POVRATAK KRALJA: Land Rover Defender

Nakon višegodišnje neizvesnosti oko naslednika legendarnog Defendera, čekanja, odlaganja, a zatim i potvrde da novi „terenac“ definitivno stiže, nedavno je u Frankfurtu premijerno prikazan novi model. Da li je ostao na putu svog prethodnika ili je, ipak, kao i većina konkurenata, „smekšao“ i izgubio na svojoj robusnosti?

Nastao davne 1983. godine kao logična evolucija do tada izuzetno uspešnih Land Roverovih terenaca Serije I, II i III, model Defender je, poput Mercedesove G-klase, gotovo 40 godina ostao u potpunosti veran svojoj prvobitnoj koncepciji i filozofiji, kako mehanički, tako i vizuelno, budući da su čak i restilizacije, ako se tako uopšte mogu nazvati, bile više nego diskretne.

Nove, modernije pogonske jedinice, napredak na polju transmisije kao i brojne specijalne edicije, dugo godina su odlagali dolazak njegovog pravog naslednika, no svima je bilo jasno da će, kad-tad, robusna kutijasta forma i prilično spartanska ergonomija kabine morati da ustupi mesto savremenoj koncepciji 21. veka, definitivno raskidajući sa korenima koji datiraju još od kraja Drugog svetskog rata.

Proizvodnja donedavno aktuelnog Defendera okončana je još 2016. godina, kada se očekivalo da će njegov naslednik stupiti na scenu i nastaviti slavnim stazama. Međutim, „tranzicija“ baš i nije protekla po planu, budući da je razvoj naslednika ispao komplikovaniji nego što se očekivalo, uz veliku polemiku kojoj koncepciji se „privoleti“ – ostati dosledan dotadašnjoj filozofiji „spartanske robusnosti“, po cenu uže ciljne grupe ili se, pak, „dodvoriti“ većem broju kupaca nešto „mekšim“ pristupom, „ušminkanim“ nastupom, i naravno, nakrcan najmodernijim tehnologijama.

Sudeći prema onome što smo videli do sada, odabran je ovaj drugi put, što je već u startu izazvalo podeljena mišljenja, ne samo kod ljubitelja Land Rovera, već i generalno svih onih zaljubljenika u off-road avanture. Pre svega, u istoriju je otišla dosadašnja koncepcija karoserije postavljene na klasičnoj čeličnoj šasiji te je odabrana modularna platforma po imenu D7x (x – Extreme), kao evolucija postojeće D7 osnove u više verzija (D7a, D7e, D7u) koju koristi većina vozila Jaguar Land Rover game.

I sistem oslanjanja novog otišao je u neke „lifestyle“ vode, budući da je umnogome sličan onom kod Discovery modela, sa vazdušnim jastucima kao serijskom opremom kada je reč o verziji sa dužim međuosovinskim rastojanjem Defender 110 (rastojanje između osovina sada iznosi 119 inča), dok se kod „kraćeg“ modela „90“ (sada 102 inča međuosovinski razmak), sa troja vrata, ono dobija uz doplatu, umesto klasičnih spiralnih opruga.

Ono što jeste interesantno i, mora se priznati, impresivno jeste činjenica koliko su u Land Roveru uspeli da celokupan pogonski sklop (motor, menjač, reduktor i diferencijali) „podignu“ od tla, toliko da se gotovo i ne vidi od zaštitnih ploča kada se zavučete ispod vozila. Sa deklarisanim klirensom od 291 milimetar, to u startu obećava sasvim solidnu prohodnost već kod serijske verzije, bez prerada na sistemu oslanjanja i ugradnje tzv. lift-kita.

Naravno, ono što se najviše očekuje i šta je, zapravo, suština ovakvog vozila jesu njegove terenske sposobnosti, a tu na scenu stupa famozni Terrain Response 2 sistem koji je uvezan ne samo sa pogonskom jedinicom i transmisijom, već i sa sistemom oslanjanja. Ono što je interesantno spomenuti, a opet u prilog činjenice da je Defender donekle „smekšao“ jeste odsustvo mehaničkog centralnog diferencijala čiju je ulogu sada preuzela elektronika, a čiji je rad moguće kontrolisati preko displeja na centralnoj konzoli.

Ono šta u Land Roveru posebno ističu jeste sposobnost novog modela da „prepliva“ vodenu prepreku dubine čak 90 centimetara, i to u okviru posebnog Wade („gaženje“ vode) programa pomenutog Terrain Response 2 sistema. Štaviše, sistem je tako konfigurisan da sam automatski prepoznaje vrste podloge i trenutne off-road situacije, te da vozač može čak i prepustiti vozilu, tj. njegovom računaru da samo prilagodi režim rada uslovima terena. Istovremeno, novi Defender poseduje i impreisvnu sposobnost vuče prikolice do 3.500 kilograma.

Kada je reč o pogonskim jedinicama, Land Rover je premio čak četiri motora – dva benzinca i dva dizela. Benzinsku ponudu čine četvorocilindarski turbo motor P300 od 300 KS, kao i šestocilindarski mild-hybrid P400 koji raspolaže sa 400 „konja“, a obezbeđuje sprint do 100 km/h za svega 6,3 sekunde.

Ljubiteljima dizela na raspolaganju su dva četvorocilindarska Ingenium motora D200 i D240, od 200, odnosno 240 KS, sa identičnim obrtnim momentom od 430 Nm, gde snažniji D240 twin-turbo obezbeđuje da ubrzanje od 0 do 100 km/h za manje od devet sekundi. Land Rover je za drugu polovinu naredne godine najavio i plug-in hibridnu (PHEV) verziju.

Verovatno ste već primetili da smo, vizuelni nastup, koji obično prvi komentarišemo, ovaj put ostavili za nešto kasnije, imajući u vidu da je kod terenskog vozila, kakav je Defender, mehanika ipak najvažniji segment, a naročito u ovom slučaju, kada je reč o drastičnoj promeni koncepcije. Ipak, da je i atraktivnost kod terenaca itekako važna, potvrđuje i činjenica da je dosta vremena provedeno dizajnirajući eksterijer vozila, kako bi se na što bolji način uklopio u ostatak Land Rover game, a istovremeno, koliko-toliko ostao u „rodbinskim vezama“ sa odlazećim modelom.

Moderno dizajnirana „kutijasta“ forma nije „prekopirana“ niti od jednog modela iz aktuelne game (izgledom je možda najbliža modelu Discovery), a zadržani su i brojni elementi jedinstveni za Defender, poput „odsečene zadnjice“ vozila, vertikalnih C-stubova, kao i bočnog otvaranja vrata prtljažnika na kojima sa, već tradicionalno, nalazi rezervni točak.

Kada je reč o enterijeru, može se reći da je ovde ujedno napravljen i najveći napredak u odnosu prethodnike te da se direktnim poređenjem poslednje dve generacije, čini kao da je prošao čitav jedan vek. Tu je JLR-ov infotejnment sistem Pivi Pro na čijem se displeju prikazuju i slike kamera u režimu 3D Surround 360, ClearSight Ground View koja reprodukuje sliku prednje kamere tako, kao da gledate „kroz haubu“ vozila, dok se unutrašnji retrovizor, aktiviranjem ClearSight Rear View sistema, pretvara u displej koji prikazuje stanje u zadnjoj polusferi vozila, sve u cilju veće preglednosti pri off-road vožnji.

Kada se „podvuče crta“, zaista je teško reći da li je uvođenjem novih tehnologija i promenom koncepcije same konstrukcije vozila, novi „difender“ postao sposobniji ili jednostavno prihvatljiviji širem krugu kupaca. Navodi o tome kako su fabrička testiranja prototipova na gotovo svim kontinentima, u najrazličitijim uslovima eksploatacije donela više nego pozitivne ocene, ipak treba uzeti sa rezervom, te da će se realna ocena ovog automobila i njegovih sposobnosti moći dati tek nakon barem godinu dana eksploatacije.

Do tada, ostaje nam da se nadamo da „novajlija“ nije previše „zastranio“ te da se i dalje nalazi na pravom putu koji su njegovi prethodnici „utabali“ tokom prethodnih decenija.

Đorđe Pavićević/TopSpeed

GENERACIJE

Land Rover Series I (1948-1958)
Predstavljena davne 1948. godine, kao prvo britansko terensko vozilo u velikoj nestašici ”radnih” mašina nakon Drugog svetskog rata, Serija I je ubrzo dostigla veliku popularnost, kako u civilnoj, tako i vojnoj „službi“. Do 1953. godine se proizvodio u verziji sa međuosovinskim rastojanjem od 80 inča, da bi se kasnije ponuda proširila i na verzije sa međuosovinskim rastojanjem od 86, 88, 107 i 109 inča. Pogonjen je Roverovim benzinskim motorom zapremine 1,6 litara, a kasnije i 2,0-litarskim. Od 1957. godine, u ponudi se našao i dvolitarski dizel motor.

Land Rover Series II i IIA (1958-1971)
Evoluciju prve generacije odlikuju nešto zaobljenije ivice, pre svega prednjih blatobrana. Verzija IIA je od 1961. godine bila opremljena i dizel motorom zapremine 2,25 litre, da bi 1967. u ponudu bio uveden i benzinski 2,6-litarski redni šestocilindraš. Od 1969. godine pa nadalje, glavne svetlosne grupe su sa dotadašnje pozicije, između blatobrana, premešteni spolja, na „krila”, gde su se i zadržale do današnjih dana.

Land Rover Series III (1971-1985)
Treća evolucija Land Roverovog kultnog terenca, vizuelno veoma slična prethodnoj generaciji, odigrala je veoma važnu ulogu u „održavanju“ tadašnjeg British Leylanda kroz njegov veoma krizni period. Možda pomalo zapostavljena u odnosu na ostale generacije, dokazala se i decenijama kasnije budući da su i dan-danas, u eksploataciji aktivni brojni primerci Series III.

Land Rover Defender (1983-2016)
Donedavno aktuelna generacija debitovala je još davne 1983. godine, pod oznakom Land Rover One Ten (110), a godinu dana kasnije, pojavio se i „kratki“ Land Rover Ninety (90). Od 1990. godine, kultni terenac je poznat po imenu Defender, a pored pomenute dve verzije, u ponudi je bila i najduža Defender 130, sa međuosovinskim rastojanjem od 127 inča.