koja samo diskretno evoluira.

Tome je, svakako, doprineo i odnos vlasnika prema automobilu, koji je u prethodnom periodu mnogo vremena posvetio podvozju, koje je, verujte nam na reč, perfektno. Kompletno oslanjanje je zamenjeno originalnim, dok je za najvišu ocenu urađeno i peskiranje i plastifikacija, pa je Draganova „kockica“ u svakom trenutku spremna za mehaničku i vizuelnu inspekciju, čak i po poslovično strogim nemačkim standardima.

Godine rada na Classic testovima naučile su nas da su, uprkos vrhunskom stanju, automobili iz prošlih epoha nedovoljno ubedljivi kada na red dođe kočenje. BMW 325i tu prirodno zaostaje za modernijim verzijama, ali nakon kraćeg “upoznavanja”, sve dolazi na svoje mesto.

Jednostavno, E30 je automobil koji je neophodno detaljno upoznati, a onda je ljubav neminovna. Primetićete da tokom testa, osim konjskih snaga, nismo mnogo pažnje posvetili brojevima „na papiru“, koji su suština testiranja aktuelnih automobila. Nismo naveli kolika je prosečna potrošnja, zapreminu prtljažnog prostora, međuosovinsko rastojanje...

Jer čim sednete u sportsko sedište, namestite se u idealan položan za vožnju i desnom rukom pronađete kožnu ručicu kratkog i preciznog petostepenog menjača, zatvorio se plavo-beli krug uživanja. Nekada bismo rekli da je na vama samo da pronađete dobrog saputnika i destinaciju, ali ne i ovom prilikom, jer je u ovom slučaju, vožnja sama po sebi jedini cilj i vrhunsko zadovoljstvo!

Uroš Popović