SMRT SALONA: Geneva Motor Show 2020

Da li je otkazivanje 90. Međunarodnog salona automobila u Ženevi zbog epidemije Korona virusa završni udarac ovakvim manifestacijama i ovakvom načinu promocije svetske automobilske industrije?

Zamalo da se dogodi... Salon automobila u Ženevi. I to ovaj, na neki način, jubilarni, 90. Međunarodni salon automobila, odnosno manifestacija koja se u većem delu automobilske industrije, a naravno i javnosti, sa nestrpljenjem očekivala ne samo zbog desetine svetskih i evropskih premijera, već i toga što je trebala da pokaže kao su ovakvi događaji i dalje potrebni i imaju neki smisao.

Naročito u ovoj "krizi salona automobila", kada je Detroit radi održavanja u "životu" iz januara pomeren za jun, a Frankfurt definitivno odustao od organizacije od sada pa u buduće, Peking odložen, dok Moskva još treba da potvrdi svoj jesenji termin.

Međutim, zbog epidemije virusa COVID-19, švajcarske vlasti su donele odluku o zabrani svih javnih okupljanja na kojima broj učesnika prelazi 1.000 ljudi. S obzirom da hale Palexpo centra u Ženevi tokom desetak dana početkom marta svake godine poseti više stotina hiljada ljudi, ova manifestacija koja je trebalo da se održi od 5. do 15. marta je i zvanično otkazana! I to samo tri dana pre okupljanja novinara iz celog sveta, dakle u samoj završnoj fazi priprema. Kakav neočekivano očekivan potez!?

I šta sad? Pa, ništa... Organizator, iako je i sam pretrpeo štetu kroz, recimo, izgubljenu dobit od prodaje ulaznica, dobro je "pokriven" odlukom vlasti, tako da se sve može podvesti pod ono što bi stari Latini opisali kao vis major ili "viša sila". Time nema bilo kakvog osnova za pravno delovanje učesnika, mada svakako će nekih ustupaka biti, pogotovo kada imamo u vidu veoma neizvesnu budućnost ovakvih manifestacija generalno. Jer, potom se dogodilo upravo ono što se već, inače, moglo predvideti, a to je da se cela priredba preseli u "virtuelni prostor".

Oživela je "virtuelna stvarnost". Ovim oksimoronom se postiže kakva-takva "normalnost" u, inače, nenormalnoj situaciji. Izlagači su u međuvremenu malo preuredili štandove, izmenili scenarije promocija, drugačije postavili kamere da se ne vidi da publike nema i idemo... Predstava može da počne, kao da je sve u redu!

Imajući ovo u vidu, organizatori svih budućih sajmova, ne samo automobila i motocikala, već generalno, treba da se zabrinu, bez obzira što će pokušati da viđeno opravdaju izgovorom "ovo je vanredna situacija"... Ne! Ovo će postati redovna situacija u kojoj smo se svi našli zbog promene kanala komunikacije. Razvojem tehnologija, a pre svega interneta i mobilnih uređaja, manifestacije ovakve vrste gube značaj. Tu priču u velikoj meri forsiraju sami proizvođači, koji kroz izbegavanje ovakvih sajamskih aktivnosti vide mogućnost za uštede.

Sa druge strane, posetioci, barem oni pravi istinski ljubitelji, u ovom slučaju automobila, svakako da žale, jer nije isto gledati slike ili snimke i biti na licu mesta, te ostetiti atmosferu događaja. Konačno, time se na neki način "otima" život, pa i upropaštava isti, jer se gubi veza sa realnošću... A opet treba prihvatiti i to da se svet menja!

Da li je otkazivanjem ovogodišnjeg Salona automobila u Ženevi praktično zadat završni, na neki način i "smrtonosni" udarac manifestacijama ove vrste u svetu, videćemo?! Ima još dosta onih koji se kolebaju, a ima i onih koji strepe... Baš kao organizatori predstojećih Salona automobila u 2020. među kojima su Bankok, Džakarta i Sao Paulo.

Zoran Živkov/TopSpeed