ZNANJE JE SIGURNOST: Kulundžić Performance Driving

Kulundžić Performance Driving je odličan način da istovremeno unapredite svoje vozačko znanje i još bolje upoznate Porsche, automobil koji je nastao na stazi, koji je za nju napravljen, a može da se u tom duhu koristi svaki dan i potpuno bezbedno

Ulaganje u znanje i vlastite veštine se pre ili kasnije višestruko isplati... A to važi i za vožnju, jer i ona je svojevrsna veština, koja se stiče, ali i usavršava! Istovremeno, svedoci smo pojave sve većeg broja automobila vrhunskih sportskih performansi, čak i na našim ulicama. No, pravo pitanje je koliko su vozaći osposobljeni da njima bezbedno vladaju?!

Da ne bi naknadno bili mudri i razmišljali o tome na osnovu vesti iz „crne hronike“, možda je bolje na vreme potražiti pomoć profesionalca. I to više nije problem, čak i kod nas, jer od nedavno postoji Kulundžić Driving Performance. Naš poznati automobilista i jedini učesnik Porsche Supercup takmičenja, Andrej Kulundžić, od nedavno sprovodi indivudalne treninge sportske vožnje po principu „jedan na jedan“ u partnerstvu sa Centrom NAVAK.

Suština je da se kroz neposredan, lični kontakt svakom učesniku ovog treninga prenese iskustvo profesionalca i takmičara kako bi što bolje i bezbednije upravljao automobilima visokoih performansi. To je prilika da se nauči ono što niti u jednoj auto-školi nije moguće, jer ne predstavlja deo standardne obuke, več čistu nadgradnju vozačke veštine...

Trening se izvodi na zatvorenoj stazi Centra „Nacionalne vozačke akademije“, pored Subotišta. No, pre izlaska na samu stazu, dužine od 960 do 2.950 metara, širine od 10 do 15 metara sa 12 krivina i adekvatnim zonama za izletanje, sledi upoznavanje sa njom, pravilima ponašanja i detaljna teorijska priprema. I to važi za bilo koji od tri nivoa obuke, tj. početini, napredni i napredni plus. To podrazumeva i upoznavanje sa tehnikama vožnje, sedenjem u automobilu, pravilnim položajem za upravljačem, osnovnim pokretima itd.

Potom se polaznik treninga upoznaje sa automobilom, a u ovom slučaju je to Porsche 911 Carrera 4 GTS. Pravi, rasni, sportski kupe sa šetocilindarskim bokser motorom od 3 litre i 450 KS, te 550 Nm maksimalnog obrtnog momenta, kod kojeg se snaga putem sedmostepenog PDK menjača prenosi na sva četiri točka. Inače, ovaj „dragulj“ iz Štutgarta od 0 do 100 km/h ubrzava za 3,6 sekundi, 160 km/h dostiže za 8,1 s, 200 km/h za 12,8 s, te postiže maksimalnih 308 km/h, ali zbog konfiguracije staze ne prelazi se 250 km/h.

Vozilo je, naravno, redovno održavano, jer su na najvećim iskušenjima pneumatici i kočnice. Stoga izbor guma Dunlop i kočionih sistema Ferodo, kao brendova tradicionalno povezanih sa automobilskim sportom, nije slučajan. Ipak, da se vratimo programu individualnog treninga... Nakon teorijske pripreme, prelazi se na praktični deo. Još jedno, dodatno upoznavanje sa rasporedom komandi u automobilu i načinom njihove upotrebe, pa nekoliko uvodnih krugova radi procene prethodnog znanja kandidata.

Potom, sledi trening po segmentima, gde se na pojedinim delovima staze obavljaju ubrzanja, kočenja i slalom vožnja, a onda se sve ovo povezuje u celinu i jedan kompletan krug... I ne samo jedan, već mnogo više, uz konstantne insturkcije, praćenje „trkačke linije“, objašnjavanje alternativnih putanja i sl.

Na kraju sledi detaljna analiza od strane Andreja Kulundžića, pregled snimaka i telemetrijskih podataka, te završna procena znanja i ostvarenog napretka... Naravno, sve ovo obavlja se uz pomoć najsavremenije tehike, tj. sistema Race Navigator. U pitanju profesionalni uređaj koji preko GPS satelita, žiroskopa i kamera visoke rezolucije snima vožnju i beleži sve parametre. Kasnije, putem aplikacije na računaru, tj. tabletu učesnik treninga može da vidi sve relevantne podatke i uporedi ih... I može snimak svoje vožnje, svog brzog kruga, da „podeli“ na društvenim mrežama!

Međutim, ono što je najvažnije naglasiti u priči o Kulundžić Performance Driving je to da je svrha početnog nivoa treninga zapravo unapređenje vozačkih veština, a ne priprema za takmičenje. Ako neko pak želi to, moguće je, samo onda treba prvo da prođe početni nivo „Start the Engine“ koji traje 120 minuta. Tada će kroz napredni „Advanced Level“ i napredni plus „Endurance Level“ uz dodatnih 5, tj. 10 individualnih časova u trajanju od 60 minuta, uz savete proslavljenog automobilskog asa, biti pripreman za trke.

S tim u vezi, Andrej Kulundžić kaže: „Za sve one koji žele da se neposredno upoznaju sa tri važna pravila sportske vožnje u praksi: gas do kraja, kočiti snažno i pogoditi teme krivne, a na bezbednoj stazi, tu sam! Ali, odmah podsećam da su potrebni odlučnost, volja, preciznost, koncentracija i veština. Jer put do savršene tehnike vožjne je dug, a ovo je prečica... Jedna od onih koja će pomoći da budete brzi, ali samo na stazi. Van nje budite, jednostavno, bolji, odnosno bezbedniji vozač. Unapredite svoje vozačko znanje i uz usavršene veštine iskoristite ga kasnije u svakodnevnoj vožnji. Tako ćete sačuvati sebe i druge učesnike u saobraćaju.”

Ako ništa drugo, za sve učesnike ovo je jedno novo i drugačije iskustvo u kojem se lako dolazi do spoznaje da znanje donosi sigurnost! I istovremeno ovo je potpuno nov način da se kroz edukaciju i praksu bolje upozna Porsche 911 Carrera 4 GTS. Automobil nastao na stazi, koji je napravljen za stazu, a može koristi se svaki dan!

Zoran Živkov/TopSpeed