TEHNIKA Porsche 911: Suština ispod površine

13/05/2019. Đorđe Pavićević/TopSpeed

Porsche 911 jeste svojevrsni fenomen budući da je tokom više od pola veka evolucije, ostao dosledan nekim osnovnim principima. Međutim, svaka naredna generacija itekako je napredovala u odnosu na prethodnu, tako je i ovoga puta sa generacijom 992...

Novi Porsche 911 predstavljen je relativno skoro, krajem novembra prošle godine, što će reći da u evropske prodajne salone, praktično, tek stigao. Na prvi pogled dosta drugačiji od prethodnika, model 911 je opet uspeo da zadrži prepoznatljive konture, a da bude nekako nov, različit, sebi svojstven i može se reći da je zaista svojevrstan fenomen, koji traje punih 55 godina.

Naime, ono što se možda na prvi pogled neupućenima čini kao gotovo isto, u suštini je daleko od toga, a filozofija konstantne evolucije, duge preko pola veka, svaki put je donosila nešto dovoljno novo, ali ne previše revolucionarno, održavajući 911 tamo gde se nalazi gotovo od samog svog začetka – na vrhu „piramide” sportskih automobila.

Nova generacija, koja nosi internu oznaku 992, sa sobom je donela napredak, pre svega, u tehnici, odnosno u pogonskim sistemima, koji su uspeli da pomire tri, naizgled nepomirljive stvari – veliku snagu, svakodnevnu praktičnost i relativno nisku emisiju izduvnih gasova. U srcu svega nalazi se dobro proverena kombinacija šestocilindarskog bokser motora, smeštenog u „repu“, koji je ovaj put opremljen sa dva turbo punjača.

U verziji Carrera S, odnosno Carrera 4S, pomenuta pogonska jedinica oslobađa 450 konjskih snaga, što je za 30 „konja“ više u odnosu na prethodnika, a za isti iznos je porastao i obrtni moment, na 530 Nm. No, ono što je još važnije jeste da je na raspolaganju u relativno širokom dijapazonu – od 2.300 do 5.000 obrtaja u minutu, što obezbeđuje lakšu svakodnevnu upotrebljivost, čak i u urbanim sredinama, uz jednako uzornu emisiju CO2 od 206 g/km, što je odličan rezultat u ovoj klasi vozila.

Jednu od najvećih zasluga za to ima i tzv. VarioCam Plus sistem razvoda ventila, kod kojeg otvaranje dva usisna ventila konfigurisano tako da je različito za svaki od šest cilindara, što u sprezi sa novim sistemom direktnog ubrizgavanja goriva putem Piezo injektora, pri nižim režimima rada, doprinosi boljem mešanju i sagorevanju smeše, a samim tim i smanjenju potrošnje goriva i emisije štetnih gasova.

Tu priči nije kraj jer sam po sebi, šestocilindarski bokser motor ne bi bio savremen da mu ne pomažu dva turbo punjača, koji su unapređeni u odnosu na prethodnu generaciju kod koje je, ne računajući 911 Turbo modele, sistem natpunjenja uveden prilikom restilizacije (991.2). Novi twin-turbo „bokser“ obezbeđuje optimalniji protok vazduha, ali i brži odziv, samim tim minimalizujući tzv. „turbo rupu“, a maksimalni pritisak turbine sada dostiže 1,2 bara.

Istovremeno, sabijeni vazduh koji turbo punjači „vraćaju“ nazad u motor mora biti adekvatno ohlađen, te je Porsche u potpunosti redizajnirao i povećao interkulere. Međuhladnjaci sada su pozicionirani direktno iznad agregata, odnosno odmah ispod poklopca motora, što doprinosi boljem „disanju“ i hlađenju. Interesantno je pomenuti da je zbog ovoga, filter vazduha, koji se nalazio ranije na tom mestu, sada udvojen i postavljen bočno i integrisan u zadnje blatobrane.

Na kraju tog „lanca“ nalazi se i izduvni sistem, koji sada, u cilju ispunjenja strogih WLTP normi, poseduje i filter čestica, baš kao što je to svojevremeno uvedeno i kod dizel agregata. Unutar tog sistema nalaze se posebni keramički filteri kroz koje prolaze izduvni gasovi, oslobađajući se „tvrdih“ čestica, koje se zatim spaljuju tokom automatskog procesa regeneracije, baš kao i kod vozila sa dizel motorom.

Potpuno nov je i sistem transmisije, gde je umesto postojećeg, 7-stepenog PDK menjača, sada implementiran 8-stepeni menjač sa dvostrukim kvačilom. Porsche je smanjio vreme potrebno za promenu stepena prenosa, koja je istovremeno i nešto „nežnija“, a veći broj stepeni prenosa omogućava optimalniju vučnu silu u svim režimima rada, kao i bolju ekonomičnost. Ono što treba naglasiti jeste da se maksimalna brzina postiže u 6. stepenu prenosa, dok su sedmi i osmi stepen tzv. „overdrive“, namenjeni održavanju ekonomične vožnje.

Koliko je i transmisija važan faktor u performansama nove 992 generacije modela 911, govori i podatak da je ubrzanje od 0 do 100 km/h sada smanjeno na svega 3,5 sekundi, odnosno 3,4 sekunde kada je u pitanju verzija Carrera 4S, sa pogonom na sva četiri točka. To je za gotovo pola sekunde brže u odnosu na prethodnu generaciju, što je praktično teritorija čistokrvnih supersportskih automobila, a da pri tome ne treba izgubiti iz vida ni činjenicu da je postignuto sa „svega“ 450 konjskih snaga.

Đorđe Pavićević/TopSpeed