REPORTAŽA Jaguar I-Pace: Električni prvenac

Uvoznik za vozila Jaguar i Land Rover, British Motors Srbija, organizovao je dinamičnu prezentaciju noviteta na stazi Navak. Tako smo imali priliku da se upoznamo sa prvim električnim Jaguarom, modelom I-Pace sa 400 KS, ali i sa restilizovanom limuzinom XE, kao i sa SUV modelom Discovery Sport

Ovo nije prvi put da kompanija British Motors Srbija organizuje dinamičnu prezentaciju, gde novinarima i kupcima pruža mogućnost da se upoznaju sa novitetima luksuznih brendova Jaguar i Land Rover.

Međutim, prvi put je ovaj događaj uveličao jedan automobil na lektrični pogon. Na stazi Navak, u prvom planu našao se model „I-pejs“, a društvo mu je pravio i restlizovani XE, najmanja limuzina u portfoliju luksuzne britanske marke. Land Rover, iako u drugom planu, nije bio zanemaren tako da je kompaktni SUV model sa sedam sedišta Discovery Sport ponosno stajao pored dve „mačke“.

Kako je krosover „I-pejs“ bio zvezda dana, veći deo prezentacije odnosio se na upoznavanje sa njegovim specifičnim karakteristikama kao što su korišćenje punjača i autonomija. Jaguar koristi litijum-jonske baterije kapaciteta 90 kWh, gde je projektovani radijus kretanja sa jednim punjenjem između 386 i 480 kilometara. Što se tiče vremena punjenja, proizvođač tvrdi da je za dopunu od 0 do 80 procenata potrebno 85 minuta ako se koristi jednosmerna struja od 50kW, dok brzi punjač od 100 kW smanjuje to vreme na 40 minuta. Kako bi se sve to proverilo u praksi, kompanija ABB iz Švajcarske instalirala je u centru NAVAK u Subotištu jedan brzi punjač.

Po izlasku iz sale gde je održana prezentacija, automobili su bili spremni za vožnju. Redizajnirani „I-pejs“, redizajnirani XE i Land Rover Discovery Sport. Za prvi deo vožnje po regionalnim putevima u okolini smeštamo se iza modela XE i odmah po ulasku uoačavamo veliku promenu. Naime, ručica menjača više nije “kružna” i ne izlazi iz centralnog grebena, već je nalik onoj iz modela „E-pejs“.

Jeste praktičnija i lakša za korišćenje, ali stara je svakako delovala originalnije. Druga promena je izbacivanje tastera i upotreba displeja osetljivih na dodir za podešavanje ventilacije, a tu je i digitalni kokpit umesto tradicionalnih analognih cajgera. Sve zajedno lepo izgleda, ali kako je reč o restilizaciji, vozna dinamika nije promenjena, već samo vizuelni nastup.

Prvi stop i zamena vozila, sada ulazimo u „I-pejs“. Startujemo pogonski agregta, koji bez akustičkog efekta samo vizuelnim signalom stavlja do znanja da je stavljen u pripravnost. Lagano krećemo i iščekujemo pogodnu priliku da osetimo „električnih“ 400 KS i 700 Nm maksimalnog obrtnogmomenta. Sa punim gasom iz mesta do 100 km/h hitamo za 4,8 sekundi. Nije da nismo navikli na brze automobile ovakvih performasi, ali ubrzanje u ovom Jaguaru je doživljaj za sebe. Momentalan udarac u leđa sa pritisnutom pedalom gasa je nešto što mami osmeh na lice vozača čak i bez pratećeg zvuka koji cene i traže poklonici tradicionalne škole.

Vozna dinamika je takođe na veoma visokom nivou u šta smo se uverili kasnije i na stazi. Sve u svemu veoma interesantan izbor i jasan pogled u budućnost, iako je zvuk agregata nešto što će nam svima nedostajati. Početna cena za „jaguar I-pejs“ iznosi 92.134 evra sa PDV-om, što će reći da je već počeo da se prodaje u Srbiji, uprkos nedostatku infrastrukture odnosno nedovoljno razgranate mreže punjeača. No, to je svakako to je nešto što će se u našoj zemlji tek razvijati.

Puni utisaka koje nam je podario „strujni udar“ na četiri točka nastavljamo u koloni Land Rover i Rendž Rover vozila. Da, vreme je za off-road… Kako smo bili više puta na ovom poligonu, kao i iza volana modela „ivok“, „diskaveri“, i „velar“, ovo je bila samo repriza s aizuzetkom restlizovanog „diskaveri sporta“. Mada, lepo je podsetiti se sa kojom lakoćom ova vozila savladavaju prepreke van asfalta. Sve u svemu, uvoznik Jaguara i Land Rovera zaslužuje pohvale za interesantnu premijeru i dobru organizaciju događaja koji jepokrio nekoliko segmenata.

Aleksandar Savin/TopSpeed