PAMETNI MENJAČ: KIA predstavila novu inteligentnu manuelnu transmisiju (iMT)

KIA Motors je otkrila više detalja o svom novom inteligentnom manuelnom menjaču (iMT - intelligent Manual Transmission), namenjenom različitim mild-hybrid modelima

Tehnologija je razvijena sa ciljem smanjenja potrošnje goriva i nižih emisija CO2, dok ujedno omogućava angažovanu vožnju, koja je karakteristična za konvencionalne manuelne menjače.

Umesto mehaničke veze, iMT kvačilo kontroliše potpuno elektronski. Neprimetno se integriše sa starterom-generatorom mild-hibrida (MHSG) i isključuje motor pre nego ISG sistem stani/kreni (Idle Stop & Go) u tzv. coasting režimu - stanju kada vozilo ide bez gasa po inerciji i polako se zaustavlja do potpunog mirovanja.

Takođe omogućava kratke vremenske periode isključenog motora tokom coastinga pri brzini do 125 km/h, koji se neprimetno ponovo aktiviraju kada vozač pritisne papučicu gasa ili kvačila. Sistem u realnim voznim uslovima može da smanji potrošnju goriva i snizi emisije CO2 za oko 3%.

Automobil ostaje u izabranom stepenu prenosa i kada se motor isključi. Zahvaljujući snazi koju omogućava MHSG, motor se ponovo uključuje odmah nakon što vozač pritisne na papučicu kočnice ili gasa. Ako vozač pritisne kvačilo da promeni stepen prenosa (kod uključenog kvačila) ili ako je brzina vozila preniska za trenutni stepen prenosa, onda se motor uključuje u položaju “neutral”.

Kako funkcioniše:
- vozač ostavlja vozilo u “brzini” kada počinje coasting, sa nežnim usporavanjem vozila (npr. prilikom kočenja, na raskrsnici ili u gustom saobraćaju)
- kada je vozilo u “brzini”, iMT šalje elektronski signal menjaču i MHSG-u za neprimetno “gašenje” motora i uklapanje kvačila
- kod isključenog motora automobil je još uvek u coastingu, sa uključenim kvačilom, koje ograničava usporavanje i dozvoljava vozilu da maksimalno iskoristi kinetičku energiju
- kada vozač pritisne “gas” za ubrzavanje ili kvačilo za promenu stepena prenosa, MHSG ponovo startuje motor u izabranom stepenu prenosa ili u neutralu (sa uključenim kvačilom)
- električna snaga MHSG-a i 48-voltne baterije u trenu pruža odgovarajuće delovanje motora i menjača, koji omogućavaju pravu brzinu vozila
- ako se brzina vozila spusti ispod određenog nivoa, ponovo se uključuje motor pomoću sistema MHEV i uključuje se kvačilo kako bi se izbegao rad motora u neodgovarajućem stepenu prenosa

Novi iMT razvijen je u Hyundaijevom tehničkom centru u Ofenbahu (Nemačka), pod vodstvom Dr Mihaela Vinklera, vođe odeljenja za razvoj pogona. Iako iMT predstavlja novu tehnologiju elektronske promene stepena prenosa umesto mehaničke “karike” između vozača i menjača, samo delovanje je još uvek zabavno, kao kod ručnog menjača. Papučica za kvačilo deluje na isti način kao kod konvencionalnog ručnog menjača, ali sa boljom kontrolom zbog elektromehaničke kontrole kvačila i sa “boljim kontaktom”, koji vozačima omogućava uglađen prenos.

iMT će prvi put biti predstavljen kod mild-hybrid modela i najnovijim motorima KIA Smartstream. Prvi model koje će to dobiti biće Ceed (sve varijante karoserije) sa EcoDynamics+ varijantama koje će pokretati 1,6-litarski CRDi dizel motor sa mild-hybrid tehnologijom. iMT će biti raspoloživ i kod unapređenog modela Rio EcoDynamics+ koji na jesen stiže u Evropu sa novim 1.0 T-GDi benzinskim motorom i mild-hybrid sistemom. Novi menjač će do kraja ove godine naći svoje mesto i kod ostalih modela KIA.

TopSpeed Team