POLA VEKA USPEHA: Toyota Celica ove godine slavi svoj 50. rođendan

Iako još od 2006. godine više nije deo Toyotine ponude, model Celica ove godine puni tačno 50 godina od kako se prva generacija pojavila na Salonu automobila u Tokiju

Priča o Toyoti kao automobilskoj kompaniji, kao i njenim modelima, puna je uspeha i konstantnog uspona i rasta, a jedan od modela koji je itekako zaslužan za dobre poslovne rezultate, ali možda, pre svega, za odličan imidž, naročito u sferi auto-sporta, jeste kultna Celica.

Automobil koji svoje ime „vuče“ od španske reči „zvezdani“, odnosno „nebeski“, za 36 godina svoje proizvodnje, od 1970. do 2006. godine, kroz sedam generacija, pronašao je put do 4,1 milion kupaca, a ostavio neizbrisiv trag i na svetskim reli takmičenjima tokom '80-ih, a naročito '90-ih.

Prva generacija debitovala je na Salonu automobila u Tokiju, davne 1970. godine, i već tada svojim atraktivnim dizajnom privukla pažnju svetske javnosti. Naročito popularan bio je model Celica GT iz 1973. godine kojeg je pokretao 1,6-litarski motor od 108 konjskih snaga.

Restilizovani model stigao je 1976. godine, koji je pored hardtop kupe verzije, ponudio i tzv. liftback varijantu koja je neodoljivo podsećala na prvu generaciju Ford Mustanga. Šta više, bila je dostupna i sa 2,0-litarskim motorom od 130 KS i oznakom 2000GT, kao omaž sportskom modelu Toyote iz 1965. godine.

Druga generacija sa sobom je donela znatno veće dimenzije, ali istovremeno i tehnološki napredak u izradi karoserije, čime se ukupna masa vozila smanjila ispod 1000 kilograma. Pored do tada dostupnih coupe i liftback verzija, u ponudu je po prvi put uvršten i kabriolet.

No, ono što je još važnije, druga generacija je dobila i čistokrvnu sportsku verziju pod imenom Celica XX, odnosno Celica Supra, koja je ubrzo postala zaseban sportski model, čiji je naslednik u vidu pete generacije nedavno predstavljen. Zavisno od tržišta, isporučivala se sa rednim šestocilindarskim dvolitarskim motorom od 125 KS, 2,6-litarskim od 111 KS ili 2,8-litarskim snage 118 „konja“.

Treća generacija je na scenu stupila 1981. godine, svega četiri godine nakon što je debitovala druga, a sa sobom je donela moderne pogonske jedinice, između ostalog, i prvi japanski masovni proizvođen motor sa četiri ventila po cilindru 4A-GE, koji je iz 1,6-litara zapremine „izvlačio“ preko 120 „konja“.

Nakon restilizacije, Celica je opremljena i tada veoma popularnim svetlosnim grupama „na podizanje“, po uzoru na brojne supersportske automobile iz '70-ih i '80-ih. Ipak, ljubitelji Celice, pre svega, pamte reli verziju Twin Cam Turbo, koja je raspolagala sa 370 „konja“, a dominirala relijima u Africi (Safari i Cote d'Ivoire), trijumfujući na čak šest od ukupno osam nastupa, od 1983. do 1986. godine.

Četvrta generacija, predstavljena već 1985. godine, donela je još radikalniji dizajn, modernije i snažnije motore, kao i opcioni 4WD pogon u verziji GT-Four. Upravo takva, reli specifikacija ST 165 Grupa A, zajedno sa legendarnim Carlos Sainzom, stigla je do šampionske titule u reliju 1990. godine.

Peta generacija, koja je stigla 1989. godine na tržište, dobila je nešto „zaobljenije“ linije, uz već proverenu tehnologiju pogonskih jedinica, na čelu sa snažnim 2,0-litarskim 3S-GTE turbo motorom koji se nalazio u verziji ST 185 GT-Four, sa pogonom na sva četiri točka. Snage do 225 „konja“, bio je tada najsnažniji dvolitarski serijski motor na svetu, a velik uspeh ostvaren je i na reli takmičenjima.

Šesta generacija je debitovala 1993. godine, sa radikalno drugačijim vizuelnim nastupom, kojeg su umesto svetlosnih grupa „na podizanje“ sada karakterisala četiri okrugla „fara“. Ponovo se isticala GT-Four ST 205 verzija sa pogonom na sva četiri točka i unapređenim 3S-GTE motorom koji je sada oslobađao čak 255 „konja“ za japansko tržište.

Solidan uspeh na reli takmičenjima krunisan je 1994. godine, kada je Rod Millen u specijalno pripremljenoj Celici za Pike Peak Hillclimb, snage 700 „konja“, pobedio i postavio novo rekordno vreme, koje je stajalo sve do 2007. godine. Uspeh sa Celicom na Pikes Peak, Millen je ponovio i 1996. i 1997. godine, a zatim i '98. i '99. ali sa Toyota Tacoma pikapom.

Poslednja, sedma generacija je predstavljena 1999. godine na Salonu automobila u Frankfurtu, sa ponovo znatno drugačijim vizuelnim nastupom u odnosu na prethodnika. Karakterisale su ga „oštre“ linije, velike glavne svetlosne grupe trouglastog oblika, kao i samo jedna - Coupe karoserijska verzija. Takođe, izostala je i GT-Four verzija sa snažnim 2,0-litarskim turbo motorom, već je ponuđen jedino 1,8-litarski „atmosferac“.

In this video I will be teaching you about the basic history of theToyota Celica. ---Videos Used:7th genhttps://www.youtube.com/watch?v=KsxdPH3BhPw6th genhttps://www.youtube.com/watch?v=4Tn6h4wjS_k&t=70s5th genhttps://www.youtube.com/watch?v=fXbFXM2ymLU4th genhttps://www.youtube.com/watch?v=mC6yQhuBuHw3rd genhttps://www.youtube.com/watch?v=CxLzuhDXLyg2nd genhttps://www.youtube.com/watch?v=zKx22LgCYkQ1st genhttps://www.youtube.com/watch?v=R5YMLh5IO24---Thanks for watching this video! If you enjoyed it, don't forget to like and Subscribe as it definitely will help us out. Thanks again for watching!---CarGenes---Toyota Celica History

Nakon prestanka proizvodnje, 2006. godine, ubrzo je nastupila i velika ekonomska kriza 2008/2009. godine te je Toyota odustala od planova da „oživi“ Celicu kao umereno sportski kupe. No, u međuvremenu, „reanimirana“ je Supra, a kako se sve više špekuliše, u Toyoti ozbiljno razmatraju i povratak Celice, kao jednog od modela koji je u velikoj meri doprineo dobrom imidžu ovog japanskog proizvođača širom sveta.

Đorđe Pavićević/TopSpeed