VIŠE OD JUBILEJA: 125 godina brenda Škoda

Putovanje kroz vreme sa dvanaest modela koji predstavljaju prekretnicu u istoriji kompanije

Škoda Auto kreće na putovanje kroz istoriju dugu 125 godina sa dvanaest automobila koji čine prekretnicu kompanije. Povorka, koju čine neki od najznačajnijih modela češkog proizvođača, oko sedišta kompanije u gradu Mlada Boleslav, predstavlja centralni trenutak proslave 125 godina postojanja kompanije.

Povorku čine vozila od L&K Voiturette A, prvog vozila brenda koje datira iz 1905, do još uvek kamufliranog Škoda Enyaq iV. Novi električni SUV će biti zvanično predstavljen kasnije ove godine i predstavlja najavu nove ere za brend Škoda.

Početna tačka rute jeste Škoda muzej u gradu Mlada Boleslav, gde su neka od tih vozila izložena kao eksponati. Putovanje dvanaest istorijskih modela nastavlja se oko grada, prolazeći pored Mcely Chateau i Loučeň. Škodin test-centar u Úhelniceu je takođe na planiranoj ruti.

Svaki od dvanaest modela ove jedinstvene povorke oblikovao je svoje vreme i dodao poglavlje istoriji razvoja brenda ŠKODA. Tradiciju proizvođača automobila predstavljaju L&K Voiturette A koji se proizvodio između 1905. i 1907, prva generacija Škoda Superb (1934. do 1949.) i Škoda Popular Monte Carlo (1936. do 1939.), kao i kabriolet Škoda Felicia (1959. do 1964.), a Škoda 1000 MB (1964. do 1969.), Škoda Trekka (1966. do 1972.) i Škoda 110 R Coupé (1970. do 1980.).

Razdoblje od sredine 1980-ih do danas predstavljaju Favorit (1987. do 1994.), prva generacija moderne verzije modela Octavia (1996. do 2010.), Škoda Yeti (2009. do 2017.), Škoda Scala koja je počela da se proizvodi 2018. godine i kamuflirana Škoda Enyaq iV, koja će se uskoro predstaviti svetskoj javnosti.

Kamen temeljac za priču o uspehu kompanije Škoda Auto postavili su osnivači Laurin i Klement 1905. godine sa modelom L&K Voiturette A. Bio je to prvi automobil ove kompanije proizveden deset godina nakon osnivanja kompanije, koja je započela poslovanje proizvodnjom bicikala, a kasnije i motocikala.

Tokom ‘30-ih se izdvojio impresivan Škoda Superb, koji je čak i u to vreme bio vodeći model brenda, nudeći prostranu unutrašnjost i visok nivo udobnosti u vožnji, zatim Škoda Popular Monte Carlo koji je, zahvaljujući dizajnu menjača s prenosom na zadnjoj osovini, imao izvanredne karakteristike upravljanja.

Upravo je u čast ovog posebnog modela, koji je slavio pobede na legendarnom reliju Monte Carlo, Škoda predstavila Monte Carlo oznaku koja i danas označava sportske verzije modele Fabia, Scala i Kamiq. Baš kao Popular Monte Carlo, i Škoda Felicia iz 1959. godine je ikona dizajna.

Godine 1964. Škoda je u revolucionarnom Škoda 1000 MB predstavila samonoseću karoseriju, čime je ušla u eru postavljanja motora u zadnjem delu. U proizvodnji bloka motora korišćen je patentirani aluminijumski postupak livenja koji naglašava visok stepen stručnosti mašinogradnje.

Koncept pogona sa motorom u zadnjem delu i pogonom na zadnjim točkovima koristio se i u modelu Škoda 110 R iz 1970. godine. Škoda 130 RS, koja je bila uspešna i u relijima, kasnije je izgrađena na sportskom kupeu s dvoje vrata i još uvek se pamti u sportskim RS modelima.

Na osnovu originalne Octavia, Trekka, koja se proizvodila na Novom Zelandu početkom 1966. godine, preteča je današnjih SUV modela. Off-road model je napravljen prema potrebama kupaca i specifičnim zahtevima tržišta.

Još jedna prekretnica u istoriji je Škoda Favorit. Kompanija je 1987. pokrenula pogon na prednje točkove sa kompaktnim modelom koji je dizajnirao Bertone i osim hatchback verzije, u ponudi su bile i Combi i Pickup varijante.

Octavia iz 1996. godine bila je prvi Škoda model koji je u potpunosti razvijen pod okriljem koncerna Volkswagen, čime je utrla put kompaniji da postane masovni proizvođač. Njegova prostranost i atraktivna cena naknadno su postali karakteristika i svih ostalih Škoda modela.

Škoda Yeti je obeležio uspešan ulazak brenda u SUV segment 2009. godine. Ovaj segment u kom su modeli Kamiq, Karoq, Kodiaq i nadolazeći Enyaq iV danas čine kompletnu SUV porodicu i otvaraju vrata za novu grupu kupaca. Škoda je 2018. godine predstavila novi dizjanerski jezik sa modelom Scala i sada nudi još emotivniju spoljašnjost pored izdašnog prostora karakterističnog za brend.

Baš kao što je i ostalih jedanaest prekretnica oblikovalo svoje razdoblje, nova Škoda Enyaq iV imaće značajan uticaj na godine pred nama. Kombinuje sve Škoda vrline kao što su domišljatost, inventivnost, stručnost u dizajnu i smelost sa naprednim tehnologijama.

Predstavlja suštinu svih vrednosti brenda; iznenađujući, praktičan i jednostavno pametan. Enyaq iV rezultat je 125 godina iskustva u razvoju, kreativnosti i strasti i vodi kompaniju prema održivoj i električnoj budućnosti. Svetska premijera održaće se u drugoj polovini godine, a lansiranje na tržištima je predviđeno za prvi kvartal 2021. godine.

Izvor: PR Škoda Srbija