STABILNO I ZIMI: Nova toplotna pumpa za veću autonomiju električnih vozila

Kompanija KIA Motors i Hyundai predstavile su nove detalje u vezi sa njihovim inovativnim sistemom toplotne pumpe koju će koristiti kod svojih električnih vozila (EV) sa ciljem povećanja dometa pri niskim temperaturama

Toplotna pumpa se može pohvaliti inovacijom koja korišćenjem generisane toplote greje kabinu i tako maksimizuje razdaljinu koju električna vozila prelaze sa jednim punjenjem. To vozačima EV-ova omogućava grejanje kabine u hladnim danima bez osetnog uticaja na skraćenje dometa, koje je karakteristično za ostala električna vozila.

Tehnologija je prvi put predstavljena 2014. kod KIA Soul EV prve generacije. Toplotna pumpa koja sadrži kompresor, isparivač i kondenzator koristi generisanu toplotu koju emituju električne komponente vozila, zatim reciklira tu energiju za efikasnije grejanje kabine. Ta tehnologija e-Soulu omogućava da na taj način sačuva 180 km dometa pri niskim temperaturama.

Sistem toplotne pumpe, koji spada u sam vrh automobilske industrije, razvijen je za nova električna vozila KIA i Hyundai. Novi sistem koristi generisanu toplotu različitih električnih komponenti za postizanje maksimalnog dometa EV-ova u zimskim prilikama. Ove inovacije omogućavaju električnim vozilima da vozačima nude stabilan domet i pri niskim temperaturama kada obična električna vozila ostalih proizvođača doživljavaju osetan pad dometa bez dodatnog punjenja.

Preradom dodatne generisane toplote zadržava više energije, ne samo iz različitih električnih modula (npr. pogonski motor, punjač, inverteri), nego i iz baterijskog sklopa i sporog punjenja. Sistem koristi toplotu koju ove komponente emituju za isparavanje sredstva za hlađenje i prebacivanje iz tečnog agregatnog stanja u gasovito. Gas se pod visokim pritiskom se pomoću kompresora i kondenzatora ponovo vraća u tečno stanje. Ovaj proces stvara dodatnu toplotnu energiju, koju dobija toplotna pumpa i koristi se za grejanje kabine.

Ova sačuvana energija poboljšava efikasnost sistema ventilacije, a nakon toga je prerađuje za što efikasnije grejanje kabine i manju potrošnju baterije. Manjim opterećenjem baterije toplotna pumpa smanjuje potrošnju energije ventilacionog sistema i time povećava domet električnog vozila.

Vodeno hlađenje baterijskog sklopa KIA EV-ova za razliku od uobičajenog vazdušnog hlađenja donosi dodatno povećanje dometa bez povećanja dimenzija. To znači da baterijske ćelije mogu skladištiti više energije, vodeno hlađenje zauzima manje prostora u odnosu na vazdušno hlađenje, što povećava gustinu baterije do 35 posto.

Ta inovacija znači da najnovija električna KIA vozila mogu ponuditi dvaput veći domet i kapacitet baterije u odnosu na EV-ove prve generacije – i da sa jednim punjenjem mogu prelaziti puno duže relacije. Tako je Soul EV prve generacije sa litijum-jonskim polimernom baterijom kapaciteta 30 kWh nudio domet od oko 180 km sa jednim punjenjem, dok Soul EV druge generacije sa baterijom kapaciteta 64 kWh sa jednim punjenjem može preći do 386 kilometara.

Studija koju je sprovelo južnokorejsko ministarstvo za zaštitu životne sredine pokazala je da e-Nirova toplotna pumpa osetno smanjuje potrošnju energije pri niskim temperaturama. Pri -7°C sa uključenim ventilacionim sistemom, ostalo je 90% dometa u odnosu na vožnju pri 26°C. Primera radi, autonomija kod većine EV-ova drugih proizvođača u jednakim uslovima pada od 18 do 43 procenta.

KIA u svojoj srednjoročnoj i dugoročnoj strategiji zvanoj Plan S namerava da do 2025. godine lansira 11 potpuno električnih vozila, čija bi godišnja prodaja trebala da dostigne pola miliona vozila.

TopSpeed Team