REPORTAŽA Mercedes EQ Power: Savremena porodica

Vozila sa hibridnim pogonom svakako da imaju prednost u odnosu na ona koja pokreće isključivo električna energija. U potrazi za rešenjem koje bi smanjilo emisiju štetnih gasova, Mercedes-Benz je razvio kompletnu familiju plug-in hibrida u kojoj su pored C, E i S-klase, sada i A i B-klasa, baš kao i modeli GLC i GLE. Zapravo, ideja je da do 2020. godine EQ Power porodica ima vše od 20 članova, koji će uz električnu energiju za pogon koristiti i benzin i dizel goriva

Dobro je da se neko u vreme globalne histerije oko navodne neophodnosti uvođenja vozila koje pokreće isključivo električna energija setio da ponovo i još jednom glasno kaže kako tome postoji alternativa. Vozila na hibridni pogon nisu nikakva novost, ali predstavljaju svakako bolje, sveobuhvatnije i ekonomičnije rešenje nego EV.

Kada jedan tako veliki proizvođač kao što je Mercedes-Benc odluči da im ukaže priliku prezentujući kompletnu gamu, tj. EQ Power porodicu, onda tu ima nečeg. Generalno, plan nemačkog giganta je da naredne godine tržištu ponudi više od 20 vozila sa hibridnim pogonom.

Mercedes-Benc sa sve ovo ima jasnu strategiju... Model „EQC“ koji smo, takođe, sreli na promociji u Frankfurtu, a prethodno vozili u Oslu, je jedan deo priče. I ona je kao kod svih vozila koje pokreće samo električna energija veoma problematična, ako situaciju želimo realno da analiziramo! No, o tome neki drugi put...

Zato je nemački proizvođač i odlučio da „sa uklanjanjem izduvnih cevi“ sa vozila još malo sačeka. I to je mudra odluka. Kupcima se nudi EQ Power porodica, tj. plug-in hibridna vozila, praktično u svim segmentima. I to počev od onih najmanjih... Tako je ova tehnologija po prvi put dostupna u modelima „A-klase“ i „B-klase“.

Pri tome, autonomija vozila, kada se isključivo kreću na električnu energiju, iznosi između 70 i 77 km. Snaga koju daje elektro-generator je 75 kW, a uz četvorocilindarski benzinski motor sa unutrašnjim sagorevenjem, radne zapremine 1,3 litara, pogonska jedinica ima maksimalnu snagu od 160 kW (218 KS) i ukupni obrtni moment od 450 Nm.

Zahvaljujući EQ Power pogonu modeli „A-klase“ i „B-klase“ gotovo trenutno reaguju na komandu gasa uz odlične performanse. Tako limuzina „A 250 e“ dostiže 100 km/h za svega 6,7 sekundi i maksimalnu brzinu od 240 kilometara na čas. Međuitm, dok se kreće isključivo na električnu energiju maksimalna brzina koju ova „A-klasa“ može da postigne iznosi 140 km/h.

Prosećna potrošnja je 1,4 litra na 100 kilometra, uz emisiju štatnih gasova 33 g/km. Model „B 250 e“ zbog oblika karoserije ima za 0,1 s lošije ubrzanje, dok je maksimalna brzina manja za 5 km/h. Prosečna potrošnja je za 0,2 litra veća, kao i emisija za 3 g/km.

Kod oba modela litijum-jonska baterija ima ukupni kapacitet od oko 15,6 kWh. Zanimljivo je to, da svi modeli A i B klase mogu se dopuniti pomoću punjača koji isporučuju naizmeničnu (AC) ili jednosmernu (DC) struju. I obe utičnice se nalaze tik jedna uz drugu...

To znači da je moguće napuniti ove modele iz kompakt segmenta korištenjem Wallbox punjača snagom od 7,4 kW pomoću naizmenične struje (AC) i da je za to potrebno oko 1 h 45 min, za punjenje od 10–100 % kapaciteta SoC (Status of Charge). Ukoliko se za punjenje koristi jednosmerna struja (DC) baterija se može napuniti za svega 25 minuta od 10 - 80 % SoC.

Budući da baterija ima masu oko 150 kg, te da je treba postaviti što niže zbog stabilnosti vozila, ali tako da, recimo, prtljažni prostor ne bude kompromitovan, inženjeri Mercedes-Benca su ovde primenili interesantno rešenje. Naime, izduvni sistem je potpuno nov i sada je „skraćen“... Umesto da se pruža do kraja vozila, on se završava na sredini ispod poda, sa zadnjim izduvnim loncem pozicioniranim u „tunelu“ menjača. Pri tome, rezervoar za gorivo je pomeren više ka „zadnjoj osovini“ tako da je ostalo prostora za postavljanje baterije, praktično ispod zadnjih sedišta. Na ovaj način kod „A 250 e“ i „B 250 e“ prtljažni prostor je umanjen u minimalnoj meri u poređenju sa modelima koji nemaju hibridni pogon.

Budući da ova vozila koriste treću generaciju plug-in hibridnog pogona, dostupne su im i sve njene prateće funkcije. To znači i inteligentna strategija rada, zasnovana na ruti kretanja, koja uzima u obzir faktore kao što su navigacioni podaci, ograničenja brzine kretanja i samu rutu. Takođe, program postavlja kao prioritetan režim električnog pogona za najpovoljnije deonice...

Sa uvođenjem MBUX-a (Mercedes-Benz User Experience) raniji radni režimi EQ Power modela plug-in pogona su postali programi vožnje. Tako je svaki plug-in hibrid Mercedes-Benca sa MBUX-om opremljen novim programima vožnje „Electric“ i „Battery Level“. Time se maksimalne performanse mogu doživeti u programu vožnje „Electric“, a motor sa unutrašnjim sagorevanje nije aktivan sve dok vozač ne pritisne pedalu gasa do „kraja“ (kickdown). U okviru programa„Electric“ snaga rekuperacije energije se može podešavati uz pomoć komandi na upravljaču. I tu je izbor moguć između 5 nivoa rekuperacije (DAUTO, D+, D, D- i D- -).

Kod „A-klase“ i „B-klase“ iz EQ Power porodice, takođe, su dostupni i programi vožnje „Comfort“, „ECO“ i „Sport“. To znači da vozač može da kao prioritet postavi vožnju na električnu energiju, ili da fokus da na dinamičnost u vožnji kombinovanim radom pogona ili da više koristi SUS motor...

U EQ Power porodici Mercedes-Benca značajno mesto zauzimaju i SUV modeli. A među njima, posebno je interesantan „GLE“, koji impresionira svojom autonomijom kada je u pitanju pogon na električnu energiju... Zahvaljujući bateriji kapaciteta od 31,2 kWh, ovaj model je u stanju da pređe više od 100 kilometara, naravno uz odgovarajući stil vožnje.

Mi za toliko razdaljinu na promociji u Frankfurtu nismo imali vremena, ali smo mogli da se uverimo da „GLE 350 de 4MATIC“, pokretan isključivo električnom energijom može da dostigne maksimalno 160 km/h. Nakon toga u pomoć priskače dobri „stari“ dizel agregat od dve litre radne zapremine sa 143 kW (194 KS) i 400 Nm, koji asistira elektro-motoru od 100 kW i 440 Nm i tada ovaj SUV može da stigne do maksimalnih 210 kilometara na čas. Sve u svemu, ovaj SUV ima ukupno 235 kW (320 KS) i 700 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

No, vratimo se onom obećanom „dometu“ na električnu energiju od 106 kilometara... I sa drugim plug-in hbridima to je zaista više, a za to je ključan bio novi dizajn zadnjeg dela vozila, te modifikovan sistem oslanjanja kako bi se i ovde, kao kod predtavnika kompakt klase, stvorio prostor za veliku, tj. još već u bateriju čija masa je gotovo 250 kg! Zanimljivo je da u prtljažniku nema pragova i zapremina je čak 1.915 litara.

I „GLE“, kao „A“ i „B-klasa“ nudi sistem brzog punjenja, tj. ima kombinovani priključak za jednosmernu i naizmeničnu struju. Oba se nalaze sa leve strane, simetrično u odnosu na poklopac rezervoara goriva. Baterija na odgovarajućim DC (jednosmerna električna struja) stanicama za punjenje može biti dopunjena za oko 20 minuta i to 10 - 80 % nivoa napunjenosti (SoC) ili za oko 30 minuta 10 - 100 % SoC. Prilikom punjenja na Wallbox punjačima od 7,4 kW sa AC (naizmeničnom strujom) potrebno je oko 3 h i 15 min.

Naravno, kao najnoviji član EQ Power porodice „GLE 350 de 4MATIC“ ima posebne koristi od primene najnovije tehnologije, a pogotovo visok potencijal rekuperacije energije, budući da jei pogon na sva četiri točka. Uz to, „sprint“ do 100 km/h obavlja za 6,8 sekundi i sve to sa lakoćom i komforno, bez buke.

Vozila sa plug-in hibridnom tehonologijom nude ono najbolje iz tzv. dva sveta... U gradu mogu da koriste isključivo električnu energiju, dok na dužim putovanjima tu je motor sa unutrašnjim sagorevanjem koji će obezbediti performanse i veću autonomiju, kao i putovanje bez stresa oko toga gde je najbliža punionica i ima li mesta?!

Ova kombinacija pogona čini vozilo iz EQ Power porodice efikasnijim, budući da omogućava rekuperaciju energije tokom kočenja, ali i korišćenje SUS motora na deonicama koje su za to pogodije. Konačno EQ Power tehnologija se već odavno razvija i primenjuje od strane tima Mercedes‑AMG, koji je u hibridnoj eri neprikosnoven u F1.

I nemački proizvođač namerava da nastavi razvoj plug-in hibrida. Modeli „S“, „E“ i „C-klase“, pokretani isključivo električnom energijom već imaju autonomiju do 50. Od nedavno je kod „C“ i „E-klase“, Mercedes-Benc kao je jedini proizvođač počeo da kombinuje dizel motor sa plug-in tehnologijom, a sada je to preneo i na „GLC“ i „GLE“ modele.

Zbog svega toga, sasvim legitimno može da se postavi i pitanje - da li su nam 100 % EV uopšte potrebna?

iz Frankfurta,
Zoran Živkov/TopSpeed

Kako i gde napuniti?
Baš kao što je jednostavno i komforno korišćenje kućnog priključka i Mercedes-Benz Wallboxa za punjenje baterije vozila, isto to bi trebalo da bude i tokom putovanja. MBUX infotainment sistemu (Mercedes-Benz User Experience) obezbeđuje podršku vozaču u pretrazi stanica za punjenje eletričnom energijom. MBUX sistem prepoznaje prirodan način govora, omogućavajući vozaču da izvrši određenu pretragu korišćenjem komande „Hey Mercedes, find charging stations nearby".

Na ovaj način vozač plug-in hibrida dobija pristup mreži punjača širom sveta u okviru koje posluje više od 300 različitih operatera samo u Evropi, a to su opštine, parkinzi, autoputevi, shopping centri itd. Zahvaljujući navigaciji ove stanice je jednostavno pronaći, a korišćenje je jednostavno uz karticu Mercedes me Charge, Mercedes me App ili direktno preko MBUX uređaja vozila. Na kraju, naplata je jednostavna uz mogućnost izbora načina plaćanja, a svaka procedura punjenja se automatski knjiži, dok su troškovi jasno vidljivi na mesečnoj fakturi.