REPORTAŽA Mercedes-Benz GLB: Kompletirana porodica

Naše putovanje u Ameriku na poziv Mercedesa nije se odnosilo samo na testiranje novog GLS-a. Domaćini su nam pored dinamične prezentacije najvećeg SUV-a priredili još jednu, statičnu prezentaciju potpuno novog kompaktnog SUV modela po imenu GLB koji se ističe robusnim izgledom u duhu terenca, ali i time što nudi verziju sa sedam putnika

Kompaktni SUV model sa sedam sedišta, proizvod je kakav nemački premijum proizvođač ranije nije imao u ponudi. Novitet već svojim imenom ukazuje da su mu najbliži rođaci GLA i GLC. Između njih dosad je „zvrjio“ prazan „manevarski prostor“, a razlog više za komercijalizaciju GLB-a leži u činjenici da tržište kompaktnih SUV modela nema previše alternativa koje mogu da se pohvale sa sedam sedišta.

Ovaj, sa 4.634 mm dužine, 1.834 mm širine i 1.658 mm visine to može. Ponajpre, zbog “rastegnutog” međuosovinskog odstojanja koje meri 2.829 milimetara i duže je za dobrih 10 centimetara od onog kod B-klase. Sa druge strane, od starijeg i većeg brata GLC-a kraći je za 20-ak mm, ali je, interesantno, za isto toliko i viši. I upravo sa tom naočitom visinom, kao i pozamašnim razmakom između osovina, stekao je predispozicije da dobije treći red sedišta.

Iako šesti član Mercedesove SUV familije, odnosno osmi ako u računicu ubacimo i kupe verzije GLC i GLE, ovo je tek drugi koji nudi mogućnost prevoza za sedam putnika. Istovremeno, bez obzira što je SUV, GLB je najnoviji pripadnik linije kompaktnih modela sa znakom trokrake zvezde koju još sačinjavaju A-klasa (kompakt i sedan), B-klasa, CLA (uključujući i Shooting Brake karavan) i GLA.

Koliko važnu ulogu u Mercedsovom portfoliju ima kompaktna klasa, najbolje govore prodajni rezultati - samo u toku protekle godine isporučeno je 609.000 kompaktnih modela sa znakom trokrake zvezde.

No, da se vratimo najnovijem… Jasno je da su konstruktori i dizajneri težili da GLB učine kompaktnim i prostranim, a da ga uz sve to začine izgledom pravog „of-roudera“. Susret uživo potvrđuje robustan dizajn, pre svega zbog visoke „njuške“ i dominantnih svetala.

U oči upadaju i velike staklene površine, izražen „rameni pojas“ u zadnjem delu, kao i skraćeni prepusti sa obe strane. Time je otvoren put da se dođe do izuzetno vazdušaste kabine. Jedno od specifičnih rešenja predstavlja i to što vrata donjim ivicama prelaze preko pragova.

A kada pređete preko praga, unutra će vas sačekati enterijer izrađen po tipičnom modernom Mercedesovom receptu. Digitalni instrumenti i napredni MBUX sistem ni ovde nisu izostali, kao ni kvalitet materijala na zavidnom nivou. Isto važi i za prostranost. Proizvođač ističe da 1.035 mm prostora za glave napred nećete pronaći u ovoj klasi.

I zaista, osim što se sedi izuzetno udobno na prednjim sedištima, primetan je „višak“ prostora iznad glave. Ni drugi red sa 907 mm prostora za glave nije loš, daleko od toga. Kako bi unapredio komfor na zadnjim sedištima, ali i za putnike u trećem redu, Mercedes je pribegao poznatom „triku“ sa kliznom zadnjom klupom koja omogućava i podešavanje nagiba naslona.

Uzdužno se može pomerati za 140 mm, u odnosu 40:60, a time ne samo da dobijaju putnici na zadnja dva sedišta, koja su inače predviđena opciono uz doplatu, već profitira i prtljažnik čija zapremina iznosi do 560 litara odnosno 1.755 litara sa oborenim naslonima.

Na sve to, kada je srednji red pomeren unapred, putnici lakše pristupaju poslednjem redu. Pristup zadnjim sedištima nije toliko skučen, kao ni prostor za noge. Ipak, u trećem redu komotno mogu putovati samo osobe do 168 cm visine. Oni viši, takođe, mogu zauzeti poziciju, ali takvu da će bez teskoba podneti samo kraću relaciju.

Da se mnogo mislilo o funkcionalnosti, ali i o njihovoj sigurnosti, možemo da zaključimo po tome što smo između sedišta pronašli držače za piće, a sa svake strane izveden po jedan USB priključak za punjenje. Aspekat bezbednosti potvrđuje i to što su u naslone sedišta ugrađeni aktivni dodaci za glave koji umanjuju posledice prilikom udara otpozadi, dok su kao obavezna zaštita prisutne i tzv. vazdušne zavese.

Što se tiče pogonskih agregata, pogađate, Mercedes je za GLB predvideo gamu modernih turbo benzinskih i dizel agregata. Model GLB 200 (0–100 km/h za 9,1 s / 207 km/h) jedini će dolaziti isključivo sa pogonom na prednje točkove i pokretaće ga 1,33-litarski benzinac od 163 KS i 250 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

Za prenos snage biće zadužen sedmostepeni automatski menjač. Sve ostale verzije dolaziće sa osmostepenim automatskim menjačem, uključujući i GLB 200 d (0–100 km/h 9,4 s / 204 km/h) sa 2,0 dizelom snage 150 KS koji će nuditi izbor između pogona na prednje i sva četiri točka. Integralni 4MATIC pogon imaće svi ostali modeli u gami.

GLB 250 dobija beniznski agregat od 2,0 litara sa 224 KS, koji omogućava ubrzanje do 100 km/h za svega 6,9 sekundi i maksimalnu brzinu od čak 236 km/h! Četvrti motor u paleti, a drugi dizel, predstavljaće dvolitarska jedinica od 190 KS rezervisana za model „GLB 220 d“ (0–100 km/h 7,6 s / 217 km/h). Vozna svojstva ćemo proveriti prvom sledećom prilikom i to će najverovatnije biti na jesen neposredno pre nego što krene zvanična prodaja. A da će biti na visokom nivou, obećava renome proizvođača, ali i neki tehnički detalji koje nam je predstavio.

Naime, dostupno će biti opciono adaptivno oslanjanje sa električnom kontrolom tvrdoće amortizera. Ono će doprineti da GLB ponudi još više u domenu udobnosti, ali i agilnosti. Vozna dinamika, ali i terenske sposobnosti, očigledno su visoko postavljene na listi prioriteta budući da je novitet dobio varijabilan 4MATIC pogon na sve točove gde u komfornom režimu prednji dobijaju 80 procenata vučne sile, u sportskom 70 procenata, a zaključavanjem centralnog diferencijala u of-roud modu snaga ravnomerno odlazi na obe osovine.

Nema sumnje da je Mercedes-Benc sa potpuno novim GLB pogodio pravo u centar, jer jedan ovakav model nedostaje tržištu ma koliko SUV segment bio pretrpan raznim varijacijama i alternativama. Ako ga posmatramo kao sedmosed, jedini pravi rival u premijum segmentu bio bi mu Land Rover Discovery Sport. Međutim, čini se da će GLB ozbiljno zapretiti i modelima kao što su Audi Q5 i BMW X3 koji jesu predstavnici više klase, kao što je uostalom GLC, ali čini se da ovaj „bejbi GLS“ briše mnoge granice…

Iz Jute,
Uroš Dedić/TopSpeed