ZLATNI JUBILEJ: 80 godina Grand Prix Beograda

U nedelju 08. septembra 2019. godine, održan je događaj „80 godina od Prvih međunarodnih automobilskih i motorciklističkih trka“

Događaju su prisustvovale Aleksandra Kovač, Generalni sekretar, Komisija Republike Srbije za saradnju sa Uneskom i Nataša G. Jerina, potpredsednica i predsednica Komisije za kulturu, Međunarodna federacija istorijskih vozila (FIVA).

Skupu su se obratile g. Kovač i g. Jerina prigodnim govorima. Ovom prilikom u znak zahvalnosti za pomoć i podršku u procesu dobijanja Pokroviteljstva Uneska, g. Jerina uručila je g. Aleksandri Kovač plaketu Međunarodne federacije za istorijska vozila (FIVA).

Pored ostalih, događaju su prisustvovali predstavnici diplomatskog kora, grada Beograda, brojni connossieri – poštovaoci automobilske istorije i zaljubljenici u auto-moto sport od najmlađih do najstarijih generacija. Povodom događaja izdata je prigodna publikacija pod pokroviteljstvom Uneska pod naslovom „Belgrade Grand Prix 80th Anniversary“. Kratki izvodi iz publikacije:

Komisija Republike Srbije za saradnju sa Uneskom – Predgovor
Kao agencija Ujedinjenih nacija zadužena za obrazovanje, nauku i kulturu, Unesko snažno zagovara pozitivnu moć nasleđa u očuvanju identiteta i pripadnosti zajednica i pojedinaca, naročito kod mlađih generacija. Zaštita, unapređenje i prenošenje nasleđa je jedno od Uneskovih strateških ciljeva, zajedno sa negovanjem kreativnosti i raznolikosti kulturnih izraza, čija je svrha da popularizuje inovacije, kreativne ekonomije i osnaživanje učešća žena i mladih u kulturnom životu.

Preko jednog veka, istorijska vozila, koja predstavljaju motorizovano nasleđe čovečanstva, imala su razvojnu ulogu u modernom svetu. Ona su ostavila dubok uticaj na razvoj modernih društava, kulture, ekonomija i inovacije. Motorizovano nasleđe u praksi uključuje simbiotički i interdisciplinarni pristup koji spaja pokretno i nepokretno, materijalno i nematerijalno kulturno nasleđe, i pomaže sveobuhvatno sprovođenje dva strateška cilja. Ono je, takođe, značajno za rodnu ravnopravnost, Uneskov globalni prioritet, s obzirom da aktivnosti koje su u vezi sa ovim nasleđem podstiču jednako učešće i pristup žena i muškaraca širom planete.

Upravo iz ovih razloga Unesko je odlučio da odobri pokroviteljstvo za obeležavanje 80 godina od Gran Pri Beograda u vidu trke i parade klasičnih vozila pod nazivom „Tour Historique“, 8. septembra 2019. godine. Nacionalna komisija Srbije za Unesko pozdravlja ovaj događaj, koji organizuje Srpski savez za istorijska vozila, kao priliku za našu zemlju da dalje doprinese relevantnim oblastima u Uneskovoj nadležnosti i raseje njegove ideale i vrednosti na svim nivoima, zajedno sa različitim partnerima i akterima. Suočena sa kritičnim izazovima današnjice globalnih razmera, misija Uneska ostaje nužna kako bi se učvrstili temelji trajnog sveta mira, u kome će raznoliko nasleđe biti univerzalno cenjeno i negovano.“

FIVA - «Fédération Internationale des Véhicules Anciens” – Predgovor – izvod
Već 1966. Godine osnivači FIVA-e , uvideli su da je došlo vreme da međunarodno telo stupi na snagu u svrhu promovisanja i usmeravanja interesa međunarodnog pokreta za očuvanje starih vozila širom sveta.

Komisija za kulturu FIVA čuva i štiti istoriju vozila uključujujući njihov inženjering, oblik, funkcije i dokumentovanu istoriju kao i njihovu obilnu i raznoliku vezu sa društvom i društvenim okruženjem. Ona podržava projekte koji tumače ovo specifično nasleđe, čineći ga razumljivim i cenjenijim na globalnom nivou. Jedna od važnijih funkcija komisije za kulturu je naglašavanje vrednosti mobilne i tehničke baštine i njenog svedočenja o društvenim, ekonomskim i ekološkim promenama kroz istoriju. ....FIVA je priznata od strane Unesko-a kao organizacija koja se bavi istorijskim vozilima i srodnim kulturnim aspektima.

Istorijski podaci: Staza trka je formirana od nekoliko ulica koje vode oko stare beogradske tvrđave Kalemegdan. Trke su registrovane kod AIACR Međunarodne asocijacije priznatih auto klubova I FICM (motocikli). Na programu trka izdatom uoči održavanja trka priredba je preimenovana u „Prve međunarodne automobilske i motociklističke trke“. U neformalnoj komunikaciji u upotrebi je kolokvijalni izraz Grand Prix. Organizatori su bili Auto Klub Kraljevine Jugoslavije Sekcija Beograd i dnevni list „Politika“, a u čast rođendana Kralja Petra II Karađorđevića (nije prisustvovao trkama 03.09.1939). Trke su raspisane i održane u više klasa (prema odredbama AIACR-a). Trka dana 03.09.1939. godine je bila za trkačke automobile na kojoj su učestvovali Auto Union i Mercedes – Benz, koji su predstavljali najviši nivo auto sporta u to doba. Učestvovao je i Bugatti proizveden 1931. (domaći učesnik).

Dr. Peter Kirchberg „Početak kraja Auto Uniona: Poslednja trka – poslednja pobeda“ (kratki izvod iz teksta)
„...Vozači su svoju potresenost iskalili preko brzine i robustnog stila vožnje, a funkcioneri iritiranim reakcijama na događanja na trkačkoj stazi i pored nje. Na kraju je Nuvolari u Auto Unionu prvi ušao u cilj. Posle 1 sat 4 minuta i 3, 8 sekund on je trku završio kao pobednik, oko 8 sekundi brže od fon Brauhiča.

Za trkačka vozila 1939. godine više neće biti startnih pozicija. Niko od učesnika pak nije ni slutio da će to trajati još mnogo duže, za Auto Union čak zauvek….Brend sa četiri prstena koji je na početku ove ere kao tek stvoren bio gotovo nepoznat u najkraće vreme je postao tema broj 1. Kao dobar zalog za budućnost iz tog angažovanja pokazali su se aerodinamika, lagana konstrukcija i motori velike snage, koji su svrstani u najznačajnije prednosti Auto Uniona. Tragika se krila u tome što on nikad više neće biti u poziciji da uživa u plodovima svog truda.”

Dr. Harry Niemann “Poklonjena pobeda – GP Beograd 1939.“ – kratki izvod iz teksta
“Poslednja trka u toj godini održava se na gradskoj stazi Beograda. Uzane deonice I različite podloge ovo čudo od konjskih snaga dovodi u neslućene poteškoće: tako Mercedes-Benz W 154 Manfreda fon Brauhiča sa M 163 motorom ima skoro 500KS uz startnu težinu od 1325kg…Kad je počela trka Fon Brauhič I Lang izbijaju na čelnu poziciju, za njim asu Tacio Nuvolari u trkačkom vozilu Auto Uniona…Opet dolazi do duela između Langa i Brauhiča, usled kog uskovitlali kamenčić Langu lomi naočare. Mora da odustane. Sada je na čelu daleko brži Fon Brauhič koji umesto da malo smanji tempo, sve više ubrzava. Runde rekorda po krugu samo se smenjuju. Nojbauer preti mlatarajuči čekićem pored staze, ali Manfred je u svom svetu, u zanosu brzine. Događa se neizbežno: vozilo se sve više zanosi zadnjim delom i okreće se uprkos snažnom manevrisanju. Pošto je put veoma uzan, Fon Brauhič mora da se vrati malo unazad, u suprotnom smeru da bi mogao da se okrene. Nuvolari baš u tom trenutku nailazi, za dlaku sprečava katastrofu. Nešto kasnije kao pobednik ulazi u cilj. Doba Velikih nagrada postaje za neko vreme prošlost.“

Mercedes-Benz Classic Archives and Collections
„Gran Pri u Beogradu 1939: kraj slavne ere Srebrnih strela“ kratki izvod iz teksta
“Srebrne Srele izuzetan su deo tehničkog i kulturnog nasleđa svog vremena i značajno poglavlje u istoriji automobilskog i moto sporta. Svestan ove važnosti Mercedes-Benz Classic održava ih kao istorijsko dobro i iznova ih izlaže u javnost.

Nekada korištene i zloupotrebljene za političke interese, danas Srebrne Strele povezuju ljude različitih generacija na globalnom nivou. To znači da naročito mlade ciljne grupe mogu zaroniti u istoriju automobile I istoriju moto sporta. To im omogućava da razviju svesnost o tome koliko je značajno očuvanje originalnih vozila I trkačkih staza, kao i sećanje na događaje poput beogradskog Gran Pri-a 1939. godine. “

“Tri “DKW” “LADEPUMPE” motorcikla učesnika Kalemegdanske trke 1939. godine.
“Anton Uroić, Mihajlo Borisavljević i Dušan Breznik bili su učesnici Beogradskih međunarodnih moto trka 03.09.1939. Na motorciklističkoj trci u klasi od 250cm3 pobedio je Dušan Breznik, dok je Anton Uroić bio primoran da se povuče. Dušan Breznik je prestigao Mihajla Borisavljevića koji je zauzeo drugo mesto.” Petja Grom, univ. dipl.arh. Muzej motociklov Grom

“Odobreno Unesko pokroviteljstvo za obeležavanje 80 godina Beogradskih međunarodnih automobilskih i motociklističkih trka predstvalja izuzetnu čast i veliku obavezu. Sećanje na trke putem publikacije pod Unesko pokroviteljstvom, sa radovima vodećih stručnjaka i paradnom vožnjom istorijskih vozila originalnom trasom trkačke staze uz učešće žena I mladih je univerzalna promocija potrebe za očuvanjem tehničkog i kulturnog nasleđa.

FIVA deluje na očuvanju, zaštiti i promociji istorijskih vozila. Obeležavajući 80 godina trka zajedničkim snagama, viribus unitis, šaljemo poruku mladima da rade na očuvanju istorijskih vozila kao pokretne baštine, negovanju nasleđa i sećanja na trke za buduće generacije.”

Ljubomir Ivanović