REPORTAŽA Fabrika Revoz: Važna karika

Početak prodaje modela Clio pete generacije u Srbiji bio je povod za još jedno druženje sa ovim popularnim modelom, kao i za posetu fabrici Revoz u Novom mestu, koja zapošljava 3.400 radnika u tri smene, a svakoga dana sa traka izađe 955 vozila

Nakon evropske prezentacije novog Clia i test vožnje za predstavnike medija, usledila je i regionalna gde su novinari iz Srbije, Makedonije i iz Bosne i Hercegovine imali priliku da se uvere u kvalitete pete generacije ovog Renaulta.

Za domaćina ovog događaja izabrana Slovenija, a jednodnevni program obuhvatao je i posetu pogonima Renaulta u Novom Mestu iz kojih će narednih godina novi model kretati u osvajanje kupaca širom Evrope. Kako smo se sa novim Cliom već upoznali u Portugaliji, gde smo testirali verziju TCe 130 R. S. Line, u nastavku priče nećemo se toliko baviti ovom novom generacijom francuskog bestselera, već ćemo našu pažnju usmeriti na posetu fabrici “Revoz”.

Danas je to moderna fabrika, robotizovana, iz koje u tri smene svakih 80 sekundi izlazi po jedan automobil odnosno 955 automobila dnevno, a na meniju su Clio četvrte generacije, Twingo, Smart ForFour i Smart ForFour EV. Očekuje se da im se uskoro pridruži i novi Clio. I pored modernizacija pojedinih delova proizvodnje, tu je zasposleno 3.400 radnika, a interesantan je podatak da su od toga čak 40 procenata žene.

Kako su nam predstavili odgovorni, nakon kraćeg upoznavanja sa proizvodnim kapacitetima i osnovnim podacima, Revoz čini 3,5 % bruto nacionalnog dohotka Republike Slovenije, sa 1,7 milijardom evra prihoda u prošloj godini i to uglavnom iz izvoza. Takođe, investicije nisu male. Prošle godine uloženo je 112 miliona evra dok se za ovu planira novih 90 miliona evra za pokretanje proizvodnje Clia pete generacije.

U „Revozu“ vole da ističu prisutnost stalne modernizacije što i jeste istina, te da, što zbog nove tehnologije i primene digitalizacije, što zbog sve većeg nedostatka fizičke radne snage, dolazi do tendencije sve veće primene robotike. Već sad je uobičajena stvar u pogonu, da gotovo i ne postoje fizički vozači na fabričkim dostavnim vozilima koja razvrstavaju potrebne delove za sastavljanje automobila, već njima upravljaju roboti koji se kreću po magnetnim trakama.

Bezbednost zaposlenih je na visokom nivou tako da ne postoji šansa da dostavno vozilo udari u radnika ili u neku drugu prepreku zahvaljujući ugrađenim senzorima, u šta smo se i sami uverili! Kako su istakli u Revozu, oni će biti zaduženi i za proizvodnju Clia sa hibridnim pogonom, pa su i mnogi delovi karoserije i pogonske grupe već prilagođeni budućoj elektrifikaciji. Iako zasad nema potvrda, očekuje se da će se taj hibrid proizvoditi baš u Revozu.

Hibridi i električna vozila jesu budućnost fabrike, a mnogima je nepoznata činjenica o njenoj prošlosti. Koreni datiraju iz vremena posleratne Jugoslavije. Nastala je 1955. godine, u vreme kada je industrija krenula da se uzdiže. Prvo ime je bilo „Agroservis“, pa zatim „Moto montaža“ i tada su sa linija izlazili prvi modeli lakih komercijalnih vozila po licenci DKW-a. Od 1959. godine fabrika nosi naziv „Industrija motora i vozila“ – IMV, a četiri godine kasnije sa proizvodnih linija su počeli da izlaze popularni modeli Ostina, koji su sklapani u saradnji sa Britiš motor korporacijom, isključivo za Evropska tržišta.

Kraj saradnje sa Britancima bio je preduslov da IMV dobije novog strateškog partnera, a „brak“ sa Renaultom koji i danas traje, zaključen je 1972. godine. Već naredne sa proizvodnih linija u Novom Mestu izlazi legendarni Renault 4. Pored popularne „četvorke“, sa traka su silazili Renault 12, Renault 16 i Renault 18. Tako je bilo sve do sve do 1989. godine kada počinje da se proizvodi Renault 5 i negde u to vreme, fabrika menja ime u Revoz.

Prvi Clio ovde počinje da se proizvodi 1993. godine, a pet godina kasnije i na red dolazi i druga generacija. Inače, Renault postaje stopostotni vlasnik Revoza 2004. godine, a 2007. kreće proizvodnja Twinga druge generacije. I baš te godine, Revoz je zabeležio rekord od 200.000 proizvedenih automobila. Dve godine kasnije postavljen je novi rekord sa više od 212.000 proizvedenih jedinica.

Saradnja Renaulta i Daimlera odrazila se i na poslovanje fabrike u Novom Mestu. Tako je Twingo treće generacije zajedno sa „Smart ForFour počeo da se proizvodi 2014. Stalne tehnološke inovacije, promene ekološke svesti nisu zaobišli ni „Revoz“, tako da sa proizvodnih linija 2016. godine izlazi prvi električni automobil Smart ForFour EV. Zatim se i Clio 2017. vraća u Novo Mesto i to u svojoj četvrtoj generaciji. Prošla godina, 2018. bila je slavljenička jer je izašao četiri milioniti Reno iz Novog Mesta.

Jasno je, dakle, koliko ova fabrika predstavlja važnu kariku u čitavom lancu jednog giganta kakav je Renault. Širenje kapaciteta i sve veći broj modela na proizvodnim trakama nagoveštavaju dalju ekspanziju i svetlu budućnost pogona u Novom Mestu.

Predrag Kalem/TopSpeed