PROMENA JE NEIZBEŽNA: Peugeot Move to Electric

Pežo je proizvođač čija istorija seže u prošlost 110 godina i koji je prošao kroz mnoga iskušenja. Sada, francuski gigant smatra da je došao trenutak za „Move to electric“, odnosno „pomeranje“ u pravcu vozila sa hibridnim i pogonom na električnu energiju. S tim u vezi na promociji u Španiji prikazao je svoju aktuelnu gamu vozila sa ovom vrstom pogona, koja će do 2023. biti dopunjena i drugim modelima

Danas svaki proizvođač koji drži do sebe i razmišlja o budućnosti prosto mora da u svojoj ponudi ima vozila sa pogonom na električnu energiju ili barem hibridna. Sad, koliko je ta strategija ispravna, dalo bi se diskutovati, jer setimo se samo onog trenda od pre nekoliko godina zvanog „daunsajzing“, koji je prilično neslavno završio!

Motore male zapremine, obično sa cilindrom manjka, potpomognute turbo-kompresorima, kako bi imali dovoljno snage, neki proizvođači su ugrađivali i gde je trebalo i gde nije trebalo... A onda se ispostavilo, da pored toga što ne mogu uvek da obezbede odgovarajuće performanse, loše utiču i na životnu sredinu, jer su redom „popadali“ na novim testovima emisije štetnih gasova! Jednostavno rečeno „podrivali“ su priču zbog koje su nastali i danas ih tu i tamo ima, ali ih proizvođači prilično nerado spominju...

Međutim, određeni lobi u automobilskoj industriji progurao je novu mantru - električna energija kao pogon budućnosti! I neverovatno je kako su mnogi, tačnije gotovo svi vodeći proizvođači „zagrizli“ na tu udicu?! Jer, hajde da razumemo one koji su bili uhvaćeni u malverzacijama u vezi emisionih normi u SAD, mada je i to prilično diskutabilno, ali šta je sa ostalima?! Ta globalna histerija o električnoj energiji kao „čistom gorivu“ je gotovo neverovatna... I uprkos brojnim nedostacima, jedan za drugim proizvođači je prihvataju.

Oni mudriji, ipak, kažu da su EV zapravo OK, dok istovremeno razvijaju hibridni pogon, tj. PHEV (Plug-in Hybrid Electirc Vehicle). A to je, ta kombinacija motora sa unutrašnjim sagorevanjem i elektro-motora sa baterijama, jedini ispravan put u razvoju automobilske industrije, budući da je ova tehnologija sveobuhvatnija i ekonomičnija, te manje štetna za životnu sredinu od „električnih vozila“!

Pežo je jedan od onih pro-izvođača koji je uvideo da je promena po pitanju pogona neizbežna, ali prilično oprezno u nju ulazi. Dakle, po Francuzima to nije revolucija, već evolucija... I ona će se odvijati na različite načine i u različitim segmentima, jer Pežo ima ogromno iskustvo i 110 godina postojanja! Uz to, ima i prethodnih iskustava sa električnom energijom.

Setimo se da je sve počelo sa mlinom za kafu i malim alatima još tridesetih godina prošlog veka, pre nego što je 1941. napravljen „VLV“... To je prvi električni automobil Pežoa izrađen u svega 367 primeraka. Tek kasnije, 1984. na scenu je stupio model “205 elektrik“, pa “106 elektrik“ i potom 1997. „partner elektrik“. No, to su sve bili pionirski pokušaji ili još bolje „probni baloni“, a veliki iskorak napravljen je prošle godine kada je predstavljena nova strategija i nova „električna“ gama vozila.

Najpre je razgraničeno u kojim segmentima će se pojavljivati vozila sa hibridnim, a u kojim sa isključivo električnim pogonom. I jasno je da su EV mnogo više limitirana, pa će za sada biti u B i B SUV, tj. tu su modeli „e-208” i „e-2008”. PHEV je daleko praktičniji i biće zastupljen u C, C SUV i D tržišnom segmentu.

Na promociji u španskom gradu Sitđes, južno od Barselone predstavljena nam je strategija „Move to electric“ koju francuski proizvođač sprovodi kada su u pitanju vozila budućnosti i prelaz na PHEV i EV do 2023. godine. Ona je u slučaju Pežoa utemeljena na tri osnovana stuba, a to su spokoj, zadovoljstvo i jednostavnost. Sve navedeno je u korelaciji činjenicom da već sada postoji tržište za ovakva vozila i oko 30 % porudžbina. I ta tražnja se svakim danom povećava. Potom, hibridna, pa i električna vozila ne moraju nužno da budu dosadna, a na kraju, uvek postoji i mogućnost izbora... Sada je samo na kupcima da se opredele šta, zapravo, žele?

Pežo je, u svakom slučaju, spreman. PSA grupa je u saradnji sa kompanijom IBM već odavno radi na projektima „pametnih“ gradova, koji podrazumevaju upotrebu EV. Međutim, paralelno se ojačava i ponuda PHEV-a... U Španiji smo se susreli sa aktuelnom gamom hibridnih i vozila koje isključivo električna energija, od dva do četiri točka! Da, i na dva točka budući da su predstavljeni različiti modeli bicikala kod kojih elektro-motori, tj. baterije asistiraju vozaču. I tu je osećaj u vožnji veoma dobar, mada ga pomalo kvari cena!

Sve je, ipak, započelo sa vožnjom atraktivne limuzine iz D segmenta modela “508” sa hibridnim pogonom. U našem slučaju, izbor je pao na još atraktivniji karavan, “508 SW hibrid“. Dakle, radi se o PHEV-u koji ima „klasičan“ četvorocilindarski benzinski turbo-motor sa unutrašnjim sagorevanjem zapremine 1.598 ccm od 180 KS pri 6.000 o/min, sa maksimalnim obrtnim momentom od 300 Nm pri 3.000 obrtaja u minuti. Njemu asistira elektro-motor maksimalne snage od 81,2 kW pri 2.500 o/min i 320 njutnmetara u rasponu od 500 do 2.500 obrtaja u minuti.

Zajedno generišu 165 kW, tj. 225 KS i 360 Nm, što je dovoljno da u kombinaciji sa osmostepenim automatskim menjačem karavan do „stotke“ pokrene za 8 sekundi i maksimalnih 240 kilometara na čas. U slučaju da se vozilo kreće isključivo na električnu energiju, tada je maksimalna brzina 135 km/h. No, ono što je najvažnije je autonomija... Ona isnosi od 60 do 64 km po NEDC ili 47 do 54 kilometra po novim, realističnijim WLTP normama.

Što se tiče ponude prostora, kao i zapremine prtljažnika ona je u ovom slučaju i dalje veoma izdašna. Karavan nudi 530 litara u osnovnoj verziji i 1.780 sa preklopljenim naslonima zadnjih sedišta, dok limuzina ima manje 13, odnosno 243 litre. A doživljaj u vožnji? Pa, iskreno, nema neke razlike u odnosu na verzije sa samo benzinskim ili dizel motorima...

Drugi deo priče o „Move to electric“ iskorišćen je za promociju najmanjeg električnog „lava“. Model „e-208”, tj. mali simpatični automobil iz B segmenta koji u potpunosti pokreće električna energija. Dakle, ovo je EV i tu nema hibridnog pogona. Nema SUS motora, benzinskog niti dizela, već samo sinhroni elektro-motor od 100 kW, tj. tačno 136 KS dobijenih u rasponu između 3.673 i 10.000 obrtaja u minuti. Maksimalni obrtni moment je 260 njutnmetara u području između 300 i 3.673 o/min.

Sa jednostepenim menjačem i tri moda vozne dinamike („Eko“, „Normal“ i „Sport“) ovaj atraktivni mališan do 50 km/h sitže za 2,8 sekundi, a dvostruko veću brzinu postiže za 8,1 s. I žustar je, tako da od 80 do 120 km/h ubrzava za 6,8 sekundi, dok mu je maksimalna brzina 150 kilometara na čas. Njegova baterija kapaciteta 50 kW/h trebalo bi da omogući autonomiju od 340 km po WLTP normama, odnosno 450 po NEDC.

Van svake sumnje njegov teren je grad... Tu se, nekako, oseća najbolje, kao i sva EV. Prostora ima dovoljno, pa čak i je i zapremina prtljažnika veoma solidnih 311 litara u osnovnoj konfiguraciji i 1.163 sa spuštenim naslonima zadnjih sedišta. Tu i tamo, povremeno se primeti masa od 1.455 kg, ali pre toga ćete zapaziti novi „i-kokpit“ i 3D instument tablu, kao i hed-ap displej! Naravno, ima tu još praktičnih detalja koji ga čine veoma upotrebljivim EV-om.

Što se tiče dopune baterija u „igri“ su tri načina... Onaj „klasični“, putem kućnog punjača gde je potrebno 16 časova. Ukoliko koristite Wall Box potrebno je 5 sati za trofaznu instalaciju od 11 kW ili 7,5 sati za monofaznu od 7,4 kW. Najbrži javni punjači od 100 kW će baterije do 80 % napiniti za oko 30 minuta! U vezi sa ovim „električnim lavom“ treba dodati i pet nula!? I to pozitivnih... Šta je to, pitate se? Pa, pet puta nula buke, vibracija, mirisa, promena stepena prenosa i emisije štetinih gasova! Malo li je?

Verovatno ste se ponekad zapitali kako to izgleda kada PHEV ili EV siđu sa uređenih puteva?! I da, stvarno... Pežo je na manje zahtevnom poligonu smeštenom u krugu prve ovalne staze na evropskom tlu Autodromo Sitges-Terramar, otvorene još daleke 1923. godine, u trećem segmentu priče o svojim hibridnim vozilima pokazao mogućnosti modela “3008 hibrid4” sa pogonom na sva četiri točka.

Sa nešto više od 700.000 prodatih jedinica od kada je 2016. ovaj SUV predstavljen, francuski proizvođač sada očekuje da će novi pogon dati ovom modelu sasvim novu dimenziju. I ovde se radi o četvorocilindarskom benzinskom turbomotoru, koji ima 1.598 ccm i 225 KS pri 6.000 o/min, te 300 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta pri 3.000 o/min.

Međutim, njemu u ovom slučaju zbog specifičnosti 4x4 pogona asistiraju dva elektro-motora, jedan od 81,2 kW pri 2.500 o/min na prednjoj osovini i jedan od 83 kW pri 14.000 o/min na zadnjoj. Prvi ima 320 Nm obrtnog momenta dobijenog u rasponu između 500 i 2.500 obrtaja u minutu, dok drugi raspolaže sa 166 njutnmetara od 0 do 4.760 o/min. Kada se sve sabere dobije se približno 222 kW snage, tj. 300 KS i maksimalni obrtni moment od 520 Nm.

U pogledu performansi, „pežo 3008 hibrid4” sa osmostepenim automatskim menjačem dostiže brzinu od 100 kilometara na čas za 5,9 sekundi, a maksimalno može da dostigne 235 km/h. Kada ga pokreće isključivo električna energija iz baterije od 90 kW, kapaciteta 13,2 kWh ovaj kompaktni SUV dostiže brzinu najviše do 135 km/h, a autonomija mu je 59 kilometara po WLTP.

Ni ovde smeštaj hibridnog pogona i baterija nije uticao na prostor predviđen za putnike, dok je zapremina ptrljažnika od 395 do 1.357 litara u zavisnosti od položaja zadnjih sedišta. Ono što je, ipak, primetno je masa od preko 1,8 tone, ali to je danak ovakvom kombinovanom pogonu.

I tako... Pežo zaokružuje sistem i svoja razmišljanja na temu pogona budućnosti. Ima jasnu strategiju marke, odnosno plan elektrifikacije svoje game. Uz to, ima tehnologiju kojom će to sprovesti, ekonomsku računicu, tačnije proračun troškova. Na kraju, tu je i ekološki aspekt koji ovu neizbežnu evoluciju prati... I vreme će pokazati šta je bolje - PHEV ili EV? A oni koji su spremni da se do kraja suoče sa činjenicama, već znaju odgovor...

iz Sitđesa, Zoran Živkov